top of page

כדאי לטייל באיטליה בחורף? בוודאי! הנה חמישה מקומות נהדרים לבקר בהם

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

קר? אפור? גשום? אל חשש – איטליה מציעה שפע של יעדים שנפלא לבקר בהם גם בחודשי החורף. למעשה, דווקא בחורף מתעוררים מקומות רבים לחיים, וחושפים צד אחר ומיוחד של המדינה. בין אם אתם מחפשים עיר אלגנטית ואנרגטית, טבע פרוע, מסעות בשלג או דווקא יעד חמים שבו אפשר לשכוח מהקור, במאמר הזה תמצאו כמה רעיונות מעניינים...



1. טריאסטה

עיר מסעירה ועשירה, בירת המחוז האוטונומי פריולי-ונציה-ג'וליה, נקודת מפגש תרבותית בין מזרח אירופה לים התיכון... אין כמו טריאסטה!

טריאסטה היפה ידועה בזכות דברים רבים, אבל בעיקר בתור בירת הקפה של איטליה, כך שהביקור החורפי שלכם בעיר יהיה עטוף בניחוח המשכר של פולי קפה קלויים (והמאפים המעולים המוגשים לצידם...). האם ידעתם שתושבי טריאסטה, המכונים טריאסטיני (Triestini), לוגמים בממוצע פי 2 יותר קפה משאר תושבי ארץ המגף? הקפה הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית, ובתי הקפה האלגנטיים של טריאסטה הם המקום שבו כולם נוהגים להיפגש ולקשקש. כאשר הפכה טריאסטה לאזור סחר חופשי בשנת 1719, מעמדה של העיר זינק וכמויות מכובדות ביותר של קפה (לצד סחורות אחרות, כמובן) החלו לזרום לעיר מהאיפריה העות'מאנית. כיום משרדי המטה של רוב חברות הקפה המרכזיות באיטליה נמצאים בטריאסטה, והעיר מארחת מידי שנה פסטיבל קפה גדול.


פיאצה איחוד איטליה, מרכז העיר טריאסטה
פיאצה איחוד איטליה, הלב הפועם של העיר - צילום: Depositphotos

טריאסטה נשלטה על ידי בית הבסבורג במשך למעלמה מ-600 שנה ונודעה כעיר קוסמופליטית. בשנת 1751 שדרגה הנסיכה מריה תרזה את מעמדה של טריאסטה והפכה אותה באופן רשמי לעיר פתוחה שבה בני כל הדתות יכלו לגור ולעבוד, וזאת בניגוד לערים רבות אחרות באיטליה שבהן היהודים נכלאו בגטאות ועל הפרוטסטנטים נאסר להתקרב. בתחילת המאה ה-20 הייתה טריאסטה אחת הערים המעניינות באירופה ואנשי רוח ותרבות כמו הסופר האירי ג'יימס ג'ויס (מחבר יוליסס) נהרו אליה והעבירו ימים שלמים בבתי הקפה המרשימים של העיר, שעוצבו בהשראת בתי הקפה הידועים של פריז ווינה. אם תרצו ללכת בעקבותיהם, נסו את Caffè degli Specchi, שפועל מאז שנת 1839 ומתהדר במיקום נחשק במיוחד המשקיף על הכיכר הראשית של טריאסטה. המחירים בהתאם, מן הסתם, אבל אם כבר הגעתם לטריאסטה בחורף, איך אפשר שלא לשבת לכוס קפה בפיאצה היפה ביותר בעיר? אופציה מומלצת נוספת היא בית הקפה סן מרקו (Caffè San Marco), אחד הידועים והמיוחדים בטריאסטה. המקום נפתח לראשונה בשנת 1914, ומשמר את הקסם האותנטי של תחילת המאה ה-20.



במהלך ביקורכם בוודאי תשימו לב ששפת המקומיים לא נשמעת כמו איטלקית רגילה, וזה לא מקרי. רבים מתושבי טריאסטה מדברים ביניהם בניב מקומי, המשלב איטלקית וגרמנית עם סלובנית, קרואטית, ויוונית. השפה המקומית מספרת בדרכה את סיפורה של העיר, שהתפתחה והתעצבה בזכות הסוחרים הרבים שהגיעו אליה לאורך השנים והפכו אותה לכור היתוך של ממש.


בית הקפה סן מרקו טריאסטה איטליה
בית הקפה סן מרקו בטריאסטה - צילום: Depositphotos



מה כדאי לראות בטריאסטה?

טירת מירמרה (Miramare) מככבת בראש רשימת האתרים שבהם כדאי לבקר בטריאסטה, ובצדק. הטירה היפהפייה, שנבנתה באמצע המאה ה-19 עבור קיסר מקסיקו מקסימיליאן הראשון (לבית הבסבורג) ניצבת על קו המים ממש, ונראית כאילו נשלפה מתוך אגדה רומנטית. הטירה מוקפת בגן מטופח, ומשמשת כיום כמוזיאון הפתוח לקהל.

הפיאצה הראשית והמפוארת של העיר, פיאצה דל'אוניטה ד'איטליה (Piazza dell’unità d’Italia) היא יעד חובה נוסף, כמובן.

בית הכנסת של טריאסטה הוא אחד הגדולים באירופה, ומצדיק גם הוא ביקור. הקהילה היהודית בעיר היא הרביעית בגודלה במדינה, והצמיחה מתוכה אנשי תרבות חשובים כמו לדוגמה הסופר הנהדר איטלו סבבו.

למידע נוסף אתם מוזמנים לקרוא את המסלול המלא שהכנו למבקרים בעיר, ולבדוק גם את אתר התיירות הרשמי של טריאסטה.


טירת מיראמר טריאסטה
טירת מיראמר שנבנתה באמצע המאה ה-19 - צילום: Pixabay

2. מחוז אומבריה

הקסם האינסופי של מחוז אומבריה הזעיר לא דועך בחודשי החורף. למעשה, המחוז המיוחד הזה שוקק חיים גם בעונה הקרה, ומציע לא מעט אטרקציות למבקרים.


ראשית כל, הערים. אחת הערים המיוחדות באיטליה נמצאת באומבריה, ואני מתכוונת לאסיזי (Assisi), כמובן. יש באסיזי קסם שקשה להסביר למי שלא ביקר בה. העיר כולה אפופה באווירה מיוחדת, ונדמה שהחיים עצמם מתנהלים כאן בקצב אחר. אסיזי היא עירו של סן פרנצ'סקו (פרנסיסקוס הקדוש), והבזיליקה שבה הוא קבור, בזיליקת סן פרנצ'סקו, ידועה כאחת המופלאות באיטליה כולה.


בזיליקת סן פרנצ'סקו באסיזי
בזיליקת סן פרנצ'סקו באסיזי, מקום מיוחד - צילום: Pixabay

מומלץ מאד לבקר גם בגוביו (Gubbio), עיירה עתיקה מימי הביניים שלא השתנתה יותר מידי ב-600 השנים האחרונות. סמטאות האבן מלאות בקסם מיוחד בחודשי החורף, ובתום השיטוט במבוך רחובות העיר כדאי לעלות בעלייה התלולה עד לפאלאצו דיי קונסולי המפואר (Palazzo dei Consoli), המבנה המונומנטלי מהמאה ה-14 ששימש את שליטי העיר (כיום מוזיאון). מנקודה זו נשקף גם נוף נהדר. כדאי כמובן לבקר גם בפיאצה הראשית העתיקה, פיאצה גרנדה (Piazza Grande) ובדואומו המפואר של גוביו (Duomo di Gubbio) המעוצב בסגנון גותי ומעוטר בפרסקאות צבעוניים ואלגנטיים. האמיצים שביניכם ירצו גם לעלות על הרכבל של גוביו, פוניביה קולה אלטו (Funivia Colle Eletto), המחברת את העיר לכנסיית סנט'אובלדו (Sant’Ubaldo) היפה. קרונות הרכבל זעירים באופן מלחיץ ונראים כמו סלסלאות מתכת דקורטיביות, אבל הנוף מצדיק את החוויה מורטת העצבים.


עיירת ימי ביניים, גוביו אומבריה איטליה
עיירת ימי ביניים, גוביו - צילום: Depositphotos

וכמובן שכדאי לבקר גם בפרוג'ה (Perugia), בירת מחוז אומבריה, העיר ששורשיה אטרוסקיים וההווה שלה ספוג בשוקולד נהדר!

פרוג'ה מתאפיינת בכיכרות ימי ביניימיות צבעוניות, רחובות תלולים שעולים ויורדים במעלה גבעות העיר, מוזיאונים מעניינים ושוקולד, כמובן. כאן פועלת חברת פרוג'ינה שמייצרת בין היתר את שוקולד הבאצ'י המפורסם. נעים לשוטט בעיר, לנוח בפיאצת ה-4 בנובמבר היפהפייה, לסקור את החנויות לאורך קורסו ואנוצ'י המרכזי, ולהיכנס לדואומו היפה.


בתום הביקור בעיר עצמה אי אפשר להחמיץ את הביקור במרכז המבקרים של פרוג'ינה, האתר שריח השוקולד העולה ממנו עלול לגרום לכם לאבד שליטה עצמית.

לפרטים נוספים על פרוג'ה, כדאי לכם לבדוק את המסלול המלא המוקדש לעיר שיתפרסם בקרוב.



3. ונציה

ונציה, כדאי לדעת, מדהימה בכל עונה. הבעיה בחודשי הקיץ היא שהעיר כל כך עמוסה בתיירים שקשה מאד לטייל בה. השנה (2023) אמור להתחיל לפעול בעיר שירות חדש, המגביל את מספר האנשים שיכולים להיכנס לעיר וגובה מכל המבקרים תשלום יומי. בתקווה, המגבלות החדשות ישפרו את מצב התיירות בעיר.

מי שיגיע לוונציה בחורף יגלה קסם אמיתי – הערפל שמכסה את התעלות גורם לעיר להיראות כמו יעד אגדי ומסתורי, ולמרות הקור ונציה שוקקת חיים ומלאה בתערוכות ואירועים. אפשר לבקר באחת מהתערוכות הרבות שנערכות בעיר (בדקו את המידע המופיע באתר הרשמי של ונציה) או להגיע לקרנבל המפורסם שנערך בפברואר.

אם אתם מחפשים מידע נוסף על האתרים המרכזיים בעיר, אל תשכחו לקרוא את המסלול הדו -יומי המפורט שהכנו על ונציה.


ונציה במהלך הקרנבל המפורסם שלה
ונציה במהלך הקרנבל המפורסם שלה - צילום: Depositphotos

4. הדולומיטים

בין אם אתם מתכננים לצאת לסקי או פשוט ליהנות מאווירת החורף הקסומה, הדולומיטים מחכים לכם. אף שמדובר באחד מהיעדים האהובים ביותר באיטליה לחובבי סקי וסנובורדינג, דעו שאתם לא חייבים לעלות על מגלשיים כדי ליהנות מהשלג ומהאווירה.


סיורי הליכה בשלג

אחת הדרכים הנעימות והמוצלחות ביותר לצלול לעומק החוויה היא לצאת לסיור רגלי עם נעלי שלג, בין היערות המכוסים כפור. הסיורים האלה נקראים צ'אספולטה (ciaspolata), ועשרות סיורים מודרכים נערכים בחודשי החורף בכל רחבי הדולומיטים. בעמן די נון (val di Non), לדוגמה, מארגנת לשכת התיירות סיורים מודרכים מידי סופשבוע, וקל להירשם דרך האתר.


ספא מפנק ובריכות המשקיפות על ההרים המושלגים

הדולומיטים הם חלום עבור חובבי הספא, וכמה מהמרכזים הטובים באיטליה נמצאים במחוז זה. כל מה שתוכלו לחלום עליו נמצא פה – סאונה יבשה ורטובה, חמאם, בריכות עם נוף עוצר נשימה, טיפולים מתקדמים ומיוחדים (באמבטיית חציר כבר יצא לכם לטבול?), מסאז'ים שישכיחו את כל הצרות שלכם וטיפולי יופי שיחזירו אחורה את מחוגי הזמן.


נסו את אחד מהמקומות הבאים: QC Terme מציע בריכות מים תרמליים, אמבט יפני ומסאז'ים שיעזרו לכם לשחרר את השרירים התפוסים. מלון Ciampedie מציע בריכות פנימיות וחיצוניות, חדרים נעימים בעיצוב מודרני, מסעדה מצוינת ומגוון טיפולים בספא. ספא דולומיטי (Spa Dolomiti) מציע סאונה בתוך מערה, טיפולים זוגיות, ובריכות מיוחדות. בנוסף תמצאו בדולומיטים עשרות מלונות איכותיים המציעים טיפולי ספא משל עצמם, כמו לדוגמה מלון אקסלסיור המציע את אחת הבריכות היפות באזור, עם נוף שומט לסתות. מקסים ורומנטי הוא גם מלון סנטר (Santer), המיועד למבוגרים בלבד. למלון הוברטוס (Hubertus) יש ללא ספק את אחת הבריכות המדהימות ביותר בכל המחוז.



מבצרים וארמונות

הדולומיטים משופעם במבצרים וארמונות המפוזרים בין הההרים והעמקים, ובחודשי החורף המבצרים מכוסי השלג נראים מרשימים וקסומים במיוחד. אבל גם אם לא מתחשק לכם לנהוג על הכבישים המושלגים, עדיין תוכלו לבקר בארמון עירוני, שאפשר להגיע אליו ברגל: קסטלו דל בואונקונסיליו (Castello del Buonconsiglio) בטרנטו (Trento). הארמון מקושט בעבודות אומנות יפהפיות ובפרסקאות מרשימים. בזכות המיקום המרכזי תוכלו לסיים את הביקור ומיד להתיישב באחד מבתי הקפה הטובים בעיר לכוס קפה ופרוסה נדיבה במיוחד של עוגת שטרודל טובה (עם קצפת, כמובן. אם כבר, אז כבר).


קסטלו דל בואונקונסיליו ‏
קסטלו דל בואונקונסיליו ‏ - צילום: Jakub Hałun

5. לצ'ה

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם החורף היא להימלט ממנו... יש מי שמחפשים את השלג והקור, ויש מי שמעדיפים יעדים חמים ומתונים יותר. אם אתם נמנים על הקבוצה השנייה, פוליה מחכה לכם.


לצ'ה (Lecce) היא אחת הערים היפות ביותר בפוליה, פנינה אדריכלית של ממש בלב ה"עקב" של המגף האיטלקי. שפע מבני הבארוק המרשימים הופכים את המרכז ההיסטורי של לצ'ה למעין מוזיאון באוויר הפתוח, שנעים ומעניין לגלות בכל עונה. היתרון של הביקור בחורף הוא שמספר המבקרים קטן יותר, ותוכלו לסייר בנחת ולספוג את האווירה מבלי שתיאלצו להידחק בין מאות אלפי תיירים נוספים.


תקופת הזוהר של לצ'ה הייתה במאות ה-17 וה-18, והסיור בין סמטאות העיר הוא מעין מסע אחורה בזמן: כאן כנסייה מעוטרת ביד אומן, שם מנזר מסתורי, כאן פאלאצו מרהיב, שם סמטה שלמה הבנויה מאבן לצ'ה בהירה ואלגנטית. לצ'ה ידועה כאחת מבירות הבארוק של איטליה, והעובדה שמבנים רבים כל כך נבנו מאותה אבן גיר מיוחדת לאזור מעניקה להם קסם מיוחד. המרכז ההיסטורי קטן ונוח לביקור, והרחובות שוקקי חיים בכל רגע ובכל שעה (תושבי פוליה אוהבים לחיות בחוץ, בפיאצה וברחוב, ולא סגורים בבית). במרחק קצרצר זה מזה נמצאים האמפיתאטרון הרומאי של לצ'ה שבנה הקיסר אדריאנוס במאה השנייה לפנה"ס, בזיליקת סנטה קרוצ'ה (Basilica di Santa Croce) המפוארת והמרשימה, הדואמו העתיק של לצ'ה שנבנה במאה ה-12 ומשקיף על אחת הכיכרות היפות בפוליה, והמבצר שבנה קרל החמישי, מלך נאפולי וסיציליה (ובהמשך קיסר האימפריה הרומית הקדושה). קרל החמישי היה דמות חשובה במיוחד בהיסטוריה של העיר, בזכות העובדה שזיהה את יתרונה האסטרטגי של לצ'ה והשקיע סמן וממון בבניית ביצורים שיגנו עליה מפני פלישת העות'מאנים.



את לצ'ה יש לחוות בעזרת כל החושים, ולאחר שהעיניים שבעו מרוב יופי, הגיע הזמן להשביע (ולשמח...) גם את הקיבה. האוכל בלצ'ה (ובפוליה באופן כללי) מעולה, ובזמן הביקור שלכם באזור מומלץ לטעום את המטעמים המקומיים. כדאי רק לזכור ש"מנות קטנות" ו"אוכל קליל" לא בדיוק מאפיינים את המטבח הפולייזי. כאן יש לאתגר את הלסת ואת חגורת המכנסיים!


אם מתחשק לכם לטעום אוכל רחוב טיפוסי, נסו את ה"רוסטיקו לצ'זה" (rustico leccese) מאפה מבצק עלים הממולא בגבינה, רוטב עגבניות, בשמל, ושאר הפתעות. בכל מקום תמצאו גם פיטולה (pittule) – חתיכות קטנות של בצק מטוגן המוגשות עם נקניקים או ירקות, ואת הפוצ'ה (puccia) כמובן – הפיתה של הפולייזים, שאפשר לפתוח ולמלא בכל טוב הארץ. אחת ממעצמות הסנדוויצ'ים בעיר היא Porcaria – il panino gourmet. אל תיבהלו מהתור, שווה לחכות כמה דקות כדי לזכות לנגוס בסנדוויץ' שלהם. אם אתם מחפשים מסעדה טובה וקצת יותר מודרנית, נסו את 3 Rane Ristoro.



כמה מהתבשילים הנפוצים באזור הם תמנון מבושל ברוטב עגבניות, דגים בכל צורת בישול אפשרית, ולאמיצים בלבד – בשר סוס (בפוליה, בדומה לוורונה, עדיין השתמרה המסורת העתיקה של אכילת סוסים). כמובן שתוכלו למצוא שפע של מנות פסטה באיכות גבוהה מאד, ותבשילים שהגיעו מהכפר ועושים שימוש בחומרי הגלם המעטים שעמדו לרשות האיכרים כמו פול (fave) ועולש. לקינוח נסו את הפסטיצ'וטו (pasticciotto), מאפה פריך הממולא בקרם נהדר.


כפי שבוודאי הבנתם, איטליה מציעה לא מעט גם בחודשי החורף. בין אם אתם מחפשים קצת שלג או יעד רומנטי, עיירות עתיקות או כפרים שלווים ומקסימים, קל למצוא את היעד המושלם. כל מה שצריך זה לצאת לדרך, ולצלול לתוך הרפתקה חדשה!

2,091 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page