top of page

טורינו ההפתעה של צפון איטליה – חלק שני

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 9 באוק׳ 2022

לאחר שצללתם לעבר וביקרתם בארמונות סבויה, הגיע הזמן לגלות צד נוסף של העיר. בטורינו מחכים לכם אחד מהמוזיאונים המצריים החשובים בעולם, כפר מלאכותי מימי הביניים, אוכל טעים ושופינג איכותי. המסע בעקבות סודותיה השווים של טורינו נמשך...


הפעם, נתחיל את הסיור שלנו מפיאצה קסטלו (Piazza Castello) – ליבה של העיר. אבל אי אפשר לצאת לדרך ללא מנה נאה של קפאין, ולכן כדאי קודם כל לשתות מקיאטו טוב: בכיכר הסמוכה, פיאצה סן קרלו (Piazza San Carlo) תוכלו למצוא מספר בתי קפה מצויינים והיסטוריים. קפה סרטרה (Stratta), לדוגמה, מתמחה בממתקים בסגנון של פעם העשויים בעבודת יד דקדקנית, ובמאפים טעימים במיוחד המוגשים לצד הקפה. אם אתם מחפשים משהו קצת יותר מודרני, נסו את המאפים בסניף המקומי של המאפייה-מגדנייה של אחד האופים הידועים באיטליה: Iginio Massari. קחו בחשבון שלא רק הבריוש תפח פה, אלא גם המחירים שאופים-סלבריטאים ובתי קפה היסטוריים גובים...


פיאצה קסטלו, הכיכר המרכזית של העיר בה נמצאים ארמונות המלוכה טורינו
פיאצה קסטלו, הכיכר המרכזית של העיר בה נמצאים ארמונות המלוכה - צילום: Zairon

אוהבים שוקולד? היכנסו לבית הקפה וחנות השוקולדים של אחד מהיצרנים הידועים באיטליה: Baratti & Milano, שפתח את שעריו לראשונה בשנת 1875. בית הקפה ממוקם בגלריה המרשימה להפליא, Galleria Subalpina. תענוג להתסובב פה ולהתרשם לא רק מהחנויות אלא גם מהעיצוב. למעשה האזור כולו מלא חנויות, וכדאי לעשות קצת שופינג וליהנות מהמבחר שיש לטורינו להציע. אם אתם מחפשים דווקא קניונים ואאוטלטים, קראו את הטיפים בסוף המסלול.



כעת, הגיע הזמן לבקר באחד המוזיאונים החשובים בטורינו ולמעשה באיטליה כולה – המוזיאון המצרי (Museo Egizio). מבקרים רבים לא מודעים לכך, אבל המוזיאון המצרי בטורינו מכיל את האוסף השני בגודלו בעולם (אחרי המוזיאון בקהיר) של ממצאים ממצרים העתיקה. האוסף כאן נחשב למרשים ומגוון יותר אף מזה של של המוזיאון הבריטי בלונדון או המט בניו יורק. בנוסף, זהו גם המוזיאון המצרי העתיק ביותר בעולם, כך שעבור חובבי היסטוריה וארכיאולוגיה, וגם סתם עבור סקרנים, זהו יעד חובה.

גם משפחות המבקרות בטורינו יהנו פה מאד. בהתאם למידת העניין שלכם במצרים העתיקה תוכלו להחליט אם לבקר בכל האולמות, או להתמקד באולמות המפורסמים ביותר, המלאים במומיות ובפסלים מרהיבים.


צילומים: Depositphotos


טיפ: אם אתם זקוקים למנוחה אחרי הביקור במוזיאון, תוכלו ללכת לפארק דל ולנטינו parco del Valentino הנמצא במרחק כ-20 דקות הליכה (ובדרך לנקודה הבאה במסלול). זהו הפארק הגדול ביותר בעיר, והוא מלא בפינות חמד מקסימות. אחת הפינות היפות מכולן היא "ספסל המאוהבים", ועליו פסל מיוחד של שני עמודים מאוהבים ומחובקים...


צילומים: Depositphotos


התחנה הבאה במסלול שלנו היא מפתיעה מעט: כפר מלאכותי מימי הביניים, המכונה פשוט "הכפר מימי הביניים" (Borgo Medievale). הכפר הוקם במאה ה-19 לרגל תערוכה בינלאומית שנערכה באיטליה, ונבנה לצרכים דידקטיים. המטרה היתה לשחזר כפר פיאודלי איטלקי טיפוסי למאה ה-15, וצורך כך נעזרו האומנים שבנו את הכפר במודלים אמיתיים של כפרים ברחבי פיימונטה ומחוז ואל ד'אוסטה והצליחו ליצור גרסה פיקטיבית אך מעוררת התפעלות. ההצלחה היתה מסחררת, וגם היום נחשב הבורגו לאחד מהאתרים המועדפים על מבקרים בעיר.

ואגב – אם כבר הגעתם עד לכאן, כדאי לכם להתעכב גם ליד מזרקת 12 החודשים (La fontana dei 12 mesi) היפה, המעוטרת בארבע קבוצות פסלים המיצגים את נהרות טורינו (Po, Dora, Sangone, Stura) ושנים-עשר פסלי נשים המיצגים את חודשי השנה, המזרקה נבנתה בשנת 1898 ושופצה ב: 2019, פרוייקט של האדריכל קרלו צ'פי (Carlo Ceppi).


הכפר הפיקטיבי מימי הביניים טורינו
הכפר הפיקטיבי מימי הביניים‏ - צילום: Depositphotos

התצפית היפהפיה מבזיליקת סופרגה

התחנה הבאה והאחרונה במסלול (לפני ארוחת הערב, ראו המלצות בהמשך) היא אחת מנקודות התצפית היפות בעיר, המתחרה בקלות בנקודת התצפית ממונטה קאפוצ'יני ובמרפסת הפנורמית של המולה אנטונליאנה. אני מתכוונת לבזיליקת סופרגה, כמובן.


בזיליקה סופרגה (Basilica di Superga) נבנתה במאה ה-18 על גבי הגבעה הנושאת את אותו השם, ומתנשאת לגובה 672 מטרים מעל פני הים. הבזיליקה נבנתה על ידי הדוכס ויטוריו אמדאו השני ברגע של משבר, כאשר הצבא הצרפתי-ספרדי צר על העיר, והפגיז את טורינו ללא רחמים. למעלה מ-8000 כדורי תותח היכו בעיר מידי יום, וויטוריו אמדאו השני היה מודאג שבסופו של דבר טורינו תיפול. הוא נשבע שאם מריה הבתולה תסייע לו במלחמה, הוא יקים לכבודה כנסייה מפוארת על הגבעה, וכך היה.


בדומה למבנים רבים נוספים של שושלת סבויה, גם כנסיה זו תוכננה על ידי פיליפו יוברה, אדריכל הרוקוקו הידוע של התקופה. הביקור במקום כולל ביקור בכנסיה המרהיבה עצמה, בדירות המלכותיות (ששימשו למגורי נסיכי סבויה), בקברים המלכותיים (באמצעות סיור מאורגן) ובמרפסת הפנורמית שממנה נשקף הנוף המפורסם.


טיפ: על מנת להגיע לבזיליקה אפשר לעלות את רוב הדרך עם רכבת הטראם ההיסטורית שנקראת דנטרה (dentera), ועדיין פועלת עם הקרונות המקוריים. הטראם יוצאת מתחנת SASSI שבפיאצה מודנה (piazza Modena). לחילופין, ניתן גם לעלות למעלה עם אוטבוס מספר 79 (שיוצא גם הוא מתחנת SASSI).


בזיליקה סופרגה ממוקמת באחת מנקודות התצפית היופות ביותר טורינו
בזיליקה סופרגה ממוקמת באחת מנקודות התצפית היופות ביותר - צילום: Depositphotos

מוזיאון הרכב של טורינו – לקטנים ולגדולים

אם יש לכם עוד זמן בעיר, כדאי לבקר במוזיאון שישמח במיוחד את הילדים, אבל לא רק: מוזיאון הרכב של טורינו (Museo dell’automobile).

לטורינו יש מעמד של כבוד בתעשיית הרכב העולמית בתור עירה של חברת פיאט המיתולוגית. על אף שיש בעיר גם מוזיאון המוקדש לפיאט עצמה, מוזיאון הרכב מציע אוסף גדול בהרבה שימצא חן לא רק בעיני חובבי הז'אנר.המוזיאון נולד מתוך אוסף של מכוניות אספנות שהחלו שני חובבי רכב מושבעים בשנת 1933, וצמח למוזיאון של ממש בשנת ה-60 של המאה הקודמת. כיום אפשר להתפעל מלמעלה מ-200 מכוניות אספנות יפהפיות.

צילומים: Depositphotos


טורינו לחובבי כדורגל – פורצה יובה!

טורינו ידועה לא רק בזכות חברת פיאט, אלא גם (ואולי בעיקר....) בזכות קבוצת הכדורגל שלה – יובנטוס (Juventus). בין אם אתם מעריצים מושבעים, חובבי כדורגל, או סתם סקרנים, כדאי לכם לבקר בשתי אטרקציות חשובות: האיצטדיון הידוע, ומוזיאון יובנטוס המוקדש לקבוצה המיתולוגית. הביקור באיצטדיון אפשרי רק בתקופה שבה נערכים משחקים, ונערך באופן משולב עם הביקור במוזיאון – יש לקנות כרטיס שנקרא MATCHDAY TOUR המאפשר לכם לבקר במוזיאון ואז באיצטדיון לפני המשחק, ולראות את ההכנות.

היכל הגביעים במוזיאון יובנטוס טורינו איטליה
היכל הגביעים במוזיאון יובנטוס - צילום: Evelyn Hill

טורינו לחובבי אומנות מודרנית

טורינו היא עיר שחיה ונושמת אומנות, ופועלת בה סצינה מעניינת של גלריות ומוזיאונים. שני המוזיאונים החשובים ביותר הם המוזיאון לאומנות אורבנית (Mau – Museo di Arte Urbana) והפינקוטקה על שם אניילי. המוזיאון לאומנות אורבנית הוא לא בדיוק מוזיאון – מדובר על מסלול הליכה בין 180 יצירות אומנות המצוירות על קירות הרובע קמפידוליו (Campidoglio). התוצאה מגניבה ומעניינת, והופכת את הרובע כולו לאזור מבוקש ומלא חיים. אפשר לבקר באזור באופן עצמאי, אבל מומלץ להירשם לסיור מודרך, כדי לגלות את ההיסטוריה המעניינת של האזור והיצירות עצמן.


הפינקוטקה על שם ג'ובאני ומארלה אניילי (Pinacoteca Agnelli) תוכננה בשנת 2002 על ידי אחד מהאדריכלים הידועים האיטליה – רנצו פיאנו - Renzo Piano. הגלריה נולדה מהאוסף הפרטי של הזוג (אניילי היה אחד מהתעשיינים החשובים האיטליה, ומנהל החברה המשפחתית שהחזיקה בין השאר בבעלות על פיאט), והורחבה למוזיאון של ממש ובו יצירות של מאטיס, מודיליאני, רנואר, ואומנים איטלקיים רבים.

כדאי גם לבדוק את התערוכות בגלריה לאומנות מודרנית (GAM – Galleria d’Arte Moderna) שבמרכז העיר, ואת התערוכות המתחלפות ב-CAMERA, מוזיאון הצילום של טורינו.



איפה אוכלים?

לצד ההמלצות למסעדות טובות בעיר המופיעות במסלול הראשון, ישנם עוד כמה מקומות טובים שכדאי לנסות:

  • בסמוך לפיאצה קרלו אמנואלה השני, נסו את POORMANGER. הם מתמחים בדבר אחד: תפוחי אדמה צלויי וממולאים בכל טוב הארץ. הם לא מקבלים הזמנות – פשוט בואו, ונסו לתפוס שולחן. זו תהיה ארוחת צהריים פשוטה אבל מענגת!

  • אם אתם מחפשים פיולה (מסעדה מסורתית וביתית) שלוקחת את המנות הפיימונטזיות הקלאסיות ומציעה להן עיבוד מחודש ומודרני יותר, נסו את Madama Piolo. זהו ביסטרו נעים ומודרני, והתפריט אמנם מצומצם אבל המנות טעימות.

  • אם הביקור במוזיאון הרכב עורר בכם רעב, אבל נמאס לכם מהאוכל הטורינזי ואתם מעדיפים פיצריה נפוליטנית אמיתית, כדאי לכם להזמין שולחן ב-Da Pecchia. הפיצות מעולות וגם המטוגנים, והמסעדה נמצאת במרחק קצר מהמוזיאון.


איפה עושים שופינג בטורינו?

כיאה לעיר הרביעית בגודלה באיטליה, טורינו מציעה שפע של חנויות מעניינות. בזמן הסיור במרכז העיר תיתקלו באינספור חנויות ובוטיקים, בעיקר לאורך ויה גריבלדי (via Gardibaldi). יעד נוסף הוא ויה רומא (Via Roma), המקום שאליו כולם מגיעים כדי למצוא בגדים שווים ומציאות נוספות.


  • לצד אלה, ישנם גם כמה קניונים ואאוטלטים במרחק נסיעה קצר (יחסית) מטורינו עצמה, ששווה להכיר. התחנה הראשונה היא TORINO OUTLET VILLAGE. כפר האאוטלט הזה מארח את מיטב המותגים באיטליה, החל ממותגים נגישים יותר, כמו אדידס וקונברס וכלה במותגים יוקרתיים יותר כמו ארמאני, פוליני, ומייקל קורס. טורינו אאוטלט וילג' נמצא בעיירה סטימו טורינזה (Settimo Torinese), במרחק כ-25 דקות נסיעה מהעיר. הדרך הפשוטה ביותר להגיע לאאוטלט היא בעזרת רכב פרטי, אבל כדאי לדעת שבסופי שבוע (שישי-שבת-ראשון) האאוטלט מפעיל שאטל שיוצא מטורינו. מחיר הכרטיס עומד על 5 יורו בלבד, הפרטים המלאים באתר.


  • קניון אאוטלט נוסף הוא VICOLUNGO THE STYLES OUTLET, הנמצא ליד נובארה (Novara), במרחק כשעה נסיעה מטורינו (בחצי הדרך בין טורינו למילאנו). כאן תוכלו למצוא למעלה מ-150 חנויות של מיטב המותגים האיטלקיים והבינלאומיים – ליווייס, קלווין קליין, טרוסארדי, סנדרו פרונה, ועוד רבים נוספים. הזמן הטוב ביותר לבקר באאוטלט הזה, ובכל שאר האאוטלטים, הוא בתקופת הסאלדי (SALDI), כלומר מכירות סוף העונה.


  • כידוע, שופינג לא חייב להיות מוקדש רק לבגדים. אם אתם רוצים לקנות מעדנים מקומיים, פירות וירקות, גבינות ונקנקים, חפצים לבית ועוד, לכו לשוק Porta Palazzo, שנחשב לשוק הגדול ביותר באירופה. השוק מתקיים בימים שני עד שישי מ-7 בבוקר ועד 14:00 בצהריים, ובימי שבת עד 19:00 בערב.


אירועים מיוחדים בטורינו: מתי כדאי לבקר?

טורינו מקסימה לאורך כל השנה, אבל ישנן תקופות שבהן העיר מעניינת במיוחד. הקדוש המגן של טורינו הוא סן ג'ובאני (ובעברית – יוחנן המטביל), ולרגל יום חגו של הקדוש, ב-24 ביוני, מתמלאת העיר בקישוטים ואירועים. החגיגות מתחילות למעשה כבר ביום שלפני, וכוללות תהלוכה בלבוש מהמאה ה-17, מוזיקה, וקומזיץ גדול בפיאצה קסטלו. ב-24.6 מתמלאת העיר בחוגגים, ובערב מאירים את השמיים זיקוקים. מומלץ לפנות למשרד התיירות ולקבל רשימה מלאה של האירועים המתוכננים בזמן ביקורכם.



אירוע נוסף (טעים במיוחד!) הוא Cioccolatò, פסטיבל השוקולד של טורינו, שמושך מאות אלפי מבקרים מידי שנה. טורינו היא עיר השוקולד, וידועה בזכות הג'אנדויוטי (פרליני שוקולד במילוי שוקולד וקרם אגוזי לוז) המיוצרים בה.


חובבי קולנוע ישמח להשתתתף בפסטיבל הסרטים הבינלאומי שעורכת העיר מידי שנה – Torino film festival. השנה (2022) מציין הפסטיבל 40 שנה להיווסדו, וצפויות הפתעות מעניינות בתוכנית!

והמלצה אחרונה: מי שיגיע לקראת חג המולד לטורינו, ירוויח פעמיים. שווקים קטנים ממלאים את הכיכרות הראשיות, ובמקביל מקושטים המונומנטים העיקריים בעיר באורות צבעוניים, במסגרת היוזמה האומנותית המכונה Luci d’Artista .



1,322 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page