top of page

25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שלישי

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

חובבי טבע? גם אם אתם לא מטיילים נלהבים, אנחנו בטוחים שכשתסיימו לקרוא את הכתבה הזאת תרוצו להזמין כרטיס לאיטליה. השמורות והפארקים המתוארים כאן הם כמה מהיפים במדינה, והחופים מרהיבים ממש. אי אפשר לעמוד אדישים מול כל הקסם הזה!


הגענו לחלק השלישי והמסכם בסדרת הכתבות שלנו, שעסקה ב-25 הפארקים הלאומיים, שמורות ואתרי הטבע המופלאים והיפים ביותר באיטליה. אם איכשהו פספסתם את הכתבות הקודמות, תוכלו למצוא את החלק הראשון כאן, ואת החלק השני כאן.

לאן אקח אתכם הפעם? לשלל מקומות, אבל בעיקר לחופים הפרועים של סרדיניה וקלבריה, סיציליה היפה וגם קמפניה... הכתבה הזאת מתאימה במיוחד לאוהבי הים!


הפארק הלאומי סילה (Parco Nazionale della Sila)

מחוז קלבריה הוא אחד הנסתרים ביותר באיטליה – תיירים מעטים יחסית מגיעים לכאן, מסיבה פשוטה: למרות יופיו הרב, המחוז הזה כמעט ולא מוכר מחוץ למדינה. הפארק הלאומי סילה מציע שילוב נהדר של נופים מגוונים, חיות בר (זאבים, לוטרות, ארנבות וחתולי בר מתרוצצים כאן בלילות), וצמחייה עשירה (עצי ערמון ואלון, וגם סחלבים יפהפיים).

שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא בלמציה טרמה (Lamezia Terme), והעיר הקרובה ביותר היא קוזנצה (Cosenza), אבל אם תרצו לסייר בנוחות כדאי לבחור ללון באחת העיירות הסמוכות לפארק כמו למשל קוריליאנו קלברו (Corigliano Calabro), או ספצאנו דלה סילה (Spezzano della Sila).


בחודשי החורף אפשר לעשות כאן סקי, ובעיירה לוריקה (Lorica) לדוגמה תוכלו למצוא מתקני סקי לא רעים בכלל. בקיץ, סתיו ואביב האזור מלא במטיילים שמנצלים את מזג האוויר הנעים כדי לצאת למסלולי הליכה, או כדי לרכוב על אופניים או על סוסים. המסלולים השונים חולפים בין יערות לנחלים, טחנות קמח ובתים עתיקים. הפארק כולל בתוכו גם מספר אגמים, שבהם אפשר לטבול וליהנות מספורט ימי.


אחת מהכניסות לפארק הלאומי סילה
אחת מהכניסות לפארק הלאומי סילה - צילום: Ugo Leonetti

אם מתחשק לכם לנסות חוייה קצת אחרת, תוכלו לשלב גם נסיעה ברכבת קיטור עתיקה מתחילת המאה ה-20, שחוצה את הפארק (Il treno a vapore della Sila). הרכבת יוצאת לדרך מהעיירה קאמילייאטלו סילאנו Camigliatello Silano, מטפסת במעלה ההר ומגיעה עד לעיירה סן ניקולה San Nicola, לאחת התחנות הגבוהות ביותר באירופה – בגובה 1400 מטרים! פרטים נוספים באתר הרשמי.


אתר נוסף שאסור להחמיץ הוא ה"ענקים של סילה" (I Giganti della Sila), מעין גן בוטני ובו עצי אורן ושקמה עצומים בני למעלה מ-500 שנה. המתחם נמצא לא רחוק מהעיירה ספצאנו דלה סילה (Spezzano della Sila), מנוהל על ידי ארגון ה-FAI האיטלקי, וכרטיס הכניסה אליו הוא בתשלום נפרד. לא רחוק משם ממוקמת שמורה נוספת, בשם Riserva naturale Golia-Corvo, ובה כ-150 צבאים.


טיפ: מקום מומלץ לישון בו הוא ה-Villaggio Palumbo, מתחם שופע פעילויות בתוך הפארק ממש.


הפארק הלאומי סילה, אגם צ'צ'יטה קלבריה איטליה
הפארק הלאומי סילה, אגם צ'צ'יטה -צילום: Ugo Leonetti

ואם כבר הגעתם לקלבריה, אתם לא יכולים לעזוב מבלי שתטעמו כמה מהמטעמים הידועים ביותר של המחוז: הפלפל החריף הקלברזי (פפרונצ'ינו קלברזה – peproncino calabrese), גבינות שעדיין מייצרים בשיטות מסורתיות כמו לדוגמה גבינת הקאצ'וקאבאלו (caciocavallo), ומנות על בסיס פטריות (שמגיעות מהפארק עצמו). נסו לדוגמה מסעדונת נחמדה בשם Il Tagliere, בעיירה Spezzano della Sila.


הפארק הלאומי גארגאנו (Parco Nazionale del Gargano)

הפארק הלאומי גארגאנו ממוקם במחוז פוליה, והדרך היחידה לתאר אותו היא כך: מקום קסום. הפארק משלב בתוכו שמורת טבע נרחבת ויערות אלונים המשקיפים על רצועת חוף נפלאה, המשובצת במפרצונים זעירים. המים, כפי שאתם בוודאי מתארים לעצמכם, תכולים וצלולים להדהים, ואל חלק גדול מהחופים הנסתרים אפשר להגיע בסירה בלבד, או בהליכה מאומצת לאורכם של מסלולים לא פשוטים בכלל.


המצוקים של שמורת גארגאנו. פוליה איטליה
המצוקים של שמורת גארגאנו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

רוב האנשים המגיעים לכאן מבלים את רוב זמן בשיט או על החוף, אבל גם השמורה עצמה מקסימה ומציעה יערות עצי אשור ואורן ועיירות קטנות ובהן בתים זעירים הצבועים בצבע לבן ובוהק, שביניהן מתפתלות סימטאות צרות. העיירות הידועות והאהובות ביותר הן פסקיצ'י Peschici, ויאסטה Vieste, וסן מנאיו San Menaio, ואני ממליצה לכם עליהן כעל נקודות מוצא נוחות שמהן תוכלו לצאת לטיולי כוכב באזור.

בשעות הערב, אחרי יום של סיורים, תוכלו לחזור לעיירה וליהנות מהאווירה (הלילות בדרום איטליה מלאי חיים, ואנשים נהנים לבלות בפיאצות עד שעה מאוחרת). כמובן שתוכלו לטעום גם את המטעמים המקומיים: שמן זית איכותי, גבינת קאצ'וקאבאלו, שעועית, צלפים, פיצות מצויינות, פנצרוטי (הגרסה המקומית לסמבוסק, אבל בטיגון עמוק!) ועוד... העיירה ויאסטה Viesete אמנם ידועה במיוחד, אבל כדאי לכם לנסות גם את פסקיצ'י (Peschici). היא מקסימה, ויש בה שפע של מקומות בילוי. אם אתם מחפשים מקום מוצלח לקוקטיילים מול הנוף, נסו את La Rotonda, ואם תרצו לאכול ארוחת ערב טעימה הזמינו שולחI ב-Ristorante Tre Archi.


מכאן אפשר גם לצאת לשיט ולהתפעל מהמצוקים המרהיבים שלאורך קו החוף, המפרצים והמערות הנסתרות. אחד המפרצים הידועים ביותר הוא מפרץ זאגארה (baia delle Zagare).

אם אתם חובבי ספורט אתגרי, תוכלו לצאת למסלול הליכה לאורך קניון רומונדאטו (Romondato).

חלק בלתי נפרד מהביקור במקום כולל עצירה באחת מהאחוזות החקלאיות העתיקות (שהוסבו ברובן ליקבים או לבתי מלון). הן נקראות מאסריה (masserie) ואני ממליצה מאד לאכול בהן ארוחה, או לקנות מוצרים מקומיים, או להזמין מקום ללילה.


האטרקציות כאן מסתתרות גם מול החוף... השקיפו על הים – האם אתם רואים את האיים שבמרחק? אלה הם איי טרמיטי (Isole Tremiti), גן עדן קטן המורכב מחמישה איים זעירים. תוכלו לבקר כאן אם תצאו לשיט מודרך בשמורה הימית. היפה ביותר לדעתי מבין החמישה הוא סן דומינו (San Domino): הטבע כאן מרשים במיוחד, והחופים מלאים בנקיקים ומערות (אחת הידועות ביותר היא Grotta del Bue Marino). האי העשיר ביותר באתרים היסטוריים הוא San Nicola, ותוכלו למצוא בן מגדלים מימי הביניים, ביצורים, וכנסיות. שלושת האיים האחרים אינם מיושבים (אלא אם כן אתם סופרים את השחפים!).


האיים האגאדיים (Area marina protetta delle Isole Egadi)

וכעת נעבור לאזור קסום לא פחות – סיציליה – וליתר דיוק לקבוצת איים הסמוכה לחופה הצפון-מערבי של סיציליה: האיים האגאדיים.

הארכיפלג הנהדר הזה שוכן מול חופי טראפני, ולעיר עצמה יש שדה התעופה, או השדה השני הקרוב ביותר נמצא בפלרמו. אפשר לנוע באזור בעזרת תחבורה ציבורית, אבל זה לא מומלץ. הרבה יותר נוח לשכור רכב.

מטראפאני, תוכלו לקחת את המעבורת לאי הגדול שבקבוצה – פאביניאנה (Favignana). תוך 30 דקות תשאירו מאחוריכם את ההמולה והרעש, ותמצאו את עצמכם בגן עדן קטן.


לא כל החופים נגישים רגלית
קאלה רוסה (Cala Rossa) - לא כל החופים נגישים רגלית - צילום: Depositphotos

החוף היפה ביותר בפביניאנה נקרא קאלה רוסה (Cala Rossa) – המים צלולים להדהים והחול דק ולבן כמו בקריביים, קאלה אזורה (Cala Azzurra) מיוחד במינו והחול הוא מחימר בו הרוחצים מורחים את גופם. כמה מהחופים האחרים, כמו למשל , Cala Rotonda, נגישים באמצעות סירה בלבד.


קאלה אזורה פאבינייאנה
קאלה אזורה - צילום: דורון צויבל

כל היופי הזה, והשעות שתבלו בשחייה, יעוררו את התאבון ללא ספק. הפיתרון הוא פיצה כמובן! נסו את הפיצה הטעימה והמסורתית, והמוצלחת מאד לטעמי, במקום קטן שנקרא Pizzeria Vecchio Stile, בכיכר Piazza Amatrice 9, בלב פאביניאנה. וכמובן שאי אפשר שלא לסיים עם מגוון קינוחים סיציליאנים ב-La Pasticceria FC ב-via Garibaldi 28.


האי פביניאנה מכונה "הפרפר הגדול" בשל צורתו, ונחשב ליעד הפופולרי ביותר. כדאי לבקר גם באיים השכנים אם יש לכם זמן: מארטימו (Marettimo) ולבאנצו (Levanzo).

לבאנצו הוא האי הקטן ביותר ומקום רומנטי להפליא: אפשר לצאת לסיור רגלי לאורך הנמל הקטן והציורי, ואפשר לשוט בסירה בים הצלול כבדולח ולהשקיף על הבתים לבנים. אם תרצו לשחות, נסו את החוף היפה Cala Tramontana. המסעדה האהובה עליי היא Arcobaleno.


לבאנצו - אי קטן ורומנטי
לבאנצו - אי קטן ורומנטי - צילום: Depositphotos

מארטימו הוא האי הפראי וההררי ביותר, ומלא כולו במערות (הידועה מביניהן היא Grotta del Cammello). הדרך הטובה ביותר לבקר במקום היא ברגל, ולכן זהו יעד שמתאים במיוחד לחובבי ספורט והליכות. לאורך הטרק תזכו לראות טבע פראי ושרידי מבצרים ערביים ונורמניים. אם תרגישו שאתם זקוקים להפסקה, נסו את בית הקפה Caffè Tramontana, הממוקם ב-Via Campi.


לה סקאלה דיי טורקי (La Scala dei Turchi)

המקום המופלא הזה אמנם לא מוגדר כפארק לאומי, אבל הוא ייחודי מסוגו ואם אתם בסיציליה זהו יעד שאני ממליצה לכם להכניס לרשימה. הסקאלה דיי טורקי הוא צוק חוואר לבן במרחק קצר מאג'ריג'נטו, שהמים והרוח עיצבו בצורת גרם מדרגות. האבן הלבנה זוהרת ממש תחת קרני השמש, ושמו של המקום מבוסס על העובדה שבמאה ה-15 שודדי ים טורקים נהגו להשתמש בו כנקודת פלישה לסיציליה, עגנו כאן ויצאו לפשיטות על הערים שלאורך החוף.


סקאלה דיי טורקי סיציליה
סקאלה דיי טורקי - צילום: Depositphotos

אי אפשר יותר לטפס על המצוק, אבל אפשר בהחלט לבלות על החוף היפה שמתחתיו. איך מגיעים? באמצעות סירה (האפשרות הקלה והנוחה ביותר) או ברגל, לאורך מסלול הליכה לא פשוט... שביל היציאה ממוקם ליד ראש הצוק (יש במקום גם חניון). אם תרצו לעצור למשקה מרענן או כוס גדולה של גרניטה טובה, נסו את ה- Lounge Beach Scala dei Turchi


הפארק הלאומי אזינארה (Parco Nazionale dell’Asinara)

ומסיציליה לאי השני בגודלו באיטליה – סרדיניה, כמובן. זהו גן עדן לחובבי ים, והחופים של סרדיניה נחשבים בין היפים באירופה. אחד היעדים הידועים במיוחד הוא האי אזינארה, שהפך לפארק לאומי בשנת 1997. המפרצונים הקטנים, ההיסטוריה המרתקת והעצובה של האי (אסירים הוחזקו כאן במשך למעלה מ-100 שנה) והנופים הבתוליים הופכים את האזור הזה ליעד פופולרי.


שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא באלגרו (Alghero), וכדי להגיע לאזינארה יש לנסוע לכיוון פורטו טורס ומשם לקחת מעבורת. באי עצמו לא ניתן לנהוג במכוניות פרטיות, ותוכלו לנוע ממקום למקום ברגל, באופניים, או בסיורים מודרכים בלבד. תשעה מסלולי הליכה מסומנים ממתינים לכם, וכדאי לבדוק אותם מראש באתר הרשמי.

אין המון אופציות למסעדות באי – כדאי להביא צידה מראש, או לחילופין להסתפק במשהו קליל באחד משני הבארים שבאי – האחד נמצא במפרץ Cala Reale, והשני ב-Cala d’Oliva.


חוף סבינה (Cala Sabina) באיי אזינארה
חוף סבינה (Cala Sabina) באיי אזינארה - צילום: Depositphotos

השיט בסירה מומלץ מאד, ויאפשר לכם לראות מפרצונים וחופים שאינם נגישים דרך היבשה. תוכלו לבקר בנוסף גם במרכז להצלת צבי ים, בכלא העתיק, ובחווה בשם farmasinara ובה מגדלים חמורים מקסימים (ניתן לרכוש מוצרי קוסמטיקה המיוצרים על בסיס חלב אתון).

החופים היפים ביותר הם Cala dei Detenuti, Sa Murighessa, Cala Giordano ו-Punta Sabina.

מסעדה מומלצת באזור היא La locanda dell’Asinara



הפארק הלאומי איי המדלנה (Parco Nazionale della Maddalena)

הארכיפלג הזעיר הזה מציע כמה מהחופים היפים ביותר לא רק באיטליה אלא בעולם – סלעי גרניט ורודים וחול לבן בוהק, מים בכל גווני הכחול האפשריים ואווירה קסומה במיוחד. האזור הוגדר כפארק לאומי בשנת 1994, וכולל בתוכו שבעה איים. הארבעה הידועים והמתויירים ביותר הם לה מדלנה, קפררה, סנטו סטפנו, ובודלי.


לא קל להתנייד באזור עם תחבורה ציבורית או מוניות, ולכן אני ממליצה לכם לשכור רכב בשדה התעופה (העיר הקרובה ביותר היא Olbia) ולהיעזר בו לאורך החופשה (תוכלו לעלות עם הרכב למעבורת שמובילה לאיים). הנסיעה לאורך החוף הפנורמי של איי המדלנה היא מרהיבה, ואתם לא תעמדו בפיתוח לעצור את הרכב ולזנק למים באחד החופים. לאיזה חוף כדאי ללכת? הבחירה אינסופית! כמה מהחופים ביפים ביותר הם: Cala Francese, Cala Spalmatore, Cala Gavetta. אם אתם מחפשים עיירה קטנה ונעימה שבה תוכלו לקנות כמה מזכרות ולאכול ארוחת צהריים, נסו את פורטו מאסימו (Porto Massimo) – בחודשי הקיץ פועלים כאן גם מקומות בילוי ומועדונים. אם תרצו לטעום את היינות המקומיים והייחודיים, עצרו ב-Vineria Ninì, במרכז העיר.


אני ממליצה לכם לבקר גם באי קאפררה (Caprera), המחובר לאיי המדלנה בכביש צר שחוצה את המים ומכונה "Il passo della Moneta". תוכלו לשחות בחוף Cala Relitto, ב-Cala Brigantina וב-Cala Coticcio, לבקר בביתו של גריבלדי, הגיבור האיטלקי הלאומי שהוביל את המאבק לשחרור איטליה מהכובשים הזרים ואיחודה של המדינה, ולצאת לשיט פנורמי בסירה – זו הדרך היחידה להגיע לפינות נסתרות ובלתי נגישות באמצעות הרכב כמו למשל האי הנטוש Spargi, או החוף הוורוד המפוסם (שתוכלו לראות ממרחק בלבד, הכניסה לחוף אסורה).


החוף הוורוד בבודלי, איי המדלנה
החוף הוורוד בבודלי, איי המדלנה - צילום: Depositphotos

 


621 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page