top of page

היינות של מחוז קמפניה

+ באיטליה
Monday, February 27, 2023

5 דקות

חיפוש

עודכן: 28 בפבר׳ 2023

האוכל המדהים של נאפולי ומחוז קמפניה מוכר למבקרים רבים, אבל מה לגבי היין? באזור זה מייצרים כמה מהיינות המוצלחים באיטליה, אבל רובם לא מאוד מוכרים מחוץ לארץ המגף. אם אתם סקרנים לטעום משהו חדש ומעניין אבל לא יודעים היכן להתחיל, המאמר הזה יעלה אתכם על הדרך הנכונה


נתחיל בלציין את המובן מאליו: אי אפשר שלא להתאהב במראות, בניחוחות ובטעמים של מחוז קמפניה. נאפולי הבירה היא חגיגה משכרת של צבעים והפתעות, ובכל רחבי המחוז אפשר למצוא יעדים בלתי נשכחים כמו הריביירה האמלפיטנית, קפרי, סורנטו, סלרנו, פומפיי, קזרטה, ועוד.

עובדה קצת פחות ידועה, היא שמחוז קמפניה מפורסם מסיבה נוספת: היינות המעולים שמיוצרים פה. רוצים ללגום משהו חדש? הגיע הזמן לחלוץ את הפקק המטפורי, ולצאת לדרך!


היינות של מחוז קמפניה – כמה עובדות

למעלה מ-165 מיליון ליטרים של יין מיוצרים במחוז קמפניה מידי שנה – כ-60% יינות אדומים, ו-40% יינות לבנים. הטופוגרפיה של המחוז מתאימה מאד לגידול גפנים, והאדמה הפוריה הפכה את האזור כולו ליעד חקלאי נחשק. היינות האדומים של קמפניה מתאפיינים בדרך כלל באופי דרמטי למדיי – אלה יינות גדולים, כבדים ועזים. היינות הלבנים הם מינרליים, פרחוניים ובאופן כללי מצויינים.

ארבעת היינות הידועים ביותר במחוז הם גם אלה שזכו למעמד DOCG, המבטיח שיטות ייצור מחמירות ומסורתיות:


Taurasi DOCG

יין הטאורזי (Taurasi DOCG) המרשים, המיוצר מענבי אליאניקו (Aglianico), הוא יין אדום "גדול" קלאסי – בעל גוף ונוכחות, מבנה מורכב, ופוטנציאל יישון נהדר. רבים מכנים אותו "הבארולו של הדרום", בשל העוצמה המלווה כל לגימה. הטופוגרפיה של האזור משחקת תפקיד מכריע בבניית העוצמה הזאת – גפני האליאניקו צומחות בגובה 400, 500 ואף 600 מטרים מעל פני הים, ואדמת הגיר והחרסית המאפיינות את השטח משפיעות על מבנה היין.


יין הטאורזי מיוצר באזור העיר אירפיניה (Irpinia), הנמצאת כ-50 קילומטר מנאפולי, ונחשב ליין עתיק ומודרני גם יחד – עתיק, משום שהוא תועד לראשונה לפני כ-2800 שנה, כאשר האזור נשלט על ידי היוונים. מודרני, משום שתהליך הייצור הנוכחי של היין מבטיח מוצר מתוחכם ואלגנטי, ועשיר בטעמים פירותיים סוערים (דובדבנים שחורים, שזיפים ופירות יער).


על פי חוק, יין הנושא את השם טאורזי חייב להיות מורכב מלפחות 85% ענבי אליאניקו. שאר הענבים הם מזנים אדומים מקומיים. תהליך היישון אורך 3 שנים לפחות, ועבור יינות טאורזי ריזרבה (Taurasi Riserva) זמן היישון ארוך אף יותר: לפחות 4 שנים (ומתוכן 18 חודשים בחביות עץ אלון).


איפה כדאי לטעום את הטאורזי?

אחד המקומות המומלצים והמפורסמים ביותר הוא יקב Mastroberardino: היקב ששלף את היין העתיק מתהום הנשייה, החל לייצר אותו מחדש בשיטות מודרניות, והעלה אותו בשנת 1968 לגדולתו הנוכחית.



Greco di Tufo DOCG

אם עוד לא יצא לכם לטעום את אחד היינות הלבנים הטעימים באיטליה, זה הזמן לכפר על השנים האבודות. את היין האלגנטי, המינרלי, היבש ושופע הניחוחות הזה מייצרים מלפחות 85% ענבים מזן Greco di Tufo ו-15% ענבים מזן coda di volpe bianca. זהו אחד מהיינות הלבנים האיטלקים המועדפים עליי, ואם תתנו לו צ'אנס, אני בטוחה שהוא יהפוך לאחד האהובים גם עליכם. אחד היתרונות שלו הוא שמדובר ביין מושלם לליווי מנות דגים ופירות ים. דמיינו את עצמכם יושבים במסעדה קטנה, משקיפים על מפרץ נאפולי, מנשנשים צלחת של פסטה ברוטב פירות ים ולוגמים גרקו די טופו צונן. איזו מחשבה משמחת!


היין מיוצר בפרובינציית אוולינו Avelino, וקיים בארבע גרסאות: גרקו די טופו, גרקו די טופו ריזרבה, גרקו די טופו ספומנטה (כלומר מבעבע, המיוצר במקרה זה בשיטת הקלאסית – שיטת שמפנואז), וגרקו די טופו ספומנטה ריזרבה.


ענבי גרקו די טופו הם קרובי משפחה של ענב נפוץ אחר באזור זה – ענב הגרקו ביאנקו (Greco Bianco) והגיעו לאזור לפני אלפי שנה, מיוון העתיקה.

הגפנים גדלות בגובה 400 מטר לפחות מעל פני הים, ובזכות תנאי מזג האוויר האופטימליים, הקרקע, וההבדלים המשמעותיים בין הטמפרטורות ביום ובלילה, מציג היין פרופיל טעמים וריחות מורכב ואף מפתיע.


איפה כדאי לטעום יין גרקו די טופו מצטיין?

אחד היקבים המפורסמים במחוז קמפניה הוא Feudi di San Gregorio, ואחד ממוצרי הדגל של היקב הזה הוא הגרקו די טופו שלהם.




Fiano di Avellino DOCG

יין הפיאנו הלבן מפורסם לא פחות מהגרקו די טופו, ואהוב בזכות הטעם המינרלי המאוזן והניחוחות המפתים של פרחי תפוז, אגוזים, ותפוחים. גם זן הפיאנו הגיע לאיטליה לפני אלפי שנה. היין נחשב לאחד היוקרתיים בימי הביניים, ועדויות מהמאה ה-12 מלמדות שהיה זה אחד היינות המועדפים על פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה.


כמובן שגם שיטת הייצור של היין הזאת מוגדרת על פי חוק, ובמקרה הזה על היין להכיל לפחות 85% ענבי פיאנו ו-15% ענבים מקומיים אחרים (הזנים המותרים לשימוש הם גרקו ביאנקו, קודה די ולפה ביאנקו, וטרביאנו טוסקנו).


היין מיוצר בכל פרובינציית אוולינו (Avellino), אבל אין ספק שאופי היין וטעמיו משתנים בהתאם לאזור הספציפי בפרובינציה שממנו הוא מגיע. יינות פיאנו שמגיעים מאזור לאפיו (Lapio), לדוגמה, מצטיינים במבנה מורכב, פרחוניות נעימה ומינרליות גבוהה, ולדעת רבים זהו אחד האזורים הטובים ביותר. יינות פיאנו שמגיעים מאזור מונטפרדאנה (Montefredane) נחשבים לאיכותיים, ויינות הפיאנו מאזור הגבעות שממזרח לאוולינו (Avelino) מתאפיינים בניחוחות חזקים של מאפים קלויים ואגוזי לוז.


איפה אפשר לטעום יין פיאנו די אוולינו מצויין?

יקב Feudi di San Gregorio, שהזכרתי קודם בסעיף העוסק בגרקו די טופו, מצטיין גם בהכנת יינות פיאנו מצויינים.


Aglianico del Taburno DOCG

האליאניקו דה טאבורנו הוא היין הרביעי ממחוז קמפניה שזכה להיקרא DOCG (שאר היינות הם DOC, או IGP, או נטולי קטגוריה רשמית). זה יין אדום שלא בא לשחק משחקים – עז, כבד ודומיננטי, האליאניקו מתאפיין בניחוחות וטעמים של דובדבנים, ליקריץ, דיו ושזיפים שחורים.


איפה אפשר לטעום יין אליאניקו די טאבורנו מצויין?

נסו את Cantina del Taburno, המתמחה ביינות הטיפוסיים האלה מאז שנת 1972.




Falanghina del Sannio DOC

אחד היינות הלבנים הידועים ביותר ממחוז קמפניה אמנם לא מוגדר כיין DOCG, אבל זה לא מפריע לו לקטוף פרסים רבים. על פי חוק היין עשוי מכמות מינימלית של 85% ענבי פלנגינה ארומטיים. ישנם סוגים רבים (מאד) של יין פלנגינה – היין מתחלק לפי אזורי הייצור ולפי סוג היין עצמו (פלנגינה רגיל, פלנגינה מבציר מאוחר, פלינגה מבעבע, פלנגינה מבעבע שיוצר בטכניקת שמפנואז...). הרמה איננה אחידה, ולכן כדאי להתמקד ביקבים טובים, שנותנים את מלוא הכבוד ליין היבש והפרחוני הזה.


איפה אפשר לטעום יין פלנגינה דל סאניו מצויין?

נסו את יקב Fontanavecchia, אחד השחקנים המצטיינים באזור.




Falerno del Massico DOC

יין נעים וכיפי, המיוצר גם הוא מענבי פלנגינה. המתיקות הנעימה של ענבי הפלנגינה באה לידי ביטוי ביין השמח הזה, שמתאים במיוחד לחודשי הקיץ הלוהטים. היין מיוצר באזור קאזרטה (Caserta), וכולל שלושה תת-סוגים: פאלרנו לבן (לפחות 85% ענבי פלנגינה), פאלרנו אדום (לפחות 60% ענבי אליאניקו ועד 40% ענבי פיידירוסו), ופאלרנו פרימיטיבו, העשוי עם ענבים מזן פרימיטיבו (Primitivo).


איפה אפשר לטעום יין פלארנו מצויין?

נסו את היינות הטובים של Villa Matilde.




Ischia DOC

כיאה לאי עשיר באדמה וולקנית, איסקיה מציעה יין לבן מוצלח במיוחד. כמה חבל שכמעט אף אחד לא מכיר אותו! מסורת ייצור היין באיסקיה נמשכת מזה 2700 שנה, ובתקופה הרומאית כונה האי Enaria, כלומר ארץ היינות. בזכות האקלים, הרוח המגיעה מהים, ומבנה הקרקע, היינות כאן מתאפיינים במגוון רחב במיוחד של ניחוחות מפתים. יין מסוג Ischia DOC מתחלק ללא פחות מאשר שבע תת קטגוריות (הכוללות גם יינות אדומים וגם יינות לבנים). יין האיסקיה DOC הידוע והמוצלח מכולם הוא היין הלבן, המיוצר מענבי ביאנקוללה (Biancolella) ופורסטרה (Forestera), מגפנים שנשתלו במורדות הר אפומאו (Epomeo).


איפה אפשר לטעום יין איסקיה DOC מצויין?

נסו את היינות הטובים של יקב Cenatiempo.




Lacryma Christi del Vesuvio DOC

כיאה למוצר איטלקי אמיתי, גם את היין הזה מלווה אגדה דרמטית: מספרים שכאשר השטן ירד לגיהנום, הוא גנב עימו פיסה מגן העדן – כלומר פיסה ממפרץ נאפולי. כאשר ישו ראה מה הצליח השטן לגנוב, הוא הזיל דמעה ומהדמעה הזאת צמחו הגפנים שמהן מייצרים את היין. יהיו בוודאי כמה אגרונומים שיערערו על הסיפור הזה, אבל בואו לא נהיה קטנוניים...


את הענבים מזן קפרטונה (Caprettone – המשמשים לייצור הלקרימה די קריסטו בגרסת היין הלבן) ופיידירוסו (Piedirosso– המשמשים לייצור הלקרימה די קריסטו בגרסת היין האדום) הביאו עימם היוונים במאה החמישית לפנה"ס. גם בתקופת רומא העתיקה שימש האזור הזה לגידול גפנים, וגם הנזירים שבנו מנזרים גדולים באזור בימי הביניים המשיכו את המסורת החקלאית ושתלו גפנים בכל מקום. גם היום כלום לא השתנה, ובזכות האדמה הפוריה והעשירה בלחות ממשיך אזור וזוב לשמש אלפי חקלאים.


איפה אפשר לטעום יין לקרימה די קריסטו מצויין?

נסו את היינות האיכותיים של יקב Casa Setaro.




623 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

היינות של מחוז פריולי
Friday, November 24, 2023
טיול בגבעות פרוסקו: בעקבות הנופים והיין המבעבע האהוב
Monday, November 13, 2023
היינות של סיציליה
Sunday, August 20, 2023
האוכל והיינות הטעימים של מחוז לה מארקה
Sunday, July 2, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
היינות של מחוז אומבריה
Wednesday, March 15, 2023
היינות של מחוז קמפניה
Monday, February 27, 2023
שני יקבים מיוחדים ושתי מסעדות מומלצות באזור קיאנטי
Tuesday, April 19, 2022
יין איטלקי - שלושת המלכים – אמרונה, ברונלו ובארולו
Thursday, February 17, 2022
בציר ענבים ומתכון עוגת קברנה סוביניון
Saturday, December 11, 2021
ורונה - יקב קטן, קסם פשוט
Sunday, March 29, 2015
לשתות יין בורונה
Friday, October 31, 2014

עשוי לעניין אותך

אריאלה בנקיר | עיתונאית, סופרת, סומלייה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page