top of page

הפינות הסודיות של פיזה: סיור מודרך מהמגדל הנטוי ועד ‏לביתו של גלילאו גליליי

+ באיטליה
Sunday, November 28, 2021

8 דקות

חיפוש

עודכן: 22 בדצמ׳ 2022

פיזה ידועה לרוב כעיירה אוניברסיטאית מנומנמת, שבליבה עומד מגדל נטוי ומפורסם מאד. אבל עברה של העיר מפואר בהרבה – לפני כ-1000 שנה היתה פיזה רפובליקה ימית חזקה, ששלטה על דרכי מסחר חשובות בים התיכון (ואף הקימה שגרירויות בארץ ישראל הצלבנית). כיום, מופתעים תיירים רבים לגלות שבין סמטאותיה הצרות של העיר מתחבאות כמה הפתעות מעניינות במיוחד.


הסיור שלפניכם מתחיל בתחנת הרכבת, וניתן להשלים אותו בחצי יום. בין היתר נבקר במגדל הנטוי, כמובן, אבל גם בדואומו היפהפה ובבית הולדתו של גלילאו גליליי. נסייר על חומות העיר, נטעם את הגלידה הטובה ביותר, נשתה אספרסו בבית קפה מהמאה ה-18, נתפעל מבית הכנסת היהודי ומבית הקברות העתיק, ונשקיף על ציור קיר ידוע של אמן הפופ ארט קית' הרינג.


איך מגיעים? הדרך הפשוטה ביותר להגיע לפיזה היא באמצעות הרכבת. ניתן לקחת רכבת מלוקה (25 דקות), מפירנצה (שעה ועשר דקות), ומרוב הערים המרכזיות בטוסקנה. פיזה עצמה היא קטנה מאד, וקל לסייר במרכז ההיסטורי כולו ברגל.

בואו נצא לדרך!




ציור הקיר של קית' הרינג

כבר בדרך מתחנת הרכבת לכיוון מרכז העיר, מצפה לכם הפתעה – ברחוב צר ונסתר מתחבא ציור קיר ענק של אמן הפופ ארט קית' הרינג. הציור, שנקרא TUTTOMONDO, הוא אחד האחרונים שיצר הרינג לפני שנפטר מאיידס בשנת 1990.


ציור הקיר של קית' הרינג - צילום: אריאלה בנקיר

מכאן, המשיכו ישר לאורך קורסו איטליה (CORSO ITALIA), הרחוב הראשי בעיר, עד שתגיעו לנהר.


אספרסו משובח בבית קפה היסטורי, וגלידה מעולה

חצו את הגשר שמעל הנהר ופנו שמאלה, לעבר אחת הגלידריות המפורסמות בעיר – גלידריית דה קולטלי (DE COLTELLI). הגלידרייה זוכת הפרסים מצטיינת באיכות חומרי הגלם שלה, ומציעה טעמים קלאסיים מצוינים כמו שוקולד ופיסטוק לצד טעמי פירות שמשתנים לפי העונה. שתי גלידריות מומלצות נוספות בעיר הן RUFUS, בפיאצה סנטה קתרינה, ו- TOTO, בבורגו סטרטו (רחוב הקניות הראשי של העיר).

בהמשך הרחוב, לאחר כ-50 מטרים, תראו את קפה דל'אוסרו (CAFFE DELL USERO) – זהו בית הקפה העתיק ביותר בפיזה (והשלישי באיטליה כולה!), הפועל משנת 1775.


קפה דל'אוסרו - צילום: אריאלה בנקיר

לאחר ששתיתם אספרסו או שניים, חזרו על עקבותיכם, והמשיכו ישר לאורך רחוב בורגו סטרטו (BORGO STRETTO), עד שתגיעו לאתר הידוע ביותר בעיר – פיאצה דיי מירקולי.


פיאצה דיי מירקולי (PIAZZA DEI MIRACOLI)

כיכר הניסים, או כיכר הפלאות – זה השם הפואטי שהעניק המשורר האיטלקי גבריאלה ד'אנונציו לאחת הכיכרות המפורסמות בעולם, שהוכרזה כבר בשנת 1987 כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו.

הכיכר כוללת מספר אתרים: המגדל הנטוי, הדואומו של פיזה, הבפטיסטריום, הקמפוסנטו, ומוזיאון הסינופיה (פרסקאות). הכיכר פתוחה לציבור ואפשר לסייר בה באופן חופשי, ואפשר כמובן גם לרכוש כרטיס כניסה (רגיל או משולב). מומלץ לקרוא את המידע באתר ולבחור את הכרטיס המתאים לכם.


המגדל הנטוי והדאומו - צילום: אריאלה בנקיר


הדואומו של פיזה (IL DUOMO)

הדואומו, או הכנסייה המרכזית של פיזה, נחשב לאחת הכנסיות הרומנסקיות המרשימות והחשובות באיטליה ובנייתו החלה בשנת 1063, בתקופת הזהב של פיזה כמעצמה ימית באזור הים התיכון. למעשה, ההון המשמעותי שנדרש כדי לבנות את הכנסייה הגיע בזכות מסע כיבוש שאליו יצאו הלוחמים הפיזאניים. באותם הימים, סבלה פיזה מהתקפות בלתי פוסקות של שודדי ים סרצנים (ממוצא מוסלמי או ערבי) נגד צי הספינות שלה. בשלב מסוים, החליטו שליטי העיר לפתור את הבעיה אחת ולתמיד, ולשלוח כוח לוחם לעיר פלרמו שבסיציליה (אז תחת שלטון ערבי) כדי לתקוף את השודדים בנמלים שלהם עצמם. התוכנית הצליחה אף מעבר למשוער, ולאחר קרב עקוב מדם העמיסו הלוחמים שש ספינות מלאות בשלל ביזה, והפליגו בחזרה לפיזה. עשרה אחוז מאותו השלל, הוקדשו לבניית הדואומו המפואר של העיר.


קשה שלא להתרשם מהחזית המרהיבה של הדואומו, המקושטת בדוגמאות מורכבות של שיש צבעוני, ומהחלל הפנימי המפואר, המעוטר במספר יצירות מופת וביניהן דוכן הדרשות שפיסל ג'ובאני פיזאנו בין השנים 1303-1310. עיצוב הדואומו משקף במידה רבה את קשרי המסחר של פיזה עם ערים אחרות בים התיכון, ואת סיפורה של העיר. מצד אחד, ניכרות בו השפעות ערביות (כולל שימוש בעמודי שיש שנבזזו בסיציליה). מצד שני, החליטו שליטי העיר להשתמש בכוונה באבנים ובשיש שנלקחו ממבנים רומיים עתיקים בעיר, כדי ליצור קו מחבר ישיר בין האימפריה הרומאית לפיזה, ולהראות את גדולתה של העיר.


לצד הדואומו ניצב הבפטיסטריום של פיזה (BATTISTERO), ששימש לטקסי הטבלה לנצרות. למעלה מ-100 שנה נדרשו כדי להשלים את המבנה המיוחד, שעיצובו הושפע מאד מהאדריכלות הגותית. הבפטיסטריום של פיזה, בעיצובו של האדריכל דיוטיסלווי (DIOTISALVI) נחשב לגדול ביותר באיטליה, והוא מתנשא לגובה 55 מטרים כמעט. אם יש לכם זמן, כדאי לכם להיכנס פנימה ולהתרשם מהאקוסטיקה המושלמת שבמקום. אדם יכול למעשה לשיר וללוות את עצמו בעזרת ההד שנוצר, ובעונת התיירות השומרים במקום מדגימים מידי שעה את התופעה.


הבפטיסטריום של פיזה - צילום: אריאלה בנקיר


מגדל פיזה (LA TORRE PENDENTE)

המגדל של פיזה הוא אחד המגדלים המפורסמים בעולם, והסיבה העיקרית שבגללה תיירים רבים מגיעים לפיזה. המגדל תוכנן כפי הנראה על ידי אותו האדריכל שתכנן את הבפטיסטריום, ונועד לשמש כמגדל פעמונים לצד הדואומו של העיר. אבל מה שאמור היה להיות פרויקט פשוט הפך במהרה לאסון אדריכלי שאיש לא הצליח לפתור במשך מאות שנים.


האבנים הראשונות של המגדל הונחו באוגוסט 1173, וחמש שנים מאוחר יותר, כאשר החלו הבנאים להוסיף את הקומה השנייה למבנה, הבינו ראשי העיר שהם בצרות. השילוב הבעייתי בין יסודות שלא נחפרו עמוק מספיק, קרקע לא יציבה, ותכנון לקוי של המגדל, הובילו לכך שפיזה נאלצה לעצור את תהליך הבניה, או להסתכן בכך שהמגדל יתמוטט מיידית.


רק כ-100 שנה מאוחר יותר התחדשו העבודות, אבל למרות הניסיונות של המהנדסים והבנאים באותה הימים לאזן את המבנה בשיטות שונות, המגדל נותר נטוי (ולמעשה גם עקום, משום שהקומות העליונות נבנו כך שצד אחד שלהן היה גבוה יותר מהצד השני). המצב המשיך להתדרדר לאחר שפיזה נוצחה בידי רפובליקה ימית אחרת - ג'נובה – בקרב מלוריה, ואיבדה את השליטה על שני איים (ונתיבי סחר) חשובים - סרדיניה וקורסיקה. בשלב זה לאיש לא היה זמן או רצון להתעמק בבעיית המגדל, והבנייה שוב נעצרה למשך כ -30 שנה. רק בשנת 1319 הושלמה הקומה האחרונה, והפעמון האחרון מבין השבעה שבראש המגדל נתלה רק בשנת 1655.


לאורך השנים נעשו מספר ניסיונות לייצב את המגדל, כולל ניסיון מפורסם בשנת 1993, שבמהלכו תלו האיטלקים משקולות במשקל 870 טון כדי לאזן אותו. בסופו של דבר הצליח צוות מהנדסים ממספר אוניברסיטאות למצוא פתרון מורכב, והוביל לכך שהמגדל הפסיק לשקוע ונותר נטוי בזווית של 4 מעלות "בלבד". עם זאת, הכריזו המהנדסים, מדובר בפתרון זמני. עוד 200 שנה, שוב יהיה המגדל בסכנה.


אם מתחשק לכם לטפס למעלה דעו לכם שאתם בחברה טובה – אחד האנשים המפורסמים ביותר שטיפסו על מגדל פיזה היה בן העיר גלילאו גליליי, שביצע מראש המגדל את הניסוי המפורסם במהלכו הוא הפיל שני כדורים במסה שונה, כדי להוכיח שהם ינחתו על האדמה במהירות זהה. מי שלא עולה ולעולם גם לא יעלה על המגדל, לעומת זאת, הם הסטודנטים באוניברסיטת פיזה, וזאת בשל האמונה התפלה הנפוצה בעיר, לפיה מי שיעלה על המגדל לעולם לא יסיים את התואר.


ואם מגדל עקום אחד לא מספיק לכם, דעו שישנם למעשה עוד שני מגדלים נטויים (קטנים) בעיר! האחד הוא מגדל הפעמונים של כנסיית סן מיקלה (הנמצא על שדרת הפיאג'ה) והשני הוא המגדל של כנסיית סן ניקולה.


מבט על המגדל הנטוי - צילום: Depositphotos

הקמפוסנטו (CAMPOSANTO) ומוזיאון הסינופיה (MUSEO DELLE SINOPIE)

זהו חלק מוכר הרבה פחות, אבל חובבי אומנות לא ירצו להחמיץ אותו. הקמפוסנטו הוא למעשה מבנה ארוך משיש שנבנה בסגנון גותי המאה ה-13 ונועד לשמש כבית קברות. על פי האגדה, העפר שעל הריצפה הובא מגבעת הגולגולתא שבירושלים, בידי אבירים פיזאניים שהשתתפו במסע הצלב הרביעי. כיום ניתן להתרשם מהפסלים הרומיים והסרקופגים שנותרו במקום, ומהפרסקאות היפהפיים במוזיאון הסינופיה, המתארים סצינות מהברית הישנה והחדשה.


בית הקברות היהודי (IL CIMITERIO EBRAICO)

לאחר הביקור בפיאצה דיי מירקולי, כדאי לעצור לביקור קצר גם בבית הקברות היהודי העתיק (הביקורים נערכים בתיאום מראש בלבד). אם אתם מופתעים לשמוע שיש בפיזה בית קברות יהודי, כדאי לדעת שהעדות הראשונה לנוכחות יהודית בעיר מתוארכת לשנת 850 (לפני 1200 שנה!) והקהילה היהודית בעיר נחשבת לאחת העתיקות בטוסקנה, והחלה להתגבש כבר במאה ה- 12. בתקופת הרנסנס, כאשר ערים גדולות כמו פירנצה וסיינה בנו גטאות, יהודים רבים עזבו אותן ועברו לפיזה וליוורנו, שהיו ערים חופשיות ופתוחות בהרבה. עם השנים, הקהילה בליוורנו שגשגה (בעיקר מסיבות כלכליות) ואילו הקהילה בפיזה הצטמצמה.


כיום שני האתרים המרכזיים המזוהים עם הקהילה היהודית הם בית הכנסת, ובית הקברות העתיק. בית הקברות נמצא ממש מאחורי המגדל, ונחנך בשנת 1674 (קדמו לו בתי קברות אחרים). בזמן הסיור בו אפשר להתרשם ממצבות במגוון סגנונות, החל מאחוזות קבר גותיות וכלה במצבות בסגנון הארט נובו. רוב הקברים הם של יהודים ספרדים ופורטוגלים שהגיעו לפיזה כסוחרים, אבל לאורך השנים התווספו גם קברים של יהודים ממזרח אירופה, ואף כמה קברים של חיילים יהודים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה. לוח זיכרון הוצב לזכרם של היהודים שנרצחו על ידי הפשיסטים והנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה.

מבית הקברות, חזרו למרכז העיר, לכיוון בית הכנסת.


בית הכנסת של פיזה - צילום: אריאלה בנקיר

בית הכנסת של פיזה (LA SINAGOGA)

בית הכנסת היפה של פיזה ממוקם בלב המרכז ההיסטורי, בויה פאלסטרו 24 (VIA PALESTRO 24). המבקרים מבחוץ יתקשו להבין שמדובר בבית הכנסת (תופעה נפוצה בכל רחבי איטליה), אך ברגע שתיכנסו פנימה, לא תוכלו שלא להתפעל מהפאר הרב ומהעיצוב המרשים (הודות לשיפוץ נרחב שנערך במקום בין השנים 1861-1865). לאורך השנה מארגנת הקהילה ביקורים מודרכים בבית הכנסת ובבית הקברות, וניתן גם להשתתף בתפילות בערב שבת. כל הביקורים נערכים בתיאום מראש בלבד: sinagoga.pisa@coopculture.it


בית הולדתו של גלילאו גליליי

לאחר הביקור בבית הכנסת, המשיכו ללכת לאורך ויה פאלסטרו עד שזו תהפוך לוויה ג'וסטי. כשתגיעו לבית מספר 24, הרימו את המבט והסתכלו למעלה. הבניין הוורדרד והצנוע שלפניכם הוא בית הולדתו של אחד המדענים המפורסמים בעולם – האסטרונום והפיזיקאי גלילאו גליליי (ניתן לבקר מבחוץ בלבד).


גליליי התגורר בבית זה עד שמלאו לו שמונה, אז עברה משפחתו לפירנצה. בהמשך חזר גליליי לפיזה, ולמד ולימד באוניברסיטה בעיר במשך מספר שנים. גליליי נודע בזכות המצאות וגילויים רבים, והתפרסם בין היתר כמדען הראשון שנעזר בטלסקופ כדי לפרסם תצפיות אסטרונומיות, כאיש שגילה את ירחיו של צדק, ובזכות מחקריו בתחום התנועה. הוא נודע כמובן גם בזכות התעקשותו ללמד את המודל הקופרניקאי, הקובע כי כדור הארץ סובב סביב השמש, ולא להיפך. מכיוון שדבריו עמדו בסתירה ישירה לעמדת הכנסייה, הוא נחקר על ידי האינקוויזיציה. בזכות מעמדו וקשריו אמנם נחסכו ממנו עונשים ועינויים קשים, אבל הוא הושם במעצר בית ונשאר בו במשך שנים, עד יום מותו.


בית הולדתו של גלילאו גליליי - צילום: אריאלה בנקיר

איפה אוכלים?

כדי לפתוח את התיאבון לפני ארוחת הערב, מומלץ מאד לעצור קודם לאפריטיבו. האפריטיבו הוא אחת ההמצאות האיטלקיות הנבונות ביותר – לפני ארוחת הערב מתייצבים באחד מברי היין בעיר, מזמינים כוס יין או קוקטייל (המוגשת עם כמה נשנושים קטנים שנועדו להכין את הקיבה לקראת ארוחת הערב), ונכנסים למצב הרוח הנכון. עשרות בתי קפה וברי יין בעיר מגישים אפריטיבו החל מהשעה 19:00. המקומות הפשוטים ביותר יגישו לכם בוטנים וכמה חתיכות פוקצ'ה לצד המשקה שלכם, ואילו המקומות האיכותיים יותר מתגאים בתפריט קצת יותר מגוון, הכולל גם ברוסקטות עם ממרחים שונים, גבינות, נקניקים, ועוד. אחד המקומות המוצלחים ביותר לאפריטיבו בפיזה הוא פיאצה דלה פרה (PIAZZA DELLA PERA). החל משעות הערב המוקדמות מתמלאת הפיאצה בסטודנטים, עובדים שיצאו מהמשרדים ואפילו משפחות, וכולם מתיישבים באחד מהברים שבכיכר. בחודשי הקיץ, מומלץ לשבת באחד הפאבים שנפתחים על גדות הנהר.


אפריטיבו על גדות נהר הארנו בפיזה - צילום: אריאלה בנקיר

וכעת, לארוחה עצמה. בכל פעם שלקוחות שואלים אותי מה המקום המומלץ ביותר בעיר אני תמיד עונה – זה תלוי מאד מה מתחשק לכם לאכול... אם אתם מחפשים את הפיצרייה הטובה ביותר, נסו את פיצריית GUSTO 129 (PIZZERIA GUSTO 129). הפיצאיולו כאן יודע בדיוק מה הוא עושה, וכל התוספות הן מחומרי גלם מקומיים ואיכותיים. נסו לדוגמה את פיצת ה-BAGNOLI, עם רוטב עגבניות סן מרצנו, ריקוטה מחלב בופאלה וסלמי חריף, או את ה-CAMPIONE VEGGIE עם פסטו פיסטוקים, עגבניות שרי מסיציליה ופרוסות שמנמנות של גבינת פיורדילטה, או את ה-DUCHESSA, עם בצלים מקלבריה, זיתים, נתחי טונה אדומה ואורגנו טרי. כדי להשלים את החוויה, נסו את אחת מעשרות הבירות בתפריט – כמעט כולן מגיעות מיצרנים טוסקניים מקומיים.


אם אתם מחפשים מסעדה שמגישה תפריט מסורתי וטיפוסי לפיזה, נסו את איל קמפאנו (IL CAMPANO). המסעדה ידועה במיוחד בזכות מנות הבשר שלה (החל מפילה מזן בקר טוסקני שנקרא קיאנינה וכלה בסטייקים פיורנטינים עצומים), צלחות האנטיפסטי (נסו את מנת הדגל שלהם – TAGLIERE DEL CAMPANO), והפסטה המצויינת שהם מכינים בעצמם.


פסטה עם אנשובי ופרורי לחם - צילום: אריאלה בנקיר

אם אתם מחפשים מסעדה נעימה לארוחה רומנטית, נסו את לה סטנצינה (LA STANZINA). זוהי אחת המסעדות הטובות בפיזה, והתפריט כאן הוא קלאסי עם השפעות צרפתיות וסיציליאניות. היצע המנות משתנה לפי העונה – בביקור האחרון שלנו כאן טעמנו מנת ריזוטו שחור עם ראגו קלמרי, עוף מבושל ביין קיאנטי, ורביולי ממולאים בריקוטה טרייה.

משקיפים על פיזה מלמעלה

אם מתחשק לכם לראות את פיזה מנקודת מבט קצת אחרת, תוכלו לצאת לסיור מודרך על חומות העיר. הסיור הקצר (כשעה) יקח אתכם לאורך החומות המבוצרות שנבנו במאות ה-12 וה-13 כדי להגן על העיר. הסיורים יוצאים מידי יום בעונת התיירות, ויש להזמין מקומות מראש.


חומת העיר פיזה - צילום: אריאלה בנקיר

מוזיאון הספינות העתיקות

בנוסף למונומנטים שבפיאצה די מיראקולי הידועה, פיזה מציעה למבקרים כמה מוזיאונים קטנים נוספים. המומלץ מביניהם הוא מוזיאון הספינות העתיקות (MUSEO DELLE NAVI ANTICHE), שנמצא לא רחוק מהמגדל. המוזיאון נמצא בתוך מתחם שנקרא ARSENALI MEDICEI – אוסף של מבנים שבתקופת הרנסנס שימשו כמפעל לייצור ספינות. המוזיאון עצמו מחולק לשני חלקים – החלק הראשון (והצנוע יותר) מציג ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו לאורך השנים בפיזה. החלק השני (והמעניין יותר) כולל אוסף מעניין של סירות רומיות עתיקות, לצד פריטים יפהפיים מזכוכית, אמפורות, ועוד.


שייט בנהר הארנו - צילום: אריאלה בנקיר

מתי כדאי לבקר בפיזה?

במהלך חודש יוני חוגגת פיזה שני פסטיבלים צבעוניים במיוחד. הראשון (16.6) הוא הלומינרה (LUMINARA) – המתקיימת לרגל יום חגו של הקדוש המגן של העיר (סן רניירי). במהלך הערב מכוסים הבניינים שלאורך הנהר בלמעלה מ-100,000 נרות, ומופע זיקוקים מרשים מאיר את השמיים. האירוע השני הוא הג'וקו דל פונטה (GIOCO DEL PONTE) שנערך ביום שבת האחרון בחודש יוני. הג'וקו דל פונטה הוא תחרות בת מאות שנים, הכוללת גם מצעדים צבעוניים בהשתתפות מאות משתתפים לבושים בבגדים מימי הביניים.


מצעד בלבוש מסורתי מימי הביניים - צילום: אריאלה בנקיר

1,106 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

אריאלה בנקיר | עיתונאית, סופרת, סומלייה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page