top of page

אנציו – העיר ששינתה את ההיסטוריה

+ באיטליה
Tuesday, November 1, 2022

7 דקות

חיפוש

אי פעם שמעתם על אנציו? מבקרים רבים מדלגים עליה, אבל אנציו תופסת מקום חשוב בהיסטוריה האיטלקית: כאן נחתו כוחות הברית במבצע מסוכן ומפורסם כדי לשחרר את איטליה מהנאצים, וכאן גם נולדו שניים מהקיסרים המפורסמים ביותר ברומא העתיקה. היום אנציו משלבת עבר מרשים עם חופים נהדרים שמושכים אליה את העשירים והמפורסמים. אם אתם מחפשים רעיון ליום טיול מעניין מרומא, הגעתם למקום הנכון!


 העיר אנציו חבל לאציו איטליה
אנציו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

העיירה אנציו (Anzio), הממוקמת כ-60 ק"מ דרומית לרומא, מפורסמת בזכות שני דברים, בעיקר: כאתר חשוב בזמן מלחמת העולם השנייה (כאן נחתו כוחות הברית בשנת 1944), וכעיר הולדתם של שניים מהקיסרים המפורסמים (והמופרעים) ביותר ששלטו על רומא: קליגולה, ונירון.


אבל אנציו איננה רק אתר נשכח עם עבר מפורסם. זוהי גם עיר חוף יפה המתגאה בחופים נרחבים וצוקים מרשימים. המבקרים באנציו יוכלו לצלול במים הכחולים והנקיים (אנציו זוכה מידי שנה באות "הדגל הכחול", הניתן לחופים מצטיינים באיטליה), ולאכול דגים ופירות ים באחת המסעדות הידועות בעיר, שאותן פוקדים סלבריטאים ופוליטיקאים.

בנוסף, אפשר לשלב את הביקור באנציו עם ביקור באיים הפונטיניים הסמוכים (האי פונצה הוא הידוע מביניהם), או עם אחד מהאתרים הארכיאולוגיים שבאזור. מומלץ לבקר גם באחת משמורות הטבע הסמוכות, כמו לדוגמה שמורת טור קלדרה (Riserva naturale Tor Caldara).


האי פונצה מקום מפלט לשינוי אווירה


על מנת להגיע לאנציו תוכלו להיעזר ברכב שכור, כמובן, או לקחת את הרכבת שיוצאת כמעט מידי שעה מתחנת הרכבת של רומא – רומא טרמיני (Roma Termini). הרכבת עוצרת בכל היעדים שעליהם נדבר במאמר זה: אנציו (Anzio), נטונו (Nettuno) ולאביניו (Lavinio). גם מי שמעוניין לבקר בחופים יוכל להיעזר ברכבת – היא אמנם עוצרת במרחק כשלושה קילומטרים מהחוף, אבל ניתן להגיע לקו המים בעזרת שאטל המחבר את החוף לתחנה.


אזור אנציו חביב עליי במיוחד, ומאז שאני ילדה אני נוהגת להגיע לכאן מידי שנה. כיף במיוחד לצאת פה להליכות לאורך החוף רחב הידיים, אבל דעו לכם שאלה לא תמיד הליכות רגועות לגמרי... לא פעם ולא פעמיים יצא לי להיתקל במחסום משטרתי על החוף, שחסם את הגישה לאזור מסויים. הסיבה למחסומים המשטרתיים האלה היא פשוטה: לפעמים עדיין אפשר למצוא פה פגזים שלא התפוצצו ונשארו טמונים בחול מאז שנת 1944... אמנם הם כבר לא נחשבים מסוכנים, אבל המשטרה עדיין חייבת להזעיק חבלנים מקצועיים המומחים בניטרול פצצות, על מנת שיגדרו את השטח וינטרלו את התחמושת בבטחה.

נחיתת כוחות הברית באנציו – רגע מפתח במערכה נגד הנאצים

כאמור, הסיבה העיקרית שבגללה התפרסמה אנציו, היא משום שבעיר התרחש אירוע מפתח בזמן מלחמת העולם השנייה. נחיתת כוחות הברית בעיר התרחשה ב-22 בינואר 1944, ונחשבת לאחד מהרגעים החשובים בקרבות שהתנהלו באיטליה ולמעשה באירופה כולה. "קרב אנציו" שרבים מכנים אותו "מבצע נורמנדי האיטלקי", במהלכו הגיעו אל חוף אנציו כ-40,000 חיילים, במטרה לאגף את הכוחות הגרמנים שהתבצרו לאורך קו החורף. הקרבות נמשכו מינואר ועד יוני 1944, ובסופם הצליחו כוחות הברית לפרוץ את הגנת הגרמנים ולהגיע לרומא.


 

מלחמת העולם השניה בקצרה

לא ניתן לסכם את כל האירועים שהובילו לפרוץ המלחמה והתפתחותה בכמה שורות, אך חשוב להבין את האירועים המרכזיים. לאורך שנות ה-20 של המאה ה-20 התפשטו באירופה כמה משטרים טוטליטריים: הנאציזם בגרמניה, בהנהגת אדולף היטלר, הפשיזם באיטליה, בהנהגת בניטו מוסוליני, והקומוניזם בברית המועצות, בנהגת לנין (ובהמשך סטלין). תוכניתו הידועה של אדולף היטלר היתה לכונן רייך שלישי ולהשמיד את היהודים, לצד בני מיעוטים נוספים, וביניהם נכים, צוענים, הומוסקסואלים ועוד.


בשנת 1941, נותרה בריטניה לבדה במערכה, שכן היטלר ומוסוליני, בתמיכתו של הדיקקטור פרנקו מספרד, הצליחו לכבוש כמעט את כל אירופה. המלחמה התפשטה לצפון אפריקה, והיטלר החליט לפלוש גם לברית המועצות. במקביל גם יפן החליטה להרחיב את גבולותיה, ותקפה את כוחות ארצות הברית בפרל הרבור, מהלך שהוביל לכניסת הכוחות האמריקאים למלחמה.


בשנת 1942 הצליחה ברית המועצות, בעזרת תמיכה אמריקאית, להדוף את הכוחות הגרמנים. בשנת 1943 הצליחו בעלות הברית לכבוש את סיציליה, מוסוליני הודח מתפקידו בידי מלך איטליה ויטוריו אמנואלה השלישי, והגנרל באדוליו חתם בסתר על הסכם הפסקת האש. איטליה שקעה בכאוס מוחלט, והגרמנים, עד לאותו רגע בעלי הברית של איטליה, הפכו לאוייבים. איטליה הפכה לזירת קרב מדממת.

בהקשר זה התרחשה נחיתת כוחות הברית בעיר אנציו, במבצע שזכה לכינוי "מבצע שינגל – Shingle": כוחות אמריקאים ובריטיים, בהנהגת הגנרלים מרק קלארק והרולד אלכסנדר, נחתו בעיר במטרה לשחרר את רומא ולאגף את הגרמנים שהתבצרו בקאסינו שבדרום לאציו.


נחיתת כוחות הברית באנציו איטליה
נחיתת כוחות הברית באנציו

נדרשו מספר חודשים להשלים את המשימה, אך לבסוף הם הצליחו. המלחמה נמשכה שנה נוספת, והסתיימה עם כניסת הרוסים לברלין והתאבדותו של היטלר, בעוד ארצות הברית הטילה שתי פצצות אטום ביפן, בהירושימה ובנגסאקי. הסובייטים והחיילים האמריקנים שחררו את האסירים שנותרו בחיים ממחנות ריכוז הפזורים ברחבי אירופה, וחשפו את תוכנית ההשמדה הנוראית של היטלר. על פי ההערכות, בין 60 ל-70 מיליון בני אדם מתו ברחבי העולם, כולל כ-7 מיליון שמתו במחנות ריכוז נאצים.


 

מה נותר היום באנציו מתקופת המלחמה?

מי שמתעניין בהיסטוריה של המבצע הידוע יוכל לבקר במוזיאון המוקדש לנחיתת כוחות הברית. המוזיאון ממוקם בווילה מהמאה ה-17 (וילה אדלה), ובו פריטים חשובים מכל הסוגים: דגלים, מדים, כלי נשק, מסמכים, תמונות והדפסי וינטג', ואפילו כלי רכב (מקוריים). חלק מהפריטים נמצאו על החוף, וחלק נרכשו מאספנים מכל רחבי העולם. בנוסף, המוזיאון מורכב מאגף המוקדש לממצאים הארכיאולוגיים של העיר אנציו (ושטחו אף גדול מזה המוקדש לנחיתה). הכניסה למוזיאון היא ללא תשלום.


אנדרטה המוקדשת לנחיתת כוחות הברית באנציו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
אנדרטה המוקדשת לנחיתת כוחות הברית באנציו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

במרחק קצר מהעיר, לאורך via Nettunese, ניצב גם בית הקרבות הבריטי ובו קבורים כ-100 חיילים שנפלו במהלך הקרבות.


בעיירה הסמוכה נטונו (Nettuno) נערכת מידי שנה תערוכה ביער פולינו (bosco del Foglino), ובה מוצגים פריטים שונים מתקופת המלחמה. בנוסף, בכיכר קנדי (Piazzale Kennedy) ניתן לראות את בית הקברות הצבאי המוקדש לחללים האמריקאים, ובו קבורים 7862 חיילים ו-12 נשות הצלב האדום. האתר מנוהל על ידי נציגים מוושינגטון, ולאורך השנים ביקרו בו שניים מנשיאי ארה"ב – ג'ורג' בוש וביל קלינטון.


בעיירה הסמוכה לאבינו (Lavino), על הטיילת שלאורך החוף, ניצבת אנדרטה לזכר החיילים הסקוטיים שנלחמו כחלק מהכוחות הבריטיים ונהרגו בזמן הקרבות במקום. בשמורת הטבע טור קלדרה (Tor Caldara), עד לפני מספר שנים, ניתן היה עדיין לראות את השוחות שחפרו החיילים (האזור סגור כרגע למבקרים בשל תנאי השטח והאקלים).

שמורת טור קלדרה היא אתר מעניין ולא רק מסיבות היסטוריות – אפשר לסייר כאן בין זנים שונים של צמחים ועצי אלון, קניונים ועמקים, ופומרולות (פתחים בקרום האדמה הפולטים קיטור וגזים געשיים) בצבעים שונים, החל מצהוב עמוק ועד לאדום כהה. אפשר גם לפגוש ציפורים רבות, קיפודים וצבים, וחיות נוספות שהפכו את השמורה לביתן.

פומרולה בשמורת הטבע טור קלדרה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
פומרולה בשמורת הטבע טור קלדרה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

בקצה השמורה ניצב גם מגדל תצפית שנבנה על ידי משפחת האצולה ששלטה על השטח במאה ה-16.

המגדל נבנה מלבנים שנלקחו משרידיה של וילה רומית מהמאה השנייה, השוכנת בסמוך. אם תטפסו על המגדל, תזכו להשקיף על נוף יפהפה של הים ורצועת החוף הרחבה. המסלול הראשי החוצה את השמורה הוא רחב למדיי, נמתח לאורך כקילומטר, וקל לנוע לאורכו. השבילים הצדדיים המתפצלים ממנו, לעומת זאת, הם קשים יותר להליכה ומתאימים למטיילים בכושר סביר.


השמורה ממוקמת ב-Via Ardeatina 267 ופתוחה בימי חמישי, שבת וראשון; הכניסה בחינם, וכאשר תגיעו למקום המראה הראשון שיקבל את פניכם הוא בקתת עץ קטנה ובתוכה מזרקת מים גופריתיים העשירים במינרלים הנחשבים בריאים.


מגדל התצפית בשמורת טור קלדרה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
מגדל התצפית בשמורת טור קלדרה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

בסמוך לשמורה תמצאו חוף ציבורי מקסים וציורי, שנמצא בצמוד לחוף בתשלום (חוף לה טורה – La Torre, המצוייד בשמשיות, כסאות נוח וקיוסק המוכר כריכים וחטיפים). על מנת להגיע לחוף יש ללכת ברגל לכיוון לאביניו (Lavinio), לפנות שמאלה בפנייה הראשונה, ולהתקדם לעבר הים.


אם אתם מחפשים מסעדה של ממש לשעות הערב, לכו למסעדת I Simpson – מקום חביב המתמחה בפיצה מעולה, מגוון מנות פסטה, ואווירה כיפית. המסעדה נמצאת ב-Corso S. Francesco 67. אפשרות נוספת היא טרטוריה (מסעדה ביתית) בשם La Terrazza sul Mare, המתחה במנות פסטה ודגים, ונמצאת ב-viale Virgilio 50.


אנציו – מקום הולדתם של שניים מהקיסרים הידועים ביותר לשמצה ברומא...

אנציו לא התפרסמה רק בזכות התפקיד שמילאה בקרבות מלחמת העולם השנייה. למעשה, עוד קודם לכן נודעה אנציו כמקום מושבם של השבטים הוולסקיים, תושביה העתיקים של האזור שהתגוררו על הגבעות כבר במאה החמישית לפנה"ס (עד שנטמעו לתוך האוכלוסיה הרומית). עד היום ניצבת בעיר חומה עתיקה להפליא המתוארכת למאה הרביעית לפנה"ס, המהווה חלק מהגן הבוטני בעיר (הגן נמצא ב- via del cimitero).


כאן גם נולדו שני קיסרים חשובים במיוחד מהשושלת היוליו-קלאודית: קליגולה (12-41 לספירה), ונירון (37-68 לספירה). נירון, במיוחד, התפרסם בזכות טירופו והאובססיות שלו. הוא אף הואשם בכך שגרם לשריפה שהחריבה את רומא, אך למען האמת זו רק אגדה. ברומא פרצו שריפות באופן קבוע, הבניינים היו סמוכים מאד זה לזה ובנויים מחומרים דליקים כמו עץ. מה שכן נכון, לעומת זאת, הוא שנירון בחר להאשים את הנוצרים בשריפות בעיר, והשתמש בתירוץ זה כדי לרדוף אותם.


אם תרצו, תוכלו לבקר בהריסות הווילה של נירון. בחודשי הקיץ ווילה פתוחה בימים חמישי עד ראשון בשעות אחר הצהריים בלבד. הכניסה בחינם. מומלץ להתקשר מראש למשרד התיירות (טלפון מספר: 06-45558496) ולוודא שהמקום פתוח ולהירשם לסיור המודרך. מעט מאד נשאר מהווילה עצמה, אבל הנוף הנשקף מנקודה זו הוא מרשים. מתחת לווילה תוכלו לראות חוף ציבורי יפה, המכונה grotte di Nerone על שם מערות הסלע שבו (ששימשו כחללי מסחר בתקופה הרומאית).


תבליט של הקיסר נירון. חוף באנציו, וברקע חלקים מהריסות הווילה של נירון קיסר. הריסות הווילה של נירון קיסר בעיר אנציו.

צילומים: אלסנדרה לאונרדי


נמל אנציו

תחת נירון קיסר נבנה באנציו אחד הנמלים החשובים ביותר עבור האימפריה הרומאית. הנמל נהרס על השנים, והוחלף בנמל שאתם רואים כיום – נמל תיירותי שוקק חיים, ובו גם מסעדות רבות שבהן תוכלו ליהנות מדגים טריים וטעימים. כמה מהמסעדות המפורסמות ביותר הן: Da Alceste Al Buon Gusto

, ו- Turcotto, מסעדה שפועלת מאז שנת 1816. שתיהן נחשבות לידועות בכל רחבי מחוז לאציו, ומפורסמים רבים פוקדים אותן.


פסטה על קו החוף במסעדת Da Alceste Al Buon Gusto
פסטה על קו החוף במסעדת Da Alceste Al Buon Gusto - צילום באדיבות עמוד הפייסבוק

אם אתם מחפשים מקום חדש יחסית, נסו את Fraschetta del Mare, שהצליחה לכבוש תוך זמן קצר את הקהל וצברה לא מעט מעריצים.

נמל אנציו הוא גם הנקודה שממנה אפשר לתפוס סירה (מהירה או מעבורת) ולהפליג לאיים, ובעיקר לפונצה (Ponza), יעד קסום ומיוחד, המלא בחופים יפהפיים ומועדני לילה.


כפי שהזכרתי בתחילת המאמר ניתן לשלב בביקור באנציו גם ביקור באיים הפונטיניים, והאי פונצה הוא אי מיוחד, שלא כדאי לכם לפספס. תיירים רבים לא מכירים אותו בכלל, אבל אני ממליצה לכם בחום לבקר בו. על האי פונצה (המאויית לפעמים כך: פונזה) יש עיר אחת בלבד, וגם היא נקראית פונצה (או פונזה). החופים באי הם מדהימים, ונדמה שהזמן קפא כאן. המקום מתאים במיוחד לחובבי שחייה וצלילה.


נמל אנציו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
נמל אנציו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

מה עוד אפשר לראות ליד אנציו?

כפי שכתבתי בתחילת המסלול, ליד אנציו ישנן עוד כמה עיירות מעניינות שגם בהן ניתן לבקר בקלות, ובעזרת הרכבת: העיירה הסמוכה נטונו (Nettuno), לדוגמה, נבנתה בימי הביניים, וחלקה העתיק נשמר היטב ומוקף עדיין בחומה המקורית. בפנים פועלים עסקים רבים – מסעדות, חנויות, פאבים ובוטיקים המוכרים פריטים יפים בעבודת יד. זהו מקום שמושך בעיקר קהל צעיר, שמחפש מקומות בילוי.


נטונו – ישוב מימי הביניים. צילום: אלסנדרה לאונרדי
נטונו – ישוב מימי הביניים. צילום: אלסנדרה לאונרדי

במרחק קצר מהמרכז נמצא הנמל – מודרני יותר מהנמל של אנציו – ואליו מגיעות היאכטות של העשירים והמפורסמים מרחבי העולם!


נמל נטונו. במרחק ניתן לראות את הכנסייה ואת המגדל. צילום: אלסנדרה לאונרדי
נמל נטונו. במרחק ניתן לראות את הכנסייה ואת המגדל. צילום: אלסנדרה לאונרדי

טיפ: איפה חונים? לא קל למצוא חנייה באזור הזה. בסופ"ש ובחודש אוגוסט, תצטרכו להיאזר בסבלנות רבה... אני מעדיפה לחנות ליד פאב אירי בשם Kinsale Irish. הפאב נמצא ב-via Acciaroli 50, מחוץ למרכז ההיסטורי, ובדרך כלל אפשר למצוא שם חנייה.

אני מקווה שהצלחתי לשכנע אתכם לתת לאנציו ולעיירות שסביבה הזדמנות. אתם לא תתחרטו! האזור אמנם לא מוכר מאד, אבל מהנה ומעניין, בעיקר בחודשי הקיץ.

686 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page