top of page

הזמרים האיטלקים שחובה להכיר - חלק שלישי

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

המסע שלנו בעקבות המוזיקאים הבולטים באיטליה נמשך, וגם הפעם הרשימה מלאה בשמות שכל חובב מוזיקה ישמח להכיר. על חלק מהמוזיקאים האלה בוודאי כבר שמעתם, ואילו אחרים אולי מוכרים לכם קצת פחות. אבל דבר אחד בטוח – את השירים האלה לא תוכלו להפסיק לזמזם...


לאורה פאוזיני Laura Pausini

מי לא מכיר את מלכת המצעדים? לאורה פאוזיני יכולה להתפאר בקריירה מעוררת קנאה וחובקת עולם – לפי ההערכות מכרה פאוזיני כ-70 מיליון (!) אלבומים לא רק באיטליה אלא בכל רחבי העולם, ושיריה מככבים במצעדים כבר 30 שנה.


פאוזיני פרצה לתודעה בשנת 1993 בתחרות סן רמו עם השיר La solitudine, ניצחה בקטגוריית "הזמר/ת החדש/ה" ובשנה שלאחר מכן ניצחה שוב, והפעם בתחרות הראשית עם השיר Strani amori. היא שיתפה פעולה עם מיטב הזמרים בעולם, החל משארל אזנאבור וריי צ'רלס וכלה בפיל קולינס ומייקל ג'קסון, הקליטה שירים בחמש שפות (רוב האלבומים של פאוזיני יצאו גם באיטלקית וגם בספרדית) וזכתה לאורך הקריירה שלה בלמעלה מ-220 תקליטי פלטינה ובמספר פרסי גראמי.


לאורה פאוזיני, מימין בהופעה, משמאל בשנת 1993 בקבלת פרס הזמרת החדשה בפסטיבל סן רמו - Public domain


פאוזיני נולדה בשנת 1974 בעיר פאנצה (Faenza) ליד רוונה. כשהתפרסמה בעקבות הזכייה בפסטיבל סן רמו היא עדיין היתה תלמידת תיכון, ואת האלבום הראשון שלה הקליטה בשעות הערב, על מנת שתוכל ללמוד במהלך היום לבגרויות.

מאותו רגע נדמה שהקריירה שלה לא נעצרה לרגע. רשימת השירים הידועים של לאורה פאוזיני נדמית אינסופית: Strani amori, tra te e il mare, Vivimi, Resta in ascolto, Come se non fosse stato mai amore, Non c’è, incalcelabile, Invece no ועוד...




פלייליסט לשירי לאורה פאוזיני:


ארוס רמאצוטי - Eros Ramazzotti

מניסיוני, אם תבקשו מאדם זר (אמריקאי, לדוגמה) לומר לכם מיהו הזמר האיטלקי העכשווי המועדף עליו, הוא יענה ברוב המקרים "ארוס ראמצוטי". וזה מובן והגיוני! אחרי הכל, אנחנו מדברים על זמר שזכה בשני פסטיבלי סן רמו, הוציא 18 אלבומים מצליחים, ומכר לאורך הקריירה שלו כ-60 מיליון תקליטים. בדומה ללאורה פאוזיני גם רמאצוטי טיפח קריירה בינלאומית, והשירים שלו מתורגמים באופן קבוע לספרדית ומצליחים במגוון מדינות.


ארוס ראמצוטי, מימין בהופעה, במרכז בזכיתו בסן רמו 1986, משמאל בשנת 2015


הילד שנולד בפרברי רומא התפרסם בזכות שירים כמו Una storia importante, Una terra promessa (שדיבר על הקושי של הדור הצעיר לבנות לעצמו עתיד) ו-Adesso tu (שקטף את הפרס הראשון בפסטיבל סן רמו). שורשיו הצנועים של הזמר מצאו חן בעיני הקהל, אבל ההתחלה היתה קשה – הוא לא התקבל לקונסרבטוריום והחל לימודי ראיית חשבון (מהם נשר). למרבה המזל בסופו של דבר הצליח רמאצוטי לפרוץ. הקול הייחודי, הסגנון שכבש את הקהל גם בשוויץ, צרפת וגרמניה, הדואטי ששר עם טינה טרנר וההצלחה בפטסיבל סן רמו עשו את שלהם והפכו אותו לכוכב. הקריירה של רמאצוטי נמשכת כבר למעלה מארבעה עשורים, וסיבוב ההופעות הנוכחי שלו, הנערך בימים אלה ממש, כולל גם הופעות ברחבי דרום, מרכז וצפון אמריקה.




פלייליסט לשירי ארוס רמאצוטי:



החולם – סמואלה ברסאני - Samuele Bersani

הילד שחלם להיות זמר בחצר המלך בימי הביניים (!) הפך לאחד מהזמרים המעניינים בנוף המוזיקלי האיטלקי. סמואל ברסני, יליד 1970, תמיד היה טיפוס חולמני. הוא מוכר בתור מחברם של שירים עמוקים ורוויי משמעות ש"מתחבאים" לעיתים בתוך מנגינות פשוטות לכאורה. המוזיקה שלו החלה לעורר עניין בשנות ה-90, ובזכות מפגש עם לוצ'ו דאלה הוא הצטרף לסבב ההופעות של הזמר הידוע ואף כתב עבורו בשנת 1996 את השיר "Canzone". הוא זכה בלא פחות מארבעה פרסים מטעם club Tenco. באלבום "FREAK" משנת 1997 תוכלו למצוא שניים מהלהיטים הגדולים ביותר שלו – Giudizi universali ו-spaccacuore. הוא הופיע בפסטיבל סן רמו עם השיר "Replay" (שגם זיכה אותו בפרס מינה מרטיני), והקדיש שיר נוסף, "occhiali rotti"’ לעיתונאי אנצו באלדוני שנהרג בזמן שדיווח מעירק בשנת 2004. השיר זיכה אותו בפרס מטעם אמנסטי איטליה.

שלושה שירים ידועים במיוחד של סמואלה ברסאני: Replay, Giudizi universali, Spaccacuore


סמואלה ברסאני 2012
סמואלה ברסאני 2012 - צילום: Capannori Eventi

פלייליסט לשירי סמואלה ברסאני:



ג'ובאנוטי – Jovanotti הנער בר המזל

יש אומנים באיטליה שאין צורך להציג – מספיק להזכיר את שמם וכבר מתחילים להתנגן בראש השירים המוכרים והאהובים ביותר שלהם. ג'ובאנוטי ללא ספק נמנה על אותה רשימה מצומצמת של אמנים.

סגנונו של ג'ובאנוטי התפתח מאז שנות ה-90: בתחילת דרכו הוא התמחה בעיקר בשירים שהאיצו את קצב פעימות הלב של בני הנוער, אך עם השנים הוא התפתח כאמן. הוא פרץ לתודעה עם שירים כמו "Ciao mamma" ו-"Ragazzo fortunato", ובהמשך עם להיטי-על כמו "Bella" ו-"La mia ragazza è magica", אבל נדמה שהשיר הידוע ביותר שלו הוא "Per te", המוקדש לבתו, תרזה.


ג'ובאנוטי הופעה ב 2016
ג'ובאנוטי הופעה ב 2016 - צילום: Flickr

ג'ובאנוטי, המכונה ג'ובא על ידי המעריצים, מתפקד גם כמעין די.ג'יי קיצי, ומידי שנה השירים שהוא מקליט במאי חורכים את הרדיו ללא הפסקה עד ספטמבר (הדוגמאות הבולטות ביותר לכך הן שירים כמו "L’estate adosso" ו-"Il più grande spettacolo dopo il big bang"). הוסיפו לכך את הופעות הענק הוא עורך על החופים היפים באיטליה, המכונים "Jova beach party", ותבינו מדוע הוכתר ג'ובאנוטי למלך הקיץ.

רשימת שירי החובה שכדאי להכיר היא ארוכה, ולצד השירים שהזכרתי עד כה אני ממליצה לכם להאזין גם ל: Ombelico del mondo, Mi fido di te, ו-Le tasche piene di sassi.


ג'באנוטי גם שירי אהבה מפתיעים



פלייליסט לשירי ג'ובאנוטי:



הוריקן מנסקין - (Maneskin) – הסופה שסחפה את איטליה

ההתחלה היתה דומה לזו של צעירים רבים שמשוטטים ברחובות רומא עם גיטרה על הגב, מופיעים בפני כל מי שמוכן להקשיב, ומנסים לפרוץ לסצינה. מנסקין חלמו להופיע על הבימות החשובות בעולם, חלמו להתקבל לתוכנית הריאליטי איקס פקטור, וחלמו שזו תשמש כמקפצה וכרטיס כניסה לעולם המוזיקה. ובכן – לפעמים חלומות מתגשמים! הם אמנם הגיעו "רק" למקום השני באקס פקטור, אבל ברור מאליו, בדיעבד, שהם היו הזוכים האמיתיים.


מימין סולן להקת "מנסקין" דאמיאנו דוד, משמאל כל חברי להקת מנסקין יחד


בזכות הנחישות והעבודה הקשה, ובעיקר בזכות תועפות הכישרון, הם כבשו את הלב. לא כל הזמרים יודעים איך להיות "חיות במה" ולהפנט את הקהל בהופעות, אבל למנסקין יש מספיק אנרגיה בשביל להצית את העיר ולהלהיב את הצופים, ותוך זמן קצר הפכו לשם הכי חם בתעשייה. ההצלחה שלהם חוצה גבולות, ונמשכה גם בארצות הברית וברחבי אירופה. כמה מהשירים החשובים ביותר שלהם הם: Torna a casa, Mammamia, Chosen.




פלייליסט לשירי מנסקין:



פרנצ'סקה מיקיילין - Francesca Michelin

גם במקרה הזה התגלתה תוכנית הריאליטי "אקס פקטור" כמקפצה מושלמת: מיקיילין, הזמרת הצעירה עם הקול של רוקרית מנוסה הגיעה מבאסאנו דל גרפה ותוך כמה שבועות הצליחה לשכנע את כולם שהיא הווינרית האמיתית. היא התחילה לשיר ולנגן כבר בגיל 12 במקהלת הגוספל בכנסייה בעיר הולדתה, ובנתה את הקריירה שלה בין היתר בזכות שיתופי פעולה אומנותיים ודואטים מצליחים (לדוגמה השיר Chiammami per nome עם הזמר Fedez). מקורות ההשראה שלה הם להקות כמו קווין, ג'נסיס ורד הוט צ'ילי פפרז, אבל בסופו של דבר היא נשארת תמיד נאמנה לסגנון הייחודי שפיתחה.

היא הגיעה למקום השני בפסטיבל סן רמו עם השיר Nessun grado di seprazione (שהפך ללהיט ענק) ואף ייצגה את איטליה באירוויזיון.

כמה מהשירים הידועים ביותר של מיקיילין הם: Magnifico, Distratto, Un cuore in due


פרנצ'סקה מיקיילין
פרנצ'סקה מיקיילין - צילום: Bruno

פלייליסט לשירי פרנצ'סקה מיקיילין:



ג'אנה נאניני – Gianna Nannini הרוקרית

על מנת למנות את השירים החשובים ביותר של נאניני, נדרש מאמר שלם, לא רק פסקה קצרה. ג'אנה היא אחת הרוקריות החשובות באיטליה, מאז שפרצה לראשונה בתחילת שנות ה-80.

הסינגל "America" משנת 1979, השיר הראשון שיצא מהאלבום "California" נחשב לפרובוקטיבי והצליח לעורר כמעט מיד את עניין הציבור והמבקרים. האלבום Romanza משנת 1984 הפך ללהיט לא רק באיטליה אלא גם בגרמניה, אוסטריה ושוויץ.



ילידת סיינה (עד היום ניתן לבקר בקונדיטוריה המשפחתית – Nannini, על הרחוב הראשי בעיר). היא מוכרת בזכות שירים כמו "Il corpo della voce", ו-"Sei nell’anima". בשנת 2018 היא זכתה בפרס Lunezia כרוקרית החשובה באיטליה.

בין השירים הידועים ביותר שלה: Meravigliosa creatura , Ragazzo dell’Europa, Sei nell’anima.



פלייליסט לשירי ג'אנה נאניני:



צ'זארה קרמוניני - Cesare Cremonini המאהב הלטיני

הרבה דברים טובים יצאו מבולוניה, וקרמוניני הוא ללא ספק אחד מהם.

על מנת לדבר עם צ'זארה קרמוניני צריך לדבר קודם על Lunapop, הלהקה שבה היה חבר לפני שיצא לדרך עצמאית. ההצלחה הראשונה שלו היתה בזכות האלבום …Squerez?, ומשם אי אפשר היה לעצור אותו. בשנת 1999 לא היו נער או נערה באיטליה שלא ידעו את המילים לשירים כמו "50 special" או "vorrei".

רוב האהבות מסתיימות בסופו של דבר וגם האהבה בין חברי הלקה נגמרה. Lunapop אמנם התפרקה ורוב חבריה נעלמו מעין הציבור, אבל קרמוניני יצא לדרך עצמאית ומוצלחת: אלבום הסולו הראשון שלו, Bagus, טיפס לראש המצעדים בזכות שירים כמו Vieni a vedere perchè, ו-Latin lover ומכר למעלה מ-250,000 עותקים. שירים רבים שלו הפכו ללהיטים, וביניהם "Il comico", "La nuova stella di Broadway", וגם היום, כ-25 שנה מאז שיצא לדרך, ההופעות שלו עדיין מושכות קהל גדול.

כמה מהשירים הידועים ביותר של קרמוניני: Nessuno vuole essere Robin, PadreMadre, Dicono di Me




פלייליסט לשירי צ'זארה קרמוניני:



ביאג'ו אנטונאצ'י - Biagio Antonacci

כמה זמרים אתם מכירים זכו לכך שיקדישו להם שיר? אנטונאצ'י יכול להתגאות בכך שבשנת 2005 יצא באיטליה שיר בשם "הייתי רוצה לשיר כמו ביאג'ו אנטונאצ'י" (השיר הפך ללהיט, כמובן). זמרים רבים מקנאים בו, יש להודות – הקול העמוק והסגנון הרגיש והמלנכולי הפכו לסימני ההיכר שלו ומתכון להצלחה.

סיפורו של אנטונאצ'י שונה מזה של זמרים אחרים – הוא החל את דרכו כשוטר בעיר גארלסקו, בה גר זמר מצליח אחר באותם הימים בשם Ron, מנהיג להקהת Stadio. ביאג'ו הצליח להשיג אצלו אודישן, והמפגש היה כל כך מוצלח עד שהוא הוזמן לשמש כמופע הפתיחה של הלהקה! האלבום הראשון שלו, משנת 1989 לא זכה להצלחה שלה קיווה, ובינתיים המשיך אנטונאצ'י לכתוב שירים עבור אמנים אמרים (מסורת שהמשיך לאורך השנים – בין השאר כתב אנטונאצ'י את השיר Tra te e il mare עבור לאורה פאוזיני).


רק עשר שנים מאוחר יותר, בשנת 1999, הוא הצליח לפרוץ לתודעה בעזרת הלהיט הענק "Iris" מתוך האלבום "Mi fai stare bene". שיתופי הפעולה שלו עם זמרים אהובים כמו לאורה פאוזיני וקלאודיו באליוני תרמו לפופולריות שלו, ובשנת 2007 הוא הופיע מול 60,000 איש באצטדיון סן סירו במילאנו. עובדה מעניינת: בשיר "Seria" משנת 2022 מככבת בקליפ כוכבת השחייה האיטלקיה פדריקה פלגריני.

כמה מהשירים הידועים ביותר של ביאג'ו אנטונאצ'י: Quanto tempo ancora, Sappi amore mio, Iris.



פלייליסט לשירי ביאג'ו אנטונאצ'י:



המלחין סטפאנו בולאני - Stefano Bollani

לא רק זמרים התברגו לרשימת המוזיקאים החשובים ביותר באיטליה, אלא גם מלחינים, כמו סטפאנו בולאני, לדוגמה, המוכר בעיקר כפסנתרן מבריק הממלא אולמות בהופעותיו.

בולאני החל לנגן בגיל 6, ולהופיע באופן מקצועי בגיל 15. הוא ניגן בהופעות של ג'ובאנוטי וראף (Raf) בשנות ה-90, ובהמשך בנה לעצמו מוניטין כנגן ג'ז. שיתופי הפעולה החשובים ביותר שלו נערכו עם נגן החצוצרה אנריקו ראווה (Enrico Rava), וביחד הוציאו השניים 15 אלבומים.



ב-2004 יצא האלבום הראשון שהקילט עם תזמורת סימפונית (של טוסקנה). בולאני פעיל גם בשוק הבינלאומי: אלבומו "Smat Smat" הוגדר על ידי מגזין אנגלי כאחד הטובים בעולם בשנת 2003, והוא היה המוזיקאי הלא-אמריקאי הראשון שזכה בתואר מוזיקאי השנה מטעם מגזין Swing Journal. הוא עובד גם כמנצח עבור תחנת הרדיו האיטלקית RAI 3, והלחין את הפתיחים של תוכניות רבות.


פלייליסט לשירי סטפאנו בולאני:




531 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page