top of page

מסלול יום בורונה העתיקה

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 18 ביוני 2023

חמודה, ואלגנטית העיר ורונה ידועה כעירם של רומאו ויוליה מהמחזה של שיקספיר, עיר הנאהבים אם תרצו, בגלל קרבתה לאגם גארדה ויופיה ורונה היא יעד אהוב עבור ישראלים ובסיס לטיולי כוכב בצפון מזרח איטליה


העיר העתיקה של ורונה היא עיר רומאית. מתווה הרחובות עשוי כשתי וערב; מאפייין של ערים רומאיות. היא נוסדה בשנת 550 לפנה"ס לערך, ונלקחה על ידי הרומאים בהמשך. מוקפת ומוגנת על ידי נהר האדיג'ה – Adige ונמצאת על צומת דרכים משמעותית המחברת את צפון אירופה עם איטליה. מיקום שעד עצם היום הזה תורם לשגשוגה של העיר.

יש המון דרכים לחקור ולגלות את ורונה, המסלול שיתואר כאן הוא מסלול קלאסי הכולל את האתרים העיקריים, אורכו כיום שלם. נתחיל מן השער הגדול שבסופו של רחוב Porta Nouva נחצה מתחת לקשת עם השעון (נקודת מפגש לורונזים) ונגיע לככר Piazza Bra בה ממוקמת הארנה של ורונה- הארנה היא אמפיתיאטרון ונבנתה על ידי הרומאים. ניכר שהשפיעה בצורה דומיננטית על הבנינים הסובבים אותה שנבנו במאות השנים שלאחר מכן. הארנה השתמרה בצורה מרשימה בהתחשב בכך שהיא נבנתה אבן על אבן ללא חיזוקי בטון. סביבה היה בעבר מעגל קשתות נוסף שרק חלק קטן ממנו עוד קיים. אבנים רבות פשוט נגנבו במהלך השנים. הארנה שימשה כמו הקולוסאום ברומא לתצוגת קרב בין גלדיאטורים, אך גם למופעי שיט. קיימת מערכת הזרמת מים מן הנהר (Adige) הקרוב שמילאה אותה אותה כברכה. אם תרצו לבקר בפנים העלות היא 6 יורו לאדם תוכלו להתרשם מהאקוסטיקה שהשכילו ליצור כאן כבר לפני 2000 שנה, כמו גם מהמבנה עצמו.


הארנה בפיאצה ברה - כאן מתקיימות בכל קיץ האופרות המפורסמות של ורונה
הארנה בפיאצה ברה - כאן מתקיימות בכל קיץ האופרות המפורסמות של ורונה - צילום: Alberto Bigoni

נמשיך למרכז העיר דרך via Mazzini רחוב הקניות הנוצץ והיוקרתי של ורונה. לקראת סופו בצד שמאל ברחוב פנימי נמצא בית הכנסת של ורונה. מבנה מרשים כשלעצמו. נמשיך עד סופו של רחוב Mzzini ונפנה ימינה ל via Capello כמה פסיעות ובמספר 23 נגיע ל - Casa Giulietta ביתה של יוליה עם המרפסת המפורסמת מהמחזה של שייקספיר. בתוכו ישנו מוזיאון קטן ובו מוצגת התפאורה מסרטו של פרנקו זפירלי "רומאו ויוליה" אחת האטרקציות המרכזיות בכיכר הקטנה שתחת המרפסת, הוא פסל ברונזה של יוליה. מוקד המשיכה העיקרי הוא השד הימני של הפסל. לא תוכלו לטעות מאחר והוא מבריק מרוב נגיעות. מסורת קלושה גורסת כי הנגיעה היא סגולה לאהבת נצח. לא תוכלו להתעלם מהפתקים התלויים על הקירות. הגרפיטי של הצעירים האיטלקים המבקרים במקום במסגרת טיול שנתי והשאירו חותמם. מידי פעם עורכת העירייה ניקיון של הקירות.

די קפריו כרומאו בסרט על המחזה

המרפסת של ג'וליה ורונה
המרפסת של ג'וליה - Alessandro Visentin
שלל הפתקים המודבקים על הקירות
שלל הפתקים המודבקים על הקירות - Marcel Heil

נחזור לכיוון via Mazzini ונתחבר עם Piazza delle Erbe - ככר התבלינים. העתיקה ביותר מכל הכיכרות בעיר. היוותה את מרכז העיר הרומית ובלי שום קשר, יפיפייה. ב 2012 נבחרה לכיכר האהובה ביותר באיטליה. היא מוקפת במעט חנויות וברים שמתמלאים בשעות אחר הצהריים והערב ובשוק כמעט קבוע שעם השנים הפך משוק התבלינים לשוק תיירים. במרכז מזרקה קטנה ועתיקה מתקופת הרומאים שנקראת, Madonna Verona

פיאצה ארבה - אולי היפה בורונה
פיאצה ארבה - אולי היפה בורונה עם שוק תיירים שקצת גורע - צילום: דורון צויבל

אחרי שסיימנו לראות את הכיכר נמצא במרכזה שער קשתי אשר בראשו תלוי חפץ שנראה כמו חט של פיל או ענף ישן מאוד. נעבור תחתיה לכיכר קטנה יותר הנקראת בלשון העם, ככר דנטה Piazza Dante שמה הרשמי הוא piazza dei Signori והיא נבנתה בתקופת ימי הביניים. היא שונה לחלוטין משכנתה בכך שהיא מוקפת בניינים ששימשו את מוסדות העיר. במרכזה ניצב פסלו של הסופר והמשורר דאנטה אליגיירי. הוא הוצב שם, מאוחר יחסית בשנת, 1865 כזכרון לתקופה בה גורש דנטה מפירנצה לגלות בורונה. הכיכר הזו שקטה הרבה יותר מפיאצה דל ארבה, והיא ממולצת למנוחה קצרה. אם אתם עם ילדים זהו מקום אידאלי עבורם לרוץ בו ללא חשש.

פיאצת דאנטה ורונה איטליה
פיאצת דאנטה - מאחורי פיאצה ארבה מקום חביב לרגיעה - צילום: דורון צויבל

נצא מכיכר דאנטה בפתח הנמצא ממש מול זה שדרכו נכנסנו (הפתח עם חט הפיל התלויה מעליו) נראה לפנינו מבנה שסגננו חריג. בניה בסגנון גוטי של אתר קבורה לאדונים החשובים של העיר ורונה. עיצוב הקברים הוא מהחשובים באדריכלות הגוטית בעולם ובהחלט החשוב ביותר בורונה.

קשת סקליירה - עיצוב גוטי

משם נמשיך ישר עד סופו של הרחוב עד שנגיע לרחוב החוצה בשם, סוטו ריבה – Sottoriva ברחוב זה תוכלו למצוא כמה בתי אוכל פשוטים וכמו כן ברים עדכניים שמגישים את "הספריצ" האפריטיב ששותים בשעות הצהרים והערב. נפנה שמאלה ונמשיך ישר עד שנהר האדיג'ה ימצא מימיננו .לא לפספס סימון על הקיר ממש לפני הנהר שמראה עד לאן הגיע מפלס המים בהצפה הגדולה בשנת 1882. ממשיכים ישר עד שמגיעים לרחוב Ponte Pietra, ועם רחוב זה ממשיכים עד שמגיעים לגשר בשם זהה – Ponte Pietra, גשר זה הוא היחידי מבין גשרי העיר, ששרד בחלקו, את הפצצות הגרמנים במלחמת העולם השנייה. רובו שוחזר והוא שריד מהתקופה הרומאית.

פונטה פייטרה
פונטה פייטרה - Patrick Pa

התחנה הבאה, נמצאת מעבר לגשר, והיא התאטרון הרומאי - Teatro Romano במקור הגיע התאטרון עד למי הנהר. אפשר לראות שרידים במעקה. משם צפו הרומאים גם בתצוגות שייט. בזמנם התאטרון הכיל 3000 מקומות ישיבה וכיום רק 1860. אך הוא עדיין מהווה חלק מרכזי מחיי התרבות בורונה, מתארחים בו אמנים מכל העולם, מתקימות בו הופעות ג'אז, פרוזה, ריקוד, ותאטרון. יש בו גם מוזיאון ארכיאולוגי.

התאטרון הרומאי מבט מלמעלה

יעדנו הבא הדאומו - Dumo (הכנסייה החשובה בעיר) אתר שאסור להחמיץ . את המגדל הלבן והגבוה רואים בברור מהתאטרון הרומאי. נצא מהתאטרון ונחזור לכיוון Ponte Pietra נחצה את הגשר בחזרה ובסופו נפנה ימינה לרחוב piazza Brolio נמשיך עם הרחוב שמתעקל שמאלה וימינה ונמצא מימיננו את הקתדרלה הגדולה המכונה "הדאומו"- זוהי כנסיה מתקופת הרנסנס, עם פרט מעניין; צריח הפעמון לא הושלם מעולם. אגדה מספרת שהבעיה עם סיום העבודות היתה החשש שמגדל הדאומו יהיה גבוה יותר מן המגדלים האחרים בקו השמיים של העיר. אך כנראה זוהי רק אגדה ואי סיום העבודות נבע ממחסור במשאבים. סביב ככר הדאומו תמצאו כמה ברים חמודים ומומלצים לרגיעה וטעימות. מומלצים המאפים בבר הקטן Caffe E Parole

הדואמו של ורונה
הדואמו של ורונה - Jean-Christophe BENOIST

יעדנו הבאים כנסיית סאנט אנסטסיה – Chiesa di sant'anastasia ממנה נתרשם מבחוץ, כנסיה בסגון ימיי הביניים, שבנייתה לא נשלמה עד היום.

כנסיית סאנט אנסטסיה מראה מבפנים

כנסיית סאנט אנסטסיה אחד הפסלים
כנסיית סאנט אנסטסיה מראה מבחוץ



נמשיך משם ברחוב corso sant'Anstasia רחוב זה מצטיין בחנויות מופלאות של רהיטי וינטאז' ו - home decor, עד מהרה נחלוף על פני piazza del Erbe משמאלנו, אך נמשיך ישר ושמו של הרחוב יתחלף ויקרא מעתה, "corso porta borsari" זהו הרחוב השני בחשיבותו מבחינה מסחרית ובו חנויות אופנה לרוב. בסוף הרחוב נגיע לשער גדול בעל שתי קשתות. זהו למעשה שער הכניסה ועל שמו נקרא הרחוב. תרגום השם הוא, שער התיקים. על שום שעל המבקש לעבור בו הוטל מס ששולם לגובים הרומאים שעמדו תמיד בפתחיו. התבוננו בארכיטקטורה של השער, שתי הקשתות הגדולות הולכות ומתחלקות לקשתות קטנות יותר ויותר ככל שמגביהים את המבט.

שער בורסרי מבט מבפנים
שער בורסרי מבט מבפנים - צילום: דורון צויבל

יוצאים מהשער ממשיכים ישר ברחוב "corso Cavur" הליכה של כ - 7 דקות עד שמימיננו אנו פוגשים את הקשת Arco dei Gavi לזכר המורשת היוונית. לצידה נמצאים גם שרידים של כביש מתקופת הרומאים. שרידי הדרך המקורית שהובילה ממילאנו לורונה. סימני הכרכרות עדיין חרוצים היטב באבן. עוד כדקה הליכה ואנחנו בכניסה לקסטל וקיו Castelvechio המבצר על גדות נהר האדיג'ה

Arco dei Gavi - לצד קסטל וקיו

שרידי הדרך הרומאית

בתוך המבצר שוכן מוזאון שתוכנן על ידי קרלו סקרפה, מהאדריכלים החשובים ביותר של המאה הקודמת. במוזיאון 30 חדרי סלון גדולים ובהם אמנות איטלקית . גם אם בחרתם לא להיכנס תוכלו לחוות קצת מהמבצר באזורים הניתנים לכניסה ללא תשלום כולל הגשר הרחב הנמתח מעל הנהר.


קרלו סקרפה - אדריכל המוזיאון

קסטל וקיו מבט מבחוץ ורונה
קסטל וקיו מבט מבחוץ - Raimond Klavins



מפת מסלול טיול - עיר עתיקה ורונה

מפת מסלול הסיור בורונה

מה כתוב פה? BPV ? בטוחים? הלוגו של הבנק המרכזי של ורונה עוצב שיראה כמו המטבע הישן בעולם "שקל" עיצוב האדריכל קרלו סקרפה

מפת מסלול טיול - עיר עתיקה ורונה








3,439 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

הקלטה: אילת מידן

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page