top of page

ג'נובה "לה סופרבה": סיור בעיר הבירה הצבעונית של מחוז ליגוריה‏

+ באיטליה
Saturday, January 15, 2022

7 דקות

חיפוש

עודכן: 16 באפר׳ 2022

מעטים מכירים את ג'נובה באמת. היא ידועה כעיר נמל סואנת, אבל ג'נובה הייתה פעם אחת הרפובליקות הימיות העשירות והחזקות בים התיכון, ומי שיסייר בעיר היום יזכה לראות בניינים מרשימים המקושטים בפאר עצום, כנסיות מרהיבות, נמל יפהפה בעיצובו של אחד האדריכלים הידועים בעולם, ואת האקווריום הגדול באירופה. הוסיפו לכך את האוכל המעולה המסתתר בסמטאות העיר, ואת החופים הצבעוניים, ותבינו מדוע כדאי לכם להקדיש לג'נובה לפחות יום שלם

העיר ג'נובה מבט מהעיר העתיקה לכיוון הים - צילום: Pixabay

ג'נובה (Genova), הנקראת לעיתים גם "גנואה" (Genoa) זכתה לכינוי "לה סופרבה" (La Superba), כלומר "המרשימה" או "הגאה", ובצדק. זוהי עיר עם עבר עתיק ומפותל כמו הרחובות הצרים שחוצים אותה. עיר נמל שוקקת חיים, עירם של כריסטופר קולומבוס ופבריציו דה אנדרה (אחד הזמרים-יוצרים החשובים באיטליה במאה ה-20), ורפובליקה ימית לשעבר ששלטה על מי הים התיכון. במאמר זה נגלה את יופייה המיוחד של עיר הבירה של מחוז ליגוריה.

ג'נובה היא העיר השישית בגודלה באיטליה, וביתם של למעלה מחצי מיליון איש. נמל העיר הוא אחד החשובים ביותר בים התיכון, ומנוע כלכלי מרכזי במדינה.

במשך כשבע מאות שנה (עד 1797) נודעה ג'נובה לא רק כעיר מרכזית אלא כרפובליקה ימית חזקה, ששלטה על נתיבי מסחר מרכזיים בים התיכון. בימי הביניים ובתחילת הרנסנס החזיקו הג'נובזים את אחד הציים הגדולים והחזקים באירופה, ובזכות המסחר המשגשג הפכו את עירם לאחת הערים העשירות בעולם. בין היתר שלטו סוחרי ג'נובה על קולוניות בכל רחבי הים התיכון, והקימו שגרירויות רבות בנקודות מסחר חשובות, וביניהן גם בישראל. עד היום, למעשה, אפשר לבקר ב"רובע הגנואזי" בעיר עכו.

הנמל העתיק

נתחיל את סיורנו בג'נובה באחד המקומות המזוהים ביותר עם העיר – הנמל העתיק. הנמל הוא תחנת חובה למי שמבקר בעיר. הוא מוגדר כאתר עתיק, אבל למעשה הוא נבנה מחדש בשנות ה-90 של המאה ה-20 לאחר שעיריית ג'נובה הזמינה את יליד העיר, האדריכל הידוע רנצו פיאנו (Renzo Piano שתכנן בין היתר את מרכז פומפידו בפריז, מוזיאון הוויטני בניו יורק ואת מגדל השארד בלונדון) לתכנן מחדש את אחד הסמלים החשובים של עירו. פיאנו קיבל עליו בשמחה את המשימה, והפך את הנמל לרובע תיירותי שוקק חיים, שבו מתקיימים אירועים והפגנות ושבסביבתו אפשר לצאת למסעות שופינג.


הנמל הוא נקודת מוקד עבור הג'נובזים (תושבי ג'נובה) וגם עבור התיירים, ומשלב מספר אטרקציות – ניתן לראות פה את ספינת העץ "ואשלו נפטון" (Vascello Neptune), מודל מדויק של ספינת מפרשים ספרדית מהמאה ה-17 שנבנתה בשנת 1985 לכבוד צילומי הסרט "פיראטים" בבימויו של רומן פולנסקי.

כדאי לסייר לאורך הטיילת; לבקר ב"גאלאטה- מוזיאון הים" (Galata Museo del Mare) המציג סירות מסוגים שונים ואפילו צוללת; ולשבת לכוס קפה מול הנוף המקסים. בנוסף, ליד קו המים ממש ניתן לעלות על אטרקציה בשם ה"ביגו" (Bigo) – מבנה שתוכנן גם הוא בידי רנצו פיאנו, ומשקיף על העיר. מראש נקודת התצפית אפשר לראות גם את פורטה סיבריה (Porta Siberia), שער המהווה חלק מחומות העיר העתיקות. לאחר מכן תוכלו להתפעל מהסירות הרבות והיפות שעוגנות במתחם.

הנמל העתיק של ג'נובה - צילום:Pixabay

האקווריום של ג'נובה

החיבור בין ג'נובה לאקווריום המפורסם שלה הוא בלתי נמנע. עבור אוהבי הים (ולא רק עבורם) זהו יעד מרתק ומעשיר שכדאי לבקר בו. זהו האקווריום הגדול ביותר באירופה, ולמעלה מ-12,000 יצורים ימיים שונים ומרתקים ממתינים לכם באקווריומים כחולים. הדיירים המפורסמים ביותר של האקווריום הם הדולפינים, וניתן לבקר בשעות שבהן מתקיימת ההאכלה מול הקהל. האקווריום ממוקם בקצה הנמל העתיק, ובסמוך אליו, ניצבת גם הביוספרה (Biosfera), כיפה מרשימה העשויה ברזל וזכוכית, גם היא בתכנונו של רנצו פיאנו, ובתוכה מתקיימת מערכת אקולוגית שלמה הכוללת צמחים טרופיים ובעלי חיים, המשגשגים בזכות תנאי האקלים במיוחדים שיוצרת הכיפה. אם אתם מתכננים לבקר באקווריום בסוף השבוע, מומלץ לרכוש כרטיס מראש על מנת שלא תצטרכו לעמוד בתורים הארוכים! ניתן לרכוש מראש כרטיס משולב עבור האקווריום, הביגו (Bigo) והביסופרה. לפרטים: www.acquariodigenova.it

הביוספרה של ג'נובה - צילום:Pixabay

הקארוג'י (Carruggi) – הרחובות העתיקים של ג'נובה

לאחר שביקרתם בנמל, התקדמו רגלית לעבר המרכז, וסיירו לאורך הקארוג'י המפורסמים. הקארוג'י הם הרחובות הצרים הטיפוסיים לג'נובה, המתפתלים במעלה גבעות העיר. אינספור סופרים ומשוררים איטלקים היללו את ייחודם של הקארוג'י, והסיור ביניהם יוביל אתכם לגלות את האווירה האותנטית ולעיתים מורכבת של העיר – החנויות הוותיקות שמנוהלות בידי משפחות מקומיות מזה דורות רבים, הבוטיקים המיוחדים, והמאפיות הג'נובזיות המפורסמות, כמובן, שבהן תוכלו לטעום פיסת פוקצ'ה לוהטת וריחנית, העשויה לפי המסורת (שימו לב שהמתכון המקורי לפוקצ'ה ג'נובזית כולל שומן חזיר בתוך הבצק).


הסיור הרגלי בליבה ההיסטורי של ג'נובה חייב כמובן לעבור לאורך כמה מהצירים המרכזיים בעיר, כמו לדוגמה ויה סן לוקה (via San Luca), וויה דל קאמפו (via del Campo), שבעבר נודע כרחובן של הזונות ואילו כיום הוא נתיב מסחר המחבר את הנמל למרכז העיר.

במהלך שיטוטיכם אל תחמיצו את הכנסיות היפות ביותר בג'נובה, ובראשן קתדרלת סן לורנצו (Cattedrale di San Lorenzo) המרהיבה, המשמשת כדואומו של העיר, כנסיית סנטה מריה דלה וינייה (Chiesa di Santa Maria delle Vigne) בת אלף השנים, המעוטרת בפרסקאות מרהיבים ובעושר דקדנטי, והבזיליקה דלה סנטיסימה אנונצייטה דל וסטאטו (Basilica della Santissima Annunziata del Vastato), פנינה של האומנות הבארוקית הג'נובזית, המעוטרת ביצירות מופת עשירות וממוקמת בלב הרובע האוניברסיטאי של העיר.





פורטה סופרנה (Porta Soprana) וביתו של כריסטופר קולמובוס


פורטה סופרנה (כלומר שער סופרנה) היה אחד מהשערים העתיקים שנפערו בחומות בעיר ואפשרו גישה למרכז ההיסטורי. הוא נבנה מאבן במאה התשיעית, ונותר מרשים ביותר גם כיום.


מיד לאחר שתחצו אותו, בנקודה שבה מתחילה הטיילת, תראו את ביתו של כריסטופר קולומבוס (כריסטופורו קולומבו, באיטלקית – Cristoforo Colombo). מספרים שבבית הזה, שהוסב למוזיאון, העביר קולומבוס את ילדותו ונעוריו. הבית שוחזר ונבנה מחדש במאה ה-18, והפך למקום המנציח את זכרו של הימאי המפורסם.


פורטה סופרנה – השער העתיק של ג'נובה - צילום:chensiyuan

תיאטרון קרלו פניצ'ה (Teatro Carlo Fenice) ופיאצה דה פרארי (Piazza De Ferrari)

נמשיך בסיור מביתו של קולומבוס לפיאצה המפורסמת ביותר בג'נובה: פיאצה דה פרארי (Piazza De Ferrari). קל לזהות אותה בזכות המזרקה המפוארת שבמרכז הכיכר, הניצבת מול הפאלאצו דוקאלה (Palazzo Ducale). פיאצה דה פרארי היא נקודת המפגש החשובה בעיר, מקום שבו מתקיימים אירועים והפגנות וכולם חולפים דרכו. זוהי גם נקודה מצוינת לצאת ממנה למסעדות שופינג, וחובבי קניות לא ירצו לפספס את החנויות שלאורך ויה רומא הסמוך (Via Roma) ואת הבוטיקים בגלריה מאציני (galleria Mazzini).

בנייתו של הפאלאצו דוקאלה החלה לאחר הניצחון המפואר של רפובליקת ג'נובה על רפובליקת פיזה, באחד הקרבות הימיים החשובים של המאה ה-13 – קרב מלוריה (Meloria). מאז שנת 1339 שימש הפאלאצו דוקאלה כמקום מושבם של הדוג'י (dogi), שליטי העיר.

במאה ה-16 הוחלט להעניק למשכן המפואר "מתיחת פנים" שתשקף את כוחה וחשיבותה של ג'נובה, והמלאכה הופקדה בידיו של האדריכל אנדראה צ'רזולה (Andrea Ceresola) שתכנן בשנת 1591 בניין מרשים בסגנון מנייריסטי. כיום משמש הפאלאצו דוקאלה כמוזיאון, ומארח אירועים תרבותיים ותערוכות מתחלפות. לפרטים: https://palazzoducale.genova.it


במרחק שני צעדים מהכיכר תוכלו להתפעל מתיאטרון קרלו פליצ'ה (Teatro Calo Felice), המתפקד כבית האופרה של העיר אך מעלה גם הפקות מוזיקליות מגוונות, החל ממחזות זמר וכלה במופעי מוזיקת פופ.


תאטרון קרלו פליצ'ה בג'נובה

הסטראדה נואובה (strade Nuove), בנייני הרולי (Rolli) ופאלאצו דל פרינצ'יפה (Palazzo del Principe)

ג'נובה מתגאה בבניינים היסטוריים רבים בעלי עיצוב ארכיטקטוני מרשים, וידועים מכולם הם הרולי (Rolli) – מבנים בעלי חשיבות היסטורית משמעותית, שהיו שייכים למשפחות האצולה ושליטי ג'נובה, ושימשו לעיתים קרובות לאירוח מצביאים ודמויות חשובות אחרות שביקרו בעיר.


בתי הרולי המפוארים נבנו במאות ה-16 וה-17, ומתאפיינים בארכיטקטורה רנסנסית ובארוקית. הם גבוהים ומלכותיים, ובתוכם גרמי מדרגות רחבים, חצרות פנימיות וחדרים מעוטרים להפליא. 42 מתוך 163 בנייני הרולי היפהפיים שנבנו מוגדרים כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, ביחד עם הסטראדה נואובה (Le Strade Nuove) – קבוצה קטנה של רחובות מרשימים שבנו משפחות אצולה ג'נובזיות. שמות הרחובות שונו עם השנים, וכיום כמה מהרחובות המרכזיים שכדאי לסייר בהם נקראים ויה גריבלדי (via Garibladi), ויה באלבי (via Balbi) וויה קאירולי (via Cairoli).



שלושה מתוך הרולי המפורסמים ביותר הוסבו למוזיאונים ציבוריים, ומומלץ מאד לבקר בהם: פאלאצו רוסו (Palazzo Rosso), פאלאצו ביאנקו (Palazzo Bianco), ופאלאצו דוריה-טורסי (Palazzo Doria-Tursi).

מוזיאון-אחוזה נוסף שמומלץ מאד לבקר בו הוא הפאלאצו דל פרינצ'יפה (Palazzo del Principe). זוהי האחוזה הגדולה ביותר בעיר, והוזמנה במאה ה-16 על ידי אנדראה דוריה (Andrea Doria) – אדמירל ופוליטיקאי ידוע שם ובן למשפחת דוריה רבת העוצמה – אחת ממשפחות האצולה החזקות והעשירות ביותר בהיסטוריה של העיר. היום זהו מוזיאון פופולרי, והגנים המטופחים שבו משקיפים על הים ותורמים לרושם המלכותי שהוא יוצר.



הלנטרנה (La Lanterna)

הלנטרנה – המגדלור של ג'נובה - צילום: Tassiano Daniele

אם הקארוג'י הם ליבה של ג'נובה, אז הלנטרנה (Lanterna), או "המגדלור", היא הנשמה של העיר, הסמל האמיתי שלה והמונומנט שלוכד את מהותה. המגדלור מכונה "לה לנטרנה דה זנה" (La lanterna de Zena) וזהו המגדלור הגבוה ביותר בים התיכון ומתנשא לגובה של לא פחות מ-77 מטרים. הוא מקדם את פניהם של המבקרים המגיעים מהים, ונבנה בימי הביניים. מוזיאון המגדלור (Museo della lanterna) מתעד את התפתחותה הארכיטקטונית של ג'נובה, ולאחר שתסיימו להתפעל מהמגדלור עצמו תוכלו לבקר במוזיאון ולהכיר את העיר מנקודת מבט נוספת. עצה קטנה וחשובה: אם אתם הולכים לאיבוד, אל תשאלו את הג'נובזים איפה נמצא "המגדלור" (il farro), משום שהם יעלבו. למגדלור בג'נובה יש רק שם אחד – הלנטרנה (lanterna).





רכבת קאזלה (איל טרנינו די קאזלה – il trenino di Casella)

רכבת עתיקה, וכל כך צבעונית עד שנדמה שמדובר בצעצוע – זוהי רכבת קאזלה, הרכבת ההיסטורית של ג'נובה הנחשבת לשמורה ביותר באיטליה. הרכבת הקטנה יוצאת לדרך ממרכז העיר ועושה את דרכה (באיטיות, במהירות 30 קמ"ש) אל העיירה קאזלה. הדרך מעניינת הן בזכות הנוף ובשל המאמץ ההנדסי שנדרש כדי לבנות את הרכבת שחוצה מזה למעלה ממאה שנים את 25 קילומטרים שמתפתלים בין עמקים להרים, ומטפסת עד לגובה 458 מטרים מעל פני הים.


הרכבת היא ללא ספק הדרך המעניינת ביותר להגיע לעיירה קאזלה, ששימשה בעבר כיעד נופש מועדף עבור המשפחות הג'נובזיות הבורגניות שבנו כאן וילות נופש בניסיון להתרחק מרעשי העיר.

מלחמת העולם השנייה הפכה את קו הרכבת לנתיב מילוט ואמצעי להעביר ציוד לעיר. בשנות ה-60 שופץ הקו כולו. מסלולי הליכה רבים מתחברים לתחנות הרכבת, וניתן לשלב בקלות נסיעה במעלה ההר וטרקים שונים. לפרטים על הרכבת ועל מסלולי ההליכה באזור: www.ferroviagenovacasella.it




המטבח הג'נובזי:

אפריטיבו על הים בבוקאדסה (Bocadasse) הקסומה, וביקור בשוק של ג'נובה

ג'נובה היא לא רק פוקצ'ה, פסטה, ופסטו. היא גם פנסוטי (pansoti - פסטה ממולאת עם רוטב אגוזים), ופניסה מטוגנת (מאכל עשוי קמח חומוס ומטוגן בטיגון עמוק), מנות של דגים ופירות ים ואפריטיבו מול המים. ואם אתם רוצים ליהנות מאפריטיבו שכזה, ולהירגע מול הגלים, אני ממליצה לכם להגיע לבוקאדסה (Bocadasse), פינה יפהפייה בקצה העיר (ניתן להגיע רגלית מקורסו איטליה Corso Italia, או במונית). בתים צבעוניים של משפחות דייגים, גלידריות שוקקות חיים וחנויות קטנות יקדמו את פניכם.



זה המקום המושלם לא רק לאפריטיבו, אלא גם לארוחה רומנטית במיקום נהדר. נסו למשל את טרטוריה אוסוואלדו (trattoria Osvaldo) המתמחה בפירות ים ובדגים, כמובן. אופציה נוספת ויוקרתית יותר היא מסעדת קאפו סנטה קיארה (Capo Santa Chiara), המציעה לסועדים לא רק אוכל מעולה אלא גם תצפית נפלאה על הים.


אם אתם מעדיפים לבשל בעצמכם, או שאתם מעוניינים למלא את המזוודה במטעמים מקומיים אותנטיים, השוק של ג'נובה, הידוע בכינוי "איל מרקטו אוריינטלה" (Il Mercato Orientlae) הוא המקום המוצלח ביותר לרכישות קולינריות. כאן תוכלו למצוא את הירקות והפירות הכי טריים בעיר, דגים טריים וכבושים או מומלחים, מאפים טיפוסיים, פוקצ'ות חמות, צנצנות ממרחים מכל סוג שיעלה על הדעת, עגבניות מיובשות, צרורות ענק של בזיליקום (למקרה שתרצו להכין פסטו), ועוד מטעמים טיפוסיים לעיר.

בוקאדסה – פינת חמד בג'נובה - צילום:Pixabay

ג'נובזים מפורסמים

ניקולו פאגניני - דיוקן - צייר: Andrea Cefaly

אין ספק שקולומבוס הוא הידוע מכולם, אבל ג'נובה יכולה להתגאות בכמה וכמה דמויות מפורסמות ילידות העיר. השחקן האיטלקי פאולו וילאג'ו (Paolo Villaggio), אחד השחקנים הקומיים הידועים ביותר באיטליה (והאיש שגילם את דמותו של פנטוצי Fantozzi המיתולוגי) נולד בעיר.


גם ניקולו פאגניני (Niccolò Paganini), אחד המלחינים הרומנטיים החשובים ונגן כינור ידוע, נולד בעיר. הוא נודע בכישרונו אבל גם באופיו הסוער – לאחר שניגן בקונצרט, ביקש קרלו פליצ'ה (שעל שמו נקרא התאטרון בו ביקרנו בתחילת המסלול) שפגניני יבצע שוב את אחד הקטעים שאהב. אבל פגניני נהג לאלתר לעיתים קרובות את היצירות שלו, והתחמק מהבקשה עם התשובה האלמותית – "פגניני לא חוזר על עצמו!"


גם פבריציו דה אנדרה (Fabrizio De Andrè), המכונה פאבר (Faber), בשל מנהגו לכתוב את המילים

לשירים שלו עם עפרונות צבעוניים של המותג פאבר, היה ג'נובזי גאה. דה אנדרה מוכר כאחד הזמרים-יוצרים המשמעותיים והאהובים ביותר באיטליה, ובמשך 40 שנות קריירה סיפר את סיפורם של מורדים ואנשים החיים בשולי החברה. המוזיקה שלו מבוססת על המלודיה ועל קולו העמוק, כאילו שבמקום לשיר, הוא מספר למאזינים דבר שירה. כמה מהשירים הידועים ביותר שלו הם “La Guerra di Piero”, “La canzone di Marinella”, ו-“Bocca di rosa”.








802 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

נדיה קרישי | ספרנית בסיפריה הקפיטולרית בורונה

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page