top of page

איך קוראים לאיטלקים? השמות הנפוצים במדינה ומשמעותם

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

מה השם הנפוץ ביותר לנשים באיטליה, ולמה הוא חטף מהלומה גדולה? איך נקראים רוב הגברים, ולמה התרסק השם ג'וזפה? מה משמעות השם אלסנדרו ומי היתה באטריצ'ה? האם ישנם שמות לא חוקיים באיטליה, ואיך משפיעים הסלבריטאים על רשימת השמות האהובים ביותר לתינוקות?


שמות הילדים כאופנה חולפת
האם שמות הילדים הם כאופנה חולפת? - צילום: Depositphotos

בכל מדינה ישנם שמות פרטיים נפוצים במיוחד, אך השמות האלה תלויים תמיד גם בפקטורים נוספים: המעמד החברתי משפיע על בחירת השם שיתנו הורים לילדיהם, וכך גם המעמד הכלכלי. משפחות דתיות יבחרו שמות מסוג אחד ואילו משפחות חילוניות יבחרו בשמות אחרים. גם התקופה עצמה משחקת תפקיד חשוב – שמות שהיו פופולריים בשנות החמישים בישראל נפוצים היום הרבה פחות, והמצב דומה גם באיטליה. אז מהם, אם כן, השמות הנפוצים בארץ המגף? איך השתנו השמות הפופולריים לאורך השנים, ומדוע?


השמות הפרטיים הנפוצים באיטליה ומשמעותם

ראשית כל יש להפריד בין השמות הנפוצים כיום, כלומר שמותיהם של כל אזרחי המדינה, לשמות הנפוצים ביותר שניתנים לתינוקות.

רשימת השמות הנפוצים באיטליה כיום משקפת את מכלול השמות שניתנו לאיטלקים ב-90 השנים האחרונות, ולכן כוללת שמות מסורתיים רבים, שמות שהיו אהובים בשנות ה-50 וה-60 אך איבדו עם הזמן את הפופולריות שלהם. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השמות הנפוצים ביותר לגברים באיטליה הם: ג'וזפה, ג'ובאני, אנטוניו, מריו, לואיג'י, פרנצ'סקו, אנג'לו, וינצ'נצו, פייטרו, סלבטורה, קרלו, פרנקו, דומניקו, ברונו, פאולו, מיקלה, ג'ורג'ו, אלדו, סרג'ו, ולוצ'אנו. מתוך הרשימה הארוכה הזאת, רק שם אחד "שרד" וממשיך לככב ברשימת השמות הפופולריים ביותר שניתנים לילדים גם היום – פרנצ'סקו.


ומה לגבי הנשים? מהנתונים עולה שהשמות הנפוצים ביותר לנשים הן: מריה, אנה, ג'וזפינה, רוזה, אנג'לה, ג'ובאנה, תרזה, לוצ'יה, כרמלה, קתרינה, פרנצ'סקה, אנה-מריה, אנטונייטה, קרלה, אלנה, קונצ'טה, ריטה, מרגריטה, פרנקה, ופאולה. אצל הנשים, אף אחד מהשמות ה"מסורתיים" לא שרד ולא מככב ברשימת השמות הנפוצים ביותר הניתנים לתינוקות כיום.


שמות נשים

שמות גברים

מריה

​ג'וזפה

אנה

ג'ובאני

ג'וזפינה

אנטוניו

רוזה

מריו

אנג'לה

לואיג'י

ג'ובאנה

פרנצ'סקו

תרזה

אנג'לו

לוצ'יה

וינצ'נצו

כרמלה

פייטרו

קתרינה

סלבטורה

פרנצ'סקה

קרלו

אנה-מריה

פרנקו

אנטונייטה

דומניקו

קרלה

ברונו

אלנה

פאולו

קונצ'טה

מיקלה

ריטה

ג'ורג'ו

מרגריטה

אלדו

פרנקה

סרג'ו

פאולה

לוצ'אנו


שמות הגברים והנשים גם יחד מייצגים גישה מסורתית מאד: במקרים רבים מדובר בשמות דתיים (מריה היתה אימו של ישו, ג'וזפה היה אביו של ישו, וג'ובאני הוא יוחנן המטביל). לעיתים מדובר בשמות מלוכניים (מרגריטה היתה מלכת איטליה), או בשמות של נשים קדושות (קתרינה הקדושה מסיינה היתה אחת הדמויות החשובות בהיסטוריה הקתולית).


ואיך קוראים לתינוקות שנולדים בשנים האחרונות?

לפי נתוני הלשכה האיטלקית המרכזית לסטטיסטיקה, מזה מספר שנים שפרנצ'סקו, אלסנדרו ואנדראה מובילים את רשימת השמות הפופולריים ביותר, לצד לאונרדו, לורנצו, תומאסו, מתאו, גבריאלה, ואדוארדו.

לאונרדו – השם שכולם אוהבים: 8448 ילדים שנולדו בשנת 2021 נקראו לאונרדו (4.12% מכלל הילדים). מדובר על שם עתיק ממוצא גרמני, שהיה נפוץ גם בתקופת הרנסנס ומשמעותו "חזק כמו אריה". אחד מהאמנים הידועים ביותר בתולדות איטליה הוא לאונרדו דה וינצ'י, כמובן.


לאונרדו דה וינצ'י
דמותו של לאונרדו דה וינצ'י? - אמן לא ידוע - צילום: Public Domain

שם נפוץ נוסף ברשימת "עשרת השמות הפופולריים ביותר לתינוקות בשנת 2021" הוא אלסנדרו (Alessandro). על פי נתוני הלשכה, בשנת 2021 בחרו 4975 משפחות לקרוא כך לבנם. מקור השם הוא יווני – אלכסנדרוס – ומשמעותו היא "מגן האנשים". דמויות היסטוריות רבות התגאו באחת מגרסאות השם (אלסנדרו, אלכסנדר, אלחנדרו וכיוב'), והשליט והכובש הידוע אלכסנדר מוקדון הוא כנראה המפורסם שבהן. כ-284,000 איטלקים נקראים כיום בשם אלסנדרו, מה שהופך אותו למספר 43 ברשימת השמות הנפוצים במדינה.


שם נפוץ נוסף הוא פרנצ'סקו, ולא פחות מ-4924 ילדים זכו לשם זה בשנת 2021. מקור השם הוא מהשם הלטיני פרנסיסקוס, שהיה נפוץ בימי הביניים, ומשמעותו "משתייך לעם הפרנקי". הפרנצ'סקו הידוע ביותר באיטליה הוא פרנציסקוס מאסיזי (סן פרנצ'סקו), אחד הקדושים החשובים ביותר בדת הקתולית ומייסד המסדר הפרנציסקני.

פרנציסקוס מאסיזי - ציור: גווידו רני
פרנציסקוס מאסיזי - ציור: גווידו רני - Public Domain

גם לורנצו (ובאנגלית לורנס) הוא שם פופולרי מאד, ובשנת 2021 הוענק ל-4642 ילדים. מקור השם הוא מלטינית – לאורנטיוס (Laurentius), כלומר מישהו שבא מהעיר העתיקה Laurentium, עיר שלפי המסורת היתה עשירה מאד בעצי דפנה (Laurel). אחד הלורנצו הידועים באיטליה היה לורנצו דה מדיצ'י, שליט פירנצה ודמות מפתח ברנסנס.


לורנצו דה מדיצ'י (המפואר) - ציור ג'ורג'ו ואזרי
לורנצו דה מדיצ'י (המפואר) - ציור: ג'ורג'ו ואזרי - Public Domain

את רשימת השמות הפופולריים לבנים בשנת 2021 חותמים גבריאלה (3944 ילדים) ואנדראה (3860 ילדים). מקור השם גבריאלה (Gabriele) הוא מהשפה העברית כמובן, ונגזר מהשם גבריאל (גבר + אל). גבריאל הוא אחד ממלאכי השרת, ואחד מארבעת המלאכים העומדים מול כסא הכבוד (ביחד עם מיכאל, רפאל, ואוריאל). גבריאל מופיע בתנ"ך (בספר דניאל), וזהו השם התנ"כי היחיד שנכנס לרשימת השמות הפופולריים ביותר באיטליה.


מקור השם אנדראה (Andrea), לעומת זאת, הוא יווני, ופירושו "גבריות" ו"כוח". השם היה נפוץ בקרב היוונים העתיקים שחיו באזור הים התיכון (ובכלל זה באזור ארץ ישראל), ונהנה מפופולריות גדולה גם בימי הביניים. במסורת הנוצרית ידוע במיוחד אנדראס הקדוש, אחד משניים עשר השליחים של ישו.


השמות הפופולריים ביותר לבנות באיטליה

בשנת 2021 לא פחות מ-5578 בנות נקראו בשם סופיה (2.86%), ו-4991 בנות נקראו אאורורה. למקום השלישי הגיע השם ג'וליה, שהוענק ל-4616 תינוקות. 3803 בנות נקראו בשם ג'ינברה, 3647 בנות נקראו בשם באטריצ'ה (כשם אהובתו של דנטה אליגיירי), ואת הרשימה חותמות לודוביקה (2813 תינוקות) ומתילדה (2633 תינוקות).


מקור השם סופיה הוא במילה היוונית שפירושה "חוכמה". מעניין לראות שהשם זכה להצלחה גדולה רק בשנים האחרונות. כיום זהו השם הפופולרי ביותר הניתן לבנות, אך בעבר מעטים בלבד השתמשו בו, ולמעשה רק 0.0331% מנשות איטליה נקראות בשם זה.

ג'ינברה (Ginevra, ובאנגלית גוויניביר, כמו אישתו של המלך ארתור) היה שם פופולרי בימי הביניים וברנסנס. מקור השם הוא במילה הוולשית Gwenhwyfar שפירושה "רוח לבנה" או "רוח טהורה". כמה דמויות היסטוריות ידועות באיטליה נקראו בשם זה, וביניהן גם ג'ינברה ד'אסטה (משושלת אסטה הידועה), וג'ינברה דה בנצ'י (Ginevra de’ Benci), בת לאחת מהמשפחות החשובות בפירנצה.

שמות אחרים מתקופת הרנסנס זכו להצלחה פחותה – לוקרציה (Lucrezia) לדוגמה היה שם מקובל במאה ה-15 וה-16, אבל כיום הוא כבר לא זוכה לפופולריות גדולה, אולי משום שהוא מזוהה עם לוקרציה בורג'ה, בת למשפחת בורג'ה הידועה לשמצה...


ג'ינברה דה בנצ'י - ציור לאונרדו דה וינצ'י
ג'ינברה דה בנצ'י - ציור: לאונרדו דה וינצ'י - Public Domain

טרנדים קמים ונופלים, והשמות נעשים חילוניים יותר

שמות אחדים שזכו לפופולריות גדולה בעבר נפוצים היום הרבה פחות. בשנת 1999 לא פחות מ-7840 בנות נקראו בשם קיארה (Chiara), אבל בשנת 2021 רק 2320 בנות נקראו בשם זה.

הפופולריות של השם מריה, בעבר אחד השמות הנפוצים ביותר לבנות באיטליה, ממשיכה לדעוך: בשנת 1999 רק 2315 בנות נקראו בשם זה, ואילו בשנת 2021 רק 989 תינוקות נקראו על שם אימו של ישו. לשם השוואה, מספרן הנוכחי של נשים באיטליה שנקראות מריה עומד על לא פחות מ-4.5 מיליון נשים, ומדובר בשם הנפוץ ביותר לנשים במדינה. עם זאת, ראוי לציין שמקובל יותר כיום להעניק לבנות שם שכולל בתוכו את השם מריה, כמו לדוגמה מריה-קיארה, מריה-אנג'לה, מריה-תרזה וכו'.

השם רוזה (כלומר ורד) נחשב לשם ה-9 הנפוץ במדינה, אבל נראה שמדובר על שם בדעיכה, שכן הוא ניתן רק ל-311 בנות בשנת 2021.


מריה הבתולה והילד ומלאכים - ציור: סנדרו בוטיצ'לי -
מריה הבתולה הילד ושמונה מלאכים - ציור: סנדרו בוטיצ'לי - Public Domain

השם הדתי קונצ'טה, המתייחס להריון הבתולין של מריה מרוח הקודש (concezione immacolata) ניתן רק ל-30 בנות בשנת 2021. לשם השוואה, כיום חיות באיטליה לא פחות מ-300,000 נשים בשם קונצ'טה.

דווקא השם פייטרו (Pietro) שומר על יציבות מרשימה – 2075 ילדים נקראו בשם זה בשנת 1999, ו-2247 ילדים זכו לשם פייטרו בשנת 2021. מקור השם הוא מהמילה היוונית פטרוס, כלומר אבן. הפייטרו המפורסם ביותר במסורת הקתולית היה פייטרו הקדוש (או פארוס הקדוש, ובעברית: שמעון בר יוחנן), השליח הבכיר ביותר מבין 12 השליחים של ישו, ומי שנחשב לאפיפיור הראשון. הוא נודע גם בשם "כיפא" (כלומר "אבן" בארמית).


דווקא שמו של אביו של ישו, ג'וזפה, זכה להצלחה פחותה. בשנת 1999 הצליח עדיין ג'וזפה להתברג לרשימת עשרת השמות הנפוצים ביותר, והוענק ל-5510 ילדים. אך עם השנים השם המסורתי נדחק החוצה לטובת שמות מודרניים יותר.

לגורל דומה זכה השם סלבטורה (Salvatore), שם נפוץ מאד בדרום (בעיקר בסיציליה), שפירושו "המציל" (אחד מכינוייו של ישו – savior). אף שמדובר על אחד השמות הנפוצים במדינה בקרב המבוגרים (לא פחות מ-633,000 איש נקראים בשם זה), רק 1374 ילדים נקראו בשם זה בשנת 2021.


גם השמות המבוססים על שמות תואר נעלמו כמעט לחלוטין (ולא רק באיטליה). בתחילת המאה, איטלקים רבים בחרו לקרוא לילדיהם בשמות תואר – יפה (bella) או חזק (Robusto). שמות אלה מכונים בלטינית Nomen omeno, כלומר שמות שנועדים לתפקד כנבואה המגשימה את עצמה, מתוך תקווה שהילד או הילדה יגדלו למלא את שמם – הילדה יפה תהיה באמת יפה, והילד חזק יהיה באמת חזק. כיום נדיר למצוא ילדים שנקראים באופן זה.


שמות בהשראת רומא העתיקה

שמות רבים באיטליה עדיין שואבים השראה מהמסורת הרומאית: מרקו, ג'וליו, אדריאנו, אנטוניו, קלאודיו, ולריה, גאיה, ואוטביה הם כולם שמות ממוצא רומאי.


מרקו (Marco) נגזר משמו של אל המלחמה הרומאי מרס (ובאיטלקית: Marte). מבחינה אטימולוגית, משמעות השם בלטינית היא "פטיש גדול". מהשם מרקו נולד גם השם מרצ'לו (Marcello), כשמו של אחד משחקני הקולנוע הדגולים באיטליה: מרצ'לו מסטרויאני. במסורת הנוצרית היה מרקו (מרקוס הקדוש, או מרקוס המבשר) מחברה של אחת מארבע הבשורות בברית החדשה. מרקוס הקדוש הוא גם הקדוש המגן של העיר ונציה, והכיכר הראשית של העיר נקראית על שמו – פיאצה סן מרקו.


מרצ'לו מסטרויאני
שחקן הקולנוע מרצ'לו מסטרויאני, מהשם מרקו נולד מרצ'לו -צילום: Public Domain

ג'וליו (Giulio) (ובהתאמה גם הגרסה הנשית של השם – ג'וליה) מגיע מהשם הלטיני יוליוס (Iulius), שמגיע משמה של אחת ממשפחות האצולה הרומאיות הידועות ביותר – היוליים (ובאיטלקית - Iulia) שעליה נמנה גם יוליוס קיסר. משמעות השם היא "מוקדש לאל יופיטר", או "שייך לאל יופיטר".

אדריאנו (Adriano) הוא שם לטינית שמבוסס על מקום, ופירושו: מי שבא מהעיר אדריה (Adria), עיר עתיקה ששכנה לחופי הים האדריאטי. אדריאנו היה גם שמו של אחד הקיסרים החשובים בתולדות רומא: אדריאנוס. השם נעשה נפוץ בתקופת שלטונו של הקיסר, ואף אומץ על ידי רבים מהעבדים שהוא שחרר.


הקיסר אדריאנוס
השם אדריאנו מגיע משמו של הקיסר אדריאנוס - צילום: Livioandronico2013

אנטוניו (Antonio) הוא השם השלישי הנפוץ ביותר באיטליה (אחרי ג'וזפה וג'ובאני). השם הפרטי אנטוניו התגלגל משם המשפחה אנטוניה (Antonia), שהיתה משפחת אצולה רומאית, ושורשי השם הם כפי הנראה אטרוסקיים. השם אנטוניו צבר פופולריות גדולה כבר בימי הביניים המוקדמים. במסורת הנוצרית נודעו שני אנטוניו – הראשון היה אנטוניוס הקדוש, אב כל המנזרים, שהיה נזיר שחי במדבר במאה השלישית לספירה ונחשב לנזיר הנוצרי הראשון שפרש מן החיים מתוך אידיאל דתי. השני היה אנטוניוס מפאדובה, מטיף ונזיר פרנציסקני יליד פורטוגל שנחשב לאחד ממורי הכנסייה. הוא נפטר ונקבר בפאדובה, ומוכר כיום כאחד הקדושים החשובים באמונה הקתולית. מיליוני מאמינים מגיעים מידי שנה להתפלל בבזיליקת סן אנטוניו שבעיר פאדובה.


אנטוניו קאנובה
אחד האנטוניו המפורסמים, הפסל והצייר אנטוניו קאנובה - דיוקן עצמי

השם קלאודיו (Claudio) הגיע אלינו משושלת הקלאודיים (ובאיטלקית - Claudia) הרומאית, שושלת רבת עוצמה שממנה יצאו לא פחות מארבעה קיסרים. למעשה שושלת הקיסרים הראשונה ששלטה ברומא היתה השושלת היוליו-קלאודית, שנולדה מאיחוד היוליים עם הקלאודיים. גם אוגוסטוס קיסר וגם הקיסר טיבריוס השתייכו לשושלת.


ולריה (Valeria) – בדומה לדוגמאות הקודמות, גם השם ולריה (הגרסה הנשית לשם ולריו) הגיע מהשם הרומאי ולריוס, שנולד משם המשפחה ולריה, שמה של אחת מהמשפחות החשובות והחזקות ברומא העתיקה. משמעות השם היא "חזק" או "בעל ערך".


גאיה (Gaia) – בניגוד לשמות הקודמים, גאיה איננו שם רומאי אלא יווני, ומבוסס על שמה של האלה גאיה, אם כל האלים ואמא אדמה. בנוסף, השם גאיה נודע כבר בתקופה עתיקה כגרסה הנשית לשם האטורסקי גאיו (שהפך בהמשך לשם רומאי מקובל).


אוטביה (Ottavia) – הגרסה הנשית לשם אוטביו, שמשמעותו "מספר שמונה". בעבר נהגו משפחות לקרוא לילדיהם על מיקומם בסדר הילדים במשפחה, ושמות כמו פרימו (primo), כלומר "הראשון" או "סקונדו (secondo) וכן הלאה היו נפוצים יחסית. אחת הדוגמאות הידועות ביותר היא שמו של הסופר האיטלקי-יהודי פרימו לוי.


הסופר האיטלקי-יהודי פרימו לוי
הסופר האיטלקי-יהודי פרימו לוי - צילום: Public Domain

כמו הסלבריטאים

גם באיטליה, כמו בכל העולם, קורה לעיתים שדמות מפורסמת ופופולריות בוחרת בשם מסויים, ומתחילה טרנד. דוגמה מעניינת היא השם "שאנל". כאשר הדומנית והמגישה אילרי בלאזי והכדורגלן פרנצ'סקו טוטי הביאו לעולם את בתם שאנל בשנת 2007, הפופולריות של השם עלתה. בשנת 2006 נקראו בשם זה פחות מחמש בנות, ואילו בשנת 2008 כבר נקראו בשם זה 158 בנות, ובשנת 2021 לא פחות מ-219 משפחות קראו כך לבנותיהן. גם השם "אורורה" זכה לפופולריות בזכות העובדה שכך נקראה בתם של ארוס רמאצוטי, אחד הזמרים המפורסמים באיטליה, והמנחה הפופולרית מישל הונציקר.


אורורה עם אבא ארוס רמאצוטי שהקדיש לה את השיר sarà Aurora


ההגירה שינתה את המצב?

בשנים האחרונות מתמודדת איטליה עם האתגר הרציני שמציבים בפניה המהגרים והפליטים שמגיעים ממדינות אפריקה. במקביל, מתמודדים האיטלקים גם עם שינויים דמוגרפיים הכוללים עליה מסויימת במספר המוסלמים במדינה (כיום מספרם של המוסלמים האיטליה עומד על כ-2.6 מיליון איש, וכלמחצית מתוכם יש אזרחות איטלקית). עם זאת, עיון ברשימת השמות לא מגלה עלייה של ממש בשמות המוסלמים. בשנת 1999 נולדו באיטליה 74 ילדים בשם אחמד. בשנת 2021 – 109 ילדים. בשנת 2021 נולדו גם 12 מוחמד, ופחות מ-5 מחמוד. האם המהגרים המוסלמים בוחרים שמות איטלקיים, או לכל הפחות שמות לא מסורתיים, עבור ילדיהם?


אילו שמות אינם חוקיים באיטליה?

בשנת 1939, תחת השלטון הפשיסטי, נחקק באיטליה חוק ולפיו אין להעניק לילדים שמות מגוחכים או מבישים, שמות המנוגדים לסדר הטוב או למוסר, או שמות שפוגעים ברגשות לאומיים או דתיים. גם שמות המעידים על אזור גאוגרפי ספציפי או על עיר נאסרו, וכך גם שמות בינלאומיים, כלומר לא איטלקיים.

החוק תוקן בשנת 2000, ומספר האיסורים צומצם. כיום אין לקרוא לילד או לילדה על שם ההורה (כל עוד שההורה עדיין בחיים) וגם לא על שם אח או אחות (חיים). בנוסף אין לקרוא לילדים בשמות מגוחכים או מבזים, השם חייב להתאים למין הביולוגי (לא ניתן לקרוא לבן בשם של בת, ולהיפך) וגם אי אפשר להעניק יותר משלושה שמות פרטיים. על אף שאין באיטליה רשימה מלאה של שמות אסורים, הרשויות יכולות למנוע מהורים להעניק לבנם או בתם שמות אבסורדיים. כך לדוגמה נאסר על הורים לקרוא לבנם על שם דמות מפוקימון, או על שם אדולף היטלר.


בניגוד למה שאיטלקים רבים מאמינים, אין איסור בחוק על השם בניטו (Benito – שמו הפרטי של מוסוליני), כל עוד שמדובר על השם הפרטי בלבד, ללא שם המשפחה. מצד שני, נראה כי שמות מיושנים של דיקטטורים ידועים לשמצה איבדו ממילא מקסמם – בשנת 2021 רק 9 ילדים נקראו בשם בניטו. גם השם אדלופו (הגרסה האיטלקית לשם אדולף) הוא חוקי, כל עוד שמדובר בשם הפרטי בלבד, ללא שם המשפחה. בדומה לבניטו, גם שם זה לא נהנה מפופולריות מיוחדת, ובשנת 2021 רק שישה ילדים נקראו כך.

השינויים המקיפים בשמות הניתנים לילדים מספרים לא מעט על השינויים החברתיים באיטליה כולה – מספרם של השמות הדתיים ירד, ומספרם של השמות הבינלאומיים עלה. המסורת פינתה את מקומה לשמות מקוריים וטרנדיים, ומשפחות רבות כבר לא מרגישות מחוייבות לקרוא לבנם על שם הסבא (כפי שהיה מקובל במשך תקופה ארוכה) ובוחרות בשמות מודרניים לפי טעמם האישי. אין ספק שיהיה מעניין לראות את השמות הפופולריים ביותר במדינה עוד 20 שנה...

5,048 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page