top of page

בולוניה – המלומדת, האדומה, המפוטמת

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 7 בספט׳ 2022

מסע בין אוצרות עיר הבירה של מחוז אמיליה רומאניה (Emilia Romagna) הידועה בזכות שולחנותיה העמוסים במטעמים, מגדל דלי אזינלי (Torre degli Asinelli) המרשים, ובשל היותה עיר הולדתו של הזמר האיטלקי הידוע לוצ'ו דלה (Lucio Dalla). אבל בולוניה היא עיר בעלת פנים רבות, ולא לשווא היא זכתה לכינוי "המלומדת, האדומה, המפוטמת".


הסיבה שבגללה מכונה העיר "המפוטמת" ברורה מאליה ומתייחסת למאכלים המסורתיים והדשנים המוגשים בעיר, ולסצינת האוכל השוקקת שבה. הכינוי "המלומדת" מתייחס לאוניברסיטה שלה, שנוסדה בשנת 1088 ונחשבת לאוניברסיטה עתיקה ביותר בעולם (הפועלת ברצף מאז היווסדה). ואילו הכינוי "האדומה" מתייחס לצבעם האדמדם של הגגות והבתים בעיר, המשמר את הגוונים הטיפוסיים לימי הביניים.

במאמר זה נצא לגלות את צפונותיה של העיר הצבעונית והעשירה הזאת, שהמרכז ההיסטורי שלה משובץ ביצירות אומנות, רחובות מקורים, ותעלות נסתרות.


העיר בולוניה - צילום: Depositphotos

פיאצה מאג'ורה (Piazza Maggiore) או פיאצה גרנדה (Piazza Grande)

פיאצה מאג'ורה היא הפיאצה החשובה ביותר בעיר הימי ביניימית – מרכז העצבים הפוליטי והדתי. מעליה מתנוססים הפאלאצו קומונלה (Palazzo comunale) ובזיליקת פטרוניוס הקדוש (Basilica di San Petronio). הפאלאצו קומונאלה שימש לאורך השנים כמקום מושבם של שליטי בולוניה, החל מ"מועצת הזקנים" וכלה באצילים שהנהיגו את העיר. כיום זהו בניין העירייה, והוא כולל בתוכו גם מוזיאון אומנות וספריה מפוארת. בזיליקת פטרוניוס הקדוש העצומה (אורך הכנסייה הוא כ-132 מטר, ורוחבה כ-66 מטר!) נבנתה במאה ה-14, וכיום קבור בה פטרוניוס, הקדוש המגן של בולוניה. חזית הבזיליקה לא הושלמה מעולם, אבל החלל הפנימי הוא מפואר, וכולל גם שני עוגבים מרשימים (בולוניה הייתה מרכז חשוב למוזיקה בתקופת הבארוק).


בין יצירות האומנות הרבות המקשטות את הבזיליקה נמצא גם פרסקו של הצייר ג'ובאני דה מודנה (Giovanni da Modena) שעורר את זעמם של מוסלמים אחדים, משום שהוא מציג את מוחמד בגיהינום. בשנת 2006 תכננו כמה טרוריסטים מארגון אל-קעידה לפוצץ את הבזיליקה בשל אותו פרסקו, אך למרבה המזל המשטרה האיטלקית הצליחה לאתר ולעצור אותם לפני שמימשו את תוכניתם.

מקור פרסומה העיקרי של פיאצה מאג'ורה הוא בזכות הפונטנה דל נטוטנו (fontana del Nettuno), או מזרקת נפטון, שנבנתה במאה ה-16 בסגנון מנייריסטי. המזרקה מכונה גם "הענק" (איל ג'יגאנטה - il gigante) בשל גודלה המסיבי – הפסל של נפטון שבלב המזרקה מתנשא לגובה 320 סנטימטרים)! חובבי המוזיקה האיטלקית בוודאי מכירים את הפיאצה גם משירו של לוצ'ו דלה, שכינה אותה "פיאצה גרנדה" (הפיצה הגדולה), והפך אותה לסמל של העיר.

הפיאצה נולדה בשנת 1200, בתקופה שבה עלה הצורך למצוא מקום בעיר שישמש ככיכר השוק. למרות חשיבותה ההיסטורית של הכיכר, עוטפת אותה אגדה משונה: הסטודנטים הלומדים באוניברסיטת בולוניה אף פעם לא יחצו את הכיכר באלכסון וגם לא יעברו במרכז, אלא ילכו לאורך אחת מפאות הכיכר. אחרת, כך אומרים, הם יאלצו להיפרד מהרעיון שאי פעם יקבלו את התואר... כזו היא איטליה – בכל עיר תמצאו אמונות תפלות טיפוסיות למקום.


פיאצה מאג'ורה או פיאצה גרנדה - צילום: Depositphotos‏


טורה דלי אזינלי (Torre degli Asinelli)

דיברנו על שורשיה הימי ביניימיים של בולוניה, והנה עומד מולכם סמל הסמלים של אותה התקופה – מגדל אזינלי, המגדל הגבוה ביותר באיטליה (97.2 מטרים). המגדל נבנה לצרכים הגנתיים במצוות הקיסר במאה ה-11, ושנים ספורות לאחר מכן עבר לשליטת משפחת אזינלי (Asinelli), משפחה מבולוניה שבתחילה נמנתה על הגיבלינים ואז עברה מחנה והצטרפה לגואלפים.


לאורך השנים קרו דברים מוזרים למגדל – בשנת 1513 פגע בו בטעות כדור שנורה מתותח, ובהמשך נפגע המגדל 7 פעמים מברקים. ועדיין – הוא עומד חזק ויציב.

ביחד עם המגדל הסמוך – טורה גאריסנדה (Torre Garisenda) – אלו הם שני המגדלים המפורסמים של העיר. לאורך השנים שימש המגדל לשלל צרכים, וביניהם בית כלא וגרדום לאנשי הכנסייה שנידונו להוצאה להורג. זהו המגדל היחיד בבולוניה שפתוח באופן קבוע לציבור הרחב. 498 מדרגות מפרידות ביניכם ובין הנוף הנשקף מראש המגדל, ומצדיק לחלוטין את המאמץ והטיפוס! על מנת להזמין כרטיסים יש לכתוב ל: booking@bolognawelcome.it


מגדל אזינלי‏ ומגדל גאריסנדה, שני המגדלים המפורסמים של העיר‏ - צילום: Depositphotos
מבט ממרום מגדל אזינלי‏ על מגדל גאריסנדה‏ - צילום: Depositphotos

הארקיג'ינזיו (L’archiginnasio)

הארקיג'ינזיו הוא האתר האדריכלי העשיר ביותר בבולוניה. המבקר פזור הדעת ישליך לרוב מבט מהיר לעבר דלת הכניסה הראשית ויסתפק בכך, אבל זו טעות. כדאי להיכנס פנימה, משום שבמרחק צעדים ספורים מהשער, מסתתר אחד המבנים היפים ביותר באיטליה.


הארקיג'ינזיו הוקם במצוותו של הקרדינל קרלו בורומאו (Carlo Borromeo) במטרה לבנות מושב יחיד ומרכזי עבור אוניברסיטת בולוניה. המבנה שימש כאולם לימודים עד שנת 1838, ואז הוסב לספריה. הספרייה פתוחה עד היום, כמו גם אולמות הלימודים, אבל רק סטודנטים מורשים לבקר בהם.

גרמי המדרגות, התקרות המקומרות המעוטרות וסמלי המשפחות המפוארות יותירו את המבקר המום מרוב יופי. זהו אוסף ההרלדיקה (שלטי אצולה) הגדול בעולם, והוא כולל לא פחות מאשר ששת אלפים שלטי אצולה. ניתן בנוסף לבקר גם בתיאטרון האנטומי (teatro anatomico) שבתוך הארקיג'ינזיו – אולם יפהפה בצורת אמפיתיאטרון בו נערכו שיעורי אנטומיה ונתיחת כופות בפקולטה לרפואה. התיאטרון נפגע קשות במהלך הפצצות בעלות הברית בשנת 1945, ונבנה מחדש בעזרת חומרי הגלם המקוריים. הכניסה לתיאטרון מותרת כאשר לא מתקיימים בו אירועי תרבות, ומחיר כרטיס הכניסה עומד על 3 יורו.


חצר הארקיג'ינזיו ‏- צילום: Depositphotos

התעלות של בולוניה (I Canali)

מעטים יודעים זאת, אבל בעבר הייתה בולוניה מעין ונציה קטנה. התעלות נבנו כדי לחבר את העיר לנהר הפו (Po) הסמוך, אך בשנות החמישים של המאה העשרים כוסו התעלות של בולוניה בעפר. התעלות המכוסות הסתירו במשך עשרות שנים את אופייה העתיק של העיר, ורק לאחרונה החלו תושבי המקום לגלות ולהעריך אותן מחדש. נקודת התצפית המקסימה ביותר על התעלות נשקפת מחלון שברחוב פיילה (Piella). כאן נפתח המבט על תעלת מולינה (קאנאלה דלה מולינה – Canale delle Moline), שהמים שבה הניעו במשך עשרות שנים את גלגלי טחנות הקמח שלאורך התעלה.


מידי פעם, בזמן שתסיירו ברחבי המרכז ההיסטורי, ייתכן ותשמעו את רחש המים גם מבלי לראות אותם. כך בוודאי יקרה לכם כאשר תבקרו בגטו היהודי, לדוגמה, שם זורמת מתחת לפני הקרקע תעלת ל'אפוזה (L’Aposa). כעת אתם יודעים מה הסיבה לרעש המוזר!

הפינקוטקה (La Pinacoteca)

בולוניה מתגאה באוצרות אומנות רבים, ומעבר לאוצרות המתגלים בזמן סיור רגלי במרכז ההיסטורי, תוכלו להתרשם גם מהיצירות החשובות שבפינקוטקה נאציונאלה (Pinacoteca Nazionale) – גלריית האומנות הלאומית שבעיר.

הפינקוטקה נחשבת לאחת המרכזיות באיטליה, והיא ממוקמת בבניין עתיק בשם פאלאצו פפולי קמפוגרנדה (Palazzo Pepoli Campogrande).

הפינקוטקה נוסדה בשנת 1808 על חורבותיה של האקדמיה קלמנטינה (accademia clementina) ותחילתה באוסף יצירות שהגיעו אליה מהמכון המדעי (istituto delle scienze). עם זאת, רוב האוסף, בן כ-1000 יצירות, הוא תוצאה של החרמת הציורים ויצירות האומנות מכנסיות וממנזרים שביצעו חייליו של נפוליאון בין השנים 1797-1810.


החללים החשובים ביותר הם סלונה ד'אונורה (salone d’onore) ובו הציור הקיר ל'אפוטזי די ארקולה (L’apotesi di Ercole) מאת דומניקו מריה קנוטי (Domenico Maria Canuti) המתאר כיצד התקבל הרקולס בשמיים לאחר שקודם למעמד אל, אולם פלזינה (Sala di Felsina), אולם העונות (Sala delle Stagioni) ואולם האולימפוס (Sala dell’Olimpo) – כולם יקדמו את פניכם עם יצירות מרהיבות של ציירים כמו: ג'וטו, פרוג'ינו, גווידו רני ועוד... החושפות תקופה חשובה בהיסטוריה של האומנות באיטליה. לפרטים: www.pinacotecabologna.beniculturali.it



הפורטיצ'י (portici) וכנסיית סן לוקה (San Luca)

הפורטיצ'י (רחובות מקורים בקמרונות) של בולוניה מוגדרים כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו, ונמתחים לאורך למעלה מ-40 קילומטרים. זוהי "רשת המטרו" של בולוניה, כפי שמכנים אותה רבים, משום שכאן נפגשים אלפי אנשים מידי יום, בזמן שהם מתרוצצים ממקום למקום בעיר.

הפורטיצ'י, המכונים גם "ארקדות", מייצגים את מהותה של בולוניה, והארקדה הידוע מכולן נמשכת לאורך 4 קילומטרים ומובילה ממרכז העיר אל כנסיית סן לוקה (Chiesa di San Luca), הניצבת במעלה הגבעה המשקיפה על העיר.

הרחובות המקורים בקמרונות (ארקדות), אתר מורשת עולמי של אונסק"ו‏ - צילום: Depositphotos

הכנסייה, שבה התקיים לאורך השנים פולחן המדונה, מקושטת ביצירות של גווידו רני (Guido Reni) וגוורצ'ינו (Guercino). הארקדה שמובילה לכנסייה מורכבת מ-666 קמרונות, מספר לא מקרי, כמובן, המסמל את השטן. יחד יוצרים שש מאות שישים ושישת הקמרונות צורת נחש, הנמעך, לפי המסורת, תחת רגליה של המדונה הבתולה.


העלייה לכנסייה מסמלת, אם כן, את הדרך אל החופש והטוהר. הכנסייה פתוחה למבקרים, והכניסה אליה היא ללא תשלום. אם תרצו לבקר בקריפטה (cripta) או במרפסת הפנורמית תאלצו לרכוש כרטיסים במחיר 3 יורו ו-5 יורו, בהתאמה.


מזראטי (Maserati) והטרידנט (קלשון) של נפטון

בוודאי שמעתם על חברת מזראטי, יצרנית מכוניות היוקרה המפורסמת. אבל האם ידעתם שהאחים מזראטי, מייסדי החברה, היו ילידי בולוניה? חברת מזראטי נוסדה בעיר בשנת 1914.


האחים אלפיירו, ארנסטו ובינדו מזראטי בחרו לבסס את הלוגו שלהם על טרידנט (קלשון) זהה לטרידנט שמחזיק נפטון, הניצב במזרקת נפטון המפורסמת שבלב בולוניה. הם עשו זאת כדי לסמל את הקשר בינם לבין העיר.

בולוניה ידועה לא רק בזכות הקשר שלה למכוניות יוקרה ומרוץ, אלא גם כי זוהי עיר הבירה של הרדיו באיטליה. היא זכתה לתואר הזה משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שכאן נולד גוליילמו מרקוני (Guglielmo Marconi), מהנדס חשמל וזוכה פרס הנובל לפיזיקה, שתרם תרומה אדירה לפיתוח שידורי הרדיו והמציא את אנטנת המונופול. הסיבה השנייה היא שב-23 בנובמבר 1974 נולד בעיר רדיו בולוניה (Radio Bologna), הרדיו החופשי הראשון באיטליה, ששרד רק יומיים וארבע-עשרה שעות.



סטודנטים ודמויות חשובות בעיר

כמה מאנשי הרוח והמדענים החשובים באיטליה ובאירופה כולה למדו או לימדו באוניברסיטת בולוניה. בין הבולטים שבהם היה לאון בטיסטה אלברטי (Leone Battista Alberti) – ארכיטקט, סופר וצייר, איש אשכולות ודמות מרכזית ברנסנס.


אלברטי נודע בין היתר כמלומד הראשון שהגדיר באופן מדעי את תורת הפרספקטיבה.

דמות נוספת שנקשרה בבולוניה היא פיקו דלה מירנדולה, הומניסט ופילוסוף איטלקי ידוע בתקופת הרנסנס. מספרים עליו שהזיכרון שלו היה כל כך טוב, שהוא ידע את הקומדיה האלוהית של דנטה בעל פה! דלה מירנדולה נודע בזכות למדנותו הרבה, והתעניינותו בדתות נוספות. הוא למד בין היתר עברית וערבית, פילוסופיה יהודית ואת תורת הקבלה, והאמין כי כל התורות הפילוסופיות והדתות מגיעות למעשה ממקור קדום אחד, ומבטאות, כל אחת בדרכה, את אותה האמת.


תושבי בולוניה מפורסמים נוספים היו גם טורקוואטו טאסו (Torquato Tasso), המשורר והמחזאי ומחבר היצירה "ירושלים המשוחררת", המתארת את הקרבות בין הצלבנים למוסלמים בזמן מסע הצלב הראשון, וניקולאוס קופרניקוס, אסטרונום יליד פרוסיה המלכותית, שהגן על התאוריה לפיה כדור הארץ סובב סביב השמש (ולא להיפך).


בין המרצים הידועים באוניברסיטת בולוניה נמנו ג'ובאני פסקולי (Giovanni Pascoli), המשורר ומבקר הספרות הידוע, הנחשב לבכיר משוררי התנועה הדקדנטית באיטליה, וג'וזואה קרדוצ'י (Giosuè Carducci), האיטלקי הראשון שזכה בפרס נובל לספרות (בשנת 1906).


ביתו של קרדוצ'י, בו גר עד למותו בשנת 1890, הוסב למוזיאון וניתן לבקר בו. בין היתר ניתן להתרשם מהאוסף המרשים שבנה קרדוצ'י, הכולל מהדורות ראשונות ועתיקות של ספריו של פרנצ'סקו פטררקה (Francesco Petrarca), אחד המשוררים הדגולים באיטליה ומבשר ההומניזם האיטלקי, ושל ג'ובאני בוקאצ'ו, מחבר הדקאמרון ואחד הסופרים המפורסמים ביותר באירופה במאה ה-14. הכניסה לביתו של קרדוצ'י היא בחינם למבקרים בני 14 ומעלה.


ג'וזואה קרדוצ'י בספריה שלו בבולוניה

מה כדאי לאכול בבולוניה?

קרשנטינה (לחם מטוגן ממולא בנקניקים - crescentine), מורטדלה (סוג של נקניק טיפוסי לאזור - mortadella), לזנייה (lasgna)... איך אפשר לעמוד בפני כמה מהמנות האהובות ביותר באיטליה?


התפריט שמציעה בולוניה עשיר במאכלים טעימים, ולמנות הידועות האלה מתווספות רבות ונוספות כמו פסטלי (מרק עוף או בקר עם פסטה מיוחדת - passatelli), קוטולטה פטרוניאנה (cotoletta petroniana– שניצל טיפוסי לאזור בולוניה, שנקרא על שם הקדוש המגן של העיר), ועוגת אורז (torta di riso). המאכלים של בולוניה הם עשירים בטעם ובקלוריות, והנאה שאסור להחמיץ אם אתם מבקרים בעיר.


מאכל נוסף הוא שכדאי לטעום הוא גלנטינה די פולו (galantina di pollo) – תבשיל העשוי מבשר עוף המבושל עם סוגים נוספים של בשר, נקניקים, וביצים. אנשי בולוניה גאים מאד במורשת הקולינרית שלהם, ולוקחים אותה ברצינות תהומית. למעשה, המתכונים של כמה מהתבשילים המפורסמים ביותר בעיר, כמו הפריג'ונה (friggione – רוטב על בסיס עגבניות ובצל) ורוטב הבשר (ראגו) הבולונייזי המפורסם (שרבים קוראים לו בטעות רוטב בולונז) הופקדו באופן רשמי בלשכת המסחר של העיר!



923 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page