top of page

מסורות חג הפסחא – מצפון ועד דרום

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

חג הפסחא הוא אחד החגים החשובים ביותר באיטליה הקתולית, ולרגל החג מתמלאת הארץ כולה באירועים מעניינים (ומאכלים טעימים...). איך מציינים האיטלקים את חג הפסחא? איפה נערכות התהלוכות המרשימות ביותר לרגל יום שישי הקדוש ומהם המאכלים הטיפוסיים שכדאי לכם לנסות אם אתם מבקרים באזור? לשרה פרסקטי יש כמה רעיונות מוצלחים


מאפה ה"קולומבה" עוגה חג הפסחא
מאפה ה"קולומבה" עוגה חג הפסחא - Depositphotos

חג הפסחא מציין את תחייתו מהמתים של ישו, שלושה ימים אחרי שנצלב, ומתקיים תמיד ביום ראשון. בניגוד לחג המולד, שנחגג מידי שנה ב-25.12, אין לפסחא תאריך קבוע – מידי שנה התאריך המדויק נקבע בהתאם ללוח השנה הירחי.


חג הפסחא הוא רגע השיא של השבוע הקדוש (La settimana santa) שמתחיל שבוע קודם לכן (עם "יום ראשון של הדקלים" -- Domenica delle palme). במהלך השבוע הקדוש מציינים גם את יום חמישי הקדוש (היום שבו נערכה הסעודה האחרונה), ואת יום שישי הטוב (היום שבו נצלב ישו). חג הפסחא נחגג בסוף התענית – תקופה של 40 יום שבה האיטלקים שומרי מסורת מכריזים על פיורטי (fioretti), כלומר התנזרות מתענוגות (או חטאים) מסויימים, כמו שתיית אלכוהול או אכילת מאכלים מתוקים.

לפי המסורת הקתולית, כל ימי השישי לאורך חודשי התענית מוגדרים כ"יום שישי הרזה", ולא אוכלים בהם בשר. המנהג הזה אמנם נפוץ פחות בקרב הדורות הצעירים, אבל הוא לא נעלם – אל תתפלאו אם בזמן שתטיילו ברחבי איטליה תמצאו שהמסעדות המסורתיות מעדכנות את התפריטים בתקופה הזאת, ומגישות מגוון מנות קלות יותר, על בסיס ירקות.


אבל כל זה נמשך רק עד חג הפסחא עצמו, כאמור, ובתום התענית ולרגל הפסחא איטליה כולה נשטפת בגל צוהל של חגיגות דתיות, שכוללות כמובן גם ארוחות מפוארות ועשירות. בכל אזור, ובעצם בכל עיר, תוכלו למצוא מסורות ספציפיות ומיוחדות לחג. סקרנים לגלות כיצד חוגגים את החג החשוב הזה ברחבי ארץ המגף? המשיכו לקרוא!


איך חוגגים את חג הפסחא ברחבי איטליה?

לפני שנענה על השאלה "איך", יש לענות על השאלה "עם מי?". כדאי לדעת שפה באיטליה קיימת אמירה רווחת: "חג המולד עם ההורים שלך, פסחא עם מי שאתה רוצה" (Natale con i tuoi, Pasqua con chi vuoi). בניגוד לכריסטמס, שנחגג תמיד בקרב המשפחה, לא כולם בוחרים להעביר את חג הפסחא דווקא עם בני משפחתם. יש מי שבוחרים לחגוג עם חברים, יש מי שמנצלים את החג כדי לצאת לטיול מחוץ לעיר, ויש מי שמסתפקים בארוחת צהריים קלה ביום החג, כדי לשמור על הרוח ועל התיאבון לקראת פסקואטה (Pasqueta), היום השני של חג הפסחא (Lunedì dell’Angelo), שמוקדש באופן מסורתי לברביקיו עם חברים.


פסחא בסיציליה

מסורת הפסחא בסיציליה מורגשת במיוחד. מספר אירועים דתיים נערכים ברחבי האי לרגל החג, והידוע ביותר הוא תהלוכת המסתורין (la processione dei Misteri) המתרחשת בטרפאני (Trapani) ונמשכת לא פחות מ-24 שעות (!), החל ממוצאי יום שישי הטוב ועד שבת. התהלוכה מתארת את הפסיון של ישו (כלומר מסע הייסורים שעבר ישו בדרך לצליבה), ומוצגים לאורכה פסלי קודש המדגימים את תחנות הפסיון השונות (לדוגמה: הלקאת ישו בידי החיילם הרומיים, כתר הקוצים שנחבש לראשו, ועוד). הפסלים נישאים ברחובות העיר על ידי המאמינים, המערסלים אותם מול הקהל. תהלוכת המסתורין של טרפאני נטועה עמוק בתרבות המקומית ונחגגת כבר למעלה מ-400 שנה. זהו אחד מרגעי השיא בעיר, ומשתתפים בו רבים מבני טרפאני כמו גם קהל המבקרים הגדול שמגיע במיוחד כדי לצפות באירוע.


אבל טרפאני איננה המקום היחיד שבו תוכלו לצפות בחגיגות החג. אחד האירועים המיוחדים ביותר שנערכים לרגל הפסחא מתקיים בפלרמו, וליתר דיוק בעיירה פריצי (Prizzi). הארוע נקרא ריקוד השדים (il ballo dei diavoli), ומתקיים באופן מסורתי בשעות אחר הצהריים של חג הפסחא עצמו. כוכב הריקוד הוא המוות, המיוצג על ידי גבר הלבוש בצהוב ועל פניו מסכה בצורת גולגולת. ה"מוות" מלווה בשדים הלבושים בבגדים אדומים שפניהם מוסתרות מאחורי מסכות פח. המוות והשדים מתהוללים ברחבי העיר לצלילי מוזיקה, ובין ריקוד לריקוד מבקשים כסף מהעוברים ושבים. לאחר שהם מגיעים לכיכר המרכזית של העיירה (פיאצה בארונה, Piazza Barone) מתעמתים המוות והשדים עם מלאכים הלבושים בבגדים בהירים, ולאחר "קרב" מוכרז ניצחונם של המלאכים. כי הטוב תמיד מנצח!


ריקוד השדים סיציליה
ריקוד השדים - Depositphotos

אירוע חשוב נוסף נערך בעיירה אנה (Enna) שבמרכז סיציליה, והתהלוכה שמארגנים בני העיר לרגל יום שישי הטוב היא אחת הגדולות והמפוארות באי, וגם אחת העתיקות ביותר – בני אנה מציינים את הפסיון של ישו מאז שנת 1261, והחגיגות מושפעות מאד מהמסורות הספרדיות (סיציליה הייתה נתונה במשך תקופה ארוכה תחת שליטת הכתר הספרדי). למעלה מ-2500 אנשים בקפוצ'ונים מחודדים ולבנים פוסעים ברחובות ונושאים עימם לפידים ופסלים בגודל אדם של ישו ושל המדונה הבוכיה. זהו ארוע כל כך חשוב, עד שחגיגות השבוע הקדוש של אנה זכו להכרה רשמית מטעם אונסק"ו.





מסורות חג הפסחא בטוסקנה

אחת המסורות היפות במחוז טוסקנה נערכת בפירנצה: אני מדברת על טקס פיצוץ העגלה (lo Scoppio del Carro), כמובן! ביום החג עצמו גוררים שני זוגות שוורים לבנים עגלה גדולה, בעודם מלווים במצעד של מוזיקאים, חיילים בלבוש טיפוסי למאה ה-15, ומניפי דגלים. העגלה עמוסה כולה בזיקוקים, וכאשר מגיעה התהלוכה אל הקתדרלה של פירנצה מחובר אליה חוט ארוך שנמתח כל הדרך עד למזבח המרכזי של הקתדרלה. על רקע שירת Gloria in excelsis Deo מצית הארכיבישוף של פירנצה יונה (מלאכותית), והיונה נעה לאורך החוט עד שהיא מגיעה לעגלה ומובילה לסדרה של פיצוצים.


שורשי המסורת הזאת עתיקים מאד – לפי האגדה המקומית הכול התחיל בשנת 1097 כאשר פאצינו די פאצי (Pazzino di Pazzi), פיורנטיני מבטן ומלידה, השתתף במסע הצלב לארץ הקודש והיה הראשון שהצליח לטפס על חומות העיר ירושלים. לאות הוקרה העניק לו מפקדו אבני צור (להצתת אש) שנלקחו מכנסיית הקבר הקדוש. האבנים הובאו לפירנצה, ונשמרות מאז בכנסיית Santi Apostoli. בעזרת אבני הצור האלה מציתים מידי שנה את הלהבה המשמשמת להדלקת הפתיל ש"מפוצץ" את העגלה המלאה בזיקוקים. בעבר חולקו הלהבות לאנשים בקהל, והם הציתו בעזרתן את האח הביתי, כך שהאש סימלה תחייה ותנועה מחודשת. כיום מדובר בעיקר על אירוע תרבותי, המושך קהל רב.


טקס פיצוץ העגלה בכיכר הדאומו בפירנצה - צילומים: Flickr


גם היום השני של החג, פסקואטה, מלא בהפתעות וכיף לצעירים ולמבוגרים. הדרך המקובלת ביותר לחגוג, כאמור, היא באמצעות פיקניקים וברביקיו, אבל מקומות רבים עורכים גם ציד ביצים (בדומה למסורת האמריקאית של חיפוש אחר ביצי פסחא). בגן ברדיני (Giardino Bardini) שבפירנצה נערך ציד ביצים מסורתי (מומלץ לוודא את הפרטים מראש עם לשכת התיירות המקומית) ואין ספק שכיף להשתתף באירועים האלה, המשלבים בילוי משעשע לכל המשפחה עם הקסם הנצחי של אדריכלות הרנסנס האיטלקית.



חגיגות הפסחא בטוסקנה אינן שלמות ללא האוכל המסורתי, כמובן! אחת המנות המוכרות היא סקיאצ'טה די פסקואה (Schiacciata di Pasqua), עוגה המזכירה מעט את הפאנטונה (Panetone) ודורשת תהליך הכנה ארוך במיוחד (כשלושה ימים), המתחיל עם הכנת מחמצת וכולל מספר התפחות. העוגה עשירה בזרעי אניס וליקר, ואי אפשר לחגוג את החג בלעדיה! אפשר ללוות את פרוסת העוגה עם כוסית של היין המתוק המפורסם ביותר בטוסקנה – וינסנטו (vinsanto), כמובן.

גם בטוסקנה, כמו בכל רחבי איטליה, המנה הבשרית הנפוצה ביותר המוגשת לרגל החג היא טלה.




איך חוגגים את פסחא ברומא וסביבותיה?

רומא היא לא רק עיר הבירה שלנו – היא מרכז ההיסטוריה, הארכיטקטורה, האמנות והתרבות האיטלקית, ועד היום מתקיימות בה מסורות המשלבות בין הדת הקתולית לטקסים פגאניים עתיקים. לרגל חג הפסחא (תחילת האביב), העיר כולה מתעוררת ובקולוסיאום נערך טקס הוויה קרוצ'יס (Via Crucis) המפורסם, בראשות האפיפיור.

זוהי מסורת חשובה שראשיתה במאה ה-18, ולכבודה נבנות ארבעה עשר במות, המייצגות את ארבעה עשר התחנות במסע הפסיון של ישו. במהלך יום שישי הטוב הולכים המאמינים בין הבמות, ומשלימים בעצמם את המסע.


טקס הוויה קרוצ'יס בשנת 2022


רגע חשוב נוסף הוא המיסה הנערכת בחג הפסחא עצמו (יום ראשון) הכוללת את ברכת הביצים (la benedizione delle uova). הביצים הן סמל למחזוריות החיים ולידה מחדש, ומככבות במנות רבות בחג. המסורת העתיקה הזאת נחגגת בקהילות שונות לא רק ברומא אלא בכל רחבי אזור לאציו.

בתום המיסה מתאספים כולם סביב שולחן עמוס, כדי ליהנות מארוחת הבוקר המיוחדת ביותר בשנה. ארוחת הבוקר פסחא היא טקס אמיתי עבור הרומאים, מעין בראנץ' המבוסס על פיצת גבינה ועל קורטלה (coratella), מנה מסורתית העשויה מחלקי פנים של טלה.


מסורות חג הפסחא במחוז פריולי ונציה ג'וליה

מחוז פריולי עשיר בחגיגות, חלקן דתיות וחלקן בעלות שורשים פגניים, ששרדו לאורך השנים והשתלבו לתוך המסורות הקתוליות.

אחת החגיגות הדתיות החשובות ביותר היא התהלוכה המכונה Processione della Madonna del Buonconsiglio, כלומר תהלוכת מדונת העצה הטובה, שבמהלכה נישא פסל הבתולה מכנסיית סנטה מריה דל בואונקונסיליו אל הקתדרלה של אודינה (Udine). בטריאסטה, לעומת זאת, מופע תיאטרוני בשם Excommunication of the Jews מתחקה אחר סיפור גירוש היהודים מהעיר (שהתרחש במאה ה-18). בפורדנונה (Pordenone), במהלך יום שישי הטוב, נערכת תהלוכה דתית בשם Gioia, שבמהלכה קוראים את מחרוזת התפילה ומבקרים בכנסיות השונות של העיר.

אחת התהלוכות הידועות ביותר נערכת בעיר ארטו (Erto), מסורת שתחילתה במאה ה-16, כאשר העיר נאבקה במגפת הדבר שאיימה על חיי התושבים. הבגדים המפוארים שלובשים המשתתפים הפכו את התהלוכה הזאת לאחת המוכרות במחוז.


לפי המסורת, בשעה חצות ביום שבת מצלצלים פעמוני הכנסיות, כדי לבשר על תחייתו של ישו. בעבר נהגו המאמינים לקום ולרחוץ את פניהם לקול הפעמונים, כדי למרק את הנשמה מהחטאים.

ביום ראשון, פסחא עצמו, מקובל לאכול פוקצ'ות מסורתיות וביצים קשות. המסורת הקולינרית הפריוליאנית נעה בין מתוק למלוח, ואחד המאפים הנפוצים ביותר הוא הפינצה (pinza) – מאפה בריוש על בסיס מחמצת הממולא בצימוקים ופירות מסוכרים. את הפינצה אוכלים בעיקר לארוחת בוקר ביום ראשון של חג הפסחא, אבל גם כנשנוש וכקינוח במהלך החג. בין המנות המלוחות אנו מוצאים פרושוטו (בסגנון פראג, המבושל על העצם, מעושן, ומוגש חם), ומנה טיפוסית למחוז בשם קארז'ונס (cjarsons) המזכירים רביולי. תושבי פריולי גאים במיוחד במנה הזאת, והמתכון להכנתה הוא סוד משפחתי שעובר מדור לדור.


קארז'ונס כיסונים מומלאים בריקוטה בצורת כבוע קטן


חג הפסחא בפוליה

תקופת חג הפסחא מורגשת במיוחד במחוז פוליה, עד כדי כך שקיים אתר ייעודי המעודכן מידי שנה, ובו אפשר למצוא את מגוון האירועים שנערכים לרגל החג החשוב כל כך לפולייזים.

מגוון מאכלים טעימים מאפיינים את תקופת הפסחא בפוליה, ואם אתם באזור לא תוכלו לפספס את הקרטלטה (cartellate) הטעימים – סרטי בצק בצורת פרח המטוגנים בטיגון עמוק ואז מושרים בליקר מתוק ומוגשים עם דבש ופירות יבשים. לרבות מהמנות המוגשות בתקופה זו יש משמעות סמלית: פסטת הקאוואטלי ברוטב וינקוטו (cavatelli al vincotto), שמגיעה מאזור סלנטו, ידועה בצבעה האדום (בזכות היין המבושל, וינקוטו) שאמור להזכיר את הדם ששפך ישו במהלך ייסוריו על הצלב. מנה ידועה נוספת היא הקודורה (cuddura), מעין טראלו (עוגייה מלוחה ומעוגלת) המעוטרת בביצים קשות, סמל ידוע של חג הפסחא ששורשיו מגיעים למעשה כבר לתקופה הרומית (ביצים סימלו תחייה וחידוש והוקרבו כמנחה לאלים).



כמה מהאירועים הדתיים החשובים ביותר נערכים בערים טראנטו (Taranto) ובארי (Bari), ובליבה של בארי העתיקה נערכות שתי תהלוכות חשובות ביום שישי הטוב (היום שבו נצלב ישו, בגבעת הגולגולתא). רוב האירועים כאן הם דתיים, ורבים מהם מושפעים מאד מהמסורת ההיספנית (דרום איטליה נשלט במשך תקופה ארוכה על ידי הספרדים.


חג הפסחא בנאפולי

אי אפשר לדבר על חג הפסחא באיטליה מבלי להתייחס למסורת הנפולטנית המפוארת, ובעיקר למתוקים של העיר. המעדן האופייני לתקופה זו הוא הפסטיירה הנפוליטנית (pastiera napoletana): עוגה טעימה המורכבת מבסיס פריך במילוי ריקוטה, חיטה מבושלת ופירות הדר מסוכרים. בנאפולי זהו סמל של ממש!


הפסטיירה הנפוליטנית
הפסטיירה הנפוליטנית - Depositphotos

טקסי חג הפסחא בנאפולי מתחילים ביום חמישי הקדוש (לפי המסורת – היום שבו נערכה הסעודה האחרונה). ביום זה מקובל לאכול מרק מולים. ביום שישי הטוב נערכות תהלוכות המציינות את הפסיון, ורבים פוקדים את בתי הקברות שבעיר. ביום שבת, ערב החג, נוהגים רבים לצאת לסיורים ברחבי מרכז העיר (ולהשוויץ בבגדים החדשים שנקנו לכבוד החג). לאחר המיסה ביום ראשון כולם נהנים מארוחת צהריים משפחתית דשנה, בעוד שהיום שני של החג (פסקואטה) מוקדש לטיולים מחוץ לעיר: קזרטה, פומפיי, חוף אמלפי... וכמובן שאיש לא יוצא לטיול ללא צידה לדרך! המעדן הפופולרי ביותר שכל נפוליטני שמכבד את עצמו ייקח אתו הוא הקאסאטיילו (casatiello), פשטידה מלוחה ועשירה בסלמי, גבינה וביצים קשות.


חג הפסחא בוונטו ולומברדיה

בכל רחבי המחוז נערכות חגיגות, אבל המקום המעניין ביותר שזו תוכלו לראות חגיגת פסחא מסורתית הוא בורמיו (Bormio), עיירה באלפים הלומברדיים. החגיגות כאן, הידועות בשם "Pasquali di Bormio" כוללות תהלוכה של עגלות מקושטות (בעבר היו אלה טלאים, שהובאו לכנסיה), בגדים מסורתיים ותחרויות בין רובעי העיירה.


בגדים מסורתיים בבורמיו
בגדים מסורתיים בבורמיו - Depositphotos

לצד האירועים הדתיים, נערכים גם אירועים אזרחיים מהנים ואם תגיעו למילאנו לרגל פסקואטה (Pasquetta), תוכלו לבקר בפסטיבל הענקי המוקדש לפרחים וצמחים: mercato di Fiori e piante di Molano. באופן כללי כדאי תמיד לבדוק בלשכת התיירות העירונית מה מתוכנן, משום שתקופת החג מלאה בהפתעות מעניינות.


וכמובן שאי אפשר לשכוח את מעדני החג! גם מחוז ונטו וגם מחוז לומברדיה ידועים במתוקים הטיפוסיים לחג הפסחא, המבוססים על בצק מחמצת ועוברים תהליך ארוך של התפחה והכנה.

בוונטו (Veneto) תוכלו למצוא את הפוגאסה (fugassa) – פוקצ'ה מתוקה שהמתכון להכנתה משתנה בהתאם לעיר שבה אתם נמצאים. בוורונה, למשל, ממלאים אותה בצנוברים וצימוקים, ואילו בויצ'נזה (Vicenza) מבשמים את הבצק עם קינמון ריחני. לעיתים קרובות מעטרים את הפוגסה בביצי שוקולד מתוקות, אחד הסמלים הבולטים ביותר של חג הפסחא.


ידוע אף יותר (ולא רק בוונטו אלא בכל רחבי איטליה) הוא מאפה בשם "קולומבה" (כלומר יונה). הבצק שממנו מכינים את הקולומבה דומה לזה של הפאנטונה, המאפה המפורסם שמכינים בחג המולד, וזה לא מקרי. שורשיו של הקינוח אמנם מבוססים על קינוח מהעידן הלונגוברדי, שהאוכלוסיה המקומית העניקה כאות שלום, אבל הגרסה המודרנית נולדה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כאשר מוטה (Motta), יצרן הפאנטונה הגדול באיטליה, חיפש דרך להכין גרסה נוספת של המאפה הפופולרי גם בתקופת פחסא ולא רק בחג המולד, כדי להגדיל את המכירות.


כפי שבוודאי הבנתם, בכל מקום שבו תהיו באיטליה, השבוע הקדוש מלא באירועים מיוחדים, תהלוכות דתיות וחגיגות קולינריות. נסיעה מהנה!

614 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page