top of page

אוסטיה העתיקה ואוסטיה החדשה – יעד מפתיע רק חצי שעה מרומא

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

אחד מהפארקים הארכיאולוגיים החשובים באיטליה, חופים יפים, שמורת טבע ששייכת לנשיא איטליה, מסעדות דגים, דיסקוטקים, מוזיאונים מפתיעים ומסלולי הליכה – אוסטיה מציעה הרבה יותר ממה שאתם חושבים! אם אתם זקוקים להפסקה מגדודי התיירים שמציפים את רומא בקיץ, אחד הרבעים המפתיעים והנגישים של העיר רק מחכה שתגלו אותו...


האמפיתיאטרון באוסטיה העתיקה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
האמפיתיאטרון באוסטיה העתיקה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

אוסטיה (Ostia) היא הרובע המיוחד ביותר של רומא. כן כן, קראתם נכון – אוסטיה נחשבת לאחד מהרבעים של רומא, ובמאמר זה נגלה מה כדאי לראות כאן, איך להגיע לאוסטיה, לאיזה חופים כדאי ללכת, מהן שמורות הטבע המענייניות ביותר, ואיפה אפשר ליהנות מארוחה טעימה במיוחד.


רומא מוקפת בכביש טבעתי גדול שנקרא Grande Raccordo Anulare, ומחולקת מבחינה מנהלתית לחמישה-עשר רבעים מוניציפליים. אחד מהרבעים האלה נמצא מחוץ לרומא עצמה, על הים, והרובע הזה הוא אוסטיה.


מפה של אוסטיה (Ostia)


כדי להגיע לאוסטיה, יהיה עליכם להיעזר במטרו וברכבת. ראשית, קחו את קו B של המטרו עד לתחנת Piramide. מכאן, קחו את הרכבת לכיוון Ostia Lido. כדי להגיע לחלק העתיק של אוסטיה, לפארק הארכיאולוגי, רדו בתחנה שנקראית Parco Archeologico. כי להגיע לחלקה המודרני של אוסטיה, כלומר לעיר עצמה, רדו בתחנה האחרונה שנקראית Cristoforo Colombo ונמצאת במרחק צעדים ספורים מהים.


מאז העת העתיקה אוסטיה משמשת כנקודת המוצא של רומא לים: באזור זה פעל נמל גדול וחשוב, שהתפתח בעיקר בתקופה האימפריה. משמעות המילה "Ostium" בלטינית היא "שפך הנהר", ואכן אוסטיה העתיקה נוסדה בין המאה השביעית והשישית לפנה"ס, על שפך נהר הטברה (Tevere), בנקודה שבה התחבר לים התיכון.


הפארק הארכיאולוגי באוסטיה העתיקה

הכניסה לפארק הארכיאולוגי ממוקמת ב- via Romagnoli 717, ועולה כ-10 יורו (מחיר הכרטיס יהיה גבוה יותר אם מתקיימות במקום תערוכות מיוחדות). שימו לב – אי אפשר לשלם פה במזומן, רק בכרטיס אשראי. לחילופין ניתן לקנות כרטיסי כניסה מראש, אונליין, דרך האתר הרשמי.


הפארק הארכיאולוגי באוסטיה הוא השני בגודלו בעולם (אחרי פומפיי) וכולל מונומנטים ציבוריים רבים כמו למשל מרחצאות תרמיים, תיאטראות ובתים פרטיים. בגלל שמדובר על שטח גדול למדיי, אני ממליצה לכם לבוא בלבוש מתאים, ולנעול נעליים נוחות להליכה. כדאי הקפיד ללכת תמיד רק לאורך המסלולים שמופיעים על המפות.

הקארדו מאסימו, הרחוב הראשי באוסטיה העתיקה. צילום: אלסנדרה לאונרדי‏
הקארדו מאסימו, הרחוב הראשי באוסטיה העתיקה. צילום: אלסנדרה לאונרדי‏

בכניסה למתחם תמצאו את עצמכם ב-Via Ostiense העתיקה, ומשני צידיה תראו את הנקרופוליס, כלומר אתר הקבורה ובו קברים מסוגים שונים (סוג הקברים השתנה בהתאם לתקופה ההיסטורית).

המשיכו קדימה עד שתחצו את החומות העתיקות שנבנו בתקופה הרפובליקנית ותעברו דרך פורטה (שער) רומנה (Porta Romana), עד שתגיעו לרחוב שנקרא Decumano Massimo. מכאן, המשיכו להתקדם בעקבות השילוט עד שתגיעו למרחצאות נטונו (Terme di Nettuno) ומרחצאות פורו (Terme del Foro), המעוטרים בפסיפסים יפהפיים.


הקפיטוליום באוסטיה איטליה
הקפיטוליום (‏Capitolium‏) - צילום: Kaga tau‏

הרחובות העתיקים והמרחצאות השתמרו בצורה נפלאה, ומרתק להתהלך ביניהם. אל תחמיצו גם את התאטרון המרהיב ואת הפורום, שבו ניצב המבנה הקדוש המרכזי בעיר, הקפיטוליום (Capitolium), מקדש שהוקדש לאלים יופיטר, יונו, ומינרבה. הקפיטוליום נבנה בשנת 120 לספירה תחת שלטונו של הקיסר אדריאנוס, והיתמר לגובה לא פחות מ-20 מטרים.


כמה מהאתרים המעניינים ביותר בפארק הארכיאולוגי של אוסטיה העתיקה הם:

  • בית דיאנה (la casa di Diana) – בית דירות, המכונה אינסולה (insula), ונראה מודרני להדהים.

  • רובע הסוחרים, שבליבו השוק (macellum) ושוק הדגים.

  • ה-INSULA (כלומר מבנה) בעל התקרות המקומרות והמקושטות בפרסקאות יפהפיים, שנקרא Insula delle volte dipinte.

  • השער העתיק המכונה Porta Marina, הממוקם כ-150 מטרים מהחוף.

  • המזרקה ליד שער אדריאנוס, המתוארכת למאה השנייה לפנה"ס.

  • המסעדה של אלכסנדר הליקס, שבה עדיין אפשר לראות את השולחנות שעליהם הוגש האוכל, ואת הפסיפסים שקישטו את החלל.

  • המוזיאון המקומי, ובו 12 אולמות מלאים בממצאים מרתקים שנחפרו בפארק, בעיקר פסלים וסרקופגים (המוזיאון כרגע סגור לצורך שיפוצים, מומלץ לבדוק את שעות הפתיחה באתר האינטרנט של הפארק לפני הביקור).

  • האמפיתאטרון.


בית דיאנה - צילום: Dennis Jarvis
בית דיאנה - צילום: Dennis Jarvis

בית הכנסת העתיק של אוסטיה

אין ספק שאחד האתרים המעניינים ביותר בפארק הארכיאולוגי הוא בית הכנסת[, שנחשב לעתיק ביותר באירופה המערבית, והיחיד שנותר מבין שניים עשר בתי הכנסת שפעלו ברומא העתיקה. בית הכנסת ניצב לאורך רחוב שנקרא strada Severiana, ובנייתו מומנה על ידי משפחת Fabii Severi, ממוצא יהודי. מעניין לראות שבית הכנסת לא פונה לכיוון ירושלים, מה שמרמז על העובדה שהוא נבנה עוד לפני חורבן בית המקדש. לאחר עבודות שחזור בית הכנסת חזר למצב שבו היה במאה ה-4 לספירה (אף שבפועל הוקם מאות שנים לפני כן, במאה הראשונה לספירה). בית הכנסת שימש את הקהילה היהודית במקום, שכללה סוחרים רבים שסחרו בעיקר עם אלכסנדריה (מקור חשוב לחיטה עבור רומא).


בית הכנסת העתיק של אוסטיה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
שרידים מבית הכנסת העתיק של אוסטיה עם חריטה של מנורה - צילום: אלסנדרה לאונרדי

מתחם הפארק הארכיאולוגי (וכרטיס הכניסה שתרכשו) מאפשר לכם לבקר גם בנמל קלאודיוס וטראיאנוס (Porto di Caludio e Traiano), בקרופוליס, ובמוזיאון הספינות העתיקות המכיל אוסף מרשים במיוחד של ספינות רומיות עתיקות שנחפרו במקום.

הנמל העתיק: הנמל נמצא מחוץ לפארק, וניתן להגיע אליו עם רכב בלבד. כדאי לדעת שעם השנים הים נסוג, וכיום קשה להבין שמדובר בנמל שכן הממצאים הארכיאולוגיים שאפשר לראות במקום נמצאים במרחק משמעותי מקו המים. בין היתר תוכלו לראות את החומה העתיקה, ואת המבנים ששימשו כדי לאגור חיטה.


כך נראתה אוסטיה והנמל בעת העתיקה, בזמן ששימש את האימפריה הרומית


מוזיאון הספינות: גם מוזיאון הספינות נמצא במרחק מסויים מהפארק הארכיאולוגי, באזור פיומיצ'ינו, ותזדקקו לרכב פרטי על מנת להגיע אליו. כאן תוכלו להתרשם מהאוסף החשוב ביותר של ספינות עתיקות באזור הים התיכון. חמש הספינות המרכזיות הן האטרקציה החשובה ביותר במקום: 3 ספינות נהר ששימשו להובלת סחורה לאורך נהר הטיבר, ספינת תובלה ימית, וסירת דיג עתיקה, שבליבה אקווריום שנועד לשמור את הדגים חיים וטריים.

אחד המאפיינים המיוחדים של המוזיאון הוא שהמבנה הוקם ממש בנקודה שבה מצאו את הספינות, בתוך מתחם הנמל שהתגלה במהלך עבודות ההקמה של שדה התעופה פיומיצ'ינו (Fiumicino) בשנת 1957.


הנקרופוליס: בסמוך נמצא אתר נוסף הנכלל במחיר הכרטיס – הנקרופוליס (ניתן להגיע רק ברכב פרטי). מדובר על סדרה של מבני קבורה המתוארכים לתקופה שבין המאה הרביעית והמאה הראשונה. המבנים עצמם מעניינים מאד, ועל רבים מהם אפשר עדיין לקרוא כתובות ביוונית ובלטינית המתארות את שם המת, הוראות אחרונות שהשאיר, ועוד. לעיתים קרובות הוצבו ליד הקברים האלה לבנים שעליהן צויירו התפקידים שמילאו המתים בחייהם. ליד קבר אחד, לדוגמה, אפשר לראות לוחית ועליה מופיעה מיילדת המסייעת לאישה בזמן הלידה, רופא מנתח, חרש ברזל, סוחר חיטה, ועוד. האיורים האלה, העשויים לרוב מפסיפסים יפהפיים, מאפשרים לנו להציץ לעבר ולגלות את חיי היום יום של תושבי המקום לפני למעלה מ-2200 שנה.


אוסטיה החדשה

בתום הביקור בפארק הארכיאולוגי ובמתחמים הצמודים אליו, הגיע הזמן לבקר בעיר אוסטיה עצמה. ראשית כל, כדאי לבקר בלב העתיק של העיר. בין הסמטאות העתיקות מימי הביניים ניצב מבצר קטן ומרשים מהמאה ה-15 שבנה האפיפיור יוליוס השני בסגנון אדריכלי טיפוסי לרנסנס. הצריחים הרחבים, הפרסקאות המרשימים והחפיר המקיף את המבצר מצדיקים את הביקור באתר. כרגע ניתן לבקר במבצר רק בסופי שבוע, כחלק מביקור מודרך (הכניסה בחינם). כדאי לבדוק שהמבצר פתוח לפני שמגיעים הנה, פרטים באתר הרשמי.


המבצר של האפיפיור יוליוס השני באוסטיה
המבצר של האפיפיור יוליוס השני באוסטיה - צילום: Depositphotos

לאחר מכן, הגיע הזמן לאזן את היום עם קצת שופינג! אם אתם מחפשים בגדים, נעליים ופריטים מעניינים נוספים, נסו את via delle Baleniere, בלב אוסטיה – זהו רחוב עשיר בחנויות מכל סוג אפשרי, החל מסניפים של הרשתות הידועות באיטליה וכלה בחנויות בוטיק.


טיפ: מבקרים באזור עם ילדים? תוכלו לעצור ב-Parco Lido, לונה פארק הממוקם ליד פיאצה בשם Piazza della Stazione Vecchia. לחילופין, תוכלו לקחת אותם לבקר בשמורת הטבע הסמוכה. הצוות שמנהל את השמורה מארגן (העונה) לעיתים קרובות אירועים, סדנאות וסיורים מודרכים. מומלץ לבדוק בעמוד הפייסבוק שלהם אם מתוכננת פעילות כלשהי בזמן שאתם באזור.


הדרך הנעימה לסיים את היום היא בהליכה לאורך הנמל, מול השקיעה. כמובן שכדאי להתיישב באחד מבתי הקפה וליהנות מאפריטיבו נחמד. אחד המקומות המועדפים עליי הוא Cafè friends.


הנמל של אוסטיה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
הנמל של אוסטיה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

איפה אוכלים?

אוסטיה מציעה למבקרים מסעדות רבות מאד, בעיקר מסעדות דגים. אחד המקומות האהובים עליי הוא Edonè, שמתמחה בפיצה מעולה ודגים טריים ומצויינים. כדאי להזמין מראש מקום באחד השולחנות על המרפסת המשקיפה על הים.

אם אתם מעדיפים חתיכת פיצה טעימה (טייק אווי), אחד המקומות הכי טובים העיר הוא Pizzeria Ferrara, מקום שמתפקד גם כמעדנייה, ומתמחה באוכל רחוב. ואם אתם מחפשים מקום לארוחת הבוקר, אפריטיבו, או גלידה מעולה, נסו את Il Sole di Ostia.

בטיילת שלאורך הים יש נקודה אחת רומנטית במיוחד – גשר בשם Il Pontile degli Sposi. לכאן מגיעים זוגות רבים כדי להתחתן בטקס אזרחי. גם אם אתם לא מתכוונים להתחתן מול הים, זו עדיין נקודה מקסימה לבקר בה ולהצטלם מול השקיעה.



החופים הכי יפים באוסטיה

אם מתחשק לכם להעביר חלק מהביקור על החוף, כמו שעושים רוב הרומאים, אוסטיה מציעה שפע של אפשרויות: החוף הטרנדי ביותר הוא גם אחד החופים הוותיקים של העיר – Kursaal. לכאן מגיעים הרומאים שמחפשים בעיקר פעילויות מעניינות, ופה תוכלו למצוא בין היתר מיטות שיזוף ושמשיות להשכרה, בריכות גדולות עם מגלשות, מסעדה, בר שמתמחה בקוקטיילים, מגרש כדור יד, ושפע של אירועים בשעות הערב, שמתאימים לקהל צעיר.

מי שמחפש אווירה שלווה יותר ימצא אותה בחוף La Bicocca, שמתאים בעיקר למשפחות עם ילדים. חוף מומלץ נוסף, הגובה מחירי כניסה שפויים, הוא Il Gabbiano.


מגרש כדור החופים בחוף Kursaal
מגרש כדור החופים בחוף Kursaal -צילום: Arnaud 25

בחלקה הדרומי של אוסטיה תוכלו למצוא חופים המנוהלים על ידי עיריית רומא, ומכונים cancelli: הכניסה לחופים האלה היא ללא תשלום, ואם תרצו תוכלו לשכור במחיר מסובסד מיטות שיזוף ושמשיות. לאורך החופים מפוזרים גם קיוסקים למיניהם, שבהם תוכלו לקנות סנדוויצ'ים או משהו קטן לנשנש.

אם תמשיכו ותרדו עוד דרומה, תגיעו לאזור שנקרא Capocotta – פיסה מקסימה של טבע, ובה דיונות חול וצמחייה ים תיכונית עשירה. גם כאן יש מספר חופים מוסדרים, כמו לדוגמה ה- Oasi Naturista di Capocotta, המוכר בעיקר כחוף נודיסטי, ו-Settimo Cielo, המוכר בעיקר כחוף של קהילת הלהט"ב.

החוף המועדף עליי באזור הזה הוא Il Chiosco Mediterranea, חוף מסודר ונקי יותר מהאחרים, שפתוח גם בשעות הערב. לעיתים קרובות מארגנים פה אירועים גסטרונומיים בהשראה ים תיכונית.


חיי הלילה באוסטיה – איפה מבלים?

מקומות הבילוי פתוחים לרוב בחודשי הקיץ, והדיסקוטק המפורסם ביותר על החוף הוא Kursaal. מי שמחפש בעיקר קוקטיילים ימצא אותם ב-Open Bar, או ב-Shilling היוקרתי (והיקר) יותר.



טיפ: קשה מאד למצוא חנייה בחלקה הדרומי של אוסטיה, אלא אם כן תגיעו מוקדם מאד בבוקר. לכן אני ממליצה לכם להשאיר את הרכב בחניון כלשהו, ולהגיע לכאן עם האוטובוס (קו 7 או קו 62, שיוצאים מהתחנה המרכזית של אוסטיה).


שמורות טבע מומלצות באזור אוסטיה

באזור המכונה Castel Fusano תוכלו למצוא שמורת טבע מקסימה. זה מקום מושלם לטיולים רגליים בין עצי האורן הגבוהים, בזמן שהילדים משחקים בכדור או משתעשעים באיסוף צנוברים. בלב השמורה יש פארק ארכיאולוגי קטן בשם Villa di Plinio, ובו כמה ממצאים עתיקים (אפשר לבקר בפנים רק בתיאום מראש ובליווי מדריך. לפרטים התקשרו למספר: 06-0608).


וכמובן שאי אפשר לסיים את המאמר הזה מבלי לדבר על Castel Porziano, שנחשב לאחד האטרקציות המרכזיות באזור: זוהי שמורה ששייכת לנשיא איטליה – אחת משלושת האחוזות הרשמיות העומדות לרשות ראש המדינה. השמורה מתפרשת על פני כ-60 קמ"ר ופתוחה למבקרים. ניתן לבחור באחד מתוך שלושה מסלולי טיול אפשריים (בהזמנה מראש בלבד, דרך האתר הרשמי). הכניסה לשמורה היא דרך השער ב-via Cristoforo Colombo 1671, וניתן להגיע לכאן ברכב פרטי או עם קו B של המטרו (המטרו מגיע עד תחנת EUR ומשם יש לקחת את אוטובוס מספר 709 ולרדת אחרי 8 תחנות). אסור להיכנס למקום עם מזוודות או עם תיקים גדולים, ואסור לצלם במקום. המתחם פתוח בסופי שבוע בלבד, ויש להזמין כרטיסים לפחות 5 ימים מראש. מחיר הכרטיס עומד על 10 יורו + 1.50 יורו עבור ההזמנה.


אחד ממשכני נשיא איטליה, ב-‏Castel Porziano
אחד ממשכני נשיא איטליה, ב-‏Castel Porziano - צילום: Ανδραμοιεννεπε

בחודשי האביב והסתיו, לדוגמה, תוכלו לצאת למסלול המשלב טבע עם אומנות: הסיור המודרך כולל ביקור במוזיאון הארכיאולוגי, במבצר שבלב השמורה, במשכן ההיסטורי, בכנסייה ובגנים המטופחים, ונמשך כשעתיים וחצי.

המבצר שבמתחם מתוארך לימי הביניים, ושופץ במאה ה-19. החללים הפנימיים רוהטו על ידי משפחת המלוכה האיטלקית – שושלת סבויה – והמבצר שימש את בני המשפחה כמעון רשמי עד שאיטליה הפכה לרפובליקה והם איבדו את מעמדם.

המוזיאון הארכיאולוגי אמנם קטן אבל מעניין למדיי, ומכיל כ-200 מוצגים שנחפרו במקום, חלקם עתיקים למדיי, ובני למעלה מ-2500 שנה.


מסלול נוסף שניתן לצאת אליו הוא המסלול הארכיאולוגי (זמין גם הוא בחודשי האביב והסתיו), הכולל ביקור במוזיאון הארכיאולוגי, בשמורת הטבע, בווילה ובאמת המים הרומאית. המסלול אורך כ-4 שעות.

בנוסף, ניתן לבחור אחד מ-5 מסלולי הליכה בטבע. לרוב נדרשות כ-5-6 שעות להשלים כל מסלול, והמסלולים האלה מומלצים בעיקר עבור חובבי הליכה וטבע מושבעים.

718 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page