top of page

ביקור מחוץ לרומא - ווילה אדריאנה, ווילה ד'אסטה, ומרחצאות טיבולי

+ באיטליה
Saturday, January 29, 2022

7 דקות

חיפוש

עודכן: 7 ביוני 2022

במהלך יום הסיור שלפניכם נגלה מספר אוצרות בלתי נשכחים הנמצאים במרחק קצר מרומא: נבקר בווילה של קיסר רומאי ידוע, נסייר בגן רנסנסי הנחשב ליפה ביותר באירופה, ונתרווח במעיינות חמים מודרניים.


אורך המסלול: 3-4 שעות בשעות הבוקר, שעתיים אחר הצהריים, וזמן חופשי במעיינות החמים.


וילה ד'אסטה בטיבולי - צילום: Pixabay

כל ביקור ברומא עצמה הוא חוויה ייחודית ובלתי נשכחת, שנשארת לנצח בליבם של המבקרים. אבל גם מסביב לעיר הבירה, ולמעשה בכל רחבי מחוז לאציו (Lazio), תוכלו למצוא מקומות נדירים ביופיים, שכדאי מאד לבקר בהם. היום ניסע לאחד מהמקומות האלה – לעיירה טיבולי, המציעה למבקרים בה עושר מסחרר של אטרקציות.


העיירה טיבולי (Tivoli), או טיבור העתיקה (Tibur) מתגאה בשורשים עתיקים במיוחד – עתיקים אפילו יותר מרומא עצמה. טיבולי נוסדה ככל הנראה על ידי הסיקולי (Siculi – שבט עתיק שגר במזרח סיציליה בתקופת הברזל), או על ידי מתיישבים יוונים, ומפורסמת בזכות שני אתרים חשובים שהוכרו כאתרי מורשת עולמית על ידי אונסק"ו: וילה אדריאנה (Villa Adriana) – משכנו של הקיסר אדריאנוס, ווילה ד'אסטה (Villa d’Este), אחוזה מפוארת עם גן בסגנון איטלקי שנחשב ליפה ביותר באירופה.


בנוסף, ידועה העיר בזכות ספא מעיינות חמים מודרני בשם "לה תרמה די רומא" (Le Terme di Roma), שנבנה על גבי מערכת של מעיינות חמים העולים מבטן האדמה. כאן יכולים המבקרים לטבול בבריכות עשירות בגופרית, וליהנות משלל טיפולי בריאות ויופי.

איך מגיעים?

טיבולי נמצאת במרחק כ-25 קילומטרים מרומא, וניתן להגיע אליה במספר דרכים:

באוטובוס: יציאה מתחנת פונטה מאמולו (Ponte Mammolo) הנמצאת על קו B של המטרו. לאחר מכן יש להחליף לאוטובוס COTRAL, קו רומא-טיבולי-ויה פרנסטינה (via prenestina). האוטובוס עוצר במרחק כ-300 מטרים מווילה אדריאנה. מחיר הנסיעה הוא 1.30 יורו, וניתן לרכוש כרטיסים בכל בר, דוכן עיתונים, וחנות סיגריות (טאבאקאיו, באיטלקית – Tabaccaio).

ברכבת: יש לקחת את הרכבת לפסקרה (Pescara) מתחנת רומא טיבורטינה (Roma Tiburtina) ולרדת בתחנת טיבולי צ'נטרלה (Tivoli Centrale). ניתן לקנות כרטיסים לרכבת (מחיר הכרטיס 2.60 יורו) בתחנת הרכבת, בדוכני העיתונים, ובחנויות הסיגריות. מתחנת הרכבת יש לקחת את אוטובוס מספר 4, המגיע לווילה אדריאנה עצמה.

ברכב פרטי: זו האופציה הפשוטה, הנוחה, והמומלצת ביותר, משום שהתחבורה הציבורית באזור זה פועלת בתדירות נמוכה, וסובלת מביטולים תכופים. ניתן לשכור רכב פרטי ברומא דרך מגוון חברות פרטיות, כמו לדוגמה הרץ (Hertz) ויורופקאר (Europcar).


וילה אדריאנה – Villa Adriana

היעד הראשון שלנו נמצא מעט לפני העיר טיבולי עצמה. וילה אדריאנה מופיעה ברוב מכשירי הניווט והאפליקציות כ"Tivoli Villa Adriana", והכתובת המדוייקת היא Largo Marguerite Yourcenar 2, Tivoli, Roma. מחיר כרטיס הכניסה הוא 10 יורו, וניתן לרכוש כרטיסים במקום, או להזמין אותם מראש דרך אתר האינטרנט הרשמי של הווילה.


התאטרון הימי (‏Teatro Marittino‏) - צילום: Tango7174

פובליוס איליוס טראיאנוס אדריאנוס (או אדריאנו, Adriano, באיטלקית) נולד באיטליקה (באזור שכיום נמצא בספרד) בשנת 76 לפנה"ס. לאחר שאביו נפטר הוא אומץ בידי הקיסר מרקוס אולפיוס נרווה טראיאנוס.

לאחר שאדריאנוס עלה לשלטון בשנת 117 לפנה"ס הוא עמד בראש הצבא, וניצח על שלל מערכות. הוא פתר מספר סכסוכים טריטוריאליים והגה אסטרטגיה ששמרה על גבולות האימפריה ופישטה את המערכת הבירוקרטית. תחת שלטונו שגשגה האימפריה, ובעיני האיטלקים הוא נחשב לאחד מ"חמשת הקיסרים הטובים", אבל במסורת היהודית זכה אדריאנוס למוניטין מפוקפק בהרבה, ונודע כקיסר שדיכא ביד ברזל את מרד בר כוכבא (שבמהלכו ובסופו נהרגו מאות אלפי יהודים, עשרות אלפים נמכרו לעבדות, ועל היהודים נאסר להיכנס לירושלים).


אדריאנוס ניהל גם מערכה אכזרית כדי לקטוע אחת ולתמיד את ההתנגדות היהודית לשלטון רומא, והטיל סדרה של גזירות (הידועות בשם "גזירות אדריאנוס") על תושבי ישראל, במטרה לעקור מהשורש לא רק את התודעה הלאומית אלא גם את התודעה היהודית; בין היתר נאסר על היהודים לקיים ברית מילה ולשמור את השבת. הרבנים שהמשיכו במאבק ושמרו מצוות הוצאו להורג (אחד הידועים שבהם היה רבי עקיבא).

אדריאנוס נודע כקיסר משכיל, שביקר בכל חלקי האימפריה ולמד ללא הרף – הוא אהב שירה ואומנות, ונהג להזמין לווילה שלו אנשי ספרות ופילוסופים. הוא בנה מבנים מונומנטליים כמו חומת אדריאנוס באנגליה, דאג לשיפוץ הפנתיאון ברומא, והורה על בנייתם של מקדשים אחדים, וביניהם גם מקדש ונוס בפורום הרומאי. הוא נפטר ממחלת ריאות בגיל 62, ונקבר במאוזוליאום שהפך לאחד האתרים המרכזיים ברומא – מצודת סנט'אנג'לו (קסטל סנט'אנג'לו – Castel Sant’Angelo), המכונה גם "לה מולה אדריאנה", או "המאוזוליאום של אדריאנוס".


הווילה המלכותית של אדריאנוס נחשבת לגדולה ביותר מבין כל הווילות של כל קיסרי רומא, ומתפרשת על פני כ-12 קמ"ר (מתוכם 4 קמ"ר פתוחים לקהל הרחב). הווילה נבנתה בין השנים 118-133 לפנה"ס, על גבי הריסותיה של וילה רומאית מוקדמת יותר, מהתקופה הרפובליקנית, שהייתה שייכת לוויביה סבינה (Vibia Sabina), אשתו של הקיסר.

מבט על גני הווילה - צילום: Pixabay

וילה אדריאנה הייתה עיר לכל דבר, עם גנים, בריכות, מזרקות, שערים, מרחצאות, חדרי כושר, ספריות (הקיסר היה אדם משכיל מאד), היפודרום, אצטדיון, תיאטראות, מקדשים, מגורי צוות, וילות עבור האורחים, אולמות לקבלת קהל, ומגורים עבורי בני משפחתו של הקיסר.

אדריאנוס הפך את הווילה למקום המגורים הרשמי שלו בשנת 128 לפנה"ס, ובשנותיו האחרונות שלט מכאן על האימפריה כולה.

פסל לצד הבריכה - צילום: Pixabay

התוכנית של אדריאנוס, שהיה אדריכל בעצמו, הייתה לשחזר בתוך מתחם הווילה מבנים בעלי חשיבות


מרחבי האימפריה שלו, שבהם הוא ביקר במהלך מסעותיו. המבנים נבנו עם כמה התאמות אישיות, לפי טעמו של הקיסר. המבנים שאסור להחמיץ הם:


1. בריכת הקאנופוס (Canopo): מבנה זה הושפע מעיר מצרית עתיקה שראה אדריאנוס. מדובר על תעלה ארוכה (המדמה את הנילוס) שמוקפת בפסלים (המושפעים בחלקם מאלים מצריים) ובסופה ניצב מבנה. המבנה, שנקרא איל סרפאו (Il Serapeo), מקושט בפסלים של אלים רומאיים ובמזרקה המתיזה סילוני מים. כאן נהג הקיסר לערוך ארוחות ערב בלילות הקיץ החמים. הביקור במבנה הזה הותיר אותי נפעמת, ובהזדמנות אחת זכיתי לצפות פה במופע תיאטרון יפה עד כאב בשם "זיכרונותיו של אדריאנוס", שהתבסס על הרומן ההיסטורי שכתבה הסופרת הצרפתיה מרגריט יורסנאר (Marguerite Yourcenar). הספר תורגם גם לעברית, ויצא לאור בשנת 1987 בהוצאת זמורה ביתן.


2. התאטרון הימי (Teatro Marittino): זה מקום מיוחד שאני אוהבת במיוחד, בשל צורתו המעוגלת וההרמונית: שורת עמודים מחבקת את האגם, שבמרכזו ניצב אי מלאכותי ועליו הווילה שבה מצא הקיסר מפלט כאשר רצה להתבודד.


3. המרחצאות הקטנים והגדולים (Le grandi e piccole Terme): הרומאים העתיקים הבינו כבר בתקופה הרפובליקנית את חשיבותם של המרחצאות כמקום שבו אדם יכול להירגע ולטפל בעצמו, ובנו מרחצאות בכל רחבי האימפריה. בווילה של הקיסר נבנו כמובן שני מרחצאות – אחד עבור הקיסר ואחד עבור העובדים והאורחים.


4. התיאטרון היווני (Il Teatro Greco): תיאטרון קטן ופרטי, ששימש אורחים קרובים.


5. הספרייה היוונית והספרייה הלטינית (La biblioteca greca e la biblioteca latina): אדריאנוס היה קיסר משכיל, והורה על בנייתן של שתי ספריות גדולות מאד: אחת בגובה שלוש קומות, שחוברה לתיאטרון הימי; ואחת בגובה שתי קומות. שתיהן ניצבות מול גינה, שבמרכזה ניצבת מזרקה.


6. פיאצה ד'אורו (Piazza d’Oro): הפיאצה נמצאת בגבולו הדרומי של המבנה, ושימשה כחלל לאירוח רשמי. בין השאר היו כאן בריכה, נימפאום (מקדש רומאי עתיק שבו התקיים פולחן הנימפות) עם מזרקה שהשפריצה סילוני מים, ופורטיקו (מבנה שער מקורה עם עמודים).


בנוסף לאתרים האלה ישנם אוצרות רבים שכדאי לגלות, וביניהם גם המוזיאון שבו שמורים כמה מהפסלים המקוריים שהתגלו בזמן החפירות הארכיאולוגיות שנערכו באזור. פסלים אחרים מהווילה מפוזרים במוזיאונים בכל רחבי העולם.


בתום הביקור התרבותי הנהדר הזה, נלך לאכול ארוחת צוהריים במרכז טיבולי. המטבח המקומי הוא איכרי מאד באופיו, ומבוסס על מאכלים פשוטים ואותנטיים. בין המעדנים הטיפוסיים לאזור: אובה פיצוטלו (uva pizzutello) – זן ענבים בעלי צורה מוארכת ומיוחדת, דג הטרוטה, שחי בנהר האניינה (Aniene) ובאגמים הסמוכים לטיבולי, סקפטה (scafata), מנה המבוססת על ירקות כמו פול, אפונה, תפוחי אדמה, בצל ושום, פיצה קרשוטה (pizza cresicuta) – סוג של קינוח המתובל באניס, פירות הדר וליקר אדום בשם אלקרמס (alchermes), ופנג'לו (pangiallo) – מאפה מתוק עם דבש, פירות יבשים, צימוקים, קקאו ותפוזים.


הכניסו למכשיר הניווט של הרכב שלכם את הכתובת של חניון (פרקג'ו) פיצה מאסימו (Parcheggio Piazza Massino), ושם נשאיר את הרכב (מחיר שעת חנייה 1 יורו). מכאן נמשיך ברגל לאורך ויה רומא, ואז לאורך ויה דל פונטה גרגוריאנו (via del Ponte Gregoriano). כאן תוכלו להתפעל מהגשר שנבנה במאה ה-19 מאבן טוורטין, ושוחזר לאחר הפצצות בעלות הברית בשנת 1944. תוכלו גם לראות את המפלים והגנים של וילה גרגוריאנה (villa Gregoriana), שנבנו בידי האפיפיור גרגוריוס ה-16 במאה ה-19. הגנים המקסימים ממוקמים ליד מפל מרשים (השני בגובהו באיטליה). האתר סגור כרגע למבקרים.


מהגשר נמשיך לאורך ויקולו דלה סיבילה (Vicolo della Sibilla), ואז נפנה ימינה ונמשיך לאורך וויה דלה סיבילה עד שנגיע למספר 50 (via della Sibilla 50).

אם אתם נעים בעזרת התחבורה הציבורית, עליכם לקחת מווילה אדריאנה את קו מספר 4, לחזור לתחנת טיבולי, ללכת 15 דקות לאורך ויאלה מאציני (Viale Mazzini), ומשם להמשיך לאורך וויה דל פונטה גרגוריאנו.


הגענו אל היעד שלנו – מסעדת סיבילה (Sibilla), מסעדה אלגנטית וייחודית, שנפתחה לראשונה בשנת 1720, ואירחה לאורך השנים אורחים ידועי-שם ורבי מעלה כמו פרידריך וילהלם השלישי (מלך פרוסיה ואחיינו של נפוליאון), הירוהיטו קיסר יפן, יוקו אונו (אשתו של ג'ון לנון), ניל ארמסטרונג (האיש הראשון שהלך על הירח) ועוד רבים אחרים.


המסעדה ממוקמת למרגלות שרידיהם של שני מקדשים עתיקים, כך שבזמן שנהנה מהמנות הטעימות נוכל גם להתפעל מיופיים של המונומנטים החשובים האלה, ומקסמו של הנוף ההרמוני שמסביבם.

המקדש הראשון הוא מקדש סיבילה (Tempio della Sibilla) מהמאה השנייה לפנה"ס. כיום נותרו מהמקדש רק עמודים אחדים, וקיר. המקדש השני הוא מקדש וסטה (Tempio di Vesta), בעל צורה מעוגלת (בדומה למקדש וסטה שבפורום הרומאי ברומא), וגם הוא נבנה במאה השנייה לפנה"ס.

לאחר שטעמתם את המנות המעולות שהכין השף, נמשיך רגלית לעבר וילה ד'אסטה (Villa D’Este), הנמצאת במרחק 10 דקות בלבד מהמסעדה. על מנת להגיע לווילה נלך לאורך ויה דלה סיבילה עד שנגיע לפיאצה טרנטו (Piazza Trento). ניתן לרכוש כרטיסים במקום, או אונליין. מחיר הכרטיס עומד על 10 יורו (13 יורו אם מתקיימת במקום תערוכה).


וילה ד'אסטה

הגנים של וילה ד'אסטה הוכרו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בזכות יופיים וייחודים: שילוב של מזרקות, מערות, ומקדשי נימפאום המתיזים סילוני מים המקיפים את הווילה. הגנים המפורסמים נבנו בתקופת הרנסנס, ומתפרשים על פני שטח בגודל 400 מ"ר.

היה זה הקרדינל איפוליטו ד'אסטה שהפקיד את מלאכת התכנון בידי האדריכלים הטובים של זמנו, החל משנת 1550. העבודות נמשכו כעשרים שנה, ובהמשך שופץ המתחם מספר פעמים. כיום ניתן לבקר לא רק בגנים המפורסמים אלא גם בווילה ד'אסטה האלגנטית והמקושטת בפרסקאות, ששימשה כמשכנו של הקרדינל.

וילה ד'אסטה בטיבולי - צילום: Pixabay
המזרקות שבגני הווילה הן יהלום אדריכלי אמיתי, בזכות התחכום ההנדסי שלהן. הפסלים ומשחקי המים (חלקם מלווים במוזיקה) יוצרים אוירה הרמונית ואלגנטית.

כמה מהמזרקות החשובות ביותר הן:

-לה רומטה (La Rometta), או "מזרקת רומא בזעיר אינפין", ובה ניצבים העתקים של כמה מהפסלים הידועים ברומא.

-לה פונטנה דל ביקיירונה (La Fontana del Bicchierone) או "מזרקת הספל הגדול" שפיסל ג'ובאני לורנצו ברניני

מזרקת נפטון - צילום: Pixabay

-לה גרנדה פונטנה דל'אובאטו (La Grande Fontana dell’Ovato) או "המזרקה הסגלגלה", הניצבת בקצה שדרת "מאה המזרקות"

-לה פונטנה די פרוסרפינה (La Fontana di Proserpina), או "מזרקת פרוסרפינה" הכוללת נימפאום

-לה פונטנה די נטונו (La Fontana di Nettuno), או "מזרקת נפטון"

-המזרקות ה"מוזיקליות": מזרקת הציפורים (לה פונטנה דלי אוצ'לי – La Fontana degli Uccelli) ומזרקת העוגב (לה פונטנה דל,אורגנו – La Fontana dell’Orgnao).

בעבר קושטו גני הווילה בפסלים עתיקים רבים, אבל היום הפסלים מפוזרים במוזיאונים ברחבי העולם.


לה טרמה די טיבולי – מרחצאות המעיינות החמים של טיבולי

לאחר שצללנו לתוך עולם הטבע והאומנות, נחזור לרכב (או לתחנת הרכבת) וניסע לכיוון מרחצאות טיבולי – לה טרמה די טיבולי (Le Terme di Tivoli), הנמצאים בוויה טיבוריטנה ולריה (Tiburtina Valeria), בקילומטר 22,700.


המרחצאות האלה ידועים בזכות מי המעיינות "המבעבעים", המלאים בבועות. המים החמימים (בטמפרטורה קבועה של 23.8 מעלות) נחשבים כמרפאים בזכות הריכוז הגבוה של גופרית, המשמשת כחומר מחטא ואנטי-דלקתי. מי המעיינות נחשבים כמסייעים בטיפול בבעיות דרמטולוגיות, בעיות נשימה, בעיות בדרכי השתן, ובעיות מפרקים.


במרחצאות תוכלו למצוא ארבע בריכות באוויר הפתוח (שתי בריכות המותאמות לילדים ושתיים למבוגרים), ומפלים קטנים שאפשר לעמוד מתחתיהם ולעסות את הכתפיים בשלווה מוחלטת. הבריכות פתוחות מיוני ועד ספטמבר, ומחיר כרטיס הכניסה משתנה לפי העונה (ניתן להתעדכן באתר המרחצאות). בחודשי החורף ניתן להזמין כאן סדרה של טיפולים בבוץ ובמי המעיינות עצמם. ניתן כמובן לרכוש גם מוצרים המבוססים על מי המעיינות.


אם תרצו להישאר באזור, תוכלו להעביר את הלילה במלון ויקטוריה הממוקם בתוך מתחם המרחצאות ממש. ואם אתם מחפשים מקום מוצלח לאכול בו ארוחת ערב במרכז העיר טיבולי, תוכלו לנסות את פיצרייה דה ג'רמנו (Pizzeria da Germano), שמציעה אומנם תפריטים "אחידים" לתיירים על בסיס דגים או בשר, אבל נותנת תמורה מצוינת למחיר.

1,516 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page