top of page

סיציליה - מסע בליבו העתיק והסוער של הים התיכון

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 20 באוג׳ 2023

סיציליה מסחררת את המבקרים, ולא קשה להבין מדוע – האי היפהפה הזה מציע הכל מכל! היסטוריה מרתקת ונופים נהדרים, אוכל מדהים וחופים בלתי נשכחים, אתרים ארכיאולוגיים וערים שוקקות חיים. החיים כאן מורכבים מאד ופשוטים מאד בו זמנית, ולקסם של סיציליה פשוט אין מתחרים... בסדרת המאמרים שלפניכם נבקר במקומות היפים יותר באי. מוכנים לצאת לדרך?


גני נאקסוס, מבט מהתיאטרון של טאורמינה סיציליה
גני נאקסוס, מבט מהתיאטרון של טאורמינה - צילום: Marco Derksen
סיציליה היא האי הגדול ביותר בים התיכון, ומקום כה שונה וייחודי בהשוואה לשאר 19 המחוזות האיטליה, עד כי נדמה לעיתים שמדובר על מדינה נפרדת.

במאמר זה (ובמאמרים הבאים בסדרה) נגלה את סודותיו של האי, ונבין מדוע סיציליה כה שונה מכל שאר חלקי איטליה. נתמקד במקומות היפים ביותר שכדאי לכם לבקר בהם ונסקור כמובן את האתרים החשובים ואת המאכלים שאסור לפספס! משום שהאוכל בסיציליה, כדאי לכם לדעת, הוא אחת האטרקציות העיקריות של האי... המנות הסיציליאניות נחשבות לכמה מהטובות ביותר באיטליה, והאי הזה מציע באמת הכל: יינות מצוינים, גלידות וגרניטות מדהימות, עוגות ועוגיות בלתי נשכחות, דגים טריים טריים, פסטות ברוטב שיגרום לכם ללקק את הצלחת כשאף אחד לא מסתכל, שמן זית טהור ואיכותי ופיצות שאי אפשר לעמוד בפניהן... יש מי שמגיע לסיציליה רק בשביל האוכל (והים), ואני לא יכולה להאשים אותו!


פסיפס אנושי ותרבותי שאין שני לו

סיציליה מתגאה בהיסטוריה עתיקה: הראשונים שהתיישבו בה היו הפיניקים, בסביבות המאה השישית לפנה"ס, ובהמשך הגיעו גם היוונים שבנו ברחבי האי מקדשים רבים (חלקם עדיין ניצבים במקום, וניתן לבקר בהם). לאחר מכן נכבשה סיציליה על ידי הרומאים, ולאחר שקרסה האימפריה הרומית שלטו בה הוונדלים, הביזנטיניים, הערבים, הנורמניים, הקיסרות הרומית הקדושה, ה"אימפריה" האראגונזית, ולבסוף גם בתי המלוכה סבויה ובורבון, עד שנולדה הרפובליקה האיטלקית (1946).


כל האוכלוסיות הרבות האלה, על מנהגיהן ותרבויותיהן, הותירו חותם בסיציליה, והשפעותיהן ניכרות עד היום – באוכל, באומנות, בדיאלקט המקומי ובתרבות. אפשר לדוגמה למצוא ברחבי האי מבנים בכל סגנון אדריכלי, החל ממקדשים יווניים ותיאטראות רומיים ועד כנסיות בארוקיות וארמונות בסגנון מוסלמי-ביזנטי.

בנוסף, ים צלול ויפהפה מחבק את סיציליה מכל עבר, והאי משופע במאות חופים מרהיבים בצבעים שונים – טורקיז ותכלת, ירוק אזמרגד וכחול עמוק. ואם כל העושר הנהדר הזה לא מספיק לכם, דעו שבמרחק הפלגה קצרה מסיציליה אפשר למצוא איים קטנים נוספים המשתייכים לה, וידועים בקרב המטיילים כפנינים של ממש, כמו לדוגמה האיים האיאוליים (Le Eolie), האיים האגאדיים (Le Egadi), ואיי פלאג'ה (Le Pelagie). חובבי טבע ואדרנלין? אל דאגה – אם מתחשק לכם לבקר בהר געש אמיתי, גם את זה תוכלו למצוא בסיציליה. האֵטְנה (הנכתב לפעמים גם כך: אתנה - Etna), הר הגעש הפעיל ביותר באירופה, נמצא במרחק קצר מהעיר קטניה (Catania) שבמזרח האי.


התפרצות געשית באטנה סיציליה
התפרצות געשית באטנה - צילום: andrea

ביקור בסיציליה פירושו מסע עשיר באומנות ותרבות, היסטוריה וטבע, אבל גם שריצה עצלה ובטן-גב על החופים והנאה מובטחת. לאורך השנים ביקרתי בסיציליה אינספור פעמים, ואני מתכוונת להמשיך ולחזור לאי האהוב עליי שוב ושוב. סיציליה היא מסוג המקומות שחודרים לך ללב, וכל מי שמבקר בה פעם אחת, משתוקק לחזור. אתם עוד תראו... אחרי הביקור שלכם באי, גם אתם תתאהבו בסיציליה...

כיום קל במיוחד להגיע לסיציליה, וחברת הלואו-קוסט ריינאייר (Ryanair) מפעילה טיסות ישירות מתל אביב לקטניה (Catania). אבל כדאי לזכור – קל אמנם להגיע לסיציליה, אבל קשה לנוע בתוכה. התחבורה הציבורית באי לוקה בחסר (בלשון המעטה...). מסיבה זו, מומלץ מאד לשכור רכב על מנת שתוכלו לטייל בנוחיות.


קטניה – עיר סואנת ושוקקת חיים

נתחיל את המסע הסיציליאני שלנו בעיר קטניה (Catania).

קטניה היא עיר עם קצב משלה – קצב פרוע ומשוגע! תיירים רבים מדלגים עליה, ומתמקדים ביעדים קטנים, יפים, ומוכרים יותר, כמו סירקוזה (Siracusa), טאורמינה (Taormina) ואגריג'נטו (Agrigento), אבל כדאי לכם לדעת שבתור העיר השנייה בגודלה בסיציליה (אחרי פלרמו), קטניה מציעה לתיירים לא מעט. זוהי עיר כאוטית לגמרי (אני ממליצה לכם לחצות את הכביש בזהירות גדולה. הנהגים פה לא יעצרו לכם במעבר החצייה), אבל גם שוקקת חיים בכל שעה משעות היממה: הנמל והטיילת שלאורך הים מלאים במקומות בילוי, והעיר לא עוצרת לרגע. 17 פעמים כוסתה העיר בלבה ושלוש פעמים כמעט נחרבה לחלוטין: בעקבות שתי רעידות אדמה שכמעט מחקו את העיר, ולאחר התפרצות אלימה במיוחד של הר הגעש אטנה, ובכל פעם קמה קטניה מהריסותיה כמו עוף החול.


מרכז העיר הוא פיאצה דל דואומו (Piazza del Duomo), ושם גם נמצא הפסל שהפך לסמלה של קטניה – מזרקת הפיל (La Fontana dell’Elefante), שפוסלה במאה ה-18 ובראשה הוצב פסל מסתורי בצורת פיל, מאבן בזלת, שעד היום לא הצליחו החוקרים לזהות את מקורו המדויק.


האלפנטינו (Elefantino) של קטניה – סמל העיר. צילום: אלסנדרה לאונרדי
האלפנטינו (Elefantino) של קטניה – סמל העיר. צילום: אלסנדרה לאונרדי

אחד הדברים המאפיינים את החלק הצפון מזרחי של סיציליה (האזור שבו נמצאת קטניה) הוא ריבוי המבנים הבנויים מאבן בזלת שחורה, שמקורה כמובן בהתפרצויות הגעשיות הרבות שהתרחשו לאורך השנים, וסיפקו למקומיים חומר גלם זמין לבניין. בפיאצה סטזיקורו (Piazza Stesicoro), לדוגמה, אפשר לראות שחלק קטן מהאמפיתאטרון הרומי בנוי מאבן בזלת. בכל חנות בעיר תמצאו גם מזכרות חינניות העשויות אבן געשית – קמעות ועגילים, צמידים וחפצי נוי – והכל במחירים סבירים מאד.


קטניה היא גם נקודת מוצא מצוינת לטיולי כוכב, ומכאן תוכלו להגיע בקלות להר האטנה (Etna), לטאורמינה וגני נאקסוס (Taormina e Giardini Naxos), לאצ'י טרצה (Aci Trezza), ועוד.


טיפ: אם אתם מבקרים בסיציליה בחודש פברואר, אתם חייבים להגיע לקטניה! בחמישה בפברואר חוגגת העיר את חגה של הקדושה המגנה על העיר, אגתה הקדושה, והעיר כולה מתמלאת בתהלוכות, דוכנים ואירועים.

הר הגעש אטנה – חוויה שאסור להחמיץ!

הביקור בהר הגעש אטנה הוא חוויה בלתי נשכחת. אם תגיעו לכאן תזכו לראות מקרוב נוף שנראה כמעט כאילו צולם על הירח – מכתשים מרשימים, סלעים געשיים ומערות וולקניות. ניתן לטפס עד לגובה 3300 מטרים, וכאשר תגיעו לפסגה, תמצאו את עצמכם במרחק קצר ביותר מלוע הר הגעש! הנוף הנשקף מנקודה זו, כפי שאתם בוודאי מדמיינים לעצמכם, הוא מדהים.


על מנת להשלים את המסלול, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: או שתצאו לסיור מודרך עם מדריך שמכיר את האזור, או שתתחילו את המסלול באופן עצמאי, תגיעו עד לנקודה המרוחקת ביותר שאליה מותר להגיע ללא ליווי, ומשם תמשיכו לטפס ביחד עם אחד המדריכים שנמצאים במקום (בעיני האופציה השנייה היא המועדפת).


אם תחליטו לצאת לדרך לבד, הכניסו לתוך מכשיר הניווט שלכם את הכתובת ריפוג'ו סאפיינצה- RIFUGIO SAPIENZA – מבקתה זו מתחיל המסלול. המרחק מקטניה ל -RIFUGIO SAPIENZA הוא 35 קילומטר בלבד, אבל הדרך עצמה, העולה לגובה 1900 מטרים, מלאה בפיתולים ועיקולים ולכן ייקח לכם כשעה להגיע לכאן מהעיר.


תוכלו להחנות את הרכב בחניון הגדול שבתחילת המסלול. בסמוך לו תמצאו גם מסעדות, חנויות למזכרות, ובתי המלון. מכאן תוכלו לצאת לסייר במכתשי סילבסרטי (קרטרי סילבסטרי – Crateri Silvestri), שנוצרו בעקבות ההתפרצות של האטנה בשנת 1892. הביקור במכתשים הוא חוויה מרגשת, וקשה לתאר את התחושה המתעוררת כאשר מתבוננים בנוף, שנראה כאילו נלקח מתוך כוכב לכת אחר, אולי מאדים. המסלול פה הוא פשוט, ולא דורש מהמטיילים להיות בכושר גבוה במיוחד, או לבוא מצוידים בציוד הליכה או טיפוס.


מנקודה זו יוצאים גם כמה מסלולי הליכה במעלה ההר, ואחד הידועים שבהם הוא מסלול גב החמור (סנטיירו סקיינה דל'אזינו – Sentiero Schiena dell’Asino). המסלול נמצא במרחק כ-1.5 קילומטרים מ-RIFUGIO SPAIENZA, ותוכלו להגיע לנקודת ההתחלה שלו עם הרכב שלכם. משם יש להמשיך רגלית, ולאחר כ-40 דקות הליכה תגיעו לעמק בובה (Valle del Bove): זהו מקום שאין שני לו, מכוסה בהתפרצויות געשיות בנות 64000 שנה. המסלול הזה קשה ומעייף מעט יותר מקודמו, אבל הנוף מצדיק את המאמץ.


אם אין לכם חשק ללכת ברגל, תוכלו להיעזר ברכבל שיוצא מ-RIFUGIO SAPIENZA (כ-30 יורו לאדם לכרטיס הלוך-חזור) ומגיע לגובה 2500 מטרים. מתחנת הרכבל תוכלו להמשיך ברגל, או בג'יפים (כ-40 יורו לאדם), ולהגיע עד לנקודה הגבוהה ביותר שאליה מותר לטפס על ההר (בליווי מדריך מוסמך בלבד. המדריכים נמצאים במקום וניתן לשכור את שירותיהם כשתגיעו).

זה אולי מובן מאליו, אבל שווה לציין זאת בכל מקרה – אם ההר בדיוק באמצע התפרצות, כמובן שלא תוכלו לעלות למעלה!


מה כדאי ללבוש כשיוצאים לבקר בהר הגעש אטנה? אתם תזדקקו לנעליים המתאימות לטרקים ולהליכה בהרים, מכנסיים ארוכים, סוודרים (גם בקיץ – קר למעלה!) וכובע, משום שהשמש מכה חזק.


מכתשי סילבסטרי, הר אתנה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
מכתשי סילבסטרי, הר אטנה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

טאורמינה וגני נאקסוס

קטניה היא גם בסיס טוב לטיולים באזורים שמצפון לעיר, ובמיוחד לטאורמינה (Taormina) וגני נאקסוס (Giardini Naxos). טאורמינה היא עיירה מקסימה הידועה בזכות התיאטרון היווני-רומי המרהיב שלה, ובזכות האי הזעיר והיפהפה המכונה "איזולה בלה" (Isola Bella) המחובר לעיר עצמה באמצעות שביל צר העשוי חול. מאז שנת 1988 הוכרז האי כשמורת טבע, ולאחר שתשלמו את דמי הכניסה (כ-4 יורו) תוכלו לבקר במקום, וגם לשבת על החוף ולטבול במים הצלולים. לאורך קו החוף של טאורמינה עצמה ניתן למצוא מספר חופים מוסדרים ואלגנטיים במיוחד.


איזולה בלה – האי הזעיר המחובר לעיר טאורמינה סיציליה
איזולה בלה – האי הזעיר המחובר לעיר טאורמינה - צילום: Pixabay

אם יש אתר אחד שאסור לכם להחמיץ בזמן הביקור בטאורמינה, זהו התיאטרון המפורסם שבנו היוונים במאה השלישית לפנה"ס. הנוף הנשקף מהתיאטרון יפה מכפי שאוכל לתאר במילים. במקום הייחודי הזה נערך מידי שנה פסטיבל האומנויות הבינלאומי המוקדש למוזיקה, קולנוע, תיאטרון, ומחול. אומנים יידועי שם ואורחים חשובים מכל רחבי העולם נוהרים לכאן לאורך הפסטיבל (שנערך לרוב בחודש יולי) ופסטיבל הסרטים של טאורמינה מושך לא מעט סלבריטאים. חובבי תיאטרון קלאסי ישמחו לדעת שבמהלך הפסטיבל מועלים מחזות מאת מיטב מחזאי יוון העתיקה (אך המחזות הם בשפת המקור...). בחודשי הקיץ התיאטרון פתוח מידי יום בין 9 ל-19, ומחיר כרטיס הכניסה עומד על 13.5 יורו.


התאטרון היווני בטאורמינה סיציליה
התיאטרון היווני בטאורמינה. ברקע אפשר לראות את פסגתו המושלגת של הר האטנה - צילום: Pixabay

כדאי לכם לבקר כמובן גם בווילה העירונית (Villa Comunale), המסומנת בחלק מהמפות גם בשם פארקו טרווילאן Paco Treveylan). הווילה ידועה בזכות הגן המרשים שלה, שתוכנן בסגנון אנגלי, ומשמר גם היום את העיצוב הרומנטי בן המאה ה-19. מומלץ לבקר גם בפאלאצו קורוואיה (Palazzo Corvaja), שנבנה בזמן הכיבוש הערבי של האי בין המאה ה-10 למאה ה-11. כיום מארח המבנה מוזיאון קטן המוקדש למסורות הסיציליאניות. וכמובן שכדאי לעצור גם באחד המבנים המרשימים והחשובים בעיר – פאלאצו סנטו סטפנו (Palazzo S. Stefano), יצירת מופת אדריכלית שנבנתה בסגנון גותי-סיציליאני, עם אלמנטים ערביים ונורמניים.

הרחוב המרכזי של טאורמינה – קורסו אומברטו פרימו (Corso Umberto I) – הוא אלגנטי ומקסים, ומלא בחנויות קטנות וטיפוסיות, גלידריות, מסעדות, בוטיקים ועוד.


רחוב טיפוסי בטאורמינה סיציליה
רחוב טיפוסי בטאורמינה - צילום: Pixabay

התחנה הבאה במסלול היא גני נאקסוס (Giardini Naxos) – אחד החופים המפורסמים ביותר בסיציליה, ולמעשה באיטליה כולה. מדובר למעשה על סדרה של חופים על הים היוני (אחת מזרועות הים התיכון), ולכל חוף מאפיינים משלו. חוף רקאנאטי (Spiaggia Recanati) הוא חוף רחב ידיים, ולאורכו מספר אזורים מוסדרים בתשלום, שנקראים באיטלקית "באניו" (bagno). הכניסה לבאניו עולה כסף, ובתמורה תקבלו שמשייה וכיסא נוח. חוף רקאנאטי אהוב במיוחד על הצעירים, בזכות כל הדיסקוטקים שפועלים כאן בשעות הלילה. חוף נוסף הוא חוף סקיזו (Spiaggia di Schisò), הידוע בזכות החול הזהוב, המים הנקיים, והצמחייה השופעת שצומחת לאורכו. בסמוך לחוף אפשר גם למצוא מבצר קטן ואתר ארכיאולוגי מעניין. חוף נוסף נקרא פורטיצ'ולו סאלה (Spiaggia di Porticciolo Sala), וכאן אפשר למצוא מפרצים קטנים המופרדים ביניהם בסלעים געשיים גדולים – המראה ייחודי מאד!



אצ'י טראצה – החוף הנסתר

אם תרצו ליהנות מנוף מיוחד, אני ממליצה לכם לא לוותר בשום פנים ואופן על אצ'י טרצה (Aci Trezza), עיירה קטנה השוכנת במרחק 15 קילומטר מדרום לקטניה. זוהי עיירה מפורסמת במיוחד באיטליה, שכן כאן התרחשה עלילת ספרו הידוע של ג'ובאני ורגה (Giovanni Verga) – בית מאלאווליה. הספר, שעובד בהמשך לסרט בידי לוקינו ויסקונטי, נחשב לאבן דרך תרבותית במדינה. אך הדבר שמרשים במיוחד את התיירים הרבים הנוהרים לכאן מכל רחבי העולם הוא השמורה הימית המוגנת, שבליבה "צומחים" מתוך המים עמודי אבן געשית מרשימים המכונים "הציקלופים" (I Ciclopi). לפי האודיסאה כאן חי הקיקלופ פוליפמוס, בנו של אל הים פוסידון, שהשליך סלעים לעבר אודיסאוס בזמן שזה נמלט לעבר הים. הסלעים האלה, מספרת האגדה, ניצבים במקום עד היום.

במרחק קצר מהעיירה נמצא גם אי קטנטן בשם לאקאה (Lachea), וניתן להגיע אליו באמצעות סירות דייגים, או בעזרת קאנו שאפשר לשכור במקום (אם אתם בכושר טוב...).


הסלעים בחוף אצ'י טרצה-סיציליה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
הסלעים בחוף אצ'י טרצה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

החוף כאן הוא סלעי (לא חולי), אבל במתחם Ghenea תוכלו למצוא דק עשוי עץ שעליו הוצבו מיטות שיזוף, שמשיות, קיוסקים ועוד. זה המקום המושלם ללגום בו קוקטייל בזמן השקיעה, לצלול למים העמוקים, לראות את הדגיגונים הצבעוניים ששוחים סביב-סביב, ופשוט ליהנות מהקסם של הקיץ הסיציליאני.


איפה אוכלים?

אני מגיעה לכאן לעיתים קרובות, ושניים מהברים האהובים עליי (זכרו שבר באיטליה הוא מעין קיוסק-בית קפה, ולא מקום שמגיש אלכוהול בשעות הלילה) נקראים בר מיתוס – Bar Mythos, ובר עדן – Bar Eden. בר מיתוס נמצא ממש מול החוף, ואילו בר עדן ממוקם בפיאצה המרכזית של העיירה. בשניהם תוכלו לטעום כמה מהמעדנים הסיציליאניים המושלמים ביותר: גרניטה המוגשת לצד לחמניית בריוש מתוקה (אם עוד לא יצא לכם לטעום גרניטה סיציליאנית, מדובר על מאכל גאוני, הנחשב לגרסה הקלילה והמרווה של הגלידה), קנולי ממולא בריקוטה טרייה, מאפים מבצק עלים פריך ומתוק ועוד ועוד...


גרניטת תותי יער בבר מיתוס. צילום: אלסנדרה לאונרדי
גרניטת תותי יער בבר מיתוס. צילום: אלסנדרה לאונרדי

בשעות הערב, מסעדות רבות באזור מגישות מנות על בסיס דגים טריים – שלל שהביאו הדייגים המקומיים. וכמובן שלא חסרות פה פיצריות. לאורך השנים אכלתי כמעט בכל המסעדות בעיירה, ושני המקומות האהובים עליי, ללא ספק, הם טרטוריה פורטו נואובו (Trattoria Porto Nuovo), שנמצאת ב-Lungomare dei Ciclopi 143/b, ופיצרייה ארגוסטה (Pizzeria Aragosta), שנמצאת במרחק קצר משם ב-Lungomare dei Ciclpi 173. שני המקומות משקיפים על הים, והנוף מקסים! בנוסף אני גם אוהבת מאד את מסעדת Acqua del Ferro, הנמצאת קצת מחוץ העיירה עצמה.


בין המנות שאסור לכם להחמיץ כשאתם מבקרים באזור: גלילי דג חרב (אינוולטיני די פשה ספדה – involtini di pesce spada), פסטה אלה נורמה (Pasta alla Norma) עם חצילים וריקוטה, פסטה עם פסטו פיסטוקים (פסטו אל פיסטקיו – pesto al pistacchio), ארנצ'יני (כדורי אורז ממולאים ומטוגנים – אחד המאכלים הידועים ביותר בסיציליה), ושלל מטוגנים (הסיציליאניים יודעים לטגן כל דבר עד לשלמות!).


את כל הטוב הזה כדאי ומומלץ לשטוף עם הבירה המקומית, בירה סיציליאנית בשם מסינה (Messina). אם אתם מעדיפים יין, נסו את היין האדום המקומי שנקרא נרו ד'אבולה (Nero d’Avola), אבל קחו בחשבון שזהו יין חזק מאד, שלא מתאים לכולם. מי שמעדיף יינות לבנים יאהב את את הגרקאניקו (Grecanico).

בסיציליה אוכל רחוב הוא פופולרי מאד, ובכל מקום תמצאו דוכנים שמוכרים סנדוויצ'ים, לחם ממולא בטחול (מנה ידועה מאזור פלרמו), ו"צ'יפולינה" (cipolline), שהם למעשה כיסונים קטנים ממולאים בגבינה ובצל.


קניון אלקנטרה

אחת משמורות הטבע הידועות בסיציליה נמצאת במרחק 17 קילומטר בלבד מקטניה. קניון (ערוצי) אלקנטרה (Gole dell’Alacantra) הוא גן בוטני-גאולוגי, הממוקם לאורך ערוץ נהר האלקנטרה, ומציע למטיילים חובבי טבע נוף מרהיב. קירות הקניון, שנוצרו כתוצאה מהתפרצות געשית לפני 8000 שנה, מתמרים לגובה עוצר נשימה של 25 מטרים, ורוחב הערוץ נע בין 4 ל-5 מטרים. הקניון עשיר בצמחייה שופעת ובתצורות גאולוגיות מרתקות, וכיף לבוא לכאן ולצאת למסלול הליכה, או אפילו סתם לשבת לפיקניק או להשתזף לגדות הנהר הקפוא והתכול.

מחיר הכניסה עומד על כ-13 יורו (ילדים מתחת לגיל 6 לא משלמים), וניתן לחנות בכניסה לשמורה ולרדת למטה רגלית או בעזרת מעלית. ליד החניון תמצאו כמובן גם ברים, מסעדות וחנויות מזכרות.


קניון אלקנטרה – אחת משמורות הטבע הידועות בסיציליה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
קניון אלקנטרה – אחת משמורות הטבע הידועות בסיציליה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

כפי שאתם רואים, יש שפע של דברים לעשות באזור קטניה! במסלול הבא נבקר ביעדים מרתקים נוספים. ובינתיים כדאי לכם להזדרז ולהזמין טיסה... אין כמו סיציליה!



 

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page