top of page

25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שני

+ באיטליה
Sunday, July 16, 2023

7 דקות

חיפוש

עודכן: 26 ביולי 2023

הרים נישאים, אגמים תכולים, ושמורות טבע הומות בעלי חיים – רשימת אתרי הטבע היפים ביותר באיטליה ארוכה ומגוונת. בסדרת הכתבות שלפניכם יוצאת אלסנדרה לאונרדי למסע בין אוצרות הטבע של ארץ המגף. באילו מהאתרים המרהיבים האלה כבר ביקרתם?


המסע שלנו בין הפארקים הלאומיים ושמורות הטבע היפות באיטליה נמשך, וגם הפעם נגלה אתרים המשלבים נופים מרשימים, היסטוריה, וסיפורים מעניינים. אל תשכחו לנעול נעלי הליכה נוחות ולקחת איתכם כובע ובקבוק מים – אנחנו יוצאים לדרך!

אם עדיין לא קראתם את החלק הראשון.


הפארק הלאומי אברוצו, לאציו ומוליזה (Parco Nazionale d’Abruzzo, Lazio e Molise)

זהו אחד הפארקים הלאומיים העתיקים באיטליה (הוקם כבר בשנת 1922!) ומשתרע על פני שלושה מחוזות. הפארק מיועד להולכי רגל בלבד, והכניסה למכוניות אסורה – את הרכבים תאלצו להשאיר באחד הכפרים הסמוכים לנקודות הכניסה. הולכי הרגל, לעומת זאת, יכולים להיכנס ללא תשלום. רשימת הפעילויות שמהן תוכלו ליהנות פה היא ארוכה: מסלולי הליכה אינסופיים, רכיבה על סוסים, מסלולי אופניים, ובחודשי החורף – סקי וסקי נורדי. לפרטים נוספים בדקו את האתר הרשמי.


העיירה המרכזית הסמוכה לפארק נקראית פסקאסרולי (Pescasseroli) שבמחוז אברוצו, וזוהי נקודת התחלה נוחה לסיור באזור. הפארק הלאומי כולל בתוכו בין היתר גם את אגם באראה (Lago di Barrea) ואת שמורת הטבע קאמושרה (Camosciara). סימלו הרשמי של הפארק הוא הדוב החום מרסיקן (תת מין של הדוב החום, טיפוסי לאזור האפנינים, המצוי בסכנת הכחדה חמורה) ובנוסף לו מתגוררים בפארק בעלי חיים רבים נוספים: זאבים, יעלים, צבאים, איילים, נשרים, ועוד. למעלה מ-150 מסלולי טיול ממתינים למבקרים, וניתן לרכוש מפות בכל לשכות התיירות באזור או מפה דיגיטלית דרך אתר האינטרנט של הפארק.


מבין שלל האתרים, המקום שאסור לכם לפספס הוא אגם סקאנו (Lago di Scanno), אגם רומנטי בצורת לב הממוקם בגובה 922 מטר ומוקף ביערות ירוקים ושופעים. הכפר מימי הביניים שצמוד אליו, ושעל שמו נקרא האגם, יקסים אתכם בזכות סמטאותיו, הבתים הקטנים והחנויות המוכרות אומנות מקומית, בעיקר תשיכטים בעבודת יד ופריטי תחרה.


האגם מתאים גם למי שמעוניין להירגע ולנוח, וגם למי שמחפש חופשה קצת יותר אקטיבית ורוצה לגלוש או לתרגל ענפי ספורט ימיים אחרים. ואם אתם מחפשים מסעדה מומלצת שמתמחה במאכלים מקומיים, נסו את ה- Baita di Scanno – הם מתמחים בנקניקים וגבינות, שיפודי כבש צלויים (בסגנון אברוצו), פסטה תוצרת בית, וקינוחים.


אגם סקאנו, בלב הפארק הלאומי של אברוצו
אגם סקאנו, בלב הפארק הלאומי של אברוצו - צילום: Depositphotos

הפארק הלאומי גראן סאסו (Parco Nazionale Gran Sasso e monti della Laga)

אם נישאר באזור מרכז איטליה, נגלה פארק לאומי חשוב נוסף – הגראן סאסו (או בשמו המלא:

Parco Nazionale Gran Sasso e monti della Laga).

גם הפארק הזה מתפרש על פני שלושה מחוזות (אברוצו, לאציו, ולה מארקה), ובלבו ניצבים הרי הגראן סאסו (Gran Sasso) והלאגה (Laga). לא פחות מ-44 עיירות וכפרים מנקדים את הפארק, ומביניהם המקומות האהובים עליי הם רוקה קאלאשו (Rocca Calascio), עיירה הידועה בזכות שרידי הטירה מימי הביניים שניצבת במרכזה, והכפר קאמלפי (Campli), גם הוא מימי הביניים, ויעד מושלם לחובבי אומנות ותרבות. אם אתם אוהבים קרמיקה, כדאי לכם לבקר בעיירה קאסטלי (Castelli), בירת הקרמיקה של האזור, המככבת גם ברשימת הכפרים היפים ביותר באיטליה.


שני יעדים נוספים שכדאי לשלב במסלול הטיול הם הכפרים פארינדולה (Farindola) ואיזולה דל גראן סאסו (Isola del Gran Sasso), הניצבים למרגלות הגראן סאסו ממש, ומהם אפשר לצאת לטיפוס במעלה ההר (2910 מ'). אם יתמזל מזלכם, תראו לאורך המסלולים כמה מחיות הפארק וביניהן זאבים, צבאים, ואיילים. ואל תשכחו להרים את המבט – אולי יחלוף מעליכם עיט זהוב, או נץ!


אפשר לטייל בפארק במגוון דרכים: לצאת למסלולי הליכה, לרכוב על אופניים, או להירשם לאחד הסיורים על גבי סוסים. אם אתם הרפתקנים במיוחד, דעו שבפארק הזה חולף מסלול ההליכה הארוך ביותר בעולם (!) הכולל 14 נקודות עצירה וחולף בין יערות וכפרים עתיקים. נקודת ההתחלה של המסלול היא בכפר טוריטה (Torrita) והוא מסתיים במדונה דלה קוסטה (Madonna delle Coste). לפרטים נוספים בדקו את האתר הרשמי.

העיר הקרובה ביותר היא טראמו (Teramo), יעד מתאים במיוחד אם תרצו לשלב במסלול שלכם ביקור באחד מהחופים הרבים של העיר.


רוקה קאלאשו, הפארק הלאומי גראן סאסו - צילומים: Depositphotos



הפארק הלאומי צ'ירצ'או (Parco Nazionale del Circeo)

הפארק הלאומי צ'ירצ'או נמצא כ-100 ק"מ דרומית לרומא, ומשלב בתוכו היסטוריה וארכיאולוגיה, טבע ואמנות, חופים וספורט, אוכל ויין. בסיס מומלץ לטיול באזור הוא העיירה סן פליצ'ה צ'ירצ'ראו (San Felice Circeo), עיירה בעלת שורשים עתיקים להפליא, שנבנתה על רכס המשקיף על הים. לחילופין, תוכלו להזמין מקום לינה בסבאודיה (Sabaudia), היושבת על שפת אגם פאולה.


הפארק כולל בשטחו גם את האיים פונצה (Ponza) וזאנונה (Zannone). הראשון הוא יעד נופש אופנתי ומלא במועדונים ואתרי בילויים, והשני מתאים יותר לחובבי טבע – האי טובל בירוק ומתגאה בעשרות מיני ציפורים ואפילו במושבה של כבשי מופלון (כבשי פרא בעלות קרניים עצומות).


כבשי מופלון
כבשי מופלון - צילום: Oliver Abels

הפארק נגיש למדיי, ומציע שפע של מסלולי הליכה ברמות קושי שונות: השביל שיוצא לדרך ממרכז המבקרים (הממוקם ב- Via Carlo Alberto 188 בעיירה סבאודיה) הוא שטוח ברובו, ותוך כשעה וחצי תגיעו לאגם פאולה (Lago di Paola). שביל בשם Foresta Demaniale, שמתחיל בכפר צ'ראזלה (Cerasella), נגיש למדיי גם הוא, מתפתל בין עצי אלון ומילה, ויוביל אתכם לעבר "הבריכות" (piscine) – מאגרי מים קטנים לאורך הדרך. סביר להניח שלאורך הדרך תתקלו בכמה בעלי חיים כמו למשל חזירי בר, ארנבות, צפרדעים, ואולי גם בצבים – סמל הפארק.


מימין האי זאנונה מתאים לחובבי טבע, משמאל אגם פאולה שנושק לים, במבט מההר


אם אתם מטיילים מנוסים ובכושר טוב, נסו את מסלול ההליכה Circeo Promontory. זהו לא מסלול שמתאים לכולם משום שהעליות הן רבות וישנם קטעים מורכבים מבחינה טכנית, אבל המאמץ משתלם – בסופו של המסלול תעפילו לגובה 541 מטרים מעל פני הים ותהנו מנופים מרשימים. לפרטים נוספים, בקרו באתר הרשמי.


טיפ: בחודשי הקיץ האזור שמסביב לפארק (לאורך החוף, בעיקר) מתמלא בדיסקוטקים ומקומות בילוי. גם מי שלא בליין גדול יוכל להינות באחד מהחופים הרבים באזור.


הפארק הלאומי צ'ילנטו, עמק די דיאנו והרי אלבורני (Parco Nazionale del Ciliento, Vallo di Diano, e Monti Alburni)

הפארק העצום בגודלו נפתח לראשונה בשנת 1991, ומאז שנת 1997 הוא מוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. עבור חובבי טבע וארכיאולוגיה, הפארק הלאומי צ'ילנטו שבמחוז קמפניה הוא יעד מושלם.

כדי להתחיל לחקור את האזור, כדאי לבחור בעיירה שתשמש כבסיס לטיולי הכוכב שלכם. באופן אישי אני ממליצה על סנטה מריה די קסטלאבאטה (Santa Maria di Castellabate) או על פאלינורו (Palinuro) – ביקרתי בשתיהן במהלך החופשות שלי, ונהניתי מאד.


מהם האתרים שאסור לפספס בשום פנים ואופן? בראש ובראשונה – הפארק הארכיאולוגי פאסטום (Paestum), ובו מקדשים יווניים מהמאות השישית והחמישית לפנה"ס, שנשמרו אפילו טוב יותר מהפרתנון באתונה! כדאי מאד לבקר גם במוזיאון הארכיאולוגי שנמצא ממש ליד, ובו תמצאו בין השאר את "קבר הצולל" – קבר יווני מפורסם המעוטר באיורים נפלאים. אם יש לכם זמן, כדאי לשלב במסלול שלכם גם ביקור בפארק הארכיאולוגי וליה (Velia).


"קבר הצולל" – קבר יווני מפורסם המעוטר באיורים נפלאים.
"קבר הצולל" – קבר יווני מפורסם המעוטר באיורים - צילום: Firedrop
המקדשים בפסטאום. צילום: אלסנדרה לאונרדי
המקדשים בפסטאום. צילום: אלסנדרה לאונרדי

אתר נוסף בתוך הפארק שהוא תחנת חובה בעיני הוא הצ'רטוזה די פאדולה (Certosa di Padula) (פירוש מהילה "צ'רטוזה" הוא מנזר שבו גרו נזירים ממסדר הקרטוזיאנים). מתחם הצ'רטוזה – הראשונה שנבנתה בקמפניה – מתפרש על פני לא פחות מ-51 ק"מ ונחשב לאחד האתרים הבארוקיים היפים באיטליה, ולאחד המנזרים המרשימים באירופה. זהו מקום עצום ויפהפה, שנבנה בדקדקות במשך יותר מ-400 שנה.



אם אתם נמנים על חובבי הים (כמוני!), דעו שבאזור זה הים נקי במיוחד, וקל לצאת לסיורים בעזרת סירה לאורך קו החוף. כמעט בכל חוף מוסדר ודרך רוב בתי המלון אפשר לשכור סירה קטנה ולצאת לדרך באופן עצמאי או להצטרף לשיט עם קפטן. המסלול הקלאסי חולף דרך המערה הכחולה (Grotta Azzurra) ו-Capo Palinuro. זה גם אזור מושלם לחובבי טרקינג וגם למי שנהנים משיט בקיאקים – לאורך קו החוף ישנן מערות ומפרצים, בעיקר באזור Felitto. והמים? כחולים וירוקים וצלולים.


מי שאוהב לטייל בהרים, או לטפס עליהם, יהנה מהרי אלבורני (Monti Albruni) – רכס קרסטי עשיר במערות (המפורסמות ביותר הן מערות פרטוזה – Grotte di Pertosa).

אלה המערות היחידות באיטליה שמציעות למטיילים לבקר לאורך נהר תת קרקעי, ולהתרשם משרידיו של כפר פרהיסטורי מהאלף השני לפנה"ס!


וכמובן שאי אפשר לבקר בדרום איטליה מבלי לאכול משהו קטן... ואם הגעתם לאזור, אני מציעה לכם לטעום את המאכלים הטיפוסיים לקמפניה: מוצרלה מחלב בופאלה, פסטת קוואטלי (cavatelli) עם ראגו, תאנים לבנות, גבינה טרייה בשם קאצ'וריקוטה (caccioricotta), ופיצה, כמובן! אם תשנו כפי שהצעתי בעיירה סנטה מריה די קאסטלאבאטה נסו בשעות הערב את הפיצה ב- Pibarò. אם תהיו בעיירה פאלינורו (Palinuro), לכו ל- Il Vicoletto (זו איננה פיצריה אלא מסעדה שמתמחה בדגים ופירות ים).



הפארק הלאומי וזוב (Parco Nazionale del Vesuvio)

הפארק הלאומי וזוב הוא אתר יוצא דופן, ללא ספק. הדרך הטובה ביותר לבקר באזור זה היא להתמקם בנאפולי, ולצאת ממנה לטיולי יום. בעיני זהו מקום שמציע את השילוב המושלם בין טבע מרהיב להיסטוריה, ארכיאולוגיה, מסורות עתיקות ופולקלור, וגם שלל מאכלים מצויינים. אה כן – וזה בוודאי לא מזיק שבאמצע הפארק הלאומי ניצב הר געש!


13 עיירות מהוות חלק ממתחם הפארק, והידועה שביניהם היא ארקולנו (Ercolano) – יעד ארכיאולוגי שלא נופל ברמתו מפומפיי (אף שפומפיי היא המפורסמת מבין השניים). ארקולאנו הרומאית נחרבה כאשר הר הגעש וזוב התפרץ בשנת 79 לספירה, ורק במאה ה-18 התגלו בתיה של העיר, שהשתמרו תחת הלבה ומפולות הסלעים. מומלץ לשלב את הביקור בארקולנו עם עצירה בווילה הרומאית אופלונטיס (Oplontis) שנמצאת במרחק קצר משם.

וילה רומאית בארקולאנו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
וילה רומאית בארקולאנו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

אל תחמיצו כמובן את "מייל הזהב": קטע הנמתח בין נאפולי לטורה דל גרקו (Torre del Greco) ולאורכו 122 וילות שנבנו החל משנת 1738, כאשר המלך פרדיננד מבורבון החליט להקים ארמון חדש בפורטיצ'י (Portici). וכשהמלך עובר לאזור מסוים – כולם עוברים בעקבותיו. כך, הוקמו כאן בזה אחר זה סדרה של מבנים מפוארים בסגנון רוקוקו וניאו-קלאסי שתוכננו על ידי גדולי האדריכלים, ואנוויטלי (Vanvitelli) ופוגה (Fuga).


חובה כמובן לבקר גם בהר הגעש המפורסם עצמו. ישנם 11 מסלולי הליכה באזור זה, ושישה מתוכם מעגליים (מסלולים 1 עד 5, ומסלול מספר 8). את המסלולים הקצרים ביותר אפשר להשלים תוך כשעתיים, הארוכים והקשים יותר דורשים כ-8 שעות (קראו את המידע באתר הרשמי כדי לבחור את המסלול המתאים). באופן אישי אני מעדיפה את מסלול מספר חמש, שאפשר להשלים תוך כשעתיים וחצי. כדאי לצאת לדרך עם מדריך, שיסביר לכם את כל מה שצריך לדעת על האזור ועל ההר כולו. התצפית על לוע הר הרעש היא בלתי נשכחת!


הר הגעש וזוב והמסלולים שמגיעים עד ללוע ההר
הר הגעש וזוב והמסלולים שמגיעים עד ללוע ההר - צילום: Depositphotos

באזור זה מיוצרים מגוון סוגי יין, וביניהם Vesuvio DOP, Pompeiano IGP, ו-Lacryma Crysti DOC.

בזכות האדמה הגעשית הפוריה צומחים כאן גם פירות וירקות באיכות גבוהה – עגבניות, משמשים, דובדבנים, שזיפים ותפוחים... ובחנויות המזכרות באזור אפשר לקנות חפצים העשויים מאבן הלבה, לצד פריטים נוספים בעבודת יד מסורתית לאזור (פריטים מנחושת, תכשיטים מאלמוגים, ועוד).


אחד מברי היין הטובים ביותר באזור נקרא La Cantina del Vesuvio, והוא פעיל מאז שנת 1930. שווה לדעתי לקפוץ לביקור בעיירה Trecase, ולשתות כאן כמה כוסות של יין איכותי. כשיגיע הרגע לאכול ארוחת ערב, הזמינו שולחן במסעדת La Locanda Mariacarolì בעיירה S. Anastasia – התפריט מגוון ומבוסס על המנות המסורתיות של האזור, אבל עם טוויסט מקורי.


הפארק הלאומי פולינו (Parco Nazionale del Pollino)

הפארק הלאומי פולינו ממוקם בין שני מחוזות – בזיליקטה וקלבריה – וכולל בתוכו אזורי טבע רבים ויפהפיים: רכסי הרים (האפנינים חולפים כאן), מערות ונהרות, יערות וחופים.

אחד המאפיינים היחודיים ביותר של הפארק הזה הוא שתוכלו למצוא בו מאובנים פרהיסטוריים.

בין היערות האינסופיים של עצי אלון (סמלו של הפארק) תוכלו למצוא גם לא מעט צמחי מרפא שמאז ומתמיד שימשו את תושבי האזור. עצי האשור הרבים והיפים זכו למעמד של אתר מורשת אונסק"ו, ובינם משוטטים זאבים, איילים, שועלים, קיפודים, ארנבות, ונמנמנים אירופאים.


הטבע בפארק הלאומי פולינו
הטבע בפארק הלאומי פולינו - צילום: Depositphotos

זהו מקום אידיאלי לחובבי טבע: עשרות מסלולי הליכה חוצים את הפארק ומתאימים לאוהבי טרקינג (מנוסים – זה לא יעד למתחילים!), רוכבי אופניים, וגם למי שמעדיף לצאת לדרך על גבי סוסים. מכיוון שכמה וכמה נהרות מתפתלים בשטח הפארק תוכלו לצאת גם להרפתקאות רפטינג.

המסלולים, כאמור, אינם פשוטים ורובם מתאימים למטיילים משופשפים בכושר טוב. לפרטים נוספים בדקו את שני האתרים הרשמיים: האתר הראשון, והאתר השני.


הטבע באזור קלבריה, בפארק הלאומי פולינו - צילום: Depositphotos
הטבע באזור קלבריה, בפארק הלאומי פולינו - צילום: Depositphotos

טיפ: כדאי ומומלץ לשלב את הביקור בפארק הלאומי עם העיירות שבאזור – העיר מטרה למשל, היא יעד שאין כמותו באיטליה, וממש לא כדאי לכם להחמיץ. אפשר לבקר גם ב"חוף השחור" המפורסם, שנקרא Cala Jannita, בעיירה מארטאה (Maratea), או לנסוע לכיוון העיירה דיאמנטה (Diamanate), שבקלבריה, ולתפוס קצת קרני שמש על החוף. בביקור האחרון שלי באזור נהננו מצאתי שתי מסעדות טובות: מסעדת La Taverna del Conte, ופיצרייה נעימה עם נוף לים בשם La Guardiola.


העיר מטרה
העיר מטרה - צילום: אלסנדרה לאונרדי
עיירת החוף דיאמנטה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
עיירת החוף דיאמנטה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
בורגו מוראנו קלברו, אחת העיירות התוך הפארק הלאומי - צילום: Depositphotos
בורגו מוראנו קלברו, אחת העיירות בתוך הפארק הלאומי - צילום: Depositphotos

 


פוסטים קשורים

מסע טעים באברוצו: המנות המפורסמות ביותר של המחוז
Monday, October 2, 2023
מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה
Monday, August 7, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שלישי
Wednesday, July 26, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שני
Sunday, July 16, 2023
מסע בסרדיניה – צפון האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – מרכז האי
Sunday, June 11, 2023
סרדיניה המסתורית – כשפים, אמונות והקרנבלים המפורסמים של האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – דרום האי
Sunday, June 11, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק ראשון
Wednesday, May 31, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
האוכל של סרדיניה - 12 מאכלים סרדיים שאתם חייבים לטעום
Thursday, April 20, 2023
כדאי לטייל באיטליה בחורף? בוודאי! הנה חמישה מקומות נהדרים לבקר בהם
Tuesday, January 10, 2023
מי היו קאבור, מאציני, ואליגיירי? הסיפורים מאחורי שמות הרחובות הנפוצים ביותר ‏באיטליה ‏
Saturday, March 5, 2022
המונרכיה באיטליה: הארמונות המוזהבים של משפחת המלוכה באיטליה
Saturday, January 29, 2022
ביקור מהפנט במָטֵרַה – העיר שחצובה באבן ‏וסביבותיה
Friday, January 7, 2022
ואל ד‎’‎אוסטה – מסע במחוז ‏הקטן ביותר באיטליה
Friday, December 24, 2021
גלה את מָטֵרַה עיר הסלעים והתרבות
Tuesday, December 3, 2019
שלכת ורוח סתיו - צפון איטליה בעונה הכי צבעונית בשנה
Thursday, October 4, 2018
מחלבות הבאפלו של דרום קמפניה
Monday, October 1, 2018
אברוצו על קצה המזלג
Saturday, September 15, 2018
סאן ולנטינו באיטליה
Wednesday, February 14, 2018
צפון איטליה - טרקים ומסלולים בטבע
Friday, July 25, 2014

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page