top of page

היינות של סרדיניה

+ באיטליה
Friday, April 21, 2023

5 דקות

חיפוש

עודכן: 20 באוג׳ 2023

פרויקט היינות האיטלקיים נמשך, והפעם אנחנו בסרדיניה. האי הפראי והיפהפה הזה מתגאה בכמה מהחופים המרהיבים ביותר באיטליה, אבל זו לא הסיבה היחידה להגיע לביקור. סרדיניה היא יעד נהדר גם עבור חובבי יין, שכן תנאי האקלים והשטח הייחודיים של האי מאפשרים את יצירתם של כמה יינות מפתיעים ומוצלחים במיוחד. סקרנים? בואו ללגום איתנו!


כרם ענבים בבציר
כרם ענבים בבציר - צילום: Depositphotos

לא פשוט להסביר את סרדיניה. לא פלא שהמחוז הזה זכה למעמד אוטונומי באיטליה, שכן הוא באמת לא דומה לשום מקום אחר במדינה. לכאורה זהו יעד תיירותי קלאסי: החופים מרהיבים, האוכל מצויין ומסלולי ההליכה מרתקים. אבל האמת היא שיש משהו אחר ומסתורי בסרדיניה. זהו יעד קשה לפענוח וקשה עוד יותר להבנה, המושפע באופן עמוק ממסורות בנות אלפי שנה הממשיכות להתקיים בפינות נסתרות של האי.

סרדיניה מציעה למבקרים בה גם טבע מפואר וגם אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, גם עיירות צבעוניות ומיוחדות וגם אוכל טעים. ומה לגבי היין? טוב ששאלתם. היין הסרדי נהדר, והגיע הזמן להקדיש לו את תשומת הלב לה הוא ראוי.


במאמר זה נסקור כמה מהיינות הבולטים באי, ונגלה כמה פנינים לא מוכרות. לפני שנתחיל, הערה טכנית: בעברית האי סרדיניה נקרא, כאמור, סרדיניה. באיטלקית, לעומת זאת, האי נקרא סַרְדֶנְיָה (Sardegna). מכיוון ששמם של רבים מהיינות פה כולל גם את שם האי, הכיתוב בעברית ישקף תמיד את שם היין באיטלקית (לדוגמה: מוניקה די סרדניה Monica di Sardegna DOC ולא מוניקה די סרדיניה).


קאנונאו די סרדניה (Cannonau di Sardegna DOC)

הקאנונאו הוא ללא ספק אחד היינות הסרדים המפורסמים והנפוצים ביותר. כדי להבין את היין האיקוני הזה, יש להבין את זן ענבים שממנו הוא מיוצר – זן שנושא את אותו השם (קנונאו).

ענבי הקנונאו הם קרובי משפחה של ענבי הגרנאש (Grenache) הצרפתיים, ונחשבים לענבים העתיקים ביותר באזור הים התיכון – חפירות אריכאולוגיות שנערכו בסרדיניה גילו שזן הקנונאו צמח פה כבר לפני כ-3000 שנה. ענבי הקנונאו משמשים כבסיס למספר יינות, והידוע מבניהם הוא ה-Cannonau di Sardegana DOC – יין קטיפתי ועוצמתי המתאפיין בניחוחות מורכבים (צמחי תבלין, תבלינים מתוקים).


על פי חוק מותר לייצר את הקנונאו בכל רחבי האי, אבל ברור מאליו שטעמו של היין משתנה באופן משמעותי בהתאם לאזור שבו הוא יוצר. מבט זריז במפה יבהיר שפני השטח באי משתנים באופן דרמטי בין אזור לאזור, וכך קורה שגם אם שני יקבים ישתלו את אותו הזן, יין הקנונאו שיתקבל יהיה שונה למדיי. בהחלט יתכן שתטעמו שני בקבוקי קנונאו כה שונים בטעמם זה מזה, עד שתשאלו את עצמכם: האם מדובר באמת על אותו היין? אם זה נשמע לכם מוזר, דעו שאינכם היחידים שמסתייגים מהשיטה. החלוקה המשונה הזאת מעוררת ביקורת גם בקרב היצרנים והמבקרים, וכבר שנים שהאיטלקים מנהלים דיון (ארוך...) על הצורך לארגן מחדש את מחוזות היין באי. מי יודע, אולי יום אחד זה גם יקרה... עד אז, תוכלו להתנחם בעובדה שקיימים כבר היום שלושה תת-אזורים המייצרים יין קנונאו מעניין במיוחד: Nepente di Oliena, ו-Capo Ferrato, ו-Jerzu.



תחת הקטגוריה "יין קנונאו" תוכלו למצוא מספר יינות: קנונאו רוזה, קנונאו אדום, קנונאו אדום קלאסיקו, קנונאו אדום ריזרבה, יין קינוח מתוק (liquoroso) ויין קינוח יבש וארומטי במיוחד. על פי חוק, על מנת לקרוא ליין Cannonau di Sardegna DOC יש להשתמש בלפחות 85% ענבי קנונאו (הגדלים באי, כמובן), וליישן את היין במשך שנתיים (או יותר).


לטעמי כמה מיינות הקנונאו הטובים ביותר מגיעים מחלקו הדרומי של האי, וליתר דיוק מפרובינציית נואורו (Nuoro), וממזרח האי, מאזור אוליאסטרה (Ogliastra). היינות האלה, הזוכים לתואר "קלאסיקו", מבוססים על לפחות 90% ענבי קנונאו, ומתאפיינים בניחוחות מפתים במיוחד. מעניין לדעת שהיין המיוצר ספציפית כאן זכה לפרסום רב לא רק בזכות טעמו (המצויין) אלא גם בזכות תרומתו המשוערת לאורך חייהם של התושבים.


האי סרדיניה מוגדר כ-"BLUE ZONE", כלומר אזור בעולם שבו אחוז גבוה מהתושבים מאריכים ימים וזוכים להגיע לגיל 100 (ואף למעלה מכך). הנושא מעורר עניין רב בקרב החוקרים, ונדמה כי לצד פקטורים גנטיים, גם התזונה הים-תיכונית המאוזנת (הכוללת יין קנונאו, כמובן, העשיר בפוליפנולים), שפע של פעילות גופנית וקשרי משפחה חזקים תורמים כולם לחייהם הארוכים של התושבים. ואם אתם זקוקים לסיבה נוספת כדי להגיע לביקור, דעו לכם שהחופים באזור הזה יפים במיוחד!

איפה אפשר לטעום יינות קנונאו מצויינים?

נסו את היינות הנהדרים שמייצר יקב GIUSEPPE SEDILESU



 

ורמנטינו די סרדניה (Vermentino di Sardegna DOC) ו-ורמנטינו די גאלורה (Vermentino di Gallura)

היין הנפוץ והנלגם ביותר בסרדיניה, כיאה לאי שבו החיים מתנהלים ברובם על קו המים, הוא הוורמנטינו, כמובן. ענבי הוורמנטינו משמשים כבסיס למספר יינות, אך השניים האיכותיים והמפורסמים ביותר הם ורמנטינו די סרדניה, וורמנטינו די גאלורה.


את הוורמנטינו די סרדניה ניתן לייצר בכל רחבי האי, והיין אכן מיוצר בפרובינציות קליארי, אלגרו, ססארי ואוריסטאנו. כמובן שאיכות היין וטעמו משתנים בהתאם לאזור הייצור, אך באופן כללי ניתן לומר שהוורמנטינו די סרדניה הוא יין לבן יבש ונעים, המתאים מאד לאפריטיבו קליל (או אפילו כיין המלווה דגים על הגריל). הקרבה לים היא יתרון משמעותי, והבריזות המלוחות לא רק טוענות את היינות במינרליות נעימה אלא גם מגנות על הגפנים ומאזנות את הטמפרטורות הקיצוניות בחודשי הקיץ.


חובבי הוורמנטינו (ואני בהחלט נמנית עליהם) מכירים בוודאי את היינות המיוצרים מהענב המצויין הזה באזור טוסקנה וליגוריה, אבל כדאי לדעת ש"ממלכת" הוורמנטינו האמיתית נמצאת בסרדיניה, ויינות הוורמנטינו של האי הם מיוחדים בהחלט.

בניגוד לקנונאו, ענבי הוורמנטינו אינם סרדים מקוריים, והחוקרים חלוקים בדעתם בשאלה כיצד הגיעו לאי. יש מי שטוען שהענבים הגיעו מצפון איטליה, אחרים מאמינים שהגיעו מצרפת. יהיה המקור אשר יהיה, כיום הוורמנטינו הוא אזרח סרדי של כבוד.

על פי חוק היין יש לייצר את יין הוורמנטינו מכמות מינימלית של 85% ענבי ורמנטינו (ועוד 15% ענבים לבנים לא ארומטיים). הוורמנטינו די סרדניה מתאפיין בניחוחות פרחים לבנים, פירותיות נעימה, וסיומת מרירה עדינה מאד. היין קיים גם בגרסה מבעבעת.


הוורמנטינו די גאלורה (Vermentino di Gallura), לעומת זאת, משחק בליגה אחרת. זהו היין היחיד בסרדיניה שזכה למעמד DOCG, ונחשב ליין הלבן האיכותי ביותר המיוצר באי (ואחד הלבנים הטובים באיטליה). זהו יין מרשים ואלגנטי, מינרלי באופן נהדר, ובעל גוף שמתאים לליווי מנות "רציניות" יותר כמו דגים ופירות ים.


איפה אפשר לטעום ורמנטינו די סרדניה מצויין?

נסו את היינות של CANTINA SURRAU



 

קאריניאנו (Carignano del Sulcis DOC)

אחד היינות האדומים הטובים באי מגיע מהקצה הדרומי ביותר של סרדיניה, מאזור סולצ'יס (Sulcis). יין הקריניאנו מוכר הרבה פחות מהקנונאו, אבל שווה לגלות אותו! היין האדום הזה לוכד בתוכו את טעמי הים והצמחייה המקומית, הוא מינרלי ובעל גוף, ועשיר בטעמים מפתים של פירות וריבה וניחוחות תבלינים. אין ספק שזהו אחד היינות הסרדים המועדפים עליי (חבל רק שקשה למצוא אותו בחנויות מחוץ לאי...).


איפה אפשר לטעום יינות קריניאנו מצויינים?

נסו את היינות האיכותיים של CANTINA DI SNATADI



 

מוניקה די סרדניה (Monica di Sardegna DOC)

יין אדום נוסף שכמעט ולא מוכר מחוץ לאיטליה, הוא יין המוניקה. את המוניקה מייצרים מענבים הנושאים את אותו השם (מוניקה) והתוצאה היא יין בעל גוף בינוני, המתאפיין בטאנינים מעוגלים וניחוחות של פרי ופרחים (דובדבנים ופירות יער, בעיקר). זהו יין פשוט יותר מהקרינאנו או הקנונאו, ומתאים ללגימה לצד ארוחת צהריים קלה בקרב המשפחה.

היכן אפשר לטעום יין מוניקה איכותי?

נסו את היינות של יקב SANTA MARIAL LA PALMA



 

רומנג'ה (Romangia IGT)

לא כל היינות האיכותיים מוגדרים בהכרח כ- DOC או DOCG, וכדי לגלות את הפנינים הנסתרות כדאי להרחיב (מטאפורית) את החיך ולנסות גם דברים קצת אחרים. הרומנג'ה הוא יין נהדר, המיוצר באזור ססארי (Sassari), אך בהשוואה ליינות הידועים של האי הוא סובל מאנונימיות כמעט מוחלטת.

יינות רומנג'ה קיימים במספר גרסאות (אדום, לבן, מבעבע ועוד), ועשויים משילוב של זנים טיפוסיים לאזור.

איפה אפשר לטעום יין רומנג'ה מצויין?

נסו את היינות המיוחדים והבלתי נשכחים של יקב TENUTA DETTORI



 

טוריגה (Turriga IGT) ו-ISOLA DEI NURAGHI IGT

אחד היינות החשובים בסרדיניה הוא הטוריגה, המיוצר באזור ISOLA DEI NURAGHI, מענבי קנונאו, קריניאנו, בובאלה סארדו (Bovale Sardo) ומלבזיה נרה (Malvasia nera). זהו יין שלא מתבדח: בעל גוף, נוכחות ובוקה עשיר, אלגנטי וכמעט דרמטי, הייתי אומרת, מסוג היינות שמביאים במתנה לארוחה חשובה או אירוע (צפו לשלם לפחות 80 יורו לבקבוק, כלומר מחיר דומה לבקבוק אמרונה או ברונלו...).


איפה אפשר לטעום את יין הטוריגה המצויין?

הטוריגה מיוצר על ידי יקב ARGIOLAS בלבד. זהו יין חד פעמי, ומחירם של בקבוקים מבצירים נחשקים מטפס מעלה מעלה...



אם לא מתחשק לכם לשלם סכום שכזה, נסו את "אחיו הצעיר" של היין הזה: ISOLA DEI NURAGHI ROSSO IGT של יקב TANI – יין נהדר ממש, ומעט יותר זול (כ-50 יורו לבקבוק). היקב הזה, יש לדעת, מייצר באופן כללי כמה מהיינות הסרדים הטובים ששתיתי, והם באופן קבוע קוטפים פרסים בתחרויות.




יינות ISOLA DI NURAGHI IGT קיימים בכמה גרסאות (אדום, לבן, מבעבע...) ומיוצרים בכל רחבי האי, אבל כמובן שהאיכות לא אחידה. השם הרומנטי – אי הנוראגים – מתייחס למבני האבן המגליתים הפרהיסטוריים (נוראגה - nuraghe) הטיפוסיים לאי סרדיניה.


מבנה אבן פרהיסטורי (נוראגה) באי סרדיניה
מבנה אבן פרהיסטורי (נוראגה) באי סרדיניה - צילום: Public domain

הדרך הנכונה ביותר לטעום את היינות האלה היא לצד המאכלים הסרדיים המסורתיים. למאמר על המאכלים החשובים והטעימים ביותר בסרדיניה, לחצו כאן!

279 צפיות0 תגובות
היינות של מחוז פריולי
Friday, November 24, 2023
טיול בגבעות פרוסקו: בעקבות הנופים והיין המבעבע האהוב
Monday, November 13, 2023
היינות של סיציליה
Sunday, August 20, 2023
האוכל והיינות הטעימים של מחוז לה מארקה
Sunday, July 2, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
היינות של מחוז אומבריה
Wednesday, March 15, 2023
היינות של מחוז קמפניה
Monday, February 27, 2023
שני יקבים מיוחדים ושתי מסעדות מומלצות באזור קיאנטי
Tuesday, April 19, 2022
יין איטלקי - שלושת המלכים – אמרונה, ברונלו ובארולו
Thursday, February 17, 2022
בציר ענבים ומתכון עוגת קברנה סוביניון
Saturday, December 11, 2021
ורונה - יקב קטן, קסם פשוט
Sunday, March 29, 2015
לשתות יין בורונה
Friday, October 31, 2014

עשוי לעניין אותך

אריאלה בנקיר | עיתונאית, סופרת, סומלייה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page