top of page

מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה

+ באיטליה
Monday, August 7, 2023

6 דקות

חיפוש

לישראלים יש את שביל ישראל, ולאיטלקים יש את הוויה פרנצ'יג'נה – מסלול ארוך החוצה את איטליה מצפון לדרום, ופופולרי בקרב צליינים וחובבי טבע כאחד. מהי הוויה פרנצ'יג'נה ואיך אפשר לטייל לאורכה? כל התשובות מחכות לכם במאמר של נדיה קרישי


יש הטוענים שהליכה בטבע היא תרופה טובה למחלות רבות, ואני מסכימה. ואולי יותר משזו תרופה לגוף, זוהי תרופת פלא לנפש ולרוח. אנשים רבים, שיוצאים למסעות רגליים משמעותיים, בוחרים ללכת לאורך מסלולים בעלי ערך היסטורי ותרבותי. הם מעדיפים שבילים שאינם רק יפים, או מעניינים מבחינה גיאוגרפית, אלא מיוחדים בצורה נוספת, ומאפשרים למי שמטייל לאורכם לגלות את עצמו מחדש. אני מזמינה אתכם לגלות ביחד איתי את אחד ממסלולי ההליכה הידועים באיטליה – הוויה פרנצ'יג'נה (via Francigena). אומרים שמי שיוצא למסלול הזה לא חוזר אותו אדם, משום שהוויה פרנצ'יג'נה נמנית על אותו קומץ מסלולים שמצד אחד לוקחים ממך משהו, ומצד שני מעניקים לך משהו בתמורה. האם זה נכון? אתם מוזמנים לגלות...


שלט במסלול הוויה פרנצ'יג'נה ליד העיירה סן גימיניאנו בטוסקנה
שלט במסלול הוויה פרנצ'יג'נה ליד העיירה סן גימיניאנו בטוסקנה - צילום: Depositphotos

הוויה פרנצ'יג'נה (via Francigena) הייתה אחד משלושת מסלולי הצליינים החשובים באירופה בימי הביניים. שני המסלולים האחרים היו המסלול לירושלים (שחפף בחלקו עם הוויה פרנצ'יג'נה), ודרך סנטיאגו (Camino di Santiago), שהובילה לקברו של יעקב הקדוש (יעקב בן זבדי) בסנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון מערב ספרד. אף שחלפו למעלה מאלף שנה מאז שהחלו הצליינים הראשונים להשלים את המסלולים האלה, הם עדיין פופולריים ומושכים קהל רב.

הוויה פרנצ'יג'נה איננה מסלול שאליו יוצאים ככה סתם. כדאי לקרוא (אם תרצו) ספר או שניים על ההיסטוריה של המסלול, וכמובן שגם להתכונן מבחינה טכנית: האינטרנט מלא במידע יעיל, ונקודת ההתחלה ההגיונית ביותר היא האתר הרשמי של המסלול. כמובן שגם המאמר הזה יסייע לכם לעשות סדר בדברים, ולהגיע מוכנים ומודעים יותר לחוויה.


מפת גוגל למסלול וויה פרנצ'ג'נה המתחיל באנגליה ומסתיים ברומא



מהי הוויה פרנצ'יג'נה?

הוויה פרנצ'יג'נה (via Francigena), או שאולי מדויק יותר לומר vie Franciegene, ברבים, הן סדרה של מסלולים שחיברו בימי הביניים את השטחים שנשלטו על ידי הפרנקים (Franchi) לרומא. היום משמש השם כדי לציין מספר רב של מסלולים המתחילים בעיר קנטרבורי (Canterbury) שבאנגליה, חולפים דרך צרפת ושוויץ, מגיעים לאיטליה, מובילים לרומא, וממשיכים ממנה לדרום איטליה (הנקודה שממנה הפליגו הסירות שלקחו את הצליינים לארץ הקודש – טרה סנטה Terra Santa).


תיאור המסע שהפך את הוויה פרנצ'יג'נה למפורסמת כל כך היה זה שכתב סיגריק (Sigeric), הארכיבישוף מקנטרברי, שיצא בשנת 990 למסע בן 79 ימים, מקנטרברי לרומא. הארכיבישוף סיגריק לא היה הראשון שהשלים את המסלול, כמובן, אבל הוא כן היה הראשון שתיעד אותו (אחד מחברי הפמליה שלו כתב יומן שתיאר את המסע), וחלקים מאותו מסמך היסטורי חשוב שמורים כיום בספריה הבריטית הלאומית שבלונדון. המסלול של סיגריק נותר גם היום המסלול הנפוץ והפופולרי ביותר.


יומן המסע של סיגריק, הארכיבישוף מקנטרברי
יומן המסע של סיגריק, הארכיבישוף מקנטרברי - צילום: Twitter: @ViaFrancigenaEU

מהם שורשי המסלול?

המסלול נוצר מסיבות פוליטיות וצבאיות על ידי הלונגוברדים, שהתחרו על הטריטוריה האיטלקית עם הביזנטים והיו זקוקים לחיבור בטוח בין עיר הבירה שלהם בפאביה לבין הדוכסות שהקימו בדרום איטליה. הדרך שחיברה בין האזורים נקראה ויה דל מונטה בארדונה (Via del Monte Bardone). כאשר כבשו הפרנקים את איטליה מידי הלונגוברדים, שינה המסלול את שמו, והדרך הפכה לקו המקשר המרכזי בין צפון ודרום אירופה.


אם תרצו ללכת לאורך הוויה פרנצ'יג'נה המפורסמת, ישנם למעשה שישה מסלולי הליכה אפשריים לבחירתכם. החלק האיטלקי של המסלול משתרע על פני כ-3000 קילומטרים, כולל 45 נקודות עצירה בשבעה מחוזות, וחולף על פני כ-700 ערים, עיירות וכפרים. לא פחות מ-50,000 איש הלכו לאורך הוויה פרנצ'יג'נה בשנת 2022 (מספרם של המבקרים נמצא במגמת עלייה); כמובן שלא כולם השלימו את הוויה פרנצ'יג'נה כולה – רוב המטיילים מקדישים בין חמישה לשבעה ימים למסלול, ובוחרים מקטע מסויים שמעניין אותם.


מפת המסלול עם שמות המקומות מאנגליה עד רומא
מפת המסלול עם שמות המקומות מאנגליה עד רומא - צילום: Walty1971

הוויה פרנצ'יג'נה חולפת בין היתר באיבראה (Ivrea), פאביה (Pavia), לוקה (Lucca), סן ג'ימיניאנו (San Gimignano), סיינה (Siena), וויטרבו (Viterbo) לפני שהיא מגיעה לרומא. כך, הנופים האלפיניים מפנים את מקומם בהדרגה לגבעות פיימונטה, ולאחר מכן לשדות עמק הפו המישוריים ואז להרים האפנינים. בהמשך תפגשו את נופי טוסקנה הירוקה ואת מחוז לאציו, ולאחר מכן את הרחובות המפוארים של רומא. אם תחליטו להשלים את המסלול כולו, תוכלו להתקדם מרומא לבארי (Bari) או לברינדיזי (Brindisi), ערי הנמל ששימשו את הצליינים. הדרך לבארי וברינדיזי חולפת לאורך מחוז פוליה, דרך סנטה מריה די לאוקה (Santa Maria di Leuca), הר סנט'אנג'לו (monte San Angelo), אורדונה (Ordona) ומטרה (Matera), ונחשבת ליפה במיוחד.


מטיילת בהגיעה לדרום טוסקנה, פונטה ארביה
מטיילת בהגיעה לדרום טוסקנה, פונטה ארביה - צילום: Depositphotos

ברגל, או באופניים...

אנשים רבים היו מעדיפים לרכוב לאורך הוויה פרנצ'יג'נה באופניים, אבל חלק גדול מהמסלול איננו מתאים לרכיבה (בין אם בשל תנאי השטח, או בשל העליות ההרריות). משום כך, הוחלט ליצור מסלול מקביל המותאם במיוחד לרוכבי אופניים שנקרא צ'יקלוביה פרנצ'יג'נה (Ciclovia Francigena). המסלול עדיין בשלבי בנייה, ובשלב זה נחנך רק חלקו הצפוני שמתחיל באלפיניאנו (Alpignano) שליד טורינו וחולף דרך 15 ערים ועיירות מעניינות. זהו מסלול שטוח יותר, ופשוט יותר מבחינה טכנית, ולכן הוא מתאים לא רק לרוכבי אופניים אלא גם למי שמתמודד עם קשיי ניידות.




מה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך?

לפני שמדברים על העלויות ועל אפשרויות הלינה, כדאי לומר כמה מילים בנוגע למסלול עצמו: הוויה פרנצ'יג'נה לא נחשבת למסלול קשה מבחינה טכנית (אם כי בצפון איטליה ההררי ישנן עליות רבות). הקושי העיקרי נובע מאורכו של המסלול, והמאמץ הפיזי המתמשך הנדרש כדי להשלים אותו. מומלץ בהחלט להתאמן לפני שיוצאים לדרך, ורצוי לתרגל הליכות ארוכות עם תרמיל על הגב. התרמיל יהיה בן הלווייה הנאמן שלכם במשך שעות ממושכות מידי יום, ולפני שתתחילו את ההרפתקה הזאת, כדאי שתבינו אם אתם ערוכים לה מבחניה פיזית ונפשית.


דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא שבגלל שהמסלול ארוך כל כך, הוא חולף דרך אזורים שונים לגמרי מבחינת תנאי האקלים ששוררים בהם. מזג האוויר באלפים שבצפון איטליה, בשדות לאציו ובערי החוף של פוליה שונה לגמרי, ועובדה זו תשפיע על הציוד שתצטרכו לארוז, כמובן. בנוסף, לא כל אזורים יהיו נגישים לאורך כל השנה. בעוד שהמקטע הדרומי של המסלול יהיה פתוח כמעט תמיד, מעברי ההרים שבצפון לא יהיו נגישים בחודשי החורף. אחד החלקים הראשונים של המסלול – בין Colle del Gran San Bernardo לפאביה – יהיה מכוסה שלג וחסום בין דצמבר למרץ, ויתכן שגם במהלך חודשים נוספים. כדאי גם להימנע מללכת בהרים בתקופות גשומות – הן משיקולי נוחיות, והן משיקולי בטיחות.


איפה לנים?

זה תלוי באזור שבו תטיילו, כמובן, אבל כדאי לדעת שלאורך הוויה פרנצ'יג'נה פזורים עשרות מקומות לינה המותאמים במיוחד עבור הצליינים והמטיילים. פתרונות הלינה עבור הצליינים הם פשוטים וזולים, ולרוב מדובר על מנזרים או בתי הארחה נוצריים (לדוגמה – המנזר הפרנציסקני ב-Chatillon במחוז ואל ד'אוסטה, או Hospitale Sancte Eusebi ב-Vercelli שבמחוז פיימונטה). על מנת ללון במקומות האלה יהיה עליכם להוציא מראש מסמך שנקרא Credenziale (ובאנגלית: Pillgrim’s Credential, ראו בהמשך). המסמך גם מקנה לכם הנחה בנקודות אחרות לאורך המסלול. רשימה מלאה של מקומות לינה לאורך המסלול מופיעה (בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים) באתר הרשמי.


מה כדאי לארוז לדרך?

הצליינים הראשונים שהלכו לאורך הוויה פרנצ'יג'נה הביאו איתם פריטים חיוניים באותם הימים: נעליים חזקות, גלימה שהגנה עליהם מפני פגעי מזג האוויר, כובע רחב שוליים, מקל הליכה חזק, ותיק עור (שנקרא באיטלקית סקרסלה scarsella). אם הצליין כבר השלים מסלול ידוע נוסף – דרך סנטיאגו, לקברו של יעקב בן זבדי – הוא נשא עימו צדפה כסמל למסלול שעבר. ואם כבר עלה לרגל לארץ הקודש, הוא נשא עימו כף דקל. הרעיון הבסיסי אז זהה להיום, ורוח הדברים לא השתנתה, גם אם רשימת הפריטים המוגדרים כחיוניים התעדכנה כמובן באלף השנים האחרונות.



ראשית כל, מומלץ להמעיט בציוד. ככל שתארזו יותר דברים, כך תצטרכו לסחוב יותר משקל. תרמיל בנפח 50-60 ליטרים אמור להספיק. כדאי לבחור בגדים מתאימים: בגדי טרקינג עמידים לחיכוך, מחומרים מנדפי זיעה. כמו כן תזדקקו לשק שינה, פנס, כובע רחב שוליים, סבון, ונעלי הליכה טובות (רצוי זוג משומש קלות – לא כדאי לכם לנסות לראשונה נעל חדשה כשתצאו למסלול תובעני). כדאי לקחת גם תרופות, משחה נגד שפשפות, וחומר דוחה יתושים. מכשיר ניווט כלשהו הוא כלי הכרחי – אפשר לרכוש מפות נייר דרך האתר הרשמי של הוויה פרנצ'יג'נה, ואפשר להיעזר באפליקציה הייעודית, או במכשיר GPS. ישנן גם אפליקציות ספציפיות לניווט בשטח, המאפשרות לכם לסמן את המסלול שלאורכו הלכתם. כמובן שתזדקקו גם למטען נייד (power bank) שיאפשר לכם להטעין את הפלאפון גם אם אין לכם גישה לחשמל, לפחות עד שתגיעו לנקודת עצירה עם שקע.

אין צורך להביא אוהל וציוד לינה מכיוון שלאורך המסלול פזורים הוסטלים צנועים שבהם תוכלו ללון בתקציב מצומצם ביותר (תמורת תרומה קטנה, או עבור סכום סימלי: 15-30 יורו).


מהי תעודת ה-Credenziale?

בכל לשכת תיירות הממוקמת לאורך הוויה פרנצ'יג'נה תוכלו לבקש מסמך רשמי, שנקרא Credenziale, ומהווה הוכחה לכך שאתם צליינים/מטיילים המשלימים את המסלול הידוע. יש לשאת את המסמך איתכם, ותוכלו להחתים אותו בנקודות השונות שאליהן תגיעו. המסמך יזכה אתכם בהנחות לאורך המסלול, ובמקומות לינה מסויימים, בעיקר הזולים שבהם המיועדים לצליינים, יקבלו אתכם אך ורק אם תציגו את המסמך הזה.


המסמך רשמי, שנקרא Credenziale
המסמך הרשמי, שנקרא Credenziale

כאשר תגיעו לרומא תוכלו לגשת איתו לכיכר פטרוס הקדוש. אם השלמתם את מאה הקילומטרים האחרונים ברגל (או 200 הקילומטרים האחרונים באופניים), תוענק לכם תעודה בשם Testimonium, המאשרת באופן רשמי שהשלמתם את הוויה פרנצ'יג'נה.

מסלולים קצרים יותר לאורך הוויה פרנצ'יג'נה

בחודשי הקיץ מאורגנים לעיתים קרובות סיורים קצרים יותר, המכסים מקטע מסויים מהוויה פרנצ'יג'נה. לדוגמה: בחודש אוגוסט 2023 תוכלו להשתתף במסלול שנקרא la via Francigena a Piacenza" באזור העיר פיאצ'נצה. נקודת המוצא במקרה הזה תהיה האכסנייה הבנדקטינית בעיירה Orio Litta, והקבוצה תטייל ביחד עד לנהר הפו, תחצה אותו, ואז תמשיך עד למבצר קאלנדאסקו (Calendasco). המסלולים הקצרים הם אלטרנטיבה מצויינת עבור מי שמעוניין לקחת חלק בחווית הוויה פרנצ'יג'נה, אבל לא רוצה או יכול להתחייב למסלול ארוך. לפרטים נוספים בדבר המסלולים הקצרים המתוכננים בחודשי הקיץ, בדקו את הדף הייעודי (calednario escursioni, או organised tours) באתר האינטרנט הרשמי. מסלולים נוספים המתוכננים לקיץ הקרוב (2023): רכיבה על אופניים (14 קילומטר) בין יערות אורנים ואתרים ארכיאולוגיים, לאורך הוויה אפיה (via Appia), כולל ביקור בקטקומבות של סן קליסטו (catacomb di San Callisto) והמאוזוליאום של רומולוס (mausoleo di Romolo); מסלול הליכה בקבוצה באורך 8 ימים, מסיינה (Siena) ועד אגם בולסנה (lago di Bolsean), ועוד.


אני מקווה שהצלחתי לסקרן אתכם, ולעורר בכם חשק לגלות את אחד המסלולים הידועים במדינה. עכשיו כל מה שנותר לכם לעשות הוא לנעול זוג נעליים, להניף את התרמיל על הגב, ולצאת ולגלות את איטליה דרך הרגליים. אין ספק שמצפה לכם חוויה בלתי צפויה ומיוחדת!

מסע טעים באברוצו: המנות המפורסמות ביותר של המחוז
Monday, October 2, 2023
מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה
Monday, August 7, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שלישי
Wednesday, July 26, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שני
Sunday, July 16, 2023
מסע בסרדיניה – צפון האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – מרכז האי
Sunday, June 11, 2023
סרדיניה המסתורית – כשפים, אמונות והקרנבלים המפורסמים של האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – דרום האי
Sunday, June 11, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק ראשון
Wednesday, May 31, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
האוכל של סרדיניה - 12 מאכלים סרדיים שאתם חייבים לטעום
Thursday, April 20, 2023
כדאי לטייל באיטליה בחורף? בוודאי! הנה חמישה מקומות נהדרים לבקר בהם
Tuesday, January 10, 2023
מי היו קאבור, מאציני, ואליגיירי? הסיפורים מאחורי שמות הרחובות הנפוצים ביותר ‏באיטליה ‏
Saturday, March 5, 2022
המונרכיה באיטליה: הארמונות המוזהבים של משפחת המלוכה באיטליה
Saturday, January 29, 2022
ביקור מהפנט במָטֵרַה – העיר שחצובה באבן ‏וסביבותיה
Friday, January 7, 2022
ואל ד‎’‎אוסטה – מסע במחוז ‏הקטן ביותר באיטליה
Friday, December 24, 2021
גלה את מָטֵרַה עיר הסלעים והתרבות
Tuesday, December 3, 2019
שלכת ורוח סתיו - צפון איטליה בעונה הכי צבעונית בשנה
Thursday, October 4, 2018
מחלבות הבאפלו של דרום קמפניה
Monday, October 1, 2018
אברוצו על קצה המזלג
Saturday, September 15, 2018
סאן ולנטינו באיטליה
Wednesday, February 14, 2018
צפון איטליה - טרקים ומסלולים בטבע
Friday, July 25, 2014

עשוי לעניין אותך

נדיה קרישי | ספרנית בסיפריה הקפיטולרית בורונה

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page