top of page

המדריך החכם: איך להימנע ממלכודות תיירים ומטעויות נפוצות באיטליה

+ באיטליה
Thursday, July 20, 2023

6 דקות

חיפוש

עודכן: 30 ביולי 2023

שיא עונת התיירות הגיע, ובטח גם אתם מטיילים באיטליה לצידם של המוני תיירים מכל רחבי העולם. ובטח גם אתם הגעתם למסקנה שאיטליה אמנם יפהפייה, אבל גם מבלבלת ומלאה במלכודות תיירים... אז איך נמנעים מטעויות קלאסיות, ואיך אפשר לגלות את איטליה האמיתית? המדריך הקצר של דורון צויבל יסייע לכם ליהנות מטיול מוצלח



ארץ היופי

"הוֹ, פִּיזָה הַשְּׁפָלָה, חֶרְפָּה אַּתְ לְבָנַיִךּ בָּאָרֶץ הַיָפָה בָּה 'sì 'קוֹלוֹ מַשׁמִיע"

דנטה אליגיירי - הקומדיה האלוהית, תופת שיר 33 ש' 80

"איל בל פאזה" – (Il Belpaese) "הארץ היפה" – הביטוי המוכר והפופולרי הזה, שטבעו המשוררים דנטה אליגיירי ופטרארקה בתחילת הרנסנס, נמצא בשימוש גם כיום. הארץ היפה על שום מה? נדמה שאין אפילו צורך לפרט, ובכל זאת: בזכות האקלים, יופיו של הטבע, התרבות העשירה וההיסטוריה המרתקת... נדמה לי שמיליוני התיירים שמגיעים לאיטליה מידי שנה יסכימו עם דנטה. אף אחד לא נשאר אדיש מול יופייה של איטליה, וכל אחד רוצה לקחת עימו הביתה פיסה מהמדינה בין אם זה בצורת מזכרת מיוחדת, תמונה יפה, או אפילו רק זיכרון נעים.


נוף טוסקני, נוף הולדתו של המשורר דנטה
נוף טוסקני, נוף הולדתו של המשורר דנטה - צילום: Depositphotos

התיירות לאיטליה

כלכלת איטליה מבוססת בין היתר על ענף התיירות, וזה לא חדש. בשנת 2019 (לפני שזכינו לפגוש את נגיף הקורונה) ביקרו באיטליה כ-65 מיליון תיירים זרים, והתיירות ייצרה כ-13% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי). כ-6% מכלל מקומות העבודה באיטליה חייבים את קיומם לתיירים. אפרופו נתונים, כדאי לציין שמדינת ישראל מחזיקה במקום ה-27 ברשימת המדינות הפופולריות בקרב תיירים, ובשנת 2019 ביקרו בה לא פחות מ- 605.415 ישראלים. זה נתון מרשים עבור מדינה בסדר גודל של ישראל.


תיירות עונתית

רוב רובה של התיירות לאיטליה הוא עונתי. הגל הגדול מתחיל באביב, מגיע לשיאו בקיץ, נרגע עם תחילת הסתיו, ונהנה מקפיצה נוספת סביב חג המולד ותקופת הסילבסטר. נובמבר ופברואר הם החודשים השקטים ביותר (מלבד אתרי הסקי, שם התיירות פורחת בחורף, מן הסתם).

ובמילים אחרות: לאורך כל השנה, כמעט, איטליה מְתויירת לעייפה. זה לא מפתיע – איטליה היא באמת "איל בל פאזה", ומציעה המון לתייר. אין זה מפליא שהיא המדינה החמישית המתויירת בעולם, וקשה למצוא אנשים שלא ביקרו באיטליה לפחות פעם בחייהם (או מתכננים לעשות כן).


מסלולי התיירים והאטרקציות

תהא האטרקציה אשר תהא, בדרך ליעד הנכסף צועדים התיירים במאסות אדירות ובמסלולים כמעט קבועים, שלאורכם ימצאו תמיד רוכלים מכל מיני סוגים, מסעדות "אותנטיות" עם תפריטים שמנסים למכור את אשליית "האוכל האיטלקי האמיתי" (פיצה, פסטה עם הרטבים הידועים ועוד...), חנויות מזכרות המלאות בפריטים תוצרת סין, ורוכלי רחוב לא חוקיים שמנסים למכור תיקים מזויפים של פירמות ידועות (היזהרו מהם – הקנס על רכישת תיק מזויף עלול להגיע לעשרת אלפים יורו).


המוני תיירים הסובבים את מזרקת טרווי ברומא לאורך כל השנה
המוני תיירים הסובבים את מזרקת טרווי ברומא לאורך כל השנה - צילום: Depositphotos

חלק נכבד מהתיירים ישברו בשלב זה או אחר, ויעשו את אחת מהטעויות הקלאסיות: הם יתיישבו מותשים במסעדת תיירים ויאכלו את הדבר הראשון שיראו, או שהם יקנו מזכרת לא איכותית במיוחד באחת מחנויות התיירים. זה קרה לכם? זה קרה לכולנו, וגם אני עשיתי זאת בעברי.


כדי שלא תהיו חלק מההמון, כדאי לתכנן מראש. אם אתם יודעים שתטיילו לאורך מסלול תיירותי, ותבקרו באטרקציה מפורסמת, סמנו מבעוד מועד מסעדה מומלצת שממוקמת על המסלול שלכם. אני ממליץ גם להזמין מראש שולחן לצוהריים. כך, לא תצטרכו להחליט איפה לאכול על בטן ריקה כשאתם כבר עייפים ומותשים מחום, ותחסכו מעצמכם ארוחה לא נעימה במקום תיירותי ברמה נמוכה.


מסעדה מול הפנתאון ברומא איטליה
רוב הסיכויים שתתישבו במסעדה מול אטרקציה מרכזית היא תהיה תיירותית - צילום: Depositphotos
מסעדה תיירותית בפיאצה ונציה ברומא, כאן לא תמצאו מקומי אחד
מסעדה תיירותית בפיאצה ונציה ברומא, כאן לא תמצאו מקומי אחד - צילום: דורון צויבל

לא רוצים מסעדה? אין בעיה, קנו סנדוויץ' (פאנינו Panino) בבר (Bar) ושבו לאכול ברוגע. זה הפתרון הכי פשוט, אבל שימו לב – בשנתיים האחרונות פקחים החלו לחלק דו"חות למי שמתיישבים על המדרכה במקומות לא מוסדרים, ולכן עדיף לשבת עם הכריך שלכם על ספסל.


ומה לגבי המזכרות? אם אתם ממש מרגישים צורך לקנות משהו, כי זה מדגדג לכם בבטן, קנו מגנט קטן למקרר. תוכלו לבחור מגנט שעליו המונומנט שבו ביקרתם, או משפט באיטלקית, או אולי יצירת אומנות נחמדה. הוא יעלה בין יורו לחמישה יורו, סכום סימלי ממש, ויזכיר לכם את הטיול היפה לאיטליה בכל פעם שתפתחו את המקרר.



מסלולי טיול אלטרנטיביים

באתר באיטליה תוכלו למצוא מגוון אדיר של מאמרים ומסלולים שונים על כל עיר כמעט בארץ המגף (והרשימה ממשיכה להתעדכן!). ישנם מסלולים ליעדים מפורסמים יותר ומפורסמים פחות, וכמובן שעדיף לא לבקר ביעדים הקלאסים בשיא העונה. העומס, יש להודות, עלול לפגוע בחוויה. זה גם היתרון ביעדים שמתחבאים מתחת לרדאר, מה שמכונה "אוף גריד" (off grid) – במקומות האלה ניתן גם לטייל במהלך תקופת העומס, משום שרוב התיירים לא מכירים אותם ולכן גם לא מגיעים אליהם.


כמובן שבערים כמו רומא, ונציה, או פירנצה אין מנוס מלא להיתקל בגדודי התיירים, אך אם תיעזרו במסלולים המופיעים במאמרים שלנו תוכלו לחסוך לעצמכם זמן, כאוס ועוגמת נפש. ברוב המסלולים הוספנו גם טיפים שווים, המלצות למסעדות, מפות, וסיפורים מרתקים על האטרקציות השונות.

ובמילים אחרות: היכנסו לעמוד המקומות שלנו, סננו את התוכן לפי האזור שבו אתם מתכננים לטייל, ותוכלו לבנות חופשה מעולה!


הכינו את הטיול עוד בארץ, ובנו תוכנית ריאלית

קראו קודם על היעדים כדי להחליט מה הכי מעניין אתכם, ועל מה תוכלו לוותר הפעם. אני מאד מבין את הרצון לראות הכל ולהספיק כמה שיותר, אבל אני מרשה לעצמי לתת לכם עצה ידידותית: אל תתפתו לדחוס מספר יעדים לא הגיוני לטיול שלכם... האמת היא שסימון V על יעדים לא יגרום לכם להנאה מרובה יותר מהטיול. בסופו של דבר אתם הרי בחופשה, והדבר האחרון שתרצו הוא "לבלות" את מרבית זמנכם ברכב (איטליה מאוד גדולה), מתרוצצים מיעד ליעד מבלי שתספיקו לחוות שום דבר באמת.


האם סימון V גורם להנאה גדולה יותר? - צילום
האם כשנספיק יותר יעדים נהנה יותר? - צילום: Depositphotos

לדוגמה: טיול של שבוע יתאים לשתי ערים בינוניות לכל היותר, בשילוב עם כמה כפרים ויעדים יפים מחוץ לעיר. לעיתים קרובות אני נתקל בבקשות של ישראלים שמתכננים לראות בשבוע את רומא פירנצה וונציה, ואני משתדל להסביר להם שזה מקרה קלאסי של "תפסת מרובה לא תפסת". האיטלקי הממוצע, למשל, יקדיש שבוע שלם לרומא בלבד מתוך ידיעה שהוא יאלץ לחזור עוד מספר פעמים כי גם זה לא מספיק. לא חייבים להקדיש שבוע לעיר, אבל כן אפשר ללמוד מהאיטלקים איך להאט את הקצב ולספוג את הדברים לעומק ובכיף אמיתי.


הזמינו מקום לינה מראש

כדאי לזכור שתעריפי השכירות במקומות המתויירים יקרים עשרת מונים מאלו במקומות הצדדיים. אפשר לחסוך במחיר אם מזמינים מראש ולא מחכים לרגע האחרון.


מזמינים דירה או חדר במלון מראש וחוסכים
מזמינים דירה או חדר במלון מראש וחוסכים - צילום:Depositphotos

תיירות מקומית ואיטית

כפי שציינתי התיירות באיטליה היא עונתית, ובאביב עושים דברים שונים מבקיץ, בסתיו ובחורף. עונות השנה מורגשות מאד באיטליה, והאיטלקים עצמם חיים לפיהן. בשנים האחרונות, כשהמודעות התיירותית עולה, רבים מבינים שכדאי לטייל בסגנון אחר – Slow tourism הפך מרעיון שולי לאחד הטרנדים החמים, ויותר ויותר אנשים רוצים להתרחק מההמון, להאט את הקצב ולהתעמק בפרטים. מה זה אומר? זה אומר לטייל באזורים קטנים פחות מפורסמים, לשהות בהם כמה ימים, לאכול אוכל מקומי עונתי (אפס קילומטר – Farm to table), לגלות תרבות וקצב אחרים. ככה, בסופו של דבר, מגלים את איטליה האמיתית. וזו חוויה מיוחדת.


חוו את הזמן כמו איטלקים לא כמו תיירים

הכנתם את הטיול שלכם עוד בארץ? לא דחסתם מספר יעדים לא הגיוני? מעולה! עכשיו נותר לכם לאמץ את הגישה האיטלקית לזמן: קחו את קצב החיים המקובל בארץ, חלקו אותו לחצי, ותקבלו את קצב החיים של צפון איטליה. חלקו אותו שוב לחצי, ותקבלו את קצב החיים המקובל בדרום איטליה...


איך חיים את הקצב האיטלקי? נסו את הדברים הבאים:

תנו לאוכל להכתיב את הקצב – ארוחת הצוהריים וארוחת הערב הן רגעים קדושים, שבהם האיטלקים עוצרים הכל ויושבים לאכול בנחת, נהנים מהאוכל ומשוחחים ביניהם. קחו לכם שעה עד שעה וחצי לצוהריים במסעדה, ובערב לפחות שעתיים.


ארוחת באסיזי אומבריה איטליה
מצאו את המקום השקט שלכם, בתמונה העיירה אסיזי באומבריה - צילום: Depositphotos

שתו אפריטיבו – כשעה-שעתיים לפני ארוחת הערב האווירה מתחילה להתחמם, ואיטלקים רבים ישבו לכוס יין או קוקטייל שפריץ, למה שמכונה "אפריטיבו". אני ממליץ לבחור בר לא שקט ולא רועש מידי, במקום יפה (ולא תיירותי), בכיכר עם כנסייה יפה או בפינה אחרת שמדברת אליכם. נסו לחוות את האינטראקציה וההמולה המקומית, הקשיבו לשפה, הרי כל המהומה הזו היא על שום דבר בסך הכל, אלו שיחות חולין שמשקפות את קצב החיים.


שפריץ בכיכר שקטה באיטליה
שפריץ בכיכר שקטה - צילום: דורון צויבל

כנסו לעומק

התרבות האיטלקית ענפה, מאחורי כל אטרקציה בה תבקרו מסתתר סיפור היסטורי ויש אומנות בכל מקום. נסו לקרוא על המקום, חיזרו בזמן ודמיינו איך היו החיים פעם, נסו לפענח מה האומנות מסמלת. במקרים רבים מדובר על יצירות שהשפיעו (ומשפיעות עד היום) על התרבות המערבית.


חובבי אומנות אתם בגן עדן

לאיטליה יש את המורשת האמנותית והתרבותית הגדולה ביותר בעולם: יותר מ-3400 מוזיאונים, 2100 פארקים ארכיאולוגיים ועשרות אתרי אונסק"ו. אין מדינה בעולם כולו בה נוצרו כל כך הרבה יצירות אומנות, וזאת למרות שהמון יצירות מופת איטלקיות מפוזרות במוזיאונים בעולם. אם אתם חובבי אומנות, נצלו את זה! כנסו למוזיאונים ולכנסיות, חפשו את האוצרות האלו שרואים רק בטלוויזיה ובתמונות בספרים, משום שדבר אחד בטוח: זה לא אותו דבר לראות אותן במציאות.


אתם יכולים להיעזר בשני מדריכי אודיו שיצרנו בעברית למוזיאון גלריה אופיצי בפירנצה, ולמוזיאון גלריה בורגזה ברומא.


מוזיאון האופיצי בפירנצה, אחד החשובים בעולם
מוזיאון האופיצי בפירנצה, אחד החשובים בעולם - צילום: Depositphotos

הימנעו מטעויות בנאליות שהורסות את החוויה

הנה כמה מהטעויות המרכזיות שתיירים עושים, ועלולות להרוס לכם את הביקור:

  • עולים לרכבת האזורית מבלי לתקף את הכרטיס ומקבלים קנס.

  • בונציה מתגנבים ללא כרטיס לוופורטו (אוטובוס סירה) ומקבלים קנס.

  • מחפשים בתי קפה - בר באיטליה הוא המקבילה לבית קפה, שותים בו קפה לא רק משקאות אלכוהולים.

  • מזמינים "לאטה" כשרוצים קפוצ'ינו. אם תזמינו לאטה, תקבלו רק חלב.

  • מנסים לאכול לא בשעות הפתיחה של המסעדות.

  • מבלים זמן רב באאוטלטים ובקניונים ולא חווים את איטליה.

  • נוהגים באזור -ZTL ומקבלים קנס, לקריאה בהרחבה כאן.

  • עומדים בתור בחום לכרטיסים. לא חבל? הזמינו מראש באינטרנט.

  • מסתמכים רק על כרטיסי אשראי, נכון יש כמעט בכל מקום, אבל עדיין לא בכל מקום.

  • אורזים מזוודה כבדה – (אם אתם נוסעים למלון 5 כוכבים התעלמו מהנקודה הזו). רוב המדרכות באיטליה מרוצפות בצורה לא אחידה מה שמקשה על גרירת מזוודות, נוסעים לוונציה? היא עמוסה גשרים, נוסעים ברכבת? קחו בחשבון תצטרכו להיסחב עם המזוודה ולהרימה בעצמכם. אולי עדיף טרולי קליל.

  • סומכים על ה-GPS ועל האינטרנט – נכון ברוב איטליה יש אינטרנט אבל עדיין יש מקומות ללא קליטה. אפשר גם להוריד את המפות של גוגל מראש באפליקציה כדי שלא תתקעו גם אם תיגמר לכם חבילת הגלישה.

  • לא מודעים לגניבות - רומא נאפולי ופירנצה הן גן עדן לכייסים, ומקרים של גניבת חפצים כמו תיקים, מצלמות, דרכונים וכסף אינם נדירים בכלל, למרבה הצער. שימו עין על החפצים שלכם, שאו את רוב הכסף על הגוף או בכיס הקידמי, רק מעט בארנק, הימנעו מענידת תכשיטים יקרים וזכרו: אף פעם אל תשימו את הדרכון ביחד עם הארנק.


* השימוש בהכללות הוא הכרחי למדריך, וכמובן שבכל מקום שבו יש כלל, ישנם גם יוצאים מהכלל.

1,048 צפיות2 תגובות

פוסטים קשורים

סיפורה של הגלידה האיטלקית – המדריך הקצר לעולם הג'לאטו
Friday, September 29, 2023
המדריך הבסיסי לקניית נדל"ן באיטליה
Tuesday, August 15, 2023
המדריך החכם: איך להימנע ממלכודות תיירים ומטעויות נפוצות באיטליה
Thursday, July 20, 2023
הליכות ונימוסים באיטליה
Sunday, June 18, 2023
מה קורה פה?! מדריך הדקויות להבנת האיטלקים וחוקיהם ה"משונים"
Tuesday, May 9, 2023
מדריך אודיו לגלריה בורגזה - רומא
Friday, February 24, 2023
מפרושטו ועד סלסיצ'ה – הנקניקים החשובים ביותר באיטליה
Saturday, January 7, 2023
חופשת סקי באיטליה – לאן כדי לנסוע?
Sunday, January 1, 2023
בעקבות הפוקצ'ה הג'נובזית המושלמת - מדריך
Tuesday, December 13, 2022
שוקי חג המולד היפים באיטליה – היכן כדאי לבקר?
Thursday, November 17, 2022
15 דברים שחייבים לאכול בטורינו ופיימונטה
Tuesday, September 20, 2022
המדריך לגבינות החשובות באיטליה
Thursday, September 1, 2022
רומא לרעבים: 15 מאכלים רומאיים טיפוסיים שאתם חייבים לטעום כשאתם בעיר!
Saturday, July 30, 2022
הזהב השחור – המדריך לחומץ בלסמי אמיתי
Wednesday, March 2, 2022
קפה - מדריך להכנת קפה איטלקי במוקה איטלקית
Friday, January 7, 2022
מזג האוויר באיטליה
Saturday, November 20, 2021
מדריך לקניית כרטיס סים לאחר היציאה משדה התעופה באיטליה
Wednesday, October 20, 2021
מדריך אודיו למוזיאון אופיצי - פירנצה
Saturday, September 11, 2021
המדריך לנהיגה בכבישי איטליה
Friday, June 18, 2021
מדריך האוכל המלא לחג המולד באיטליה
Tuesday, December 24, 2019
מפה לטבעונים וצמחונים באיטליה
Sunday, December 15, 2019
שבוע הברטר באיטליה - מי אמר אני ולא החליף ?!
Saturday, October 14, 2017
המדריך לקניית כרטיס סים באיטליה
Friday, August 25, 2017
המדריך לנסיעה ברכבות באיטליה
Sunday, July 23, 2017

עשוי לעניין אותך

דורון צויבל | כותב על איטליה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page