top of page

פיוט מתוק

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 29 בספט׳ 2022

ב - 14 במרץ, לאחר שנה של ציפייה, תפתח במילאנו חנות הדגל של מותג הקונדיטוריה ההולך וצובר כוח "איגי'נו מסארי". המיקום מפתיע למדי: סניף בנק של הקבוצה הבנקאית "Intesa Sanpaolo" במרכז העיר. (פינת פיאצה דיאז ורחוב מרקוני). מגדניית השעה היא פרי שיתוף פעולה בין קונדיטור רב תהילה לבין הבנק אשר אולי מקווה לקירוב לבבות בינו לבין לקוחותיו, ככל הנראה על ידי שימוש בשיטה הידועה, המתק את הגלולה המרה

דמותו של איג'ינו מסארי בתור בובה - צילום: דורון צויבל

"הטעם המתוק והמנחם מייצג יותר מכל טעם אחר את תקופתנו, תקופה שנדמת כמערבולת שסחרורה עז שבעזים" Lo Chef, Iginio Massari

שמו של הקונדיטור מהעיר ברשה בצפון איטליה מתגלגל בזמן האחרון בפי כל. ברזומה החשוב, כלומר זה של העבר הקרוב, יש לו תוכנית טלוויזיה (2017), סרט תיעודי על חייו בהשתתפותו (2017) הופעות אורח בלתי נשכחות במאסטר שף איטליה (2018), וכמובן ההוכחה הניצחת למטמורפוזה מוצלחת (אדם/ סלב): חיקוי בתוכנית החיקויים החדשה של rai2. החיקוי מדגיש את אופיו הקפדני והביקורתי של מסארי ואת הרצינות התהומית שהוא מפגין, "אייל שניאית" אם תרצו, בנוגע לפרטים פעוטים למשל כמו האופן השגוי לצליית אגוזים. בעברו הרחוק של איג'ינו מסארי לעומת זאת, נמצאת קריירה בת כ- 50 שנה, במהלכה זכה בעשרות פרסים וכיבודים בתוך חוגי המקצוע ובעיקר עסק ביצירת מה שאנו אוהבים לכנות "מתוקים".

הקונדיטור נמצא בפרטים הקטנים - צילום: דורון צויבל

על פי הפרסומים בסניף החדש במילאנו יוכל הקהל האופנתי ליהנות רק מ - 12 סוגים שונים של קינוחים אישים (מיניון) בעוד שבסניף המקורי בברשה הפריפריאלית מוגשים 130 (!) מהם. ובכן רגע לפני הפתיחה הגדולה יצאה משלחת מטעמנו אל חללית האם לצורך בינג' של מבחני טעימה. וכך דיווחה: עם הכניסה למקום מתברר שהוא הומה אדם, יש שטועמים ויש כאלה העוסקים בצילום קדחתני. האווירה כמו מאשרת את דבריו של מסארי אודות רוח הזמן. מסארי על 75 שנותיו נכח במקום והיה עסוק במלאכת קידום המותג, אוחז בטוש שחור וכראש וראשון לכוכבי היוטיוב בני העשרה, חתם למעריץ על חולצה. קריאה בהקדמה לספר המתכונים שלו המוצג בחלון הראווה, מגלה שכשהיה בן ארבע נפל לתוך דלי גדול מלא בקרם פושר שעמד להפוך לגלידת וניל וקינמון. "הקרם חלחל אל גופי עד שהגיע אל ליבי" הוא מספר כמתאר טקס הטבלה. המגדנייה לעומת זאת, מלבנית. חלק ממתחם מסחרי אפרורי הכולל גם מעדניית נקניקים וגבינות, דוכן עיתונים, ועגלת שוק לממכר ירקות. כל אלה חוסים תחת בתי קומות פשוטים המשקיפים אל גינה ציבורית שבמרכזה כמה נדנדות ומגלשה. הפריפריה האיטלקית מהדהדת בכיעורה בסיפור ההצלחה הזה.

חזית בית הקפה - צילום: דורון צויבל

בתוך הקפוצ'ינו, משקה הסויה והשוקו שהזמינה המשלחת טובעים לבבות שוקולד שהונחו בקפידה. הקפה כמובן 'מושלם'. הקצף הסמיך כמעט ומצליח לספק בעצמו את התאווה לקרם ולמתוק.



הכיסאות במרפסת נוחים וחיפוי הפלסטיק הזול מגן מן הקור. היד נשלחת אל עיתוני סוף השבוע ולרגע נדמה שהגענו הביתה. בהתאם לבחירה, מביאה המלצרית אל השולחן אנסמבל מתוק:

עוגת שבע שכבות, טורט תותים ולימון, מילה פולייה, ושאר דוגמיות - צילום: דורון צויבל

כל אחד מן הקטנים והיפיפיים האלו הוא עולם ומלואו. ודי למלא מזלג אחד או שניים בקרם מפאי הלימון כדי לחוש, כמה מוזר, מסופקים. רק תפקיד "הטועמים" הרשמי שולח את היד לבקוע גם את הכיפה האדומה המבריקה, המכסה על מוס התות שנח על שכבה רכה של בצק תופין - ולהיאנח בצער. אפשר היה להסתפק בזה.



העיר ברשה הממוקמת בין ורונה לברגאמו על אוטוסטרדת A4, תעשייתית למדי ורובכם מדלגים עליה. הצליינים המקומיים לעומת זאת, מששמעו שמטבילים בה תינוקות בגלידה הופיעו כמו מאליהם. המשלחת שהוכנסה כעת בסוד הענייניים מגיעה למסקנה, מסארי לא תאר "מתוק" גנרי, כי אם את המתוק שלו. והמתוק שיוצא תחת ידיו אכן פועל כהזיה שעיקרה חילוץ התודעה מדהרת רוח הזמן המסויטת אל טעמים המרעיפים נחמה אלגנטית, אינטליגנטית, חפה מהיסטריה ומזיוף. אבל אז קרה דבר רע. איג'ינו נעלם. גז בטרם הספיקה המשלחת לצלם אותו, לשאול איזו שאלה ולבקש חתימה. השתררה שתיקה. צרור מפתחות הוטח בשולחן. אחד אמר, הוא גר כאן בקצה הרחוב. בטח הלך לאכול צהרים. אחר לחש למלצרית, "סליחה איג'ינו, אהמ... יש לנו אתר, את יודעת מתי, אֶה הוא חוזר?" "אם אתם רוצים להשאיר ביקורת אנחנו מופיעים בטריפ אדוויזר" אמרה המלצרית בנימה מרגיעה "לא" לחש אותו אחד "יש לנו אתר, אֶאֶאֶ בעברית, לישראלים..? רצינו לצלם את איג'ינו". "סניור איג'ינו" הדגישה "חוזר בדרך כלל בסביבות ארבע וחצי חמש. אז הוא שותה תה" הרוחות היו עכורות. על השולחן נותרו ,כמו קונפטי, פיסות צבעוניות של קינוחים. החשבון שולם ועוגת תופין פשוטה נקנתה כדי לקחת, אולי ניסיון להספיג בה את תחושת הכישלון. בדרך למכונית קראה אחת "הספר!" וחזרה במרוצה על אחוריה. הזבנית הושיטה לה את ספר המתכונים שנשכח בדיוק כשאדם מבוגר התקרב אל הקופה והיא מיהרה ללחוש "זה הסניורֶה... תרצי שהוא יחתום לך על העותק?". לשמע הדברים עצר מיד האדון הכבוּד ופנה אל בעלת העותק, זו הגישה לו את הספר פתוח בעמוד הראשון. בידו הייתה עט והוא חייך כשחתם. חבר המשלחת שהיה מופקד על המצלמה הבחין בכל זה מבחוץ ופרץ נסער דרך הדלתות. עמחייה, הכותל בידינו.

איג'ינו מסארי - צילום: דורון צויבל
איג'ינו מסארי - צילום: דורון צויבל


מתכון:

"בצק פריך הוא מסה המורכבת מ - 10% נוזלים (המיוצגים על ידי הביצים) חמאה וסוכר בכמויות שוות וקמח בכמות כפולה"

Pasticceria Veneto Via Salvo D'Acquisto, 8, 25128 Brescia BS טלפון: 030392586 שעות פתיחה: שלישי - שבת 7:45 - 20:00 ראשון 7:45 - 13:00 / 15:00 - 19:00 (יום שני סגור) אתר האינטרנט באנגלית

106 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page