top of page

מוזיאון ה"מוזה" בעיר טרנטו - מדע וטבע בתוך פנינה אדריכלית

+ באיטליה
Thursday, March 12, 2015

4 דקות

חיפוש

עודכן: 16 באוג׳ 2023

בעולם התיירות איטליה ידועה בעיקר כמקום שכדאי לבקר בו בשביל לחזות ביצירות אומנות ארכיטקטוניות מן העבר, שרידים רומים עתיקים – כמו פומפי או הקולסאום, אדריכולות רנססית ונאו קלאסית, קתדרלות גוטיות, ובינינים בסגנון הברוק. אך אחת הסיבות העיקריות לבקר ב "מוזה" – Muse, המוזאון למדע וטבע בעיר טרנטו, היא יופיו, יחודיותו וגאוניותו האדריכלית של הבניין שנבנה עבורו, ושצורתו קשורה קשר הדוק לתוכנו

מוזיאון המוזה מבחוץ טרנטו איטליה
מוזיאון המוזה מבחוץ - צילום: Matteo De Stefano

את הבניין תכנן האדריכל, רנזו פיאנו.

רנזו פיאנו הוא "אדריכל כוכב", ממתכנני מרכז פומפידו בפריז. הוא ידוע בעולם "כאדריכל המוזאונים", זאת משום שידו אמונה על בנייתם של לא פחות מעשרים וחמישה פרוייקטים מוזאלים. למעשה מאז שנת 1995 בנה הסטודיו לאדריכלות שלו מוזאון אחד בשנה. הישג חסר תקדים בעולם הארכיטקטורה. את חיבתו לתכנון מוזאונים הוא מסביר לניו יורק טיימס כך:

" אני אוהב לעצב בניין מוזאלי; הוא ישנה את החיים של אנשים לכמה מאות שנים. בניין משרדים יכול להיהרס בעוד 50 שנה, אבל מוזאון בדרך כלל נשאר לנצח"

העיר טרנטו נמצאת בצפון מזרח איטליה, לא רחוקה מאוד מהגבול האוסטרי, ומהווה חלק מן המחוז העצמאי טרנטינו אלטו אדיג'ה, אשר מתאפיין בזהות התרבותית של חבל טירול האוסטרי. היא אינה שוכנת בהרים כי אם בתוך קניון, העמק של נהר האדיג'ה, אשר משני צידיו מתנשאים לגובה צוקי הדולומיטים. בשל כך, לנגד עיניהם של תושבי העיר והאזור לעולם אינם נפרשים מישורים. הצוקים הגבוהים והדומיננטים משני צידי עירם מלווים את חייהם כגרם שמים נוסף. מן המצוקים, מפכפכים מפלי מים רבים מגובה עצום, והנהר הגדול עובר בשטחה של העיר, וליד המוזאון. המוזאון נבנה כחלק מפרוייקט גדול יותר, רובע חדש בשם – "עצי הצפצפה" – Le Albere אשר כולל גם שטחי מגורים, משרדים, פרק ציבורי, אולם כנסים, ובית מלון. כולם תוכננו תוך הקפדה ושימת דגש על בניה אקולוגית ברת קיימא. עיצוב בנין המוזאון מבקש לכלול בתוכו את תמצית הקו המנחה על פיו תוכנן הרובע כולו.


במבט ראשון המוזה בנוי מסדרה של חללים שנדמה שאינם מקיימים כל קשר זה עם זה, אך למעשה קיים בינהם הגיון פנימי, מערך הסיור במוזאון, כמו גם חיצוני, הקשר עם הנוף הטבעי והעירוני. האלמנט המאחד המשליט סדר הוא המים, אשר הינם המתנה החשובה ביותר שמעניק ההר וכן הבסיס לקיומה של כל צורת חיים על פני כדור הארץ. המבנה עשוי סדרה של משטחי זכוכית ואלומיניום שנראים שבורים. הם מגיחים מראי המים: הנהר הרחב הזורם בסמוך, ומשתקפים זה בזה ובכך משיגים חיות יוצאת דופן, כמעט חריגה. לצידם מתנשאות מאסות אבניות עשיות משיש ורדלו שעבר תהליך של חספוס עד ליצירת פני שטח מחוררים, כדי לתאר את הקשר ההרמוני הקיים בין מים ואדמה – קרחון וצוק סלע – או במילים אחרות, ההר.

האדריכל מקדיש את המוזאון "לכל מי שגילה, גם אם באיחור מה, עד כמה שברירית ופגיעה היא האדמה" בתוך המבנה למבקר יש ההרגשה של שהייה בתוך הר חלול. נגטיב של הר. אפשר לערוך את הסיור במוזאון בשתי צורות: המסלול האופקי מסב את תשומת הלב לנושאים הקשורים לגלובליזציה. חללים רבים מוקדשים למעבדות וסדנאות ואלו מאפשרים חווית למידה מקורית דרך התנסות ישירה, שימוש במיצגי וידאו ומולטימדיה. וכמו כן, ביקור בחממת הענק אשר הינה למעשה חלקת יער טרופי לכל דבר.

הנרטיב המאונך לעומת זאת מתחיל מן הנקודה הגבוהה ביותר של הבניין, הטרצה שעל הגג – משם אפשר להביט על ההר ולהתוודע אל המפגש בין השמש והקרח.



הקומה ה- 4 מפנה את תשומת הלב להבטים ביולוגים וזאולוגים של הסביבה האלפינית. גם כאן משחק תפקיד התכנון הארכיטקטוני, הגובה, העובדה שהקומות אינן מופרדות בינהן על ידי תקרות ורצפות, המבנה הפירמדי של הבניין, כולם תורמים להרגשה שהמבקר נמצא על פסגת הר. התחושה מתעצמת כאשר נכנסים ל"מערת הקרחון" ומתנסים בחוויה אמיתית של ריחוף מעל האלפים. הקומה- 3 מוקדשת לחיים על פני ההר. האלפים והדולומיטים הם בית גידול מגוון ביותר. פסיפס של צמחים ובעלי חיים אשר סביבתם מתאימה להם בדיוק כפי שתכונותיהם עשויות במיוחד על מנת לחיות באותה סביבה. הסיור כאן הוא מעין טיול בטבע הפראי, מפגש עם חיות בר, הקשבה לקולותיהם, צפיה בטורף בשעת פעולה או מעקב אחר טקס חיזור. התצוגה עושה שימוש בשיטות מסורתיות כמו חיות מפוחלצות וכן במגוון של טכניקות וירטואליות ואינטראקטיביות. הקומה ה- 2 – מוקדשת לגאולוגיה – האלפים והדולומיטים הם יחודיים בעולם בשל המבנה הגאו-פלאונטולוגי שלהם ויופיים הטבעי. הם אף נכללים באתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. המוצגים בקומה זו מגלים את הידע אשר נאסף לאורך שנות המחקר אודות התפתחות ההרים. גם כאן, לצד תצוגת מולטימדיה חדשנית, מוצג אוסף אשר נבחר בקפידה של ממצאים גאולוגים- אבנים, מינרלים, ומאובנים. תהליך היווצרות ההר, דחיסת השכבות, התרוממות הקרקע מגובה קרקעית הים אל הגובה העצום מעליו. הקומה ה- 1 - מוקדשת לחיי האדם הקדמון באלפים – מבנה ספירלי מזמין את המבקר אל תוך העולם הפרה היסטורי, מוצגים הממצאים החשובים של המוזאון מתקופת האדם הקדמון באזור ומודגמים השלבים העיקרים בהתפתחות התרבות, הכלכלה, והחברה.

קומת הקרקע – באולם זה, שהוא גולת הכותרת של המוזאון – לתצוגה אין כל משמעות אלא אם כן מישהו נוגע בה או מפעיל אותה. כאן צפויה למבוגרים וילדים התנסות חושית מסחררת ומרגשת. כאן יכולים הילדים לעשות את מה שהם כל כך טובים בו: לגעת, להזיז, לפרק, להריח, להסתכל. להיווכח ולהתנסות באופן פעולתם של חוקי הטבע וגילויי המדע דרך החושים. זהו ללא ספק החדר המהנה ביותר במוזאון.


קומה – 1- הביקור בקומת המרתף מחזיר את המבקר בזמן, אל רגע הופעתן של המולקולות הראשונות ומשם מתקדם עד להופעת הדינוזאורים והיונקים. בעוד שאולמות אחרים מציגים את תהליכי היוצרות הקרקע באולם זה נסגר המעגל על ידי תאור התהליכים שהביאו ליצירת חיים. אין כל ספק שטיול באזור הצפון מזרחי של איטליה, לא יהיה שלם בלי ביקור בעיר טרנטו ובמוזאון המופלא שנבנה בה. במדינה שבה כה מעטים הם החידושים הארכיטקטונים ושתהילת העולם שלה, בתחום זה, מבוססת באופן מוחלט על עברה, מרענן ומרגש ביותר לראות פרוייקט אשר מקים לתחייה את היצירתיות עוצרת הנשימה, כושר ההמצאה, והייחודיות של העיצוב האיטלקי המודרני, גם בתחום הארכיטקטורה. לאתר המוזאון

166 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

מערכת באיטליה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page