top of page

שני מוזאונים שמוכרחים לבקר בהם בונציה

+ באיטליה
Wednesday, June 26, 2019

5 דקות

חיפוש

עודכן: 16 באוג׳ 2023

כאשר ביקר הסופר הצרפתי הגדול סטנדל באיטליה בשנת 1817 הוא תיאר חוויה שלימים נקראה תסמונת סטנדל. סטנדל כתב על ביקורו בפירנצה בבזיליקה של סנטה קרוצ'ה, וכתב על תחושת אקסטזה שהרגיש כשעמד מול יצירות האמנות בבזיליקה. הוא כתב על קוצר נשימה שהרגיש, על דפיקות לב מואצות, על תחושה שהוא עומד ליפול

הכניסה לגלררית האקדמיה בונציה
הכניסה לגלרית האקדמיה בונציה - אחד המוזאונים החשובים בעיר - צילום: Depositphotos

יותר ממאה וחמישים שנה מאוחר יותר, בשנת 1989, כתבה פסיכיאטרית מפירנצה על תצפיות שערכה על 106 מבקרים בעיר שנזקקו לאשפוז, חלקם במחלקה פסיכיאטרית. רובם הגיעו לבית החולים באמבולנס מביקור בגלריות ובמוזיאונים של העיר. התסמינים שלהם כללו סחרחורות, דפיקות לב, הזיות, בלבול, אובדן זהות, ותשישות גופנית.


תסמונת סטנדל כך אומרים, נגרמת אחרי חשיפה מרוכזת לכמות גדולה של יצירות אומנות. אפשר לקרוא לזה מינון יתר שגורם לחלק מהאנשים, לחוויה עד כדי כך עוצמתית.

תסמונת סטנדל מכונה גם היפר-קולטורמיה (אומנותיות-יתר) או תסמונת פירנצה. אבל לא אנשים כמונו שמסתובבים חופשי בירושלים בלי חשש מסינדרום ירושלים, יבהלו מאמנות. הנה כמה הצעות לאמנות המוצגת בונציה דווקא. על שם ונציה אמנם אין תסמונת אבל יש לה את הביאנלה לאמנות ואת "מוות בוונציה" של תומאס מאן. והתעלות כמובן. הנה כמה המלצות למוזיאונים בעיר התעלות.


גלריית האקדמיה (Le Gallerie dell’Accademia)

מוזיאון ונציאני שנמצא ברובע דוֹרסוֹדוּרוֹ (Dorsoduro) שמתחבר לרובע סן מרקו (San Marco) באמצעות הגשר של המוזיאון. זהו מוזיאון לאומי שמכיל את אוסף האמנות הטוב ביותר בונטו, ומתוארך בין המאה ה-14 למאה ה-18. המתחם הגדול מורכב מכמה מבנים: כנסיית סנטה מריה דֵלַה קַארִיטַה (Santa Maria dellaCarità), מנזר הלַטֵרַנִים , והסקואולה גרנדה- "בית הספר הגדול" (Scuola Grande). המוזיאון נוסד כדי לתעד את ההיסטוריה של העיר והוא נחשב לאחד מהמוזיאונים הפוליטיים החשובים ביותר. בחדרי המוזיאון מוצגות יצירותיהן של טינטורטו (Tintoretto) וטיֵיפּוֹלוֹ (Tiepolo) ובאירועים מיוחדים, ברי המזל יוכלו לצפות באחת מיצירותיו המוכרות ביותר של ליאונרדו דה וינצ'י- "האדם הוויטרובי".


המוזיאון מחולק לשתי קומות וכל קומה מחולקת לחדרים ובסך הכל כולל המוזיאון 24 חדרים. בין יצירות המופת שאסור לפספס נמצאת יצירתו של טְיֵיפּוֹלוֹ (Tiepolo) - ונציאני מלידה ואחד היוצרים הגדולים ביותר במאה ה-18. שם היצירה הוא "תפארתו של הצלב האמיתי" (L’esaltazionedella Vera croce), והיא מוצגת בחדר מספר 2 בקומה הראשונה. באותו החדר ניתן למצוא גם את הסקיצה של אותה יצירה ממש. בין אמני הרנסנס הגדולים של ונציה, אי אפשר שלא להזכיר את טִיצִיאנו וֶצֵ'לִי ואת יצירותיו המפוארות שהוצגו במוזיאון " יוחנן המטביל"(San Giovanni Battista) ו"הרחמים" (la Pietà) עבודותיו האחרונות משנת 1576, אותן סיים פַּלמַה אִיל ג'וֹבַנֵה (Palma il Giovane) לאחר מותו של טיציאנו. היצירה תוכננה לקשט את הקפלה של הבזיליקה של סנטה מריה גלוֹריוסה דֵי פְרַרִי (Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari), שם קיבל הצייר רשות להיקבר.


"תפארתו של הצלב האמיתי" של טייפולו, בעבודת ציור מיוחדת הנקראת "sottinsù" – שבה הדמויות נראות מלמטה כלפי מעלה.

"רחמים" של טיציאנו. הושלמה על ידי פַּלמַה אִיל ג'וֹבַנֵה שסיים את הנישה והוסיף את המלאך עם הלפיד מימין למעלה

בחדר מספר 23, בקומה הראשונה, נמצאת יצירה שמצליחה לרגש את כל מי שמביט בה – "הסערה", (La Tempesta) ציור משנת 1502 שחולק כבוד לטבע, יצירתו של ג'וֹרג'וֹנֵה - ג'וֹרג'יוֹ גַספַּרִינִי, (di Giorgio Gasparini) צעיר מהיישוב קסטלפרנקו ונטו (Castelfranco Veneto). למרות נוכחותם של פרטים רבים בקדמת הציור, דווקא הכפר הוא גיבור הציור.


"הסערה" –ג'ורג'ונה

הגלריות, מלבד יצירות וציורים על בד, מתהדרות בתבליטים רבים כמו גם מגוון גדול של פסלים. בין הפסלים הרבים ניתן למצוא את פסליו של אנטוניו קנובה "האריות" ו "קְרֵאוּגַנטֵה" (il Creugante), האחרון נתרם למוזיאון על ידי קנובה בעצמו. דיוקנאותיהם של לואיג'י קְרֵספִּי (Luigi Crespi) ופרנצ'סקו אַיֵיץ (Francesco Hayez) מציצים מהחדר הראשון של קומת הקרקע. לקראת אמצע המאה ה- 16, צייר טינטורטו סדרה של ציורי בד, לאולם הראשי בפלאצו דֵי קַמֵרְלֵנְגִי (Palazzo dei Camerlenghi) שמשקיף על התעלה הגדולה. אחד מהציורים בסדרה מציגים את סנט אַנְדְרֵאַה (Sant’Andrea) והירונימוס (San Girolamo) וכיום היא שמורה במוזיאון הגלריה.


סנט אַנְדְרֵאַה והירונימוס מאת טינטורטו

מידע שימושי

מתי ואיך ניתן לבקר במוזיאון? בהזמנה מראש באמצעות האינטרנט או בטלפון. היכנסו לקישור המצורף ותוכלו לסדר לעצמכם את הביקור במוזיאון. בנוסף, תוכלו למצוא באתר מידע לגבי אירועים מיוחדים כמו גם שינויים ביצירות המוצגות. כתובת להזמנת ביקור: http://www.gallerieaccademia.it/prenotazioni כתובת אתר המוזיאון באנגלית : http://www.gallerieaccademia.it/en שעות פתיחה: שני: 08:15-14:00 (מכירת כרטיסים מתאפשרת עד השעה 13:00) שלישי- ראשון: 08:15-19:15 (מכירת כרטיסים מתאפשרת עד השעה 18:15). *המוזיאון סגור בתאריכים: 25/12 , 1/1 , 1/5. מחירים: 12 יורו(+ 1.5 יורו עמלת הזמנה)– כרטיס כניסה מלא 6 יורו (+ 1.5 עמלת הזמנה) –לאזרחים של האיחוד האירופי בני 18-25 כניסה חינם (+1.5 עמלת הזמנה) - ילדים מתחת לגיל 18, נכה והמלווה שלו (מותנה בהצגת תעודה) אם אתם נמצאים בעיר, נצלו את הזמן ותיהנו מטיול בדפי ההיסטוריה של ונציה, בין ציוריהם של האמנים המפורסמים ביותר.


סיור המוזיאונים שלנו לא נגמר בגלריית האקדמיה. בכיכר סן מרקו נימצא מוזיאון נוסף, מוזיאון קורר (Museo Correr). האוספים מוצגים באגף הנפוליאוני (Ala Napoleonica), שנבנתה בתקופה בה ונציה הייתה חלק מממלכת איטליה, שהייתה אז בשליטתו של נפוליאון. הבניין הוא מעין ארמון מודרני, בו הצייר ג'וּזֵפֵּה בּוֹרסַטוֹ עיטר את החדרים באינטרפרטציה אישית שלו לסגנון העיצוב הקיסרי (stile impero). המוזיאון מציע מסלולים שונים, אחד מהם מוקדש לקיסרית אליזבת (סיסי), נסיכת בוואריה, שנהגה להתארח בו בזמן שהותה בעיר; החדר מעוצב בריפוד אדום-זהב, ריהוט אימפריאלי מקורי ונברשת מזכוכית מוראנו.


אחד החדרים במסלול "החדר של הקיסרית אליזבת"

אחד המסלולים המרתקים ביותר נקרא ''הקוואדריה'' ( משמעות המילה היא ''אוסף ציורים''), נמצא בקומה השנייה. באולם זה נמצאים, בין השאר, ציורים מהמאה ה-15 ומתחילת הסגנון הגותי הבינלאומי. התרחבותה של ונציה באיטליה איפשרה קשרים ויחסי מסחר עם ערי בירה אירופאיות נוספות שהשפיעו רבות על תרבותה של ונציה. בנוסף, אמנים כמו ג'נטילה דה פבריאנו (Gentile da Fabriano) ופיזנלו (Pisanello), שעבדו בחדרי הסדנאות בפלאצו דוקלה (Palazzo Ducale), תרמו רבות להופעתו של הסגנון הגותי הבינלאומי. אחת היצירות הבולטות בסגנון הזה היא ''המדונה עם תינוק'' (la Madonna con Bambino) של מיקאלה ג'יאמבונו (Michele Giambono), בו המדונה עטופה בצעיף כחול.


ג'יאמבונו"המדונה עם התינוק"

הוכחה לקשרים של ונציה עם צפון אירופה היא כמות הציורים המיוחסים לציירים הפלמיים,שנאספו במאה ה-19 על-ידי תאודורו קורר( Teodoro Correr). במסלול ה''קוואדריויה'' ( “Quadrivia”) חדר שלם מוקדש כולו לסגנון האמנותי הזה, הידוע בפרטים הקטנים שלו, עד כדי כך שיש צורך בזכוכית מגדלת כדי לתפוס חלק מהם. בין הציורים בולטת "הערצת חכמי הקדם" מאת פיטר ברויגל (Pieter Brueghel).

מסלול חשוב נוסף הוא זה המשמר את האוסף של אנטוניו קנובה. המסלול המוקדש לפסל מתחיל מאולם הנשפים, מקום קסום ואגדי עם לוג'יות המוקפות עמודים קורינתיים. המוזיאון מחזיק בנוסף לפסליו, גם רישומים אוטוביוגרפיים. בין יצירותיו החשובות ביותר נמצא ''דדלוואיקארו" (DedaloedIcaro) עבודת המופת הראשונה שלו, שממחישה את הניגודיות בין הסגנון הקלאסי לנטורליזם של המאה ה-18.


"דדלוואיקארו'' - אנטוניו קנובה

ואם אנחנו עוסקים במוזיאון קורר, אי אפשר שלא לדבר על ג'ובאני בליני (Giovanni Bellini), שעל עבודתו, ''הצליבה'', המוצגת במוזיאון, לא קיים מידע טרם הגעתה לאוסף תאודור קורר. היצירה נחשבת יצירה מנטנייסטית בשל ההשפעה הניכרת של אנדראה מנטניה ולכן מתוארכת לאמצע המאה ה-15.


הזמינו כרטיסים ותשריינו לכם כמה ימים לעיר הלגונה היפהפייה הזו, שתשאיר לכם פינה חמה בלב אליה תוכלו לחזור בכל רגע שתחפצו להעלות זיכרונות.

מידע שימושי:

אתר האינטרנט של המוזיאון: http://correr.visitmuve.it/en/home

שעות פתיחה:

  • בין ה- 1 בנובמבר עד ה- 31 במרץ: 10:00-17:00 ( כניסה אחרונה בשעה 16:00)

  • בין ה- 1 באפריל עד ה- 31 באוקטובר: 10:00-19:00 ( כניסה אחרונה בשעה 18:00)

לינק לרכישת כרטיסים: https://muve.vivaticket.it/ita/tour/ingresso-ai-musei-di-piazza-san-marco/570 *הזמנת כרטיס מוזל באינטרנט אפשרית לילדים בגילאי 6-14 , לתלמידים וסטודנטים בגילאי 15-25 ומעל גיל 65. *לכרטיסים מוזלים נוספים ולכניסה חינם, יש צורך להגיע לקופת הכרטיסים עם תעודה רלוונטית. מחירון: כרטיס רגיל : 20 יורו כרטיס מוזל : 13 יורו. כרטיס מוזל ניתן ל: *ילדים בגילאי 6-14. *תלמידים וסטודנטים בגילאי 15-25. *מלווים (מקסימום 2) של קבוצות תלמידים או סטודנטים ( לפחות 15 אנשים). *בני 65 ומעלה. כניסה חינם ל: *ילדים עד גיל 5 * נכים + מלווה * מדריכי תיירים ( בתפקיד)

  • ניתן לרכוש כרטיס Museum Pass בעלות של 32€ לכרטיס רגיל או 26€ לכרטיס מוזל. הכרטיס תקף ל: פלאצודוקאלה (Palazzo Ducale) ולמסלול משולב במוזיאון קורר. המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה (MuseoArcheologicoNazionale), האולם המונומנטליים של הספרייה הלאומית של מַרְצַ'אנַה (Biblioteca Nazionale Marciana). הכרטיס תקף לשלושה חודשים ולכניסה אחת לפלאצו דוקאלה ולמסלול המשולב.

פרטים נוספים על הכרטיס בלינק: https://www.venice-museum.com/venice-museum-pass.php



943 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

בעקבות מרקו פולו לרגל 700 שנה למותו
Thursday, March 7, 2024
הביאנלה בונציה 2022
Sunday, July 24, 2022
מה כדאי לראות בוונציה – היום השני
Saturday, July 16, 2022
ונציה ביומיים – מה כדאי לראות בעיר? היום הראשון
Saturday, July 16, 2022
צבעי החיים ביצירתו של טיציאן
Friday, March 18, 2022
הביאנלה בונציה – סקירה של אירוע האומנות החשוב בעולם
Thursday, August 20, 2020
שני מוזאונים שמוכרחים לבקר בהם בונציה
Wednesday, June 26, 2019
ונציה: איך לטייל בחינם ולאכול נפלא ובזול
Monday, May 16, 2016
הלאונג'ים הכי יפים בונציה
Wednesday, May 27, 2015
על גמישות הזהות והקרנבל בונציה
Monday, January 26, 2015
בונציה שותים צל
Friday, December 26, 2014

עשוי לעניין אותך

נדיה קרישי | ספרנית בסיפריה הקפיטולרית בורונה

תרגום: ליאת נאוס

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page