top of page

המדריך לנסיעה ברכבות באיטליה

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 20 במרץ 2022

איך לחסוך כסף, להמנע מקנסות, ולהגיע גם לתחנות הנידחות ביותר בעזרת שירותי הרכבת



אחת הדרכים המוצלחות לטיול באיטליה היא באמצעות הרכבת. מערכת הרכבות באיטליה נוחה ומפותחת מאוד. אולי קשה להאמין אך המגוון העצום עלול לגרום לבלבול עד כדי כך שאנו עלולים למצוא את עצמנו ברכבת הלא נכונה, או עם הכרטיס הלא נכון ביד, וכשנושיט אותו לכרטיסן נקבל הפתעה לא נעימה בדמות קנס יקר. קימים סוגים וסיווגים שונים של רכבות, חברות המפעילות קווי רכבת, כרטיסים, מחירים וכדומה. אז בין כל הסוגים, המהירויות, היעדים והחברות, איך מתמצאים בקלות? איך מגיעים ליעד ביעילות ובנוחות, ואם אפשר אז גם בזול? מיד נחלק את הרכבות אם כן ל 3 סוגים עיקריים ונלמד אודותיהן. רוב הרכבות מופעלות ע"י חברת הרכבות האיטלקית טרנאיטליה Trenitalia. לטרנאיטליה אתר אינטרנט נוח באיטלקית ובאנגלית, עם מידע יעיל יחסית, ואפשרות להזמנת כרטיסים.



רכבות מהירות

הסוג הראשון, גאוותה של טרנאיטליה, רכבות ה"חץ" המהירות. קיימים שלושה חצים: חץ אדום - Freccia Rossa חץ לבן - Freccia Bianca חץ כסוף - Freccia Argento אלה רכבות מהירות לטווחים בינוניים וארוכים, מאוד נפוצות ואהובות. נסיעה בקרונות חדשים וממוזגים, מקום ממוספר ושמור, שירותים, קרון מזנון, שקע חשמלי אישי לכל מושב, ולעתים גם סרטים שמוקרנים על המסכים. בקיצור, חוויה נעימה ולא פחות חשוב מכך מהירה. כמה מהירה? בערך 300 קמ"ש כשהתנאים מאפשרים זאת. ניתן לעקוב אחר המהירות על גבי המסכים המותקנים בקרונות. בנוסף, לרכבות החץ מחלקה ראשונה בה תקבלו שירות ומשקאות מדיילת, המושב נוח יותר, והמחיר, מן הסתם, נוח פחות...


חברת Italo

חברה מתחרה לטרנאיטליה היא חברת Italo .הרכבות שלה הן בצבע בורדו והן מעוצבות במראה חללי ועתידני משהו. באופן טבעי לחברת - Italo לוחות זמנים, ומחירים שונים משל טרנאיטליה, מבחינת השירות כל האמור על רכבות החץ נכון גם לרכבות אלה, גם כאן מדובר בחוויה מהירה ומהודרת. את לוחות הזמנים והמחירים של חברה זו מוצאים כאן והחשוב מכל - שווה להשוות מראש בין שתי החברות! ההפרשים יכולים להגיע לעשרות יורו לכרטיס.



רכבות Intercity


סוג נוסף, הוא רכבת חצי-מהירה שנקראת Intercity.

תדירותה נמוכה משל רכבות החץ, אך גם כאן מדובר ברכבות חדשות, ממוזגות, עם מקום שמור ושקע חשמלי. רכבות אלה עוצרות בתחנות ביניים רבות יותר, כיוון שאינן חדישות כרכבות החץ הן אינן מהירות כמוהן, אך בסך הכל הנסיעה בהן מהירה, נעימה ונוחה מאוד. וכדאי להשתמש בהן כשמעוניינים להגיע לתחנות של ערים קטנות.


ממה להזהר ואיך לא להתבלבל שימו לב:

בכל הרכבות שהוזכרו עד כאן העיקרון הוא כזה:
הנסיעה היא על פי מקום שמור בלבד, מכאן שיכולים להיגמר המקומות ברכבת. יתרה מזו, אין נסיעה בעמידה גם אם ממש תזדקקו לזה.
​הכרטיס הוא לרכבת בתאריך ושעה מדוייקת.
​אין צורך להחתים את הכרטיס ברציף, שהרי על גבי הכרטיס מופיע מועד הנסיעה.
​וכנראה הכי חשוב: המחיר אינו קבוע ומשתנה ע"פ היצע וביקוש! ככלל, ככל שמועד הנסיעה מתקרב, המחיר עולה. על אחת כמה וכמה בתקופות השיא בתיירות ובשעות השיא ביום. בשעות אלו קיים סיכוי טוב שלא יהיו מקומות בכלל אם לא תזמינו מראש.

אם ידוע לכם יעד הנסיעה מראש, הקדימו להזמין. ההפרשים במחיר עשויים להיות גבוהים פי שלוש או ארבע מהמחיר במכירה מוקדמת כמה חודשים קודם לכן. חוץ מזה, מומלץ להשתמש ברכבות המהירות כשמדובר בנסיעות ארוכות וחבל שיגמר המקום ותאלצו להתפשר על נסיעה ברכבת חצי מהירה.



רכבות אזוריות

הרכבות האזוריות פועלות באופן שונה לחלוטין.

קיימים שני סוגים של רכבות אזוריות רכבת אזורית מהירה: (Regionale Veloce) על הלוחות תופיע כ: RGV רכבת אזורית: (Regionale) על הלוחות תופיע כ: REG רכבות אלה משמשות את מי שמעונין לנסוע בקווים הבינעירוניים השונים, לנסיעות קצרות או ארוכות. לעיתים במקביל לקו האזורי קיים גם קו רכבת מהירה בדיוק באותו המסלול. מטבע הדברים, כל עוד ניתן, העדיפו לעלות על הרכבת האזורית המהירה ולא על האזורית. מדוע? ראשית מפני שמחיר הנסיעה זהה בשתי הרכבות ואם רכבת ה- RGV עוצרת בתחנה אליה אתם מבקשים להגיע, תגיעו לשם במהירות רבה יותר. ושנית אם ננסה להבהיר את ההבדל במושגים שלנו, אז רכבת 'אזורית' היא רכבת מאספת, הנוסעת די לאט, עוצרת בכל התחנות בדרך, גם בתחנות קטנות. מובן שאם עליכם להגיע אל אחת מאותן תחנות קטנות, ודאו שקניתם כרטיס ל - REG הרכבות האזוריות לרוב אינן חדשות. הנסיעה תמיד ללא מקום שמור. יש להחתים את הכרטיס במכונה לפני העליה לרכבת, שירותים יש, מזגן לא תמיד. (אוי, הכסאות הכחולים דמויי העור ביום קיץ חם כשאין מזגן... לא תענוג בכלל...) משום מה מוכרים כרטיסי מחלקה ראשונה גם לרכבות אלה. כאן אין כמובן דיילת, ההבדל היחיד הוא שהכיסא אמור להיות נוח יותר. מתי אם כן כדאי להשתמש באפשרות של מחלקה ראשונה? בימי עומס גדולים כשהרציף מלא באנשים, יש סיכוי טוב יותר שתמצאו מקום לשבת בקרון המחלקה הראשונה. שימו לב שאנחנו לא תמיד מכירים את כל הרגלי הנסיעה של האיטלקים, ימי חג, שעות, אירועים מיוחדים וכהנה – אז כדאי לוודא שאין אירוע מיוחד או שעת עומס, אחרת נמצא עצמנו עומדים כמה שעות ברכבת בדוחק שהבלאגן של יום ראשון בבוקר אצלנו, נחשב לתענוג לידו. וכן. זה קורה. גם עבדכם הנאמן בילה פעם 3 שעות מסוייטות כאלה...

נסכם את העקרונות של הרכבות 'האזוריות המהירות' ו'האזוריות':

  • אין מקום שמור, ואין הגבלת כמות כרטיסים. כל עוד יש פיסת אוויר פנויה, אנשים ימשיכו לעלות.

  • המחיר אחיד בד"כ והכרטיס נקנה ללא שיוך לרכבת ספציפית - לכן אם קניתם כרטיס ובסופו של דבר לא השתמשתם בו ולא החתמתם אותו תוכלו לקבל בעבורו החזר כספי בקופה או להשתמש בו בכל רכבת אחרת בעלת סיווג זהה בהתאם לתאריך התפוגה המצוין על הכרטיס.

  • יש להחתים את הכרטיס במכונות ההחתמה שברציפים. אי הקפדה על פעולה זו תזכה אתכם בקנס שיכול להיות גבוה, ואפילו גבוה מאוד.

  • ככלל תמיד ניתן לעלות על הרכבת, לא תמיד יהיה מקום ישיבה.

אגב, בצפון איטליה רכבות אזוריות מופעלות גם ע"י חברת Trenord .חברה זו היא חלק מחברת טרנאיטליה אז אל דאגה אם פתאום ראיתם שכתוב על הרכבת Trenord ,הכרטיס הוא עדיין זה של טרנאיטליה, ואין סיבה להתבלבל.


מספר הערות כלליות

  • שירות ticketless - ללא כרטיס, ניתן לקנות כרטיס לכל הרכבות דרך אתר האינטרנט ולקבל כרטיס אלקטרוני לטלפון, אותו יש להציג לכרטיסן, אשר יסרוק את הברקוד ויאשר את הנסיעה. על מנת להשתמש בשירות זה יש להרשם לאתר של טראינטליה - Trenitalia

  • בתחנות בינוניות ומעלה בדרך כלל יודעים מאיזה רציף תצא רכבת רק כמה דקות לפני יציאתה. לכן רואים מאות אנשים בוהים דקות ארוכות בלוח הזמנים ואז בבת אחת נוהרים לרציף מסויים.

  • ודאו מראש מה היעד הסופי של הרכבת (זה שיופיע על הלוח) ומה מספר הרכבת כדי שלא יהיה מקום לטעויות. ככה תגיעו תמיד לרכבת הנכונה.

  • באתרים ובקופות תמצאו המון סוגים של מחירים לכל נסיעה. הנחות ע"פ גיל למשל תוכלו לקבל. מצד שני כרטיסי מועדון של חברות הרכבת מיועדים לבעלי תעודת זהות איטלקית בלבד, כמו גם הנחות ייעודיות לצעירים אזרחי האיחוד האירופי בלבד. מחירים אלה כמובן לא רלוונטיים לרובנו. כמו כן, בעיקר ברכבות המהירות תנאי הכרטיס שונים בין מחיר למחיר, בהקשר של תנאי ביטול ושינוי, יחד עם שירותים נוספים המוצעים לכם.

כלומר: ברכישת כרטיס בדקו טוב טוב איזה כרטיס זה, למי בדיוק הוא מיועד, ומה ההגבלות שלו. הכרטיסנים ברמה השירותית באופן כללי נעימים ואדיבים, אך זה לא עומד בסתירה לעובדה שאם טעית תשלם. נקודה. וגם עצם זה שאתה תייר לא ממש יגרום להם לחוס עליך.

  • והדבר האחרון, ואוי כמה שזה חשוב, כי אי אפשר להימלט מהתופעה המרגיזה הזאת: כל עוד תהיו בתוך מתחמי קופות ומודיעין של טרנאיטליה או איטלו, כל העובדים המסייעים, הם אמינים. הם עובדי החברה ומזוהים בקלות במדים בולטים וייצוגיים. השתדלו לבצע את כל הרכישות וההתייעצויות בתוך המתחמים הללו ולא במכונות הפזורות ברחבי התחנות, כי בחוץ זה פשוט גן חיות: מיד כשתיגשו למכונה שכזו, יבואו אליכם אנשים, (חלקם אגב, בלבוש מהודר כדי שלא תשימו לב שהם בעצם קבצנים במקרה הטוב או נוכלים במקרה הרע) ויציעו לכם עזרה בקניית הכרטיסים במכונה. הם לא עושים זאת מנדיבות לבם!

אם יש לכם מזל, בסוף שירות ה"סיוע" הם רק יבקשו מכם כסף. קצת פחות מזל, והם ישלחו יד למכונה ויקחו לכם את העודף. הרבה פחות מזל, ותגלו שבינתיים גם אין לכם ארנק או משהו בסגנון.

עצתי לכם: אם אין מתחם קופות וסיוע סגור שאליו אסור להם להיכנס, גם אם ייקח לכם עוד קצת זמן, גשו לקופה מאויישת, גם במחיר של המתנה בתור. אם אין קופה, מיצאו מישהו אמין לשאול: שוטר, שומר, מוכר בחנות וכו' ואל תתעסקו עם כל אותם מסייעים מטעם עצמם.


נסיים ונאמר שרשת הרכבות באיטליה באמת טובה ויעילה, כך גם השירות שניתן מסביב. נקווה שהמידע שקיבלתם כאן יעזור לכם להבין את ההבדלים בין הרכבות השונות, העלויות, והחוקים שאינם תמיד ברורים למי שרק מתנסה בחוויה בפעם הראשונה. נקווה אם כן שכך תגיעו מוכנים! כל מה שנותר לאחל זה: נסיעה טובה!!! BUON VIAGGIO


נ.ב המדור לאמיצים בלבד - קיים סוג נוסף של רכבות... רכבות פרבריות. הרי כשמדובר באיטליה, בלי קצת כאוס ארגוני אי אפשר, נכון?


בטבעות המרוחקות של המטרופולינים הגדולים באיטליה מופעלות רכבות פרבריות והבעיה היא שלגביהן החוק היחיד הוא כנראה שאין חוקים... כל מטרופולין והשיגעונות שלו, וגם קל לבלבל ביניהן לבין הרכבות האזוריות.
לפעמים רכבות אלה יוצאות מתחנת הרכבת עם הרכבות הבינעירוניות, לפעמים בתחנה ייעודית משלהן. לפעמים הן כלולות בכרטיס תחבורה ציבורית עירוני, ולפעמים לא.
לפעמים הכרטיס הוא כרטיס של טרנאיטליה, ולפעמים דווקא כרטיס של העיר או המחוז.
ולפעמים אפילו (נשבע לכם, אמיתי) התחנות הראשונות הן בכרטיס עירוני ובהמשך בכרטיס בינעירוני, ויש צורך לרדת ולהחליף כרטיס בקופה בתחנה האחרונה העירונית ולעלות עם כרטיס אחר לרכבת הבאה לאותו היעד בדיוק. לשמחתי, הקנס על חוסר הידיעה שלי את הסעיף ההזוי הזה עלה לי רק 6 יורו וחצי מהכרטיסן... אז בכל הקשור לרכבות פרבריות: לבדוק, לבדוק, ועוד לבדוק. וגם אם נראה לכם שהסבירו לכם משהו לא הגיוני בעליל, שווה לוודא שוב כי יש סיכוי שחוסר ההיגיון הזה בעצם אמיתי. קל להתבלבל כי יש הרבה רשתות רכבות שפועלות במקביל, אבל כשמבינים איך הכל עובד מגלים שהרכבות האלה בעצם יעילות מאוד.
3,217 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page