top of page

היינות של מחוז פריולי

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

מי שלא אוהב יין לבן, כנראה שעוד לא טעם את היינות הלבנים של מחוז פריולי. לצד היינות הלבנים ממחוז אלטו אדיג'ה, מדובר על אחד האזורים המוצלחים והאיכותיים ביותר באיטליה. בין אם אתם חובבי יין מדופלמים או פשוט טועמים סקרנים, אני מזמינה אתכם לגלות את התוצרת האיכותית להפליא שמגיעה מפינה לא כל כך מוכרת בצפון המדינה...


כרמים בפרובינציה של העיר אודינה במחוז פריולי
כרמים בפרובינצית העיר אודינה במחוז פריולי - צילום: Depositphotos

סצנת היין בפריולי היא אחת המשובחות באיטליה. בניגוד לרוב המחוזות, שידועים בעיקר בזכות היינות האדומים המיוצרים בהם, בפריולי עיקר הגאווה הוא על היינות הלבנים.

ההמלצות הספציפיות ליינות שכדאי לטעום נמצאות בהמשך המאמר, אבל לפני כן – בואו ניקח צעד אחורה, ונדבר על הענבים. משום שכדי להבין את היינות של פריולי, יש להכיר קודם כל את זני הענבים שמככבים במקום.


אחד הענבים הידועים ביותר והמזוהים ביותר עם מחוז פריולי הוא ענב הפריולאנו (Friulano). בשל סכסוך משפטי עם הונגריה, הוחלף שמו של הענב (בעבר הוא נקרא טוקאי) ומאז שנת 2007 הוא ידוע בשם "פריולאנו". התנאים הגיאוגרפיים והאקלימיים המתקיימים בפריולי הם מושלם עבור הענב הזה, והתוצאה היא שניתן לייצר ממנו יינות מרהיבים – עדינים אך גם עשירים בניחוחות מורכבים ובעלי גוף, מלאי אישיות ובלתי נשכחים, לעיתים.

זני ענבים נוספים שאפשר למצוא במחוז, המהווים את הבסיס ליינות הלבנים של פריולי, הם ריבולה (Ribolla), ומלבזיה איסטריאנה (Malvasia Istriana), זן עתיק במיוחד שהגיע לאזור בתקופת הסרניסימה (רפובליקת ונציה). בנוסף, ניתן למצוא גם זנים המוגדרים כ"בינלאומיים" כמו שרדונה, סוביניון בלאן, ריזלינג, פינו בלאן ועוד.


יינות פריולי מתחלקים לכמה אזורי ייצור מרכזיים: היינות המיוצרים בחלק המערבי של המחוז (אזור פורדנונה), כמו למשל Grave DOC ו- Latisana DOC, היינות המיוצרים באזור ג'וליאנה, כמו למשל Carso DOC, ויינות Isonzo DOC המיוצרים באזור גוריציה. אבל היינות המעניינים באמת, שזכו למירב התהילה, הם אלה הממוקמים באזור הגבעות הגבוהות שעל הגבול עם סלובניה: יינות Colli Orientali del Friuli, ויינות Collio. בנוסף יש לציין שבמחוז פריולי מייצרים גם פרוסקו, אבל במאמר זה לא נקדיש לו תשומת לב מיוחדת.


הטרואר בפריולי הוא יוצא דופן ותנאי מזג האוויר הייחודיים (אקלים נוח, הבדלי טמפרטורות משמעותיים בין היום והלילה, והקרבה להרים האלפיים מחד ולהים האדריאטי מאידך) מאפשרים לענבים לפתח טעמים מורכבים במיוחד. שיטת ייצור היין ביקבים הטובים משמרת את האלמנטים האלה ונמנעת מ"לחנוק" אותו עם טכניקות יישון. כך, יכולים היצרנים להדגיש את איכויותיו הטבעיות של היין. מכיוון שאת יינות ה-DOC וה-DOCG אפשר לייצר ממגוון רחב מאד של זני ענבים (השם מופיע גם על הבקבוק), הכלים העומדים לרשות המגדלים הם רבים ומגוונים. כך, יינות על בסיס פינו גריג'ו (Pinot Grigio) או שרדונה שבאזורים אחרים היו מצליחים לזכות לכל היותר בציון 7.5-8, יתגלו לפתע במלוא תפארתם.


כמו במקומות רבים באיטליה, לא כדאי להדביל את הטעימות ליינות ה-DOC וה-DOCG בלבד. כמה מהיינות המעניינים ביותר מגיעים דווקא מהשילובים המדוקדקים שהיננים רוקחים על בסיס ניסיונם והבנתם, ואינם קשורים בהכרח לתקנות הקונסורציום הרשמיות. השיטה הטובה ביותר היא לטעום גם את היינות ה"רשמיים" של היקנים הטובים, וגם לטעום את היינות ה"אלטרנטיביים" שהם מייצרים.


Friuli Colli Orientali DOC

תחת הקטגוריה הרחבה הזאת, המשתרעת על פני 19 עיירות ממזרח לאודינה (Udine), מתכנסים כמה מהיינות הטובים ביותר במחוז פריולי – יינות מאוזנים ומורכבים, שזכו לכינוי Super Whites (משחק מילים המתייחס ליינות מסוג Super Tuscans המפורסמים ממחוז טוסקנה). אף שהמחוז ידוע במיוחד בזכות היינות הלבנים שלו, יש לציין שבאזור זה אפשר למצוא גם יינות אדומים (וגם יינות קינוח).


תחת הקטגוריה הכללית הרחבה אפשר למצוא גם כמה תת אזורים ספציפיים וידועים: צ'אלה (Cialla), Ribolla Gialla di Rosazzo, Pignolo di Rosazzo, Schioppettino di Prepotto, Refosco di Faedis.

על הבקבוק יצויין לרוב הענב ששימש כבסיס המרכזי ליין (85%), לדוגמה: Friuli Colli Orientali Chardonnay, במקרה ש-85% מהענבים ביין הם מזן שרדונה. הקרקעות כאן עשירות בחוואר ובגיר, והגפנים נשתלו לאורך טרסות תלולות, שהפכו לאחד מסימני ההיכר של האזור.

בין אם מדובר ביינות על בסיס ענבי פינו גריג'ו, המתאפיינים בגון נחושת בהיר וטעמים מלאים, או ביינות על בסיס ענבי הפריולאנו שמצליחים להיות גם פירותיים וגם מינרליים, תוכלו למצוא כאן שפע של בקבוקים מעולים ובעלי גוף, המתאימים חלקם גם ליישון (ואפילו ממושך!)



מבין היינות האדומים של האזור, מצוינים במיוחד הם יינות ה-Pignolo di Rosazzo המצטיין בצבע עמוק, טאנינים רכים, פוטנציאל יישון מרשים וניחוחות עמוקים של פירות יער ודובדבנים. האהוב עליי באופן אישי הוא ה-Schioppettino di Prepotto, המיוצר סביב העיירה נושאת אותו השם (Prepotto). זהו יין העשוי מזן מקומי שמייצג נאמנה את הגבעות עליהן הוא צומח, ועשיר באופן מסחרר כמעט בניחוחות מורכבים (פירות כהים, תבלינים מתוקים, ציפורן ויער). כדאי לנסות גם את ה-Refosco nostrano, בעיקר בגרסת הריזרבה. היין האדום הזה מגיע מאזור העיירה Faedis וסביבותיה.




קוליו Collio

זהו, כאמור, האזור המפורסם השני במחוז. היינות שמגיעים מאזור קוליו משובחים בהחלט, במיוחד אלה שעשויים מענב הפריולאנו (Collio Friulano DOC), ועשירים בניחוחות פרחים, קמומיל, ועשבי תיבול ים תיכוניים. מעולים הם גם היינות המיוצרים מענב מקומי בשם מלבזיה (ישנם כ-17 סוגים של ענבי מלבזיה באיטליה, המלבזיה המקומי בפריולי נקרא Malvasia Istriana). כדאי מאד לטעם גם את ה-Collio bianco– בלנד המורכב ממספר זני ענבים לבנים המותרים על פי חוקי הקונסורציום. יינות קוליו שמגיעים מהעיירה Cormons אהובים במיוחד – ובצדק!



Lison DOCG

יין ידוע נוסף בפריולי הוא הליזון (המיוצר למעשה גם בכמה חלקים ממחוז ונטו השכן). את ה-Lison מייצרים מענבי פריולאנו (המכונים טאי Tai במחוז ונטו). הכמות המינמלית של ענבי פריולאנו צריכה לעמוד על 85%, ושאר הענבים צריכים להגיע מאזורי הגידול המורשים. בניגוד ליינות המפורסמים האחרים של פריולי, הליזון מגיע מאזור מישורי ש"נעטף" בידי שני נהרות: טליאמנטו (Tagliamento) וליוונצה (Livenza), עשיר באדמת גיר וחרסית ומינרלים רבים. בזכות הפרשי הטמפרטורות המשמעותיים בין היום והלילה, והרוחות המייבשות את היקבים, מפתחים הענבים ארומות נהדרות. ניחוחות התפוחים ועשבי התיבול, פרחי הקמומיל וויסטריה, הפירותיות העדינה והטעמים המלאים הופכים את היין הזה לפופולרי במיוחד.




פיקוליט Picolit

גם אם אינכם חובבים מושבעים של יינות קינוח מתוקים, אי אפשר לבקר באזור פריולי מבלי לטעום את יין הפיקוליט (Picolit) הידוע. היין הזה נחשב לנדיר, בשל העובדה שהענב הוא מקומי, והתפוקה נמוכה ביותר. האשכולות הספורים שמייצרת כל גפן עשירים מאד בטעמים, והתוצאה היא בלתי נשכחת.




מה כדאי לטעום?

מכיוון שהמגוון כאן הוא מורכב ומתפצל לאינספור תת קטגוריות, ומכיוון שחלק מהיינות המומלצים לא נכנסים לשום קטגוריה "רשמית", החלטתי להכין במקרה הזה רשימה נפרדת של יינות מומלצים מכל הקטגוריות, בנפרד בתיאור היינות הנפוצים במחוז. כמובן שכדאי לא רק לטעום אלא גם לבקר, ולתאם מראש ביקור ביקבים המומלצים, כדי שתוכלו להתרשם בעצמכם מהיופי והאיכות.


יקב Schiopetto הוא יקב היסטורי ידוע, שעיצב במידה רבה את סגנונם של היינות הלבנים במחוז. בעלי היקב מגדירים את עצמם כשילוב בין אלגנטיות צרפתית, טכנולוגיה גרמנית, וענבים מקומיים מפריולי. זו הגדרה מדויקת, לטעמי. יינות ה-Friulano מקטגוריית ה-Mario Schiopetto שלהם קוטפים פרסים מידי שנה, ומומלצים במיוחד.

יקב Russiz Superiore, באזור קוליו, מציע כמה יינות Collio Bianco מצטיינים (ונגישים גם מבחינת המחיר).


יקב Borgo del Tiglio באזור קוליו ידוע בזכות יין ה-Collio studio di bianco, המבוסס על שילוב קסום בין ריזלינג מקומי, סוביניון ופריולאנו שמחבר את הכל ביחד. אפרסקים בשלים, שקדים וניחוחות יער ממלאים את החך והופכים את היין הזה לאחד המזוהים ביותר עם היקב.

יקב טורוס מציע גם הוא יינות מעולים באזור קוליו, וה- collio על בסיס פינו גריג'ו מצולח במיוחד ועשיר בניחוחות פרחים לבנים, אגסים ושקדים.


אחד היקבים האהובים עליי הוא Venica & Venica – היינות הלבנים שלהם, מאזור קוליו, מצליחים להפתיע ולרגש בכל פעם. לחובבי הפריולאנו (אני!) כדי במיוחד לטעום את ה-Friulano 'Ronco delle Cime'. היין, המבטא באופן מושלם את אופי המקום, ומגיע מהפינה הגבוהה ביותר ביקב, מגפנים בגובה 270 מטרים מעל פני הים, שנשתלו בכיוון צפון מזרח.



יקב Jermann הוא אחד היקבים המפורסמים ביותר במחוז פריולי, ובלתי אפשרי להמליץ רק על יין אחד מתוך הקולקציה המסחררת שלהם. ולכן לא אנסה אפילו... נתחיל עם יין שעונה על ההגדרה "וואו" – Vintage Tunina. יין רחב יריעה וזהוב, יבש ומלא, בעל ניחוחות פרחוניים ודבשיים נעימים. היין המושלם ללוות ארוחת דגים עשירה. זהו בלנד של ארבעה זנים: סוביניון, שרדונה, ריבולה ומאלבזיה. יין מעניין נוסף הוא ה- Capo Martino, שנקרא על שם גבעה בלב אזור גוריציה. גם במקרה הזה מדובר על בלנד, המורכב מזנים מקומיים שונים העוברים תהליך יישון מסורתי במשך עשרה חודשים. וכמובן שכדאי לנסות גם את השרדונה המעולה שלהם (W…Dreams), אחד הטובים בפריולי. שלושת היינות שמניתי הם המיוחדים ביותר באוסף, אבל גם יינות הפתיחה ה"רגילים" מצוינים.


גם מאזור ה- Friuli Colli Orientali מגיעים כמה יינות נפלאים ממש, כמובן: יקב Torre Rosazza נולד בתוך מבצר קטן מימי הביניים והפך לשם דבר בזכות היינות המורכבים שמגיעים מהגבעות המזרחיות (Colli Orientali), לא רחוק מהעיירה המקסימה צ'יווידאלה דל פריולי (Cividale del Friuli). חובבי Ribolla gialla ימצאו כאן יין מצויין – שמח וקופצני, ועשיר בניחוחות פרי בשל (מלון ופירות הדר).


יקב Butussi מציע סוביניון מצויין במיוחד (ואני דווקא לא מחובבי הסוביניון), ואילו יקב Livio Felluga, אחד הטובים באזור, מציע יינות עמוקים וחכמים. ה- Friuli Colli Orientali Illivio מצויין ועוצמתי, ונותן גם תמורה טובה למחיר. האשכולות נבצרים ידנית, והתסיסה הראשונית והמלולקטית מתבצעות בחביות קטנות. התוצאה נהדרת! ה-Rosazzo שלהם הוא מרשים אף יותר, יין אריסטורטי (כפי שהם מכנים אותו), בלנד של ענבי האזור הידועים (פריולאנו, סוביליון, ריזלינג, מלבזיה וכו') ומתאפיין בניחוחות פרועים ועשירים של פרחים לבנים ופירות בשלים – מושלם בשלוב עם פירות ים.



באזור Friuli Isonzo פועל יקב Lis Neris הידוע. בליבו של עמק נהר איזונצו, אזור שטוף שמש בעל מיקרו-אקלים ים תיכוני, מייצרת המשפחה יינות איכותיים מאז שנת 1879. מבין היינות השונים, ה-Pino grigio המלא ובעל הגוף בולט במיוחד לטובה.

חובבי ה-ribolla gialla ירצו בוודאות לטעום את היינות של Feudi di Romans. היקב ההיסטורי והמצטיין הזה הוא שם דבר בקרב אוהבי יין, ופועל כבר למעלה ממאה שנה. האיכות כאן היא שם דבר, החל מה-ribolla וכלה בשרדונה והפינו גריג'ו המצוינים.


אם אתם מתעניינים ביינות טבעיים, יינות כתומים ובאופן כללי יינות שעשויים "קצת אחרת", אל תפספסו את היינות הפאנקיים של יקב Radikon. לא בהכרח מתאימים לכל חך, אבל מרתקים מבחינה טכנית. המלצה חמה מקבל גם יקב Gravner, שפועל לפי עקרונות ביודינמיים.


ולסיכום, הערה קטנה: הדרך הטובה ביותר להבין לעומק את החיבור בין יינות פריולי לגסטרונומיה של המחוז היא באמצעות שילובם בארוחה פריאולנית אמיתית. אבל מה כדאי להכין? אני מזמינה אתכם לקרוא את המאמר שלנו על המאכלים הטיפוסיים של מחוז פריולי, ולצלול לעומק הצלחת המטאפורית...


82 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

היינות של מחוז פריולי
Friday, November 24, 2023
טיול בגבעות פרוסקו: בעקבות הנופים והיין המבעבע האהוב
Monday, November 13, 2023
היינות של סיציליה
Sunday, August 20, 2023
האוכל והיינות הטעימים של מחוז לה מארקה
Sunday, July 2, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
היינות של מחוז אומבריה
Wednesday, March 15, 2023
היינות של מחוז קמפניה
Monday, February 27, 2023
שני יקבים מיוחדים ושתי מסעדות מומלצות באזור קיאנטי
Tuesday, April 19, 2022
יין איטלקי - שלושת המלכים – אמרונה, ברונלו ובארולו
Thursday, February 17, 2022
בציר ענבים ומתכון עוגת קברנה סוביניון
Saturday, December 11, 2021
ורונה - יקב קטן, קסם פשוט
Sunday, March 29, 2015
לשתות יין בורונה
Friday, October 31, 2014

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page