top of page

25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק ראשון

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 9 באוג׳ 2023

לרומא, ונציה ופירנצה אין אמנם תחליף, אבל הגיע הזמן לגלות גם את האגמים, היערות וההרים היפים באיטליה. למען חובבי הטבע שביניכם, הרכיבה אלסנדרה לאונרדי רשימה מיוחדת: 25 שמורות הטבע המרהיבות ביותר במדינה


איטליה מכונה "איל בל פאזה – Il bel paese", כלומר "הארץ היפה", והתואר הזה מוצדק. ארץ המגף אמנם מפורסמת מאוד בזכות האמנות, האוכל והיין שלה, אבל לא פחות מכך בזכות הנופים היפים. למעשה, באיטליה תוכלו למצוא לא פחות מ-25 פארקים לאומיים, 27 אזורים ימיים מוגנים, 147 שמורות טבע לאומיות, 418 שמורות טבע מחוזיות, ואינספור אתרים נהדרים אחרים, המנוהלים בידי גופים פרטיים.

כאשר התבקשתי לכתוב על 25 מפלאי הטבע המומלצים ביותר באיטליה הבנתי מיד שהבחירה תהיה קשה. קשה, אבל לא בלתי אפשרית! לאחר התלבטות ארוכה הצלחתי לרכז לתוך רשימה אחת את המקומות שחובבי טבע לא ירצו בשום פנים ואופן לפספס. אתרי הטבע שבחרתי ממוקמים בכל רחבי המדינה, ואני בטוחה שתתאהבו בהם בדיוק כפי שאני התאהבתי.


מונטה ביאנקו – Il Monte Bianco

המונטה ביאנקו – המוכר לעיתים קרובות בשמו הצרפתי: המון בלאן (ההר הלבן) – ממוקם במחוז ואל ד'אוסטה, על הגבול שבין איטליה לצרפת. ההר מתנשא לגובה 4810 מטרים ונחשב לגבוה ביותר באיטליה, ולשני בגובהו באירופה כולה. כדי לצאת לטרקים ביעד האלפיני הזה נדרש ניסיון רב, וחובה להיות מלווים במדריך. אם אינכם מטפסי הרים מנוסים, עדיף לבחור ביעד אחר (ומרהיב לא פחות) כמו למשל המסלולים באזור קורמאייר, המציעים גם הם קרחונים מרשימים, יערות ואגמים.


לחילופין, דרך נוספת לבקר במונטה ביאנקו מבלי שתצטרכו לטפס או להתאמץ היא להיעזר ברכבל המפורסם, שמבצע לאורך מסלול נסיעתו מספר עצירות, ומאפשר לנוסעים ליהנות מנופים מדהימים. בתחנה האחרונה תמצאו מסעדה, וכיף במיוחד להזמין פה כוס שוקו חם וללגום אותה מול פסגות ההרים המושלגות שמסביבכם. הרכבל איננו זול – כ-60 יורו לכרטיס הלוך ושוב – אבל מדובר על חוויה של פעם בחיים, לא? מומלץ לבדוק את האתר הרשמי על מנת לגלות אם מתכוננים אירועים מעניינים בזמן ביקורכם. איך מגיעים: שדות התעופה הקרובים ביותר למון בלאן ממוקמים בז'נבה (שוויץ), טורינו, ואאוסטה.



הפארק הלאומי גראן פרדיסו – Parco Nazionale Gran Paradiso

הפארק הלאומי גראן פרדיסו משתרע על פני 720 קמ"ר בהרים האלפיים, בין מחוז פיימנוטה למחוז אאוסטה. זהו הפארק המוגן הוותיק ביותר באיטליה (מאז 1922!) ובליבו ניצבת פסגת הגראן פרדיסו, סמל הפארק, המתנשא לגובה 4061 מטרים.


מדצמבר ועד מאי השלג הוא מחזה קבוע, ואילו בחודשי הקיץ הטמפרטורות מתונות. האזור כולו מרהיב – עשרות אלפי עצי אשוח וארזית מכסים את המדרונות, ערבות עצומות מתפרשות לכל עבר, ולאורכם ולרוחבם של חמשת העמקים היפהפיים של השמורה מתרוצצים בעלי חיים ממינים שונים: צפיר האלפים (סמל הפארק), צבאים, מרמוטות, שועלים, וציפורים נודדות. לאורך הפארק מפוזרים גם שרידיהם של מבנים עתיקים – מגדלי שמירה, טירות וגשרים. זהו אזור עשיר במסורת ופולקלור, וידוע גם בזכות המטעמים הטיפוסיים שלו. עבור חובבי הליכה וסיורים, זהו גן עדן של ממש.


הפארק הלאומי גראן פרדיסו
הפארק הלאומי גראן פרדיסו, לא לחינם נקרא גן עדן - Alberto Peracchio

רשת המסלולים משתרעת על פני 500 ק"מ, וישנם מסלולים לכל דרגות הקושי. אחד המסלולים הפשוטים ביותר (מבחינה טכנית) הוא שביל ואלה די סואנה (Valle di Soana): המסלול מתחיל מ-Campiglia Soana (מחוז טורינו) בגובה 1350 מטר ומגיע ל-1650 מטר. הנופים נפלאים, ותוכלו להגיע לפסגה תוך כשעתיים וחצי.

מסלול מומלץ נוסף יוביל אתכם אל Colle del Nivolet, רמה מפורסמת בגובה 2500 מטר. הנוף נהדר, ותוכלו להתפעל מאגמים אלפיניים, בריכות וביצות כבול. זה לא מסלול פשוט, אבל ניתן לצאת לדרך עם רכב מהעיירה Ceresole Reale וכך לצמצם את ההליכה.

לפרטים נוספים, ועל מנת להצטרף לאחד הסיורים המודרכים הרבים שנערכים באזור, בדקו את האתר הרשמי.

איך מגיעים: שדות התעופה הקרובים ביותר נמצאים בטורינו ובאאוסטה.


הפארק הלאומי גראן פרדיסו
מחזות של הטבע - Depositphotos

ארץ האגמים – אגם מאג'ורה ואגם קומו Lago Maggiore & Lago di Como

שני האגמים הגדולים האלה ממוקמים במחוז לומברדיה, במרחק קצר זה מזה, והאזור כולו מכונה בחיבה "ארץ האגמים" על ידי התיירים הרבים שמגיעים למקום (ומתאהבים בו מיידית).

אגם קומו הוא יעד מרהיב ורומנטי, וג'ורג' קלוני איננו הכוכב היחיד שרכש כאן וילה – מזה מאות שנים שהעשירים והמפורסמים בונים כאן אחוזות ושותלים בהן גנים בוטניים מרהיבים, כמו למשל בווילה מלצי (Villa Melzi). לאורך גדות האגם תמצאו כפרים ציוריים ווילות היסטוריות מפוארות, וכמה מנקודות החובה לביקור הן בלאג'ו (Bellagio), קוליקו (Colico), ווארנה (Varenna), אבל אם יש לכם זמן, קפצו לביקור גם בערים הגדולות מעט יותר: קומו (como) ולקו (Lecco). מסלולי ההליכה באזור האגם מושלמים עבור חובבי טבע, וכיף לשלב את סיורי ההליכה עם שיט על המים, בעיקר לקראת השקיעה.

איך מגיעים: שדה התעופה הקרוב ביותר לאגם קומו נמצא במילאנו. מכאן תוכלו לקחת את הרכבת, שמגיעה אל האגם תוך כ-80 דקות.


אגם קומו
אגם קומו - gertrudis2010

אגם מאג'ורה נמצא בין מחוזות לומברדיה ופיימונטה לשוויץ, ונחשב לאגם השני בגודלו באיטליה (אחרי אגם גארדה – ראו בהמשך). לאורכו תוכלו למצוא טבע מרהיב, עיירות קטנות ומקסימות, וחופים נעימים לשחייה. כמה מהחופים המומלצים ביותר נמצאים לא רחוק מלקו – נסו את חוף Abbadia Lariana, או את חוף Riva Bianca di Lierna. גם החוף הציבורי של בלאג'ו מומלץ ופופולרי.

במרכז האגם נמצאים האיים הבורומאים, הידועים בזכות הגנים הבוטניים והווילות המפוארות שנבנו עליהם. לפרטים נוספים על האי, היעזרו באתר הרשמי.


איזולה בלה ("האי היפה") מבט מלמעלה - צילום: CucombreLibre
איזולה בלה ("האי היפה") מבט מלמעלה - צילום: CucombreLibre

אגם גארדה – Lago di Garda

האגם האיטלקי הגדול ביותר (370 מ"ר) ממוקם בין שלושה מחוזות: לומברדיה, ונטו, וטרנטינו.

זהו אחד היעדים הפופולריים באיטליה, בזכות שלל האטרקציות ופארקי השעשועים הידועים (Gardaland, Movies Studios, Parco Natura Viva) אבל כדאי לדעת שאגם גארדה הוא גם יעד מושלם עבור חובבי טבע, הליכה, טיפוס ורכיבה על אופניים. אחד ממסלולי ההליכה היפים ביותר באזור נקרא Il sentiero del ponale, המבחר בין העיירה ריבה דל גארדה (Riva del Garda) לעמק לדרו (Ledro).


המקום האהוב עליי באופן אישי הוא סירמיונה (Sirmione), כפר ציורי שבליבו טירה המשתקפת באגם. אם תרצו להימלט מחום הקיץ ולהתרענן במים, אני ממליצה לכם על חוף ג'מייקה (Lido Jamaica) בסירמיונה, המציע גם תצפית ייחודית. בעיירה דסנצאנו (Desenzano), לעומת זאת, תוכלו למצוא את חוף La Spiaggia d’Oro שבשעות הערב הופך לדיסקוטק. חוף מומלץ נוסף הוא Fonte Torrente San Giovanni בעיירה לימונה סול גארדה. הנוף הנשקף מנקודה זו מרהיב ממש!


מבצר סְקַלִיגֵ'רוֹ בעיירה סירמיונה
מבצר סְקַלִיגֵ'רוֹ בעיירה סירמיונה - Depositphotos

לפרטים נוספים על אגם גארדה אתם מוזמנים לקרוא את שתי כתבות המסלול באתר:

אגם גארדה – הגדה המזרחית, ואגם גארדה – הגדה המערבית.


מבט על לימונה דל גארדה - Depositphotos
מבט על העיירה לימונה דל גארדה בצידו המערבי של האגם - Depositphotos

אגם דוביאקו ואגם מיזורינה – Lago di Dobbiaco & Lago di Misurina

אגם דוביאקו אמנם ממוקם במחוז טרנטינו-אלטו-אדיג'ה, ואילו אגם מיזורינה נמצא במחוז ונטו, אבל בפועל רק 16 קילומטרים מפרידים ביניהם כך שאפשר לבקר בשניהם ביום אחד.

אגם דוביאקו איננו מפורסם (יחסית), אבל אני ממליצה לכם בחום לבקר בו: זהו מקום קסום ממש, שלו ומרגיע, ומראה ההרים התמירים שמשתקפים במים פשוט מהפנט. אם אתם מחפשים מקום מומלץ לארוחת צהריים או ערב פה באזור, אני ממליצה על מסעדת Il Fienile.


אגם דוביאקו
אגם דוביאקו. צילום: Depositphotos

אגם מיזורינה ממוקם בגובה 1754 מטרים מעל פני הים, ומפורסם בזכות העובדה שלמים כאן יש סגולות מרפא. מסביב לאגם תוכלו למצוא שפע של חנויות מזכרות, מסעדות ובתי מלון, אבל גם מסלולי הליכה מעניינים. מקום טעים במיוחד לארוחת הצהריים הוא Malaga Misurina, חווה ציורית המציעה שולחנות תחת כיפת השמיים, גבינות מחלב הפרות שגדלות בחווה, ונוף נהדר.

איך מגיעים: שדות התעופה הקרובים ביותר נמצאים בבולצאנו ובוונציה.


אגם מיזורינה
אגם מיזורינה. צילום: Depositphotos

יער טארוויזיו – Foresta di Tarvisio

היער הייחודי הזה ממוקם במחוז פריולי ונציה ג'וליה, על הגבול עם אוסטריה וסלובניה. יער טארוויזיו משתרע על פני לא פחות מ-24,000 דונם ומוכר כאחד מאזורי הטבע החשובים באיטליה. עצי האשוח שצומחים ביער נחשבים לאיכותיים במיוחד, ומשמשים לבניית כינורות וכלי מיתר נוספים. היער שוקק חיים ומינים רבים של בעלי חיים מתגוררים בו, וחובבי טבע ימצאו כאן אינספור מסלולי הליכה. אם אתם מטיילים מנוסים ובכושר מצויין, נסו מסלול מעגלי באורך 12 קילומטר שנקרא CAI520 ויוצא מהעיירה Rutte Piccolo. שימו לב – יש לצאת לדרך מצויידים, ועם מפות שטח. לפרטים נוספים ניתן לבדוק את האתר הרשמי.

איך מגיעים: שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בטרייסטה.


יער טארוויזיו איטליה
יער טארוויזיו המקיף את אגם פֻוּזִינֶה הקטן. צילום: depositphotos

הפארק הלאומי הרי הדולומיטים הבלונזים – Parco Nazionale delle Dolomiti Bellunesi

הפארק ממוקם במחוז ונטו (Veneto) ויותיר כל חובב טבע חסר נשימה: הרים, עמקים, נהרות ומעיינות, מסלולי הליכה ונקודות תצפית, צמחיה עניפה ובעלי חיים, ומעל הכל מתנוססים הרי הדולומיטים המרהיבים – אתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז 1990.


נקודת מוצא אפשרית לסיורים בפארק היא העיירה קורטינה ד'אמפצו (Cortina d'Ampezzo). קורטינה האלגנטית ידועה כאתר סקי חשוב, ובחודשי החורף אפשר למצוא בה למעלה מ-120 ק"מ של מסלולי גלישה, אבל הכיף לא מסתיים כשנמס השלג! בחודשי הקיץ משמשת קורטינה כבסיס לטיולים רגליים, ואחד היתרונות המרכזיים בה הוא המיקום הנוח. גם מי שלא מעוניין לצאת לטרקים ממושכים יוכל ליהנות ממסלולים פשוטים יחסית, כמו מעבר ג'או (Passo Giau), או אזור הצ'ינקווה טורי (Cinque Torri).

איך מגיעים? שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בוונציה.


מעבר ג'או (Passo Giau)
מעבר ג'או (Passo Giau), מכאן אפשר לצאת למסלולים. צילום: Giorgio Galeotti

הפארק הלאומי צ'ינקווה טרה – Parco Nazionale delle cinque terre

לא כולם יודעים שחמשת הכפרים הידועים הם למעשה חלק מפארק לאומי, המוגדר גם כאתר מורשת על ידי ארגון אונסק"ו, וכולל בתוכו עשרות מסלולי הליכה מרהיבים במיוחד.

חמשת הכפרים המרכיבים את הצ'ינקווה טרהריומאג'ורה, מנארולה, קורניליה, ורנאצה ומונטרוסו – ציוריים להפליא, והאזור כולו הוא דוגמה מושלמת לשילוב עוצר נשימה בין טבע פרוע ויצירות מעשי ידי האדם: לפני מאות שנים נבנו כאן טרסות בבנייה יבשה, ועד היום הן עומדות ומשמשות את תעשיית היין המקומית. חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור הוא לטעום את האוכל והיין המקומיים – אל תפספסו את פשטידות הירקות הטיפוסיות לליגוריה, ואת הפסטה עם פסטו. הכל טעים להפליא – אני מבטיחה לכם! לפרטים נוספים בקרו באתר הרשמי.

איך מגיעים? שדות התעופה הקרובים ביותר נמצאים בג'נובה ובמילאנו.


צ'ינקווה טרה
צ'ינקווה טרה. צילום: wix

שפך נהר הפו – Delta del Po

נהר הפו הוא הארוך באיטליה, וחוצה כמעט את כל מחוז אמיליה רומאניה. שפך הנהר משתרע על פני אזור נרחב במיוחד – 64 קמ"ר – ואף מוגדר כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו שכן מדובר על שמורת טבע עשירה ומגוונת במיוחד, הכוללת יערות מוצפים (העצים צומחים מתוך המים) וביצות המשמשות כאזורי קינון ומחייה עבור עשרות מיני ציפורים, דגים ויונקים.


הדרכים המוצלחות ביותר לחוות את הפארק הן באמצעות שיט בסירה או בקאנו, רכיבה על סוסים או מסלולי הליכה. חובבי צפרות יהנו כאן במיוחד: למעלה מ-350 מיני ציפורים קבעו כאן את מושבן, וביניהן פלמינגו, אנפות, עגורים ובזים. חובבי היסטוריה יהנו מהסיור בין האתרים הארכיאולוגיים שהשתמרו בפינות נסתרות, וגם מהביקור בעיירות מיוחדות כמו קומאקיו (Comacchio) לדוגמה. כמובן שגם האוכל הוא מוקד משיכה רציני – מחוז אמיליה רומאניה הוא אחד ממרכזי הקולינריה החשובים באיטליה!

לפרטים נוספים בקרו באתר הפארק, ובאתר לשכת התיירות.

איך מגיעים? שדות התעופה הקרובים ביותר נמתאים בבולוניה ובוונציה.


שפך נהר הפו
שפך נהר הפו, חובבי צפרות יהנו כאן במיוחד. צילום: depositphotos

הפארק הלאומי של יערות קאזנטינזי, מונטה פאלטרונה, וקאמיפנייה – Parco Nazionale delle Foreste Casentinesi, Monte Falterona e Campigna

הפארק הנרחב הזה, שהוקם בשנת 1993, ממוקם על הגבול שבין מחוזות אמיליה רומאניה וטוסקנה. בזכות שטחו העצום, מציע הפארק מגוון רחב של מסלולי הליכה ופעילויות. בנוסף, ניתן לשלב את הביקור בפארק עם הערים והעיירות שבאזור – ארצו (Arezzo), לדוגמה, היא נקודת פתיחה מצויינת לסיור.


כמה מנקודות החובה באזור הן מסלולי ההליכה ביער קאזנטינו עצמו, הביקור בכפר העתיק פופי (Poppi), סיור בכנסייה לה ורנה (La Verna) – אתר חשוב עבור המאמינים הנוצרים, וביקור במנזר קמלדולי (Camaldoli) היפה, המפעיל גם בית מרחקת יוצא דופן, בו תוכלו לרכוש מוצרי טבעיים שמייצרים הנזירים.

לאחר שסיירתם ביערות אפשר גם לעשות קצת שופינג – אזור זה של טוסקנה ידוע בזכות סוג מיוחד של בד לבד מסורתי בשם פאנו קאזנטינו (panno Casentino).

איך מגיעים? שדות התעופה הקרובים ביותר נמצאים בפיזה ובפירנצה. לפרטים נוספים, הכנסו לאתר הרשמי.


מימין הכניסה למנזר, משמאל ציור ההורדה מהצלב של הצייר ג'ורג'ו וזארי הנמצא בפנים



הארכיפלג הטוסקני – Parco Nazionale Arcipelago Toscano

שני האיים הגדולים באיטליה – סיציליה וסרדיניה – הם אמנם הידועים ביותר במדינה, אבל הם בפירוש לא האיים היחידים שבהם תוכלו לבקר... למעשה, לאורף קו החוף האיטלקי תוכלו למצוא כמה וכמה ארכיפלגים קטנים ובהם נופים מדהימים, אתרי צלילה, ועוד.


הארכיפלג הטוסקני מורכב משבעה איים: אלבה (Elba), האי הגדול ביותר, ג'יליו (Giglio), הידוע בזכות החופים היפים שבהם המים צלולים וצבעם טורקיז עמוק, קפראיה (Capraia), האי הפראי והרחוק ביותר מהחוף, פיאנוזה (Pianosa), הידוע בזכות מסלולי ההליכה שבו, גורגונה (Gorgona), אי שעליו פועל בית כלא, והכניסה אליו מותרת רק כחלק מסיור מודרך (לאחר שקיבלתם אישור מיוחד מהמשטרה), מונטקריסטו (Montecristo), אי קטן שרק 75 אנשים יכולים לבקר בו מידי יום (תמורת הסכום ה"צנוע" של 130 יורו), ואחרון חביב – ג'אנוטרי (Giannutri) הסגור למבקרים.


מסלולי ההליכה באיים האלה מגוונים ביותר, וניתן גם להצטרך לסיורים מודרכים. מומלץ במיוחד את הסיור עם שחייה בחופים הנהדרים – החופים באי אלבה, לדוגמה, מפורסמים במיוחד. לפרטים נוספים על הארכיפלג הטוסקני, בדקו את האתר הרשמי.


איזולה דל ג'יליו - מעט ממעוף רחפן


מפלי מארמורה – Cascate delle Marmore

מפלי מארמורה, הממוקמים במחוז אומבריה (Umbria) הירוק, נחשבים למפלים המלאכותיים הגבוהים באירופה. המפלים נגישים מאד, וקל לארגן כאן ביקור באורך חצי יום בשילוב עם מסלולי הליכה (ישנם שישה מסלולי הליכה באזור, בדרגות קושי משתנות). זהו יעד שמתאים למשפחות עם ילדים, אבל גם לבני זוג שרוצים ליהנות ממראה המים השוצפים, ולבקר ב"מרפסת המאוהבים" (Il balcone degli innamorati). לפרטים נוספים היכנסו לאתר הרשמי.


זוג מאוהב במפלי מארמורה, חוויה חזקה.



אגם טראזימנו – Lago di Trasimeno

אגם טראזימנו ממוקם באומבריה, בלב ליבה של איטליה. זהו האגם הרביעי בגודלו באיטליה, והמים בו רדודים למדיי כך שהחופים מתאימים גם לילדים. מסביב לאגם תוכלו למצוא מספר כפרים ציוריים ועיירות מקסימות, ובלב האגם ניצבים שני איים הפתוחים למבקרים. אגם טראזימנו הוא יעד שמתאים במיוחד למי שרוצה לשלב טבע עם היסטוריה ואמנות: חלק מהזמן תוכלו לצאת למסלולי הליכה ולשחות, ובשאר הזמן תוכלו לבקר בעיירות העתיקות וההיסטוריות, לטעום את מעדני המטבח האומברי, וללגום את היין הטעים המיוצר באזור. אם אתם מחפשים בסיס לטיולים ולינה, אני ממליצה במיוחד על שתי עיירות: קסטיליונה דל לאגו (Castiglione del Lago) ופאסיניאנו סול טראזימנו (Passignano sul Trasimeno).



 


עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page