top of page

היינות של מחוז אומבריה

+ באיטליה
Wednesday, March 15, 2023

6 דקות

חיפוש

מחוז אומבריה פחות מוכר מטוסקנה, וגם היינות האומברים סובלים מאנונימיות מסויימת. אבל האמת היא שדווקא כאן, בלב איטליה, תמצאו כמה יינות מצטיינים. אם אתם מחפשים משהו חדש ומעניין לטעום, היינות האומברים האיכותיים רק מחכים שתתנו להם צ'אנס...


יקב אנטיניורי, קסטלו דלה סלה, אומבריה
יקב אנטיניורי, קסטלו דלה סלה, אומבריה - צילום: באדיבות עמוד הפייבסוק של היקב

אומבריה היא אחד המרכזים החקלאיים החשובים באיטליה, ואפשר למצוא כאן מוצרים באיכות נהדרת – שעועית ועדשים, שמן זית ודגנים, פסטה וכמהין, בשר וגבינות – זהו אזור המצטיין בשפע קולינרי אמיתי. מה שפחות ידוע הוא שגם היינות של אומבריה מצטיינים באיכותם, ואם אתם מפקפקים בטענה הזאת, דעו שיין לבן מאומבריה בשם Castello della Sala (ראו בהמשך) זכה לפני כמה שנים בתואר "היין הלבן הטוב ביותר באיטליה".


למסורת ייצור היין באומבריה יש היסטוריה ארוכה במיוחד. האטרוסקים גידלו גפנים וייצרו כאן יין כבר לפני 2500 שנה, וכמובן שהרומאים המשיכו בדרכם. בימי הביניים שגשגו הגפנים על הגבעות, ובמאה ה-16 הכריז האפיפיור פאולוס השלישי שהיינות מאומבריה הם "מושלמים גם לקיץ וגם לחורף", והוא לא טעה. רוב יינות המחוז לא מאוד מוכרים מחוץ לאיטליה, אבל בשנים האחרונות ניכר שהמצב מתחיל להשתנות. תיירות היין באומבריה פורחת, ויותר יותר מטיילים, איטלקים וזרים, מגיעים לכאן בחיפוש אחר היינות המסורתיים של המחוז. לצד היינות ה"ותיקים" אפשר למצוא גם כמה יינות חדשים ומעניינים, שייננים מקומיים הרפתקנים מפתחים במרץ.

מהם היינות המפורסמים ביותר במחוז אומבריה?

באופן כללי, רבים מהיינות הידועים ביותר באיטליה הם יינות המוגדרים כ-DOCG או DOC, כלומר יינות המיוצרים באזור גאוגרפי מוגדר, על פי חוקים מוגדרים (ויהיה מי שיאמר: נוקשים). החוקים הללו מבטיחים שיין הנושא שם מותג מוגן (לדוגמה: Chianti Classico DOCG, Barolo DOCG וכן הלאה) יענה על קריטריונים ברורים וידועים. אף שהם מגבילים את טווח הפעולה של היננים, החוקים הללו מבטיחים שכל בקבוק יין הנושא את שם המותג יעמוד בסף איכות מסויים וייצג אותו נאמנה. בין היתר, מגדירים חוקי ה-DOC וה-DOCG את הענבים שבהם מותר להשתמש (אילו זנים ובאילו אחוזים?), שיטות השקייה, זמן יישון מינימלי (בחבית ובבקבוק), ועוד.


מחוז אומבריה מתגאה בשני יינות המוגדרים כיינות DOCG: Torgiano Riserva DOCG ו-Montefalco Sagrantino DOCG. אל השניים האלה מצטרפים 13 יינות נוספםים המוגדרים כ-DOC, כמו לדוגמה Todi DOC, Colli Martani DOC, Orvieto DOC, Montefaclo DOC ואחרים.


מהם הענבים הנפוצים במחוז אומבריה?

באומבריה מיוצרים הן יינות לבנים והן יינות אדומים. הענב הלבן המפורסם ביותר במחוז הוא הגרקטו (Grechetto), המשמש כבסיס לאינספור יינות, והענב האדום הידוע ביותר הוא הסגרנטינו (Sagrantino). מספר הזנים והיינות כאן הוא נמוך בהשוואה למחוזות אחרים, אבל אין פירוש הדבר שלא תמצאו באומבריה כמה הפתעות מעניינות ומשתלמות מאוד.


אז מה כדאי לשתות? הרשימה שלפניכם כוללת כמה מהיינות הידועים ביותר, וגם כמה יינות מוכרים פחות אבל מומלצים במיוחד. כשזה מגיע ליין, אין תחליף לסקרנות: כדאי תמיד לנסות הכל ולאמץ גישה סקרנית. רק כך תוכלו למצוא יינות שיסובבו לכם את הראש (במובן החיובי של המילה, כמובן).


Torgiano Rosso Riserva DOCG

הטורג'אנו הוא אחד מיינות הדגל של המחוז, ומככב במסעדות. היין העוצמתי הזה מיוצר לא רחוק מפרוג'ה, סביב העיירה טורג'אנו (Torgiano), ועשוי מענבי סנג'ובזה (70% לפחות) ומשילוב של ענבים נוספים – מקומיים (כמו קאנאיולו) או בינלאומיים. הטורג'אנו בפירוש איננו יין קליל לארוחת הצהריים – מדובר על יין גדול ובעל גוף, שמלווה לרוב מנות בשריות. תהליך הייצור המוקפד מתיר ליצרנים לשחרר את היין לשוק רק לאחר שהתיישן במשך 36 חודשים (6 חודשים מתוכם בבקבוק).

קיימת גם גרסה פשוטה יותר של היין הזה – Torgiano DOC, והקטגוריה הזאת כוללת בתוכה גם יינות לבנים (Torgiano DOC bianco) וגם יינות אדומים (Torgiano DOC rosso). היין קיים גם בגרסה מבעבעת.


איפה אפשר לטעום יין Torgiano Rosso Riserva DOCG מצוין?

נסו את יקב TENUTA DI TORGIANO מקבוצת LUNGAROTI, אחת מיצרניות היין הגדולות והחשובות באומבריה.




Montefalco Sagrantino DOCG

את יין הסגרנטינו מייצרים בעיירה העתיקה מונטפאלקו (Montefalco) שנוסדה בידי הרומאים וצמחה בימי הביניים. שמה של העיר ניתן לה על ידי הקיסר פרידריך השני, בשל מיקומה הגבוה, קרוב לפסגת ההר (פירוש המילה Monte, באיטלקית, הוא הר), ובשל מספרים הגבוה של בזים (falco) שחגו בשמיים. מידי שנה נערך כאן פסטיבל יין מוצלח, המושך קהל גדול.


המונטפלקו סגרנטינו מיוצר מ-100% ענבי סגרנטינו הגדלים בתחומי האזור המורשה. היו אלה (כנראה) הנזירים הפרנציסקנים שהביאו את ענבי הסגרנטינו לאומבריה, אף שחוקרים מסויימים טוענים שזן הענבים הזה הגיע למחוז אף קודם לכן, בעזרתם האדיבה של נזירים ביזנטיים. כך או אחרת, היין שהופק מהענבים האלה שימש לעיתים קרובות לטקסים דתיים.

לאחר שנים ארוכות של הזנחה זכה המונטפאלקו סגרנטינו למעין רנסנס קטן בשנות ה-90, בזכות כמה מבקרי יין שגילו אותו מחדש והחלו לשווק אותו לקהל בינלאומי. כיום מדובר על אחד היינות הידועים ביותר במחוז.


זהו יין בעל גוף גדול וכוח מתפרץ, בין היתר בשל העובדה שענבי הסגרנטינו מכילים כמות גבוהה במיוחד של טאנינים. חלק חשוב מתהליך ייצור היין מוקדש לעידון וריכוך הטאנינים האלה – על פי חוק יש ליישן את היין במשך 30 חודשים לפחות (12 מתוכם בחביות עץ). לאחר מכן על היין "לנוח" בבקבוק במשך 4 חודשים נוספים.


בזכות הטעם הקטיפתי וניחוחות הפירות השחורים, העור והווניל, מתאים המונטפאלקו סגרנטינו לליווי המנות הבשריות הטיפוסיות למחוז, החל מבשר צלוי וכלה בפסטה ברוטב ראגו עשיר.

גרסה נוספת של אותו היין היא ה-Sagrantino passito. במקרה זה הענבים עוברים תהליך ייבוש מקדים, והתוצאה היא יין קינוח עשיר המתאפיין בטעמים דומיננטיים של פירות אדומים.


איפה טועמים יין מונטפאלקו מצויין?

נסו את היקב ההיסטורי Arnaldo Caprai.




Orvieto DOC ו-Orvieto Classico DOC

זהו אחד היינות הלבנים האיכותיים במחוז, וכנראה שגם אחד הידועים שבהם. היין מזוהה עם העיר אורבייטו ועם מחוז אומבריה, כמובן, אבל מיוצר למעשה גם באזור ויטרבו (Viterbo), שבצפון לאציו.

כמו רבים מהיינות האטרוסקים, גם שורשיו של היין הזה עתיקים במיוחד. היו אלה האטרוסקים העתיקים ששתלו כאן גפנים, והשתמשו במערות שחצבו באבן הטוף כדי לייצר ולשמר את היינות שהכינו.

יין אורבייטו נודע כחביב במיוחד על שליטים ואנשי דת, ונשלח בכמויות מסחריות דרומה, לרומא. מספרים שהאפיפיור גרגוריוס השישה עשר אף ביקש שגופתו תישטף ביין הזה לפני שיובא לקבורה.


כיום ניתן למצוא יינות Orvieto Classico, המיוצרים באזור ההיסטורי, ממש מסביב לעיר אורבייטו, ויינות Orvieto DOC המיוצרים בכל רחבי האזור, ולא רק מסביב לעיר. יין האורבייטו מיוצר עם ענבי גרקטו (grechetto) וטרביאנו טוסקנו (או פרוקאניקו procanico, כפי שנקרא הזן באזור זה). השילוב בין השניים הוא שילוב מנצח, והתוצאה היא ינות מאוזנים, עגולים, עם ניחוחות של פרחים ואפרסקים בשלים ומינרליות נהדרת (המאפיינת בעיקר את היינות שמגיעים מאזורים וולקניים). מעניין לדעת שישנם שני זנים של ענבי גרקטו – גרקטו די אורבייטו, וגרקטו די טודי (Todi). שניהם משמשים לייצור יינות אורבייטו, אך ההבדלים בטעם בין השנים – ניכרים.


לצד היין הלבן הקלאסי (Orvieto Classico) ניתן למצוא כאן גם יין קינוח בשם Orvieto DOC muffa nobile, המיוצר בעיקר במחוז השכן (לאציו), לא רחוק מאגם בולסנה. הגפנים באזור הזה מרוויחות שלוש פעמים – גם ממבנה הקרקע, גם מהבריזה העשירה בלחות, וגם מהבדלי הטמפרטורות המשמעותיים בין היום והלילה. פירוש המילה muffa הוא עובש, אבל לא כל העובשים מסוכנים תמיד עבור היין. במקרה הזה העובש הוא למעשה בברכה, משום שהמתקפה של פטריית הבוטריטיס מובילה ליצירתו של "ריקבון אציל", המעלה משמעותית את ריכוז הסוכרים בענב. בזכות התהליך הזה ניתן לייצר יינות קינוח עשירים ומורכבים בטעמים וניחוחות.


איפה אפשר לטעום Orvieto Classico DOC?

יקב Decugnano dei Barbi הוא יקב היסטורי ויפה ליד אורבייטו, המציע מספר יינות איכותיים וגרסה טעימה במיוחד של ה-Orvieto Classico DOC.




Todi DOC

יין טודי כמעט ולא מוכר מחוץ למחוז אומבריה, אבל אם יצא לכם לבקר בעיר היפה והעתיקה Todi, כדאי לכם לטעום את היין המקומי. כמו רובם המוחלט של היינות הלבנים באזור גם יין טודי מיוצר מענבי גרקטו. מעניין להשוות בין היין הזה לבין "בן דודו" מאזור אורבייטו. זהו יין לבן ומאוזן, פרחוני ובעל גוף.


איפה אפשר לטעום יין Todi DOC מצוין?

נסו את היינות ביקב Peppucci המשפחתי.




Castello della Sala

קסטלו דלה סלה איננו סוג של יין אלא יקב חשוב – אחד היקבים בבעלות משפחת אנטינורי המפורסמת. היקב מתפרש על פני שטח של 200 הקטרים, ובליבו ניצב מבצר עתיק מהמאה ה-14. רוב הזנים שנשתלו כאן הם ענבים לבנים – מקומיים (גרקטו) ובינלאומיים (שרדונה, סוביניון בלאן), ולצידם גם זן אחד מעט מפתיע: פינו נרו, שלדברי ינני האחוזה משגשג כאן בצורה יוצאת דופן.


היין המפורסם ביותר המיוצר פה הוא ה- Cervaro della Sala, יין הדגל של היקב. מדובר על יין העשוי מענבי שרדונה וגרקטו, העובר גם תסיסה מלולקטית ויישון בחביות.

היין כיכב במקום הראשון ברשימת "100 היינות הלבנים הטובים ביותר לחודשי הקיץ", שפרסם מבקר היין הידוע ג'יימס סקלינג James Suckling.


מומלץ מאוד לטעום את ה-Cervara della Sala אם אתם באזור. ואם כבר יוצא לכם להגיע ליקב ואתם מחפשים יין קינוח איכותי, דעו לכם שהיין ה-muffato המיוצר כאן (Muffato della Sala), שצבעו זהוב וכל כולו ניחוחות של פירות יבשים וזעפרן, הוא לא פחות ממעולה.




Colli del Trasimeno DOC

יין נוסף (או ליתר דיוק – קטגוריית יינות נוספת) שכמעט איש לא מכיר היא ה-Colli del Trasimeno. היינות האדומים והלבנים המשתייכים לקטגוריה הזאת (המכונה לעיתים בפשטות Trasimeno DOC) מיוצרים מגפנים שגדלות על הגבעות התלולות מסביב לאגם טראזימנו. תנאי מזג האוויר המצויינים מאפשרים ליקבי האזור ליצור יינות נעימים מאוד לשתייה. את היינות האדומים מייצרים מענבי סנג'ובזה וגמאי (Gamay), ואילו את היינות הלבנים – מענבי גרקטו (Grechetto).


איפה אפשר לטעום יינות Trasimeno DOC טובים?

נסו את יקב Pucciarella המקסים.




יינות גרקטו 100%

ישנם כמה וכמה יינות באומבריה העשויים מ-100% ענבי גרקטו, ולעיתים קרובות משתלם לטעום אותם. נסו לדוגמה את Montefalco grechetto DOC, המיוצר באזור מונטפאלקו.


אני מקווה שהרשימה הקצרה הזאת עוררה בכם סקרנות ורצון ללגום משהו חדש. היינות האומברים אולי לא נחשבים למתוחכמים וליוקרתיים ביותר באיטליה, אבל אין ספק שהם טעימים, כיפיים, והרבה יותר מעניינים ומורכבים ממה שרוב המבקרים מתארים לעצמם. בנוסף, הם נותנים תמורה מעולה למחיר. לחיים!

504 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

אריאלה בנקיר | עיתונאית, סופרת, סומלייה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page