top of page

מסע בלאציו: צ'ירצ'או, ספרלונגה וסביבותיהן

+ באיטליה
Sunday, May 14, 2023

7 דקות

חיפוש

במרחק קצר מרומא מסתתרות עיירות חוף יפהפיות שרוב התיירים מעולם לא שמעו עליהן. אבל האיטלקים מכירים אותן היטב, ונוהרים לכאן מידי קיץ מאז ימי רומא העתיקה... אם אתם מחפשים את היעד המושלם לחופשת קיץ בסגנון איטלקי, במקום המשלב חופים יפים, טבע, אוכל טוב וגם חיי לילה סוערים, לאלסנדרה לאונרדי יש כמה הצעות מעניינות


תצפית פנורמית על צ'ירצ'או.
תצפית פנורמית על צ'ירצ'או. צילום: Depositphotos

מחוז לאציו עשיר בעיירות קטנות ומיוחדות שכדאי לכם לגלות, במיוחד אם אתם מחפשים מקום "של מקומיים" להעביר בו את חופשת הקיץ. האתרים והעיירות המככבים במאמר הזה מציעים מגוון פעילויות, ולצד הפעילות המועדפת על כולם – שריצה עצלה מתחת לקרני השמש – תוכלו ליהנות גם מסיורים באתרים היסטוריים מרתקים, מסלולי הליכה, ועוד. העיירות שבהן אתמקד הן סן פליצ'ה צ'ירצ'או (San Felice Circeo), סבאודיה (Sabaudia), טרצ'ינה (Terracina), ספרלונגה (Sperlonga), פורמיה (Formia), וגאטה (Gaeta). ואם אתם חובבי ים וחופים, המאמר הזה בדיוק בשבילכם, משום ששילבתי בתוכו גם המלצות לחופים היפים ביותר בלאציו. בואו נצא לדרך!


איך כדאי להגיע לכאן ואיך כדאי לנוע ממקום למקום?

הדרך הטובה ביותר לנוע ממקום למקום באזור הזה היא בעזרת רכב שכור, בעיקר אם אתם מעוניינים להגיע לפינות מרוחקות יותר, לחופים נסתרים, ולשמורות הטבע.

אבל גם אם לא מתחשק לכם לשכור רכב, חלק מהאתרים המתוארים במאמר נגישים: סן פליצ'ה צ'ירצ'או, לדוגמה, מרוחקת כשעה וחצי מרומא (105 ק"מ), ואפשר להגיע אליה באוטובוס (של חברת Cotral) שיוצא מתחנת Roma Laurentina.


סן פליצ'ה צ'ירצ'או

סן פליצ'ה צ'ירצ'או היא אחת מעיירות החוף היפות והנחשבות במחוז לאציו, ויעד מועדף על העשירים והמפורסמים. רבים מהם גם רכשו פה וילות מפוארות, הממוקמות במרחק קצר מהים הנהדר.


החוף של סן פליצ'ה צ'ירצ'או ומבצר פאולה - צילומים: Depositphotos


השם צ'ירצ'או מגיע מהמיתולוגיה היוונית: כאן, מספרת האגדה, גרה המכשפה קירקה, שעלילותיה מתוארות באודיסיאה. האזור כולו מפורסם בזכות הטבע היפהפה: הים פה נהדר, כמובן, אבל גם הפארק הלאומי צ'ירצ'או (Parco Nazionale del Circeo) נחשב לגן עדן עבור חובבי טבע ומסלולים. הפארק הלאומי נוסד בשנת 1934 וכולל בתוכו יערות נרחבים, ארבעה אגמים, ודיונות לאורך החוף שמגיעות כמעט עד העיירה סבאודיה (Sabaudia). בחודשי הקיץ מארגנים מנהלי השמורה שפע של סיורים ופעילויות נוספות (בהרשמה מראש, פרטים באתר הפארק). החודשים הטובים ביותר לבקר פה הם יוני וספטמבר, כדי להימנע מהכאוס ומגדודי התיירים שמגיעים ביולי-אוגוסט.


בצ'ירצ'או ישנם גם אתרים ארכיאולוגיים פרהיסטוריים, ותוכלו לבקר במספר מערות וביניהן מערת גוטארי (grotta Guttari) שבה מצאו החוקרים גולגולת בת 50,000 שנה, מערת העיזים (Grotta delle Capre) ומערת צ'ירצ'ה (La Grotta di Circe) שאליה אפשר להגיע רק דרך הים.

על מנת להגיע לרוב האתרים האלה יש להתקדם לאורך מסלולי ההליכה המסומנים על מפת הפארק. חלק מהמסלולים מתאימים רק למטיילים מנוסים, ואילו אחרים (כמו המסלול שמוביל לפסגת הר צ'ירצ'ה – Picco di Circe) נגישים מעט יותר.


בעיירה צ'ירצ'או עצמה תוכלו לשוטט ברחובות היפים ולהתפעל מהפיאצה המרכזית – פיאצה לנצואיזי (Piazza Lanzuisi). אל תחמיצו גם את המגדל המרשים מהמאה ה-13 (שבנו האבירים הטמפלרים), ואת מגדל השעון מהמאה ה-19. בפארק הסמוך (Parco di Vigna) תמצאו את שרידי חומת העיר, מימי הביניים.

מקסים במיוחד הוא המגדלור – il faro di Capo Circeo, וליד החניון בכניסה לעיר ישנה נקודת תצפית שממנה אפשר להשקיף עליו וליהנות מנוף רומנטי.


החופים באזור הם בתשלום (ולרוב תצטרכו לשלם גם עבור החנייה). אחד המומלצים מביניהם הוא חוף Carrubo, שנמצא על Lungomare Maiolati. המים כאן צלולים והנוף יפה, והחוף מתאים גם למשפחות עם ילדים. למרות הקירבה לאזור הנמל, המים נקיים, בוהקים בצבע איזמרגד מקסים, ונעים מאד לקפוץ פנימה ולשחות פה. החופים המרוחקים יותר, שבמפרצים הקטנים שלאורך החוף (המכונים Batterie) הם אמנם אינטימיים יותר אבל הרבה פחות נגישים.


אם תרצו לאכול, דעו שהמנות הנפוצות והפופולריות ביותר באזור, באופן לא מפתיע במיוחד, הן מנות המבוססות על דגים, כמובן. יש שפע של מסעדות דגים באזור הנמל, כמו לדוגמה Barracrudo ו-Taverna al Porto. אם אתם מעדיפים אוכל רחוב, או שתמרצו לנשנש מנה של דגים ופירות ים מטוגנים, נסו את Pesce & Farina, ב-via Tittoni 82. אם מתחשק לכם לאכול דווקא פיצה, לכו ל-Il Pachino, מחוץ למרכז, ב-Strada Provinciale 87.


סבאודיה

סבאודיה (Sabaudia) נמצאת במרחק קצר מסן פליצ'ה צ'ירצ'או, וקל לשלב בין היעדים. גם במקרה הזה מדובר על עיירה שלווה המלאה בווילות מפוארות שבנו העשירים שיכולים להרשות לעצמם בתים נאים על קו המים ולצד הדיונות. לאורך כל החוף היפהפה תמצאו מגוון קיוסקים המציעים מזכרות טיפוסיות לתיירים, ציוד שחייה, ונשנושים למיניהם. רוב החופים הם פרטיים, והכניסה בתשלום.


האטרקציות המרכזיות באזור זה הן אגם פאולה (Lago di Paola) והמבצר הצמוד אליו – Torre Paola, אחד ממגדלי השמירה שנבנו לאורך החוף במאה ה-16 על מנת להגן על האזור מפני מתקפות שודדי הים.


אגם פאולה מימין והים משמאל, תצפית מעל מבצר פאולה. צילום: Depositphotos
אגם פאולה מימין והים משמאל, תצפית מעל מבצר פאולה. צילום: Depositphotos

אגם פאולה הוא מקום קסום, ונעים במיוחד לטייל פה לאורך אחד ממסלולי ההליכה, או לשכור סירה קטנה או קאנו ולשוט באגם עצמו. אם מתחשק לכם פשוט לנוח, כמובן שתוכלו להשתרע על אחד החופים, ולהינות מקרני השמש החמימות.


סבאודיה ידועה גם כיעד לבילויים ליליים, והאזור מלא בבארים ובדיסקוטקים שבהם תוכלו להתפרע עד השעות הקטנות (בחודשי הקיץ, כמובן). אחד המקומות המגניבים ביותר הוא Saporetti, באר שנהנה ממיקום מדהים על המים ממש, ומציע נוף בלתי נשכח. לצד הבאר פועל גם חוף פרטי ולידו מסעדת דגים מוכרת. כיף להגיע לכאן לפני ארוחת הערב, ולשבת לאפריטיבו שבמהלכו תוכלו להינות ממוזיקה חיה, קוקטיילים טובים ובירות איכותיות.


טארצ'ינה – Terracina

אם תמשיכו לנסוע דרומה, תגיעו לטראצ'ינה (Terracina), עיירה המפורסמת הן בזכות החוף הארוך והיפה שלה, והן בזכות המרכז ההיסטורי המעניין. ניתן להגיע לכאן ברכב פרטי או ברכבת מרומא (קחו את הרכבת מרומא טרמיני ל-Priverno, ומשם רכבת נוספת ל-Terracina).


טראצ'ינה היא פנינה קטנה של ממש: יש כאן ממצאים ארכיאולוגיים מעניינים לצד מבנים מימי הביניים ומתקופת הרנסנס – שילוב מרתק, והכל במרחק קצר מהחוף הנהדר.

האתרים המרכזיים שבהם כדאי לכם לבקר הם:

  • קורסו אניטה גריבלדי (Corso Anita Garibaldi) – הרחוב הראשי של העיר, שלאורכו תמצאו בניינים מרשימים במיוחד וגם את כנסיית Chiesa del Purgatorio הבארוקית.

  • האזור הארכיאולוגי שנקרא Il Capitolium, ובו ניתן למצוא את שרידיו של מקדש קפיטוליני רומאי מהמאה הראשונה לפנה"ס.

  • פיאצה דל מוניצ'יפיו (piazza del Municipio), שנודעה בעבר, בתקופה הרומית, כ-Foro Emiliano, ועדיין אפשר לראות בה את הריצוף המקורי מהמאה הראשונה לפנה"ס. בפיאצה זו אפשר לראות גם קטע מהוויה אפיה (Via Appia, הדרך העתיקה שיצאה מרומא), קתדרלה עתיקה, ואת הריסותיו של האמפיתאטרון הרומי

  • חלקים ממבצר Frangipane, מהמאה העשירית

  • מבצר Giove Anxur (פירוש השם בלטינית הוא "מבצרו של הילד"), מהמאה הראשונה לפנה"ס, בגובה 201 מטרים מעל פני הים. מנקודת התצפית הזאת נשקף נוף יפהפה. אפשר להגיע לכאן ברגל (אם אתם חובבי הליכה) או ברכב. הכניסה בתשלום (כ-7 יורו).


מבצר Giove Anxur בעיירה טראצ'ינה
מבצר Giove Anxur בעיירה טראצ'ינה - Depositphotos

אם כל היופי הזה עורר בכם תיאבון, לכו למסעדת Centro Ittico da Ernesto Terracina, שנמצא בפיאצה אלדו מורו (Aldo Moro). התפריט כולו מבוסס על דגים בלבד, והמחירים סבירים מאד. לחילופין, נסו את Anxuria Osteria, בלב המרכז ההיסטורי. גם כאן רוב המנות הן עם דגים, אבל התפריט מציע אפשרויות נוספות, והפסטה מצויינת.


ספרלונגה – Sperlonga

אם תמשיכו לאורך החוף תגיעו לספרלונגה (Sperlonga), עיירה לבנה הניצבת על צוק, משקיפה על הים, ומתפארת בכמה מהחופים היפים ביותר בכל מחוז לאציו. החול כאן עדין ובהיר מאד, כמעט לבן, והמים התכולים והצלולים מעטרים את ספרלונגה כמו כתר. רחובות העיירה עצמה צרים ומקסימים, ומלאים בחנויות, מסעדות, בוטיקים ומועדונים.

קל להתפתות להעביר את היום כולו על הים, אבל ספרלונגה מציעה כמה הפתעות נוספות: אל תחמיצו את המערה של הקיסר טיבריוס, לדוגמה, שבנה פה את אחת מהווילות שלו. הממצאים הארכיאולוגיים שנחפרו במקום מוצגים במוזיאון הארכיאולוגי המקומי.


מערת הקיסר טיבריוס בספרלונגה
מערת הקיסר טיבריוס בספרלונגה - Depositphotos

במרכז ההיסטורי של העיירה, בין הבתים, נמצאים מגדל ניביו (Torre del Nibbio) והמגדל המרכזי (Torre Centrale), שניהם מהמאה ה-16, ופאלאצו סבלה (Palazzo Sabella), בית מגורים היסטורי מימי הביניים. מומלץ להתעכב גם בפיאצטה דלה קונקורדיה (Piazzetta della Concordia) המקסימה, ובה מבנה עם תקרה מקומרת הצבועה בכחול שמימי.


האוכל הטעים הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור בספרלונגה, וכיאה לעיירה שיושבת על קו החוף ממש, תוכלו למצוא כאן בעיקר מסעדות דגים מעולות. שניים מהמקומות הטובים ביותר לדעתי הם Il Porticciolo, ליד הנמל, ו-Gli Archi (נהדר אבל יקר יותר) במרכז ההיסטורי.


פורמיה – Formia

מכאן נמשיך דרומה, לכיוון פורמיה (Formia) וגאטה (Gaeta). אל שני היעדים האלה תוכלו להגיע ישירות מרומא גם ללא רכב פרטי – הרכבת לפורמיה יוצאת מתחנת הרכבת טרמיני מידי שעה, בערך. משם תוכלו גם להמשיך הלאה עם אוטובוס, ולהגיע תוך כעשר דקות לגאטה.


פורמיה (Formia) היא עיר עשירה בהיסטוריה, וכבר במאה הראשונה לפני הספירה בנו כאן הרומאים וילות נופש על הים (עד היום אפשר לבקר בהריסותיהן של כמה מהווילות האלה, כמו לדוגמה בווילה של לוצ'ו מאמורה – Lucio Mamurra). אזור פורמיה היה אהוב במיוחד בשל הקירבה לטבע ולחופים המוזהבים. היום, בדיוק כמו לפני 2000 שנה, פורמיה היא המקום המושלם לנוח בו, לעבוד על השיזוף, וליהנות מהחיים.


במרכז ההיסטורי של פורמיה תוכלו למצוא מספר אתרים מעניינים:

  • מגדל מולה (La Torre di Mola), חלק ממבצר שבנה קרלו השני, מלך נאפולי, במאה ה-13

  • המגדל המתומן שהיווה חלק ממבצר עתיק (Castellone). זהו מגדל השמירה היחיד ששרד מבין 12 המגדלים שעמדו פה בעבר

  • התאטרון הרומאי, מהתקופה הקיסרית (פתוח לביקורים פעמיים בחודש, בימי ראשון)

  • קברו של הפילוסוף והמדינאי מרקוס טוליוס קיקרו (צ'יצ'רונה – Cicerone, באיטלקית). הקבר המיוחס לפילוסוף הידוע פתוח למבקרים רק ביום ראשון השלישי מידי חודש (ביקורים מודרכים בלבד, באיטלקית, בהזמנה מראש: sinusformianus@gmail.com)

  • המוזיאון הארכיאולוגי ובו ממצאים מהתקופה הרומית (בעיקר מהמאות הראשונה והשנייה לפנה"ס).


מגדל השמירה של הקסטלונה בפורמיה
מגדל השמירה של הקסטלונה בפורמיה - צילום: Pietro

מחפשים קצת שמש, ים ואוכל טעים? אם אתם חובבי גלישה, חוף וינדיצ'ו (Vindicio) הוא החוף בשבילכם, בזכות הרוח החזקה שמבטיחה גלים איכותיים. ואם אתם אוהבים לצאת לטרקים או פשוט לטיולים רגליים בטבע, אל תפספסו את שמורת הטבע Parco dei Monti Aurunci.


מתחשק לכם לאכול משהו טעים במיוחד? גם עבורכם יש לי המלצות: האזור הזה משופע במנות טיפוסיות ומעדנים מקומיים איכותיים שכדאי לכם מאד לטעום, כמו לדוגמה מרקי קטניות (מנה פופולרית מאז ימי רומא העתיקה), מרק פירות ים, נזידים עם עשבי בר, ופסטה עם צדפות טריות שהדייגים מביאים מידי בוקר.

אחד המקומות המוצלחים ביותר לטעום בהם את המנות הטיפוסיות לאזור הוא Chinappi, מסעדה ותיקה בנוף המקומי שפועלת מאז שנת 1957, או במסעדת Rugantino – קצת פחות יקרה ועדיין מצוינת.


גאטה – Gaeta

מפורמיה (Formia) תוכלו להמשיך לעבר גאטה (Gaeta), עיירה זעירה ומקסימה, המצטיינת ביופי טבעי ובמאכלים נהדרים. ובמילים אחרות – תענוג לעיניים ולחיך! אני מציעה לכם להתחיל את הביקור פה עם ארוחת בוקר רצינית באחד הבארים שברחוב הראשי של העיירה, ויה אינדיפנדנצה (via Indipendenza). אני בדרך כלל הולכת ל-Pasticceria Scalesse, משום שהם מכינים את המאפים הכי טובים באזור! לאחר מכן לכו לחוף סראפו (Serapo), שנמצא במרחק כ-10 דקות ממרכז העיירה. החוף מחולק למתחמים פרטיים (צפו לשלם בין 20 ל-40 יורו ליום עבור שמשייה עם שתי מיטות שיזוף). מבין החופים הרבים באזור, אני מעדיפה שניים: Lido Risorgimento, ו-Aurora.



האטרקציות העיקריות בגאטה הן ההר המוכר בכינוי Montagna Spaccata ומערה יפהפיה בשם Grotta del Turco. על מנת להגיע למערה, טפסו אל קצה צוק מונטה אורלנדו (Monte Orlando) ואז רדו לאורך גרם המדרגות החצוב בתוך ההר (המסלול נחשב לקדוש, ובימי קדם שימש לפולחן). בסוף המדרגות תמצאו את עצמכם מול המערה שנמצאת על המים ממש. בימי הביניים נהגו שודדי ים להתחבא במערה הזאת, ורבים אחרים מצאו בה מקלט זמני. זה מקום מיוחד, אבל כדאי שתדעו שהביקור פה לא מתאים לכולם... יש הרבה מאד מדרגות, והעליה בחזרה למעלה קשה!


מערת הטורקים (Grotta del Turco). צילום: אלסנדרה לאונרדי
מערת הטורקים (Grotta del Turco). צילום: אלסנדרה לאונרדי

אי אפשר לעזוב את גאטה מבלי לטעום את המעדנים המקומיים. אם אתם מחפשים "נשנוש זריז", כדאי לכם לנסות את הטיילה (tiella), אחד המאכלים הטיפוסיים לעיירה. זוהי מעין פשטידה מלוחה, במגוון מילויים. אחד המקומות המוצלחים ביותר לטעום את הטיילה הוא ב-Antico Forno Giordano, מאפייה שפועלת מאז שנת 1890.


מעבר לכך, במרכז ההיסטורי היפה של גאטה, ליד המבצר הארגונזי, תוכלו למצוא מספר מסעדות נוספות.

נסו לדוגמה את Comeilmare – מסעדת דגים צעירה וכיפית הנמצאת במרחק קצרצר מקו החוף. לחילופין, נסו את ristorante La Salute, ואל תשכחו להזמין את אחת המנות הידועות פה – הזיתים של גאטה!

653 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page