top of page

המדריך לנהיגה בכבישי איטליה

+ באיטליה
Friday, June 18, 2021

14 דקות

חיפוש

עודכן: 2 באוק׳ 2023

לכל תייר ישראלי השוכר רכב באיטליה כדאי מאוד לדעת איך עובדת השיטה בכבישי המדינה. לא להסתמך על הידע מישראל, מערכת האכיפה באיטליה יעילה ביותר


הנהג האיטלקי

למרות שהנהג האיטלקי חסר סבלנות באופיו, עבור הישראלי יראה הנהג האיטלקי (מרומא וצפונה) כנהג אדיב שמשתלב ונותן להשתלב בתנועה, רוב הנהגים הם בעלי מיומנות נהיגה בסיסית גבוהה יחסית.

הנהג האיטלקי אינו אוהב לעצור במעברי חצייה, אך יכבד את רוב חוקי התנועה, במיוחד באוטוסטרדות בהן הנהיגה מהירה ומסוכנת.


מרומא ודרומה נדמה שהכללים הם המלצה בלבד, ואכן בכבישי הדרום הנהיגה יותר מתוחה, במיוחד בערים כמו נאפולי הנחשבת לעיר כאוטית במיוחד. רוב האיטלקים עדיין נוהגים במכוניות עם גיר רגיל, בערים העתיקות הם יעשו שימוש במכוניות קטנות המיועדות לערים איתן קל להתנייד בכבישים צרים ולמצוא חנייה. באו נצא לדרך...



האזנה למדריך



רשיון נהיגה בין לאומי

איטליה מכירה ברשיון הישראלי הממוחשב עם התמונה וניתן להשתמש בו למשך 12 חודשים מיום הכניסה למדינה. באתר משרד התחבורה הישראלי נמצא ההסבר הבא נכון לשנת 2022:


רישיון נהיגה בינלאומי מקנה את הזכות לנהוג במדינות זרות בהתאם לדרגות רישיון הנהיגה ומותנה בכך שיוצמד אליו רישיון ישראלי קבוע (פלסטיק) בר תוקף.
כל בעל רישיון נהיגה ישראלי, מחויב בהוצאת רישיון בינלאומי טרם היציאה לחוץ לארץ. לא ניתן לנהוג במדינות זרות עם רישיון ישראלי בלבד.



רישיון נהיגה בינלאומי

חברות השכרת הרכב דורשות לרוב רשיון בינלאומי וכך גם חלק מחברות הביטוח. על כן אנו ממליצים להגיע לאיטליה מצויידים בשני רשיונות. ישראלי בתוקף, ובינלאומי אותו מנפיקים עוד בארץ בחנויות האופטיקה או בחברת ממסי. לרשימת החנויות לחצו כאן. השירות כרוך בתשלום אגרה בסך 8 שקל ובאילת 6 שקל (ללא מע"מ). התהליך עצמו לוקח פחות מרבע, רשיון נהיגה בינלאומי תקף רק כאשר מוצמד אליו רשיון נהיגה ישראלי בר תוקף ודרכון. הוא אינו מונפק לנהג חדש.

החל מ- 1/09/2021 תוקף רישיון הנהיגה הבינלאומי הוא 3 שנים או עד פקיעת תוקף רישיון הנהיגה הישראלי, המוקדם מבינהם.


הימנעו מבעיות בעת מסירת הרכב השכור: שימו לב שרשיון הנהיגה הישראלי שלכם בתוקף, גם במידה וברשותכם רישון בינלאומי. ודאו שכרטיס האשראי שלכם פעיל ובעל מסגרת מספקת לבטחון עבור ההשכרה, וכמובן שברשותכם דרכון.


שימו לב: אם מאיזו שהיא סיבה החלטתם לנהוג באיטליה ללא רשיון נהיגה בינלאומי (לא מומלץ) הקפידו לקרוא את פוליסת ביטוח הנסיעות שלכם (במידה ועשיתם) על מנת לוודא שהיא מכסה גם ללא רישון בינלאומי. - זהירות לא להתבלבל בין ”ביטוח נסיעות“ והביטוח של חברת השכרת הרכב.

רישון נהיגה ישראלי, תקף באיטליה רק עם הבינלאומי - צילום משרד הרישוי

 

הגבלת מהירות

באוטוסטרדות של איטליה המהירות המותרת היא 130 קמ"ש כמו כן אסור לעצור לטרמפיסטים או לתפוס טרמפים. בכבישים בין עירוניים ראשיים היא 110-90 קמ"ש בכבישים בין עירוניים משניים היא בין 90-70 קמ"ש בכבישים עירוניים המהירות היא 50 קמ"ש, ישנם אזורי מגורים בהם אסור לעבור את ה 30 קמ"ש.


שלט הגבלת מהירות באיטליה
הגבלת מהירות באיטליה - צילום: Thedriver02

 

מכמונות מהירות

בוטל הביטול – מכמונת TUTOR חוזרת לפעול באוטוסטרדות! בתאריך ה 16/8/2019 ביטל בית משפט עליון החלטה קודמת על הפרת הפטנט של מכמונות המהירות TUTOR, ולכן הן חוזרות לפעול באופן מלא באוטוסטרדות, המערכת הבודקת את המהירות הממוצעת של מכונית מנקודה לנקודה.

שילוט על טוטור - צילום: Freytagberndt

כמו כן בכל סוגי הכבישים באיטליה משטרת התנועה עושה שימוש במכמונות ניידות ובמערכת מכמונות קבועות. מאחר והחוק האיטלקי מחייב הצגת שילוט המתריע על הצבת מכמונת, תוכלו לדעת על קיומן לפני הגעתכם אליהן (כל סוגי המכמונות) וכך תוכלו להאט, השילוט הוא באיטלקית בלבד.


באתר של המשטרת התנועה האיטלקית תמצאו את רשימת המיקומים הקבועים של המכמונות הקבועות באוטוסטרדות. אפליקציות הניווט: Waze, Google Maps מתריאות על המכמונות הקבועות, וויז מציינת גם כניסה לכביש בו פועלת מערכת Tutor (לקריאה בהמשך), הנה הרשימה המלאה מעודכנת לשנת 2022, כאן.


שלט באוטוסטרדה המורה על בדיקת מהירות איטליה
שלט באוטוסטרדה המורה על בדיקת מהירות - צילום: Flickr

כנכתב לעיל גם בכבישים הקטנים והפנימיים כמו למשל בעליות להרים כמו באוטוסטרדות נהוגה שיטת האכיפה של מצלמות ומכמונות מהירות.

בכבישים אלה במידה ואים ברשותכם אפליקציית ניווט מומלץ לעכוב אחרי אופן נסיעתם של המקומיים היודעים כבר היכן ממוקמות המצלמות או כמובן להשתמש באפליקציות בהן יש התראה על מכמונות מהירות.


לנוחותכם - מצורפות כמה תמונות לדוגמא המתריעות על קיומן של מערכות מעקב אחרי מהירות.


מכמונת נפוצה בכבישים בין עירוניים

המכמונות הכתומות בערים חלקן הגדול הוא מסוג דמה, אך אין דרך אמינה שאנו יכולים להמליץ עליה להבחין בין האמיתיות לדמה גם לא וייז, כך שמומלץ להאט, בתמונה מכמונת כתומה פעילה עד 50 קמ"ש.

מצלמת מהירות בערים איטליה
מכמונת מהירות בערים באיטליה - צילום: דורון צויבל

 


השכרת רכב וניווט GPS באיטליה

השכרת רכב יכולה להיות דבר יקר, לכן אנחנו ממליצים לבחור את הרכב עוד בארץ דרך מנועי חיפוש המיועדים לכך. לא מומלץ לעשות זאת עם הנחיתה ביעד! על מנת לחסוך ובמידת האפשר קחו והחזירו את הרכב באותה נקודה והימנעו מחיובים נוספים. באזורים שונים יש חברות השכרה קטנות עם מחירים מתחת למחירי השוק, שימו לב שמדובר בחברה המציעה שירותי גרירה, ביטוח וכ"ו.


בכל הקשור לניווט בכבישי איטליה... אנו רגילים כבר שנים להשתמש באפליקציות הניווט המקובלות דרך הטלפונים הניידים שלנו. גם באיטליה שיטה זו עובדת מצויין. אנחנו ממליצים להשתמש באפליקציית גוגל מפות אליה ניתן גם להוריד את המפות לאפליקציה לפני היציאה לדרך, זה טוב למקרה של העדר אינטרנט, אם זה מחוסר קליטה או בגלל שחבילת הגלישה הסתיימה. להוראות התקנה לאנדרואיד, ל- IOS. לעומת זאת אפליקציית וייז המתבססת על טכנולוגית שיתוף בזמן אמת עובדת טוב בערים הגדולות (למשל: רומא, מילאנו) בהן היא נפוצה יותר, פחות מומלץ להשתמש בה באזורים מרוחקים, משתמשים מספרים על פעמים בהם היא מובילה למקומות בדרכים ארוכות משמעותית, מדובר במקרים בודדים אמנם.


 

אזורי ZTL (אזור תנועה מוגבל)

מצלמות קיימות בכניסות לכל מרכזי הערים כמו למשל רומא, מילאנו, פירנצה, ורונה ועוד. אלו מצלמות שנועדו לחסום את הכניסה של מכוניות (במיוחד אלו שלא עומדות בתקן האירופי המתעדכן) למרכזי הערים על מנת למנוע זיהום אויר וכמובן להגדיל את קופת הערייה המקומית.


האזורים נקראים ZTL אזורי תנועה מוגבלת, הם מסומנים בשילוט ברור בהתקרב לכניסה לעיתים השילוט הוא לרוב אלקטרוני, ומתעדכן לפי זמנים המשתנים בכל עיר לפי ימות השבוע וחגים, לתיירים אשר שוהים בבתי מלון הכניסה מותרת, אך את לוחית הזיהוי יש למסור לבית המלון אשר יעביר אותה מראש למערכת הממוחשבת כדי שלא ירשום קנס אוטומטי - יש להסדיר כל זאת לפני הגעתכם למלון.



מצלמות בכניסה לאזור ZTL

המלצה: לא להסתמך על הכיתוב באנגלית בלבד או על צבע השלט, למשל ירוק.

הרעיון לעקוף מערכות אלו יסתיים תמיד ברע, המערכת ממוחשבת ולא מוותרת, כבר נשמעו מקרים על אנשים שהצליחו לקבל שני קנסות בהפרש זמן של 15 דקות על כניסה ויציאה באזורים שונים של העיר בזמן שחיפשו חניה, לכן מומלץ בכניסה לערים לחפש את השילוט לחניונים בתשלום הקרובים ביותר ליעד המובקש.

חשוב לדעת: ניווט ב -GPS בעזרת האפליקציות השונות לרוב אינו מתריע על כניסה לאזורי ZTL, אפליקציית הניווט וייז Waze היא היחידה שהוסיפה התראה אך לא בכל המקרים, מומלץ לחפש את השילוט הברור בכניסה לאזור כזה.


מילאנו אזור סי (Area C)

בעיר מילאנו אזור המרכז ההיסטורי מוגדר כאזור C, למרות שמדובר באזור ZTL , ניתן ומותר להיכנס עם הרכב לאזור ולחנות ברחוב (ראה במאמר זה חניות בערים) או בחניונים אך חובה לשלם מס לאותו היום בלבד (בין 3-5 אירו, תלוי היכן קונים) קונים כרטיס בחנויות הטבק Tabaccheria לעיתים הם נמכרים גם בחניונים עצמם.


לא מספיק לקנות כרטיס! לפי ההוראות הכתובות על גבי הכרטיס, מתקשרים או שולחים SMS למספר שכתוב על הכרטיס ומשייכים את לוחית רישוי הרכב למספר הכרטיס. האזור פעיל מיום שני עד שישי בין השעות 7:30 ל- 19:30. האזור אינו פעיל בימים שבת, ראשון ובחגים לאומיים. רכב שיכנס לאזור C ללא כרטיס כניסה משוייך יקבל קנס כמו בכל אזור ZTL.


 

קנסות - כיצד והאם לשלם?

בכל הנוגע לקנסות באיזורי ZTL, מהירות ואפילו קנסות על חנייה הדין הוא שווה. תייר השוכר רכב וביצע עבירה, יקבל את הקנס בדואר לתשלום, במידה ולא ישולם הקנס על ידי השוכר יבוצע התשלום על ידי חברת השכרת הרכב שמחזיקה כבטחון במספר כרטיס האשראי של השוכר, על הטיפול תגבה החברה עמלה בגובה של 45-50 יורו על כל קנס בנפרד. ​במידה והקנס הגיע אליכם תוכלו לשלם אותו באינטרנט לבדוק את סוג העבירה, אתר האינטרנט יהיה כתוב על גבי הקנס עצמו (בו תמצא תמונה של מכוניתכם עם השעה והתאריך במקרה של ZTL). אם מצאתם קנס על חנייה על גבי שמשת הרכב, מומלץ לשלמו מיידית בסניף דואר קרוב ולחסוך את ההנחה הרשומה עליו.

חשוב לדעת: הקנסות יכולים להגיע גם כמה חודשים אחרי החזרת הרכב, אם הקנס לא ישולם בזמן עד למועד המצוין בו הסכום יצבור ריביות, קנסות נוספים ודמי טיפול, וימשיך להשלח אליכם לארץ.

 

חניות בערים

אם אתם אוהבים סיכונים מחושבים, ומעדיפים להסתובב עם הרכב בערים, בטוחים בעצמכם שלא תכנסו לאזורי ZTL ורוצים לחפש חנייה ברחוב על מנת לחסוך מעט כסף במקום לחנות בחניון, אז נהגו בהתאם:


  • חונים בלבן - חינם, צריך לכוון את השעון המודבק לשמשה הקידמית על שעת ההגעה, לבדוק את התמרור המורה על הגבלת הזמן המוצב בראש הרחוב.

  • חונים בכחול- בתשלום, לפי השעות המצוינות בתמרור המוצב בראש הרחוב.

  • כתום/צהוב - רק לדיירי האזור, במידה ומשולב עם הכחול, רק לדיירי האזור בשעות מסוימות, לפי התמרור.

ברוב הערים יש מדחנים שאמצעותם ניתן לשלם ולשים את ספח התשלום בתוך המכונית בצורה גלויה על לוח המכוונים, בחלקם יש צורך להזין חלק ממספר לוחית הרישוי.

אנו ממליצים להשתמש באפליקציית EASY PARK (טובה לערים נוספות באירופה) אותה טוענים בכרטיס אשראי או PayPal ומשלמים בדיוק לפי זמן השהייה מה שחוסף מעט כסף, ניתן גם להאריך את השהייה מרחוק במידה ומתעקבים, האפליקציה יודעת את התעריף המדוייק ומתי שאין צורך בתשלום.

בנוסף טוב לדעת שברוב איטליה בימי ראשון או בימי חג, החניה היא חינם גם בסימון כחול. אבל... חוק זה לא תקף בכל אזורי העיר ולא בכל הערים! אפליקציית easy park מעודכנת, נסו לקרוא את הכתוב בשלט בתחילת הרחוב או לשאול מקומי. עם השנים השתנה החוק בחלק מהערים, במיוחד במרכזי הערים נגבה תשלום, בערים מסויימות החניה עולה בכל ימות השנה, וכך גם באזורים מאוד מתוירים.


 

התנהגות באוטוסטרדות

כאמור לאורכה ולרוחבה של איטליה פרוסה מערכת כבישים מהירים בתשלום הנקראת ״אוטוסטרדות״ הנסיעה בהן חוסכת זמן רב ומומלץ להשתמש בכבישים אלו כאשר צריך לעבור מרחקים גדולים או כדי לחסוך בזמן. השילוט באיטליה המוביל לאוטוסטרדות הוא ירוק (ולא כחול כמו בצרפת למשל).

שילוט לקראת עמדת תשלום באוטוסטרדה, הצהוב הוא למנויים בלבד
שילוט לקראת עמדת תשלום באוטוסטרדה, הצהוב הוא למנויים בלבד

קיימות שלוש שיטות שונות של אוטוסטרדות:

  • "השיטה הסגורה" היא שיטה הנהוגה ברוב האוטוסורדות ומבוססת על תחשיב של מרחק הנסיעה, שיטת התשלום והגבייה יחסית ישנה אבל עובדת מצוין, בכניסה עוברים בנקודת ביקורת עם מחסום ובה לוקחים כרטיס אותו צריכים לשמור היטב ליציאה (לוקחים כרטיס גם אם המחסום מורם), על הפתק תצוין שם נקודת הביקורת בה נכנסתם תאריך ושעת כניסה (במקרה של אובדן יגבה תשלום מלא על כל אורכה של אוטוסטרדה ספציפית זו) התשלום מתבצע ביציאה. אפשר לשלם במזומן, או בכרטיס אשראי. יש לשים לב לשילוט אשר יכוון אתכם לעמדת התשלום המתאימה לאמצעי התשלום שבחרתם.

שימו לב: קיים נתיב המסומן בצהוב מוקדש למנויים בלבד - Telepass הזהרו לא להכנס אליו. במידה ואינכם מנויים תאלצו לנווט את דרככם בזהירות לאחור מן התור שנוצר מאחוריכם.

בצפון איטליה כל עמדות התשלום ממוחשבות, והן בשרות עצמי ובכרטיס אשראי והן במזומן, קיימות עדיין עמדות בהן ישנו עובד אוטוסטרדה שיגבה ויחזיר עודף. המחיר של האוטוסטרדות נגבה על פי המרחק בין יציאה אחת לשניה ולא על פי מספר היציאות שעברתם בדרך.

  • "השיטה הפתוחה" שיטה הנהוגה בחלקים קטנים של אוטוסטרדות, בה קיימת נקודת ביקורת עם מחסום בכניסה או ביציאה ובה משלמים סכום קבוע מראש לאותו מקטע. יתכן מצב ובו לא יגבה תשלום על חלק מהמקטע כאשר הכניסה והיציאה יהיו לפני או אחרי המחסום. ניתן לשלם במזומן, או בכרטיס אשראי. יש לשים לב לשילוט אשר יכוון אתכם לעמדת התשלום המתאימה לאמצעי התשלום שבחרתם.

  • "שיטת ה Free Flow" הנהוגה גם בישראל בכביש 6, היא מבוססת תחשיב מרחק וכשמה כן היא ללא מחסומים, לוחית הרישוי של הרכב מצולמת בצומת בה הוא נכנס לכביש ובזאת שעזב, יש לשלם את הנסיעה באתר האינטרנט עד 15 יום מיום הנסיעה. השיטה מיושמת בצפון איטליה בין מילאנו לשוויץ.

עמדות תשלום ביציאה מהאוטוסטרדה איטליה
עמדות תשלום ביציאה מהאוטוסטרדה - צילום: דורון צויבל

כמה דברים שכדאי לדעת:

אסור לעצור לטרמפים באוטוסטרדה, ובמקרה של עצירה דחופה צריך להשתמש במפרצי ה SOS הקיימים לאורכה כל כמה קילומטרים, אסורה לחלוטין העצירה בשוליים.
השילוט האלקטרוני באוטוסטרדות למרות היותו לרוב באיטלקית - מלווה באיורים, הוא אמין ומתעדכן בזמן אמת. בכניסות לאוטוסטרדה וגם בתוך הכבישים עצמם יהיו דיווחים על תאונות, פקקים, האטות, חפצים הזרוקים במסלולים ועוד.​


טיפ נוסף לגבי נהיגה באוטוסטרדות: באוטוסטרדות באיטליה המסלול השמאלי מיועד לנסיעה מהירה או לעקיפה בלבד. במסלול האמצעי נוסעים במהירות הממוצעת ובמסלול הימני נוסעים כלי הרכב הכבדים, האיטיים או מי שקרב ליציאה מן האוטוסטרדה.


חשוב לדעת: בכניסה לאוטוסטרדה חייבים לקחת כרטיס מהמכונה, לרוב המחסום סגור ורק לאחר לקיחת כרטיס יפתח המחסום האוטומטי, קיימים מצבים שהמחסום מקולקל ומורם וניתן להיכנס לאוטוסטרדה ללא כרטיס. כניסה לאוטוסטרדה ללא כרטיס תגרום לחיוב על כל אורכה של האוטוסטרדה! אותו הדבר יקרה גם במקרה של אובדן הכרטיס, במקרה של אחד מהשניים תינתן ביציאה חשבונית לתשלום (Mancato Pagamento), אותה ניתן לשלם באינטרנט תוך 14 יום, או במרכזי השירות של האוטוסטרדה הנקראים Punto Blu הם נמצאים בחלק מהיציאות של האוטוסטרדה.

למפת ה: Punto Blu


חשבונית לתשלום על איבוד כרטיס איטליה
חשבונית לתשלום על איבוד כרטיס באוטוסטרדה

 


נכים – זכויות והתנהלות


אזורי ZTL

לפי החוק האיטלקי הכניסה לאזורי ZTL מורשית לנכים בכל איטליה.

יש בעייתיות בכל נושא ניהול תו נכה לתושבים ובמיוחד לתיירים. מערכת המצלמות האוכפות את כניסת הרכבים לאזורי ה: ZTL בכניסה לערים מנוהלות ע"י המשטרה העירונית של העיר עצמה.

כאשר מדובר בתייר המשטרה המקומית של כל עיר ועיר באיטליה אינה יכולה לדעת שאותו רכב שכור ספציפי שנכנס לאזור ZTL הוא בשימוש של נכה.


לכן יש צורך לעדכן את המערכת, איך עושים זאת?

  • דבר ראשון: בעת קבלת הרכב השכור מומלץ לעדכן את חברת ההשכרה על תו הנכה, זה לא יכול להזיק למקרה שיגיעו דוחות אחרי החזרת הרכב.

  • דבר שני: צריך להודיע באופן עצמאי למשטרה המקומית של כל עיר אליה מתכוונים להיכנס עם הרכב לאזור ZTL ולדווח על מספר לוחית הרישוי של הרכב. במידה ושוהים בבית מלון בדרך כלל הם עושים את השירות הזה עבור הלקוח, אם נכנסים עצמאית אמורים לבצע את הפעולה לבד.


איך מוצאים את מספר הטלפון של המשטרה המקומית ?

מחפשים בגוגל: ZTL polizia locale _______ (במקום הריק כותבים את שם העיר).

בחלק מהערים יכול להופיע מספר טלפון מתחת לשלט האיסור בכניסה לעיר.


לאורך השנים קמו להן אפליקציות שאפשרו לעדכן את העיריות השונות לפני כניסה לערים ובכך לחסוך זמן יקר, אך אף אחת מהן לא פועלת נכון לכתיבת שורות אלו.


חניות לנכים

באיטליה מקומות החניה לנכים מצויים בכל חנייה מוסדרת של העירייה, לאורך המדרכות או בחניונים מוסדרים. חניה לנכים תהיה זמינה גם בחניונים פרטיים של מרכזי קניות, בקרבת המעליות.

נכים בעלי תו נכה חונים בחינם בכל איטליה בסימון הכחול (הוא בתשלום לכולם, ראו פרק חניות). הסיבה לכך מעבר להוצאות הנוספות שיש לנכה על רכב מיוחד היא העובדה שלא יהיה לו/לה צורך ללכת להוציא פתק לחניה.

חניות נכים באיטליה
חניות נכים עם סימון והשלט המיועד - צילום: דורון צויבל


 

ילדים ברכב

בכל האמור בבטיחות הילדים הנוסעים ברכב באיטליה, לפי החוק האיטלקי המעודכן חלים הכללים הבאים:

  • כל ילד מיום היוולדו חייב להיות חגור בעזרת כיסא מיוחד המתאים לגילו ומשקלו, כל זאת עד שיגיע למשקל 36 קילו.

  • עריסה / סל קל – במצב שכיבה מלאה או חלקי, ניתן לשימוש לתינוקות עד גיל שנתיים או עד משקל שאינו עולה על 13 קילו.

  • כיסא לילד – מגיל שנתיים ועד גיל 6 חייבים לעשות שימוש בכיסא לילד, עד משקל 25 קילו בלבד.

  • בוסטר – מגיל 6 ואילך. אם הילד שוקל 25 קילו לפני גיל 6, עוברים לבוסטר.



אזעקה לכיסא התינוק - החל מה 7 לנובמבר 2019 נכנס לתוקף חוק התקנת "אזעקת שכחתי את הילד" החוק מורה על התקנת מכשיר האזעקה לכל כסאות ילדים עד לגיל 4, החוק חל על כל המכוניות בעלות לוחית זיהוי איטלקית (גם רכב שכור), קנסות על אי התקנה ינועו בין: 81-326 אירו, הממשלה הקימה קרן למימון המכשירים עבור התושבים שתזכה בהנחה של 30 אירו על כל קניה.


בנוסף חשוב לדעת!

עד משקל 9 קילו הכיסא חייב להיות מוצב נגד כיוון הנסיעה, מומלץ למקמו במושב האחורי של הרכב אבל אין איסור על מיקומו מקדימה בתנאי שמנגנון כרית האוויר מבוטל או שהרכב אינו מצויד בכריות אוויר.

הסטנדרט של החגורות במכוניות מותאם לגובה של 1.50 ס"מ (בערך גיל 12)

הבוסטרים לפי התקן יכולים לשאת עד מקסימום 36 קילו.

​מעל 10 קילו מותר לכיסא להיות בכיוון הנסיעה.

​אין לקשור ילד לכיסא מבלי לקבע הכיסא בעזרת החגורה לרכב.

​כל כיסא חייב להיות קשור לפי הוראות הקשירה המפורטות והמיוחדות לו.

* אתר באיטליה אינו אחראי להבנת התוכן ו/או ישמו בפועל על ידי הקורא.

 

צמיגי חורף

באיטליה חלה חובה בין ה -15 לנובמבר ועד ה- 15 לאפריל להתקין צמיגים המיועדים לנהיגה בחורף, או לחלופין להחזיק ברכב שרשראות התואמות את גודל הצמיגים של הרכב למקרה של כבישים מושלגים או קפואים.

גרבי שלג לרכב - על פי חוק לא מספיק
גרבי שלג לרכב - על פי חוק לא מספיק -צילום: Depositphotos

הצמיגים המיועדים לשלג יקנו אחיזת כביש טובה משמעותית מאלה הקייצים, הם טרמיים רכים וגמישים יותר בתנאים של קור, לעומת זאת שימוש בהם בקיץ מעל טמפרטורה מסויימת יגרום לשחיקה מרובה של הצמיג, לכן הדבר אינו מומלץ.


חשוב לדעת: יש תחליף לשרשראות בצורת בד נגד החלקה הנצמד לצמיג (גרבי שלג לצמיג), אביזר זה אינו מהווה תחליף לשרשראות על פי החוק האיטלקי.


לפי החוק האיטלקי צריך שרשראות לצמיגים לנסיעה במקרה של שלג או קרח
לפי החוק האיטלקי צריך שרשראות לצמיגים לנסיעה במקרה של שלג או קרח - צילום: Depositphotos

במקרה של אוטו שכור האחריות היא על החברה המשכירה את הרכב, ברוב המקרים חברות ההשכרה


הגדולות עומדות בתקנים. אנו ממליצים לשאול בשביל הבטיחות במיוחד אם היעד הוא סקי, בעידן הלאו קוסט קיימות חברות השכרת רכב קטנות המנסות לחסוך בעלויות.


קיים סוג צמיגים מורשה המתאים ל-4 עונות ויש חברות השכרה העושות שימוש בו על מנת לחסוך בעלויות.


לא בכל המדינות הגובלות באיטליה כמו למשל צרפת או שוויץ חל החוק בצורה דומה לזה שבאיטליה, לכן רכב איטלקי היוצא את גבולות איטליה עם צמיגי חורף יעמוד בכל התקנים הרצויים של כל המדינות השכנות.

ההבדלים בין צמיגי סוגי הצמיגים
ההבדלים בין צמיגי סוגי הצמיגים

 


תחנות דלק ומחירים

מחירי הדלק באיטליה הם מהגבוהים באירופה. הסיבה לכך היא שעבור הממשלה העלאת מחיר הדלק היא דרך נוחה לגבות מיסים עבור מצבים לאומיים מיוחדים - כמו שיקום אזור שבו התרחשה רעידת אדמה למשל.. משעשע ומרגיז לדעת שמיסים שכאלה ”נשכחים“ על ידי הממשלה וכתוצאה מכך נוצר מצב אבסורדי שמיסים שהוטלו לפני כ 30 שנה בגלל מצב חירום זה או אחר שכבר חדל מלהתקיים עדיין משולמים כל יום על ידי האזרחים כל פעם שהם מתדלקים.


דווקא בשנת 2023 בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה ומאחר שמחירי הדלק הרקיעו שחקים, החליטה הממשלה באיטליה (כמו שנהגו גם במדינות אחרות) להוריד חלק מהמיסים, הדבר הוגבל בזמן וכל פעם נשקל מחדש בהתאם למצב מחיר הדלק העולמי.

חציית הגבול לחלק מהמדינות מגלה הפרשים חדים של עד כ 30% במחירי הדלק. בסופו של דבר מחיר הדלק באיטליה דומה לישראל. האיטלקי מחפש מן הסתם לשלם כמה שפחות על מילוי טנק הדלק שלו, ובמהלך השנים האחרונות קמו להן באיטליה תחנות דלק פרטיות רבות המוכרות במחירים תחרותיים לאין שיעור ביחס לרשתות הגדולות, בכדי לגלות את מיקומן של תחנות אלו קיימות אפליקציות רבות העוזרות להשוות את מחירי הדלק בזמן אמת והן אפליקציות המבוססות על רשת חברתית ובה המשתמשים מעדכנים את המחירים.

אפשר לחסוך כך כסף רב אך צריך לשים לב למרחק של תחנת הדלק המצויין באפליקציה ממקומכם ולא מומלץ לצאת לנסיעה מיוחדת ליעד שלמעשה תגנוב את כל החיסכון, עדיף כמובן למצוא תחנה שתהיה במסלול הנסיעה המתוכנן. לאפליקציה: גוגל / אפל

רק בשביל השוואה הנה דוגמא ממוצעת של חיסכון:

  • טנק דלק: 50 ליטר

  • דיזל מחיר יקר: 1.55 יורו לליטר

  • דיזל מחיר מוזל: 1.29 יורו לליטר

חיסכון: 0.26 אגורות לליטר סיכום: 50 ליטר טנק דלק כפול 0.26 החסכון = 13 יורו חיסכון על טנק דלק מלא. בהחלט לא מעט ! המחירים הם לדוגמא בלבד ומשתנים על בסיס יומי אך ההפרשים נשארים ועלולים גם לגדול בהשוואה לתחנות דלק יקרות במיוחד באוטוסטרדות. באטוסטרדות המחירים באופן טבעי יקרים יותר מאשר בתחנות בכבישים הבין עירוניים ובערים. כמעט בכל תחנת דלק באיטליה תהיה חלוקה לשני סוגים של משאבות דלק, בשרות עצמי ובשרות עובד, קיים הבדל ניכר במחיר הדלק בין השניים, יחד עם זאת רוב התחנות עברו לשיטת "שירות עצמי ממוחשב" כתוצאה מכך ניתן לתדלק 24 שעות ביממה, (כאשר נוכח עובד לרוב התשלום יבוצע במשרד הצמוד) ניתן לשלם במזומן אך לא בכל תחנות הדלק עוברים כל סוגי כרטיסי אשראי.

 

יציאה מאיטליה למדינות אחרות

למי שמתכנן נסיעה ברכב מאיטליה למדינות אירופאיות אחרות כדאי לקחת בחשבון שיש מדינות שדורשות תשלום מס עבור השימוש בכבישי המדינה, התשלום מבוצע בכניסה אליהן, התחמקות מתשלום זה יכול להביא לקנסות. בחלק מהמדינות אין מחסום עם נקודת תשלום כמו באוסטריה למשל והאחריות לתשלום היא על הנהג, לא בכל המדינות יש צורך בתשלום כלל כמו בגרמניה ובחלקן נהוגה השיטה כמו באיטליה של תשלום ביציאות כמו בצרפת.

רשימת המדינות שגובלות באיטליה בהן חייבים לשלם בכניסה: