top of page

לגלות את איטליה בעברית

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 19 במאי 2023

טרנטו היא בירתה של נפת טרנטינו אלטו אדיג'ה שבצפון איטליה. אדריכלות, אמנות, מוזיאונים וטבע הופכים את טרנטו ליעד טיול שאסור להחמיץ. העיר עשירה בהיסטוריה ובתרבות, נעים לטייל ברחובותיה וכיכרותיה, ובקרבתה נמצאים מקומות שלווים וקסומים, אגמים וטירות מוקפים בירק, באזור שהנוף בו מושך לב בכל עונות השנה.


צילום: Franco Visintainer

טרנטו: בין היסטוריה לדת

העיר נוסדה בתקופה הרומית למרגלות גבעה המכונה דוֹס טרנטו (תל מצוקי שפסגתו מגיעה לגובה 309 מטר מעל פני הים. יחד עם גבעת סן רוקו וגבעת סנט אגתה, הם יוצרים את "שלוש השיניים" (טְרֶה דֶנְטי) שהעניקו לטרנטו את שמה בעת העתיקה: טרידנֶטוּם. על גבעת הדוסו נמצאו שרידי בזיליקה נוצרית מוקדמת וכן שרידי עצמות מהתקופה הנאוליתית. כיום ניתן לבקר במאוזוליאום של צ'זרה בטיסטי, לאומן שתמך בסיפוח שטחים לאיטליה, שם נמצאות גופתו ותערוכת צילומים הקשורה אליו). בימי הביניים נבנתה סביב העיר חומה מרשימה. בסביבות שנת אלף לספירה הקים קיסר האימפריה הרומית הקדושה את הנסיכות-בישופות של טרנטו. העיר הייתה מקום מושבה של מועצת טרנטו, ותור הזהב שלה היה במאה השש-עשרה, הודות לכמה בישופים שקידמו בנייה של מבנים וכנסיות חדשים. במאה התשע עשרה הייתה העיר נתונה במחלוקת בין נפוליאון לאימפריה ההבסבורגית והפכה לזירת קרבות. רק בתום מלחמת העולם הראשונה עברה לממלכת איטליה.

המאוזוליאום על דוס טרנטו - צילום: Depositphotos

פיאצה דל דואומו והקתדרלה של סן ויג'יליו

הקתדרלה המרשימה, אחד מסמלי העיר טרנטו, מוקדשת לפטרון שלה, סן ויג'יליו. כבר במאה ה-15 נבנתה הכנסייה הראשונה במקום קבורתו של הקדוש, אבל את המבנה הנוכחי בנה ב-1212 אמאדו ד'ארוניו לבקשת הבישוף פדריקו ואנגה. החזית הצפונית הפונה לכיכר המרכזית מעוטרת להפליא. המונומנט הבולט הוא "שער הבישוף" (פורטה דל וסקובו), שדרכו נכנסה לקתדרלה התהלוכה של הבישוף בעת כינוס מועצת טרנטו. המועצה התכנסה בשנת 1545 כדי להתמודד עם הקשיים שנוצרו בעקבות הרפורמה הפרוטסטנטית של לותר, שהאשים את הממסד הכנסייתי בניוון מוסרי. מרתק לראות את הניגוד בין הסגנון הרומנסקי לגובה הקמרונות המזכירים קתדרלות גותיות.

הקתדרלה של סן ויג'יליו - צילום:Shutterstock

מטרנטו של ימינו ועד טרנטו הרומית, בחלל הארכיאולוגי התת-קרקעי סָס

בעיר פרושה רשת תת-קרקעית חשובה, פרי חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בעת שיפוץ התיאטרון החברתי, בין השנים 1990-2000. זהו קומפלקס מרתק המשלב עיר רומית בשטח של 1700 מ"ר עם חללים מודרניים (חלקם מוקצים לפעילות חינוכית ולכנסים) בסגנון "טרידנטום" הרומית, עם פסיפסים, בתים וחצרות. הסרטון "בתוך טרנטו" (Dentro Trento) לוקח את המבקר לסיור באתר הארכיאולוגי בטכנולוגיה של מציאות מדומה. זאת חוויה ייחודית שתאפשר לכם לצאת מהמולת מרכז העיר, לשקוע בדממה של טרנטו העתיקה ולטייל ברחובות הרומיים המקוריים. האתר מכונה S.A.S.S, בדומה לשם הרובע העתיק של העיר סָס (Sas). בעבר היה זה הרובע הקרוב ביותר לתיאטרון, ולכן כונה גם הרובע המוזיקלי, שכן באו אליו זמרים וניצבים של האופרות שהועלו על הבמה. הוא נהרס עד היסוד בשנות השלושים כדי לפנות מקום לפיאצה צ'זרה בטיסטי. מה-1 ביוני ועד ה-30 בספטמבר פתוח חלל התצוגה בימי שלישי עד ראשון בין השעות 9.00-13.00 ו-17:30-14.00. מחיר כרטיס הכניסה הוא 2.50 אירו. נכים ומלווים נכנסים בחינם. ניתן לארגן סיורים מודרכים בהודעה מראש לצוות: (+39-0461-230171 uff.beniarcheologici@provincia.tn.it )

החלל הארכיאולוגי S.A.S.S צילום: Stefano Canziani

אנדרטה לדנטה

בשנת דנטה אי אפשר שלא להזכיר את פסל דנטה שנמצא בכיכר על שמו מול תחנת הרכבת. מדובר באחד מפסלי דנטה היפים ביותר, הן בזכות הערך האמנותי הבולט שלו והן בזכות משמעותו הסמלית. הפסל הוקם בסוף המאה ה-19 על ידי קבוצת פסלים בראשות האמן הפלורנטיני צ'זארה דזוֹקי. דנטה ניצב על הבסיס המתומן המעוטר בדמויות מהקומדיה האלוהית. הדמויות מחולקות לשלושה מפלסים: את התופת מייצג מינוס מכרתים, ששופט לאיזה מדור של התופת יגיעו הארורים שנידונו להתענות בה. את כור המצרף מייצגים דנטה ווירגיליוס שפוגשים את הנשמות שמכפרות על חטאיהן. את גן העדן מייצגים ביאטריצ'ה והמלאכים. אחת מזרועותיה מושטת לעבר האלפים, הגבול הגיאוגרפי של איטליה. הפסל מסמל את הרוח האיטלקית ואת השפה האיטלקית במחוז טרנטינו שהיה בשליטה אוסטרו-הונגרית.

האנדרטה לדנטה - צילום: Niccolò Caranti

מצודת בואונקונסיליו

מצודת בואונקונסיליו (Buonconsiglio) היא המתחם המונומנטלי הידוע ביותר במחוז טרנטינו. המצודה היתה מקום משכנם של הנסיכים-בישופים של טרנטו, והיא מורכבת מאוסף בניינים מתקופות שונות. קסטלווקיו ("מבצר ישן", Castelvecchio) הוא האגף העתיק ביותר ומעליו מתנשא מגדל עגול. בקצה הדרומי נמצא טורה אקווילה (מגדל נשר), שבו שמור "מחזור החודשים" המפורסם (המיוחס למאסטרו וֶנצ'סלאו), אחד ממחזורי הציור האיטלקיים המרשימים ביותר מימי הביניים. ארמון מניו הוא הרחבה מהמאה ה-16 שנבנתה ביוזמת הקרדינל ברנרדו קלסיו, וגם בו שמור מחזור ציורים מנייריסטי. כיום מוצגים בו אוספי האמנות והארכיאולוגיה של המחוז.כדי לבקר בו חובה להזמין מקום מראש כאן.

מצודת בואונקונסיליו - צילום: Shutterstock

ספורט ובילויים: אגמים ומסלולי סקי בקרבת טרנטו

טרנטו הוקמה למרגלות מונטה בונדונה. לדברי החוקר אלדו גורפר, ההר הוא מסיב (יחידה גאולוגית קשיחה) אמיתי שנוצר ברובו מסלעי משקע. מאז 1934 פעלה בהר מעלית סקי שכונתה המזחלת, ומסלולי הסקי בבונדונה היו פעילים עוד לפני מלחמת העולם השנייה. האתר ננטש בשנות השבעים, עבר הסבה והוקם בו מצפה כוכבים כדורי המכונה "מרפסת הכוכבים" (Terrazza delle stelle), בניהולו של מוזיאון המדע של טרנטו. ההר גובל ממערב בעמק האגמים, שנקרא כך על שם שבעת האגמים היפהפיים הטובלים בנוף המלבלב של מחוז טרנטינו על הריו המרשימים (בעמק נמצא אגם טובלינו שבו טירה עם מסעדה וטיילת הנושקת לאגם, ואגם למאר המוקף בקירות מצוקים המעניקים לו מראה של בריכת שחייה טבעית).

אגם טובלינו - צילום: Shutterstock

לא חסרות אפשרויות לפעילות תרבותית או ספורטיבית בטרנטו בקיץ וגם בחורף. אם יש לכם כמה שעות לטיול מחוץ לעיר תוכלו לבקר באגם ברָיֶיס המפורסם, בגובה 1496 מטר מעל פני הים. בקיץ בורקים המים כמראת אזמרגד ירוקה ובחורף, כשהאגם קפוא לגמרי, אפשר לצלם תמונות עוצרות נשימה ללא שימוש בפילטר. זהו גן עדן לחובבי אופניים וטיולים רגליים ארוכים, למבוגרים ולילדים. החל מהשנה מוגבל מספר המבקרים. להזמנות כאן. לגולשים מחכים במחוז טרנטו מסלולי סקי באורך כולל של 860 ק"מ. מומחי הסקי מדרגים את מדונה די קמפיליו (Madonna di Campiglio) במקום הראשון, ואחריו את פינצולו ומרילבה (Pinzolo / Marileva). אבל פולגריה (Folgaria) הוא האתר הקרוב ביותר לטרנטו, במרחק שלושים קילומטר, ואפשר להגיע אליו ברכבת ליום גלישה במדרונות ההרים סרדה (Serrada), מצומונטה (Mezzomonte) או סן סבסטיאנו (San Sebastiano). באותו מרחק נמצא גם אגם לברונה (lago di Lavarone), שאפשר לבלות בו יום קיץ מהנה עם שמש, רחצה וסירות פדלים.

מסלולי סקי בפולגריה

MaRT: המוזיאון לאמנות פוטוריסטית

במרחק קילומטרים ספורים מהעיר טרנטו שוכן אחד המוזיאונים המפורסמים ביותר באיטליה.

MaRT - המוזיאון לאמנות מודרנית ועכשווית של טרנטו ורוורטו, שהיה סגור תקופה ארוכה בשל המגיפה, נפתח שוב לאחרונה וחנך את עונת התערוכות החדשה עם כתיבת שורות אלו הסתיימה תערוכה המוקדשת לרפאל ולשלושה מהאומנים החשובים ביותר של המאה העשרים: פיקאסו, דה קיריקו ודאלי. התערוכה התעמקה בשאלת ההשפעה האמנותית של רפאל על שלושת האומנים המפורסמים, והוצגו בה מאה יצירות מופת שהושאלו מהמוזיאונים המפורסמים ביותר בעולם, מהאופיצי בפירנצה ועד מוזיאון פיקאסו בפריז. זו רק אחת מהתערוכות המתחלפות במוזיאון, בתקופה בה אפשר ליהנות גם מעצם החזרה לנורמליות ומהאפשרות לחזות באמנות בגודל טבעי.לחזות באמנות בגודל טבעי

מוזיאון ה-MaRT מכיל אוסף קבוע של למעלה מ-15,000 יצירות: ציורים, רישומים, תחריטים ופסלים. לבו של המוזיאון הוא אוסף אוונגרד מהמאה העשרים ובו בין היתר יצירות של האמנים קארה ודפרו. בתערוכות מוצגות יצירות מאוספים ציבוריים ופרטיים. ניתן להזמין באופן מקוון כרטיסים לביקור בתצוגה המשתרעת על פני חמשת אלפים מ"ר. בחירת התאריך (גם לאותו יום) תפתח תפריט עם זמני הכניסה השונים (מוגבלים) וציון האזורים במוזיאון הזמינים לאותן שעות. התעריף המלא הוא 11 אירו והתעריף המוזל הוא 7 אירו (מעל 65, צעירים בני 15-26, וקבוצות בהזמנה מראש של עד 10 אנשים) לאתר לחצו כאן.

הכניסה למוזיאון ה Mart - צילום: LapoLuchini

אוכל ויין בטרנטינו

לטרנטו תרבות אוכל ויין ייחודית, ותוכלו לומר שהייתם בה רק לאחר שתטעמו מאחת המנות המסורתיות, לצד כוס מרצמינו (Marzemino). המטבח המקומי מציע בשר מיובש מלוח (carne salada), קנדרלי (canederli), ברו ברוזה – (brò brusà) - (מרק על בסיס רביכה מועשר בבייקון ושעועית), חביתת תפוחים (frittata di mele), טורטל תפוחי אדמה – (tortel di patate) - (סוג של לביבה) והפוצונה של מואנה (puzzone di Moena), הגבינה המסריחה המפורסמות. שוטלברוט (schuttelbrot) הוא סוג של קרקר עגול או פיתה פריכה מקמח שיפון, מלח ותבלינים.

קנדרלי (canederli) - צילום: Kobako

גבינת הפוצונה של מואנה - puzzone di Moena



4,221 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

-

-

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page