top of page

בונציה שותים צל

+ באיטליה
Friday, December 26, 2014

5 דקות

חיפוש

עודכן: 21 ביולי 2022

שמי לורנצו. אני גר בונציה ומשמש כנזיר במסדר פרנציסקני. אם הייתם שואלים אותי היכן בעירי כדאי לטייל הייתי בוחר להראות לכם חלק מרובע סנטה קרוצ'ה - Santa Croce. ונציה מורכבת משישה רבעים. הרבעים מיוצגים באופן עיצוב חרטום הגונדולה. חרטום דמוי מסרק בעל שש שינים. כל שן במסרק עומדת כנגד רובע



הטיול שלנו מתחיל במקום בשם "פיאצלה רומא" זוהי למעשה חניית מכוניות ותחנת אוטובוסים גדולה. תאור הדרכים בונציה עשוי להשמע מסובך ופתלתל. זאת מפני שהעיר היא בדיוק כזאת, מרושתת תעלות ורחובות צרים. כדי לעזור בהתמצאות הכנתי מפה שבה תוכלו להעזר. הרשמו לקבוצת הפייסבוק שלנו לטיפים ועצות אם הגעתם לונציה ברכבת ולא במכונית, עליכם לחצות את הגשר החדש הנמתח מימין לתחנת הרכבת אל פיאצלה רומא – Piazzale Roma- . מפיאצלה רומא עליכם לחצות גשר אבן לבן וקטן בשם, גשר Papadopoli, הוא חבוי מאחורי קבוצת דוכנים לממכר מזכרות באזור השירותים הציבוריים ותחנת המוניות. לאחר שתחצו אותו תעברו דרך הגנים הקטנים של פאפאדופולי ותתגיעו לגשר קטן נוסף, שמו גשר טולנטיני – Tolentini, בחצותכם אותו תעמדו ברחבת כנסיית ״סאן ניקולה דה טולאנטינו״ San Nicola da Tolentino , שנקראת בקיצור טולנטיני. זהו בניין דתי שנבנה בין המאות השבע עשרה והשמונה עשרה. כעת כשפניכם אל הכנסיה עיקפו אותה משמאל מבלי להכנס אליה, כך תתקלו במזנר המחובר אליה, אשר משמש כיום את הפקולטה לארכיטקטורה של אונברסיטת ונציה. עברו בשערי הפקולטה והתבוננו בתשומת לב בחזית הבניין, חפשו את שרידיו של פגז תותח המחובר לקיר, הפגז נותר כאן מהפצצות האוסטרים ב- 1849. אחר כך הכנסו אל הכנסיה, אם אתם אוהבי אמנות תוכלו למצוא בתוך הכנסיה מעבודותיו של Jacopo Palma il Giovane. ג׳קומו פאלמה הצעיר. כמו כן כאן קבורים כמה מהדוג׳י (דוכסי ונציה) מה שמדגיש את החשיבות שהיתה לכנסייה בתקופת הרפובליקה הוונציאנית. בנוסף, אי אפשר שלא לציין את קיומו של האורגן הברוקי שנבנה ב -1754 על ידי Pietro Nachini ונשמר כמעט ללא כל פגע.

הכנסייה והגשר המוביל אליה - צילום: דורון צויבל

הכניסה למנזר - צילום: דורון צויבל
הכנסייה מהחזית צילום: דורון צויבל

לאחר הביקור בכנסיה, כדי להכחיד כל תחושת רעב שאפשר והתעוררה, תמצאו ביציאה לרחבת הכנסייה מצד שמאל בר ונציאני טיפוסי, - Bacari, בשם: “Bacareto da lele” בו תוכלו לצרוך את מנת הצל וה- Ciccheto בעמידה. רגע. מה? צל? ומה? בנקודה זו אולי כדאי שאסביר לקוראים הישראלים במה מדובר. תרגום מילולי ישיר מאיטלקית הוא בלתי אפשרי.

ובכן, צ'יקטו הוא נשוש. חטיף, דבר מאכל קטן שנבלע כדי לבלום רעב גדול, אך בונציה לא אוכלים צ'יקטו בלי לשתות צל. קרי, כוס של יין. בדרך כלל יין לבן פרוסקו או טוקאי (המקומיים) או יין מענבי פינו גריג'ו. תקרובת המאכלים הזעירים משתנה לפי עונת השנה. ויכולים להיות בה גבינות שמלוות בפירות יבשים, או דגים ונקניקים שמוגשים קרים או חמים על פרוסות לחם לבן.

עוד בנוגע לצל, השפה האיטלקית מלאה באמרות ציוריות. האיטלקים נוהגים לקרוא למילים שלהם בשמות חיבה. למשל המילה קור, יכולה להפוך למילה קורצ'יק. באופן כזה הם תופשים את השפה ואת השימוש בה. עניין הצל מקורו באמרה ונציאנית ישנה. בעבר היו רגילים הסוחרים הוניציאנים להעמיד את דוכני מכירת המשקאות שלהם תחת צלו של פעמון כנסית סאן מרקו, בכדי לשמור על צינת היין, ומכאן שעד היום בעיר הלגונה נהוג לומר, "נלך לצל" כאשר רוצים לעשות הפסקה קצרה לשתיית כוס יין ונשנוש. כוס היין נקראת - הצל. ובכן, בעודכם לוגמים את ״הצל״ שלכם תוכלו לטעום דג בקלה מוקרם. סרדינים בסאור (משומרים בחומץ בשיטה עתיקה שהייתה בשימוש המלחים) , צדפות, נקניק חזיר מעושן, גבינת גורגונזולה עם אגוזים, וכן הלאה. כמובן שלא בכל הדוכנים מציעים את כל המבחר, אך הדוכן שלנו בטולנטיני הוא קטן ומקסים והוא לא יאכזב אתכם.

משהתאוששנו נחזור להליכה, על המדרכה הונציאנית של טולנטיני, המונח הונציאני למדרכה הוא – fondamenta. לפני הגשר נפנה שמאלה ונמשיך לכל אורך המדרכה של מינוטו Minotto. נלך לאט כך שנוכל לשים לב למפעל הזכוכית מעברה השני של התעלה, היחידי הממוקם בתוך העיר ונציה עצמה. שמו: vetreria al Gaffaro,כל יתר מפעלי הזכוכית, נמצאים באי מוראנו. במפעל זה לא מיצרים חפצי חן כי אם מראות וחלונות. נמשיך בהליכה בקו ישר ומבלי שתשימו לב נגיע כבר לרחוב, Salizada San Pantalon, כאן אין ברירה אלה לעשות טעות מכוונת, כאשר אתם מגיעים לגשר בשם Vinate אל תחצו אותו. חזרו כעשרים מטר לאחור ופנו שמאלה אל רחוב צר אשר יוביל אותם לככר הקטנה: campiello Mosche . מעברה השני נראה שני גשרים. נחצה את שניהם, נלך מעט ישר עד שנכנס לקמפו סנטה מרגריטה Santa Margherita. הככרות בונציה נקראות קאמפי – Campi מפני שבעבר כוסו באדמה ונשתלו בהן גידולים. קאמפו סנטה מרגריטה מלא חיים. בערבים מתקבצים שם סטודנטים מהאוניברסיטה, אך, בניגוד לישראל הברים נסגרים מוקדם יחסית, לא יאוחר מאחת וחצי בלילה. צריך לזכור את צפיפות המגורים בונציה, המתגוררים בסמוך לבר צריכים לקום בבוקר המחרת לעבודה. בסנטה מרגריטה בוודאי תתקשו לבחור בין המקומות השונים לשתייה או לאכילה. תנו לאינסטיקנט שלכם להנחות אתכם להכנס לאן שתאהבו. אני אמליץ לכם להתמקד בצידו הימני של הקאמפו ואוסיף שבכל הכיכר יש יותר מעשרים ברים ומסעדות.

קמפו סנטה מרגריטה - צילום: דורון צויבל
אחד הברים בערב - צילום: דורון צויבל

המסלול שלנו ממשיך, נצמד לצידו השמאלי של הרחוב עד שנגיע לרחבה בשם Rio terrà canal, ומולנו נראה גשר אבן, אשר תחתיו מתנדנת בשלווה סירת ירקן עמוסה. כעת אנו נמצאים ברובע דורסודורו Dorsoduro. הגשר שלפנינו דומה לגשרים רבים ברחבי ונציה . אך בעברו היה בעל תפקיד נוסף מחוץ לזה המובן מאליו. עד לא מזמן לא היה לגשר מעקה . בכל אחת מארבעת פינותיו הזדקר עמוד, כמו בזירת אגרוף. למעשה שימש הגשר בדיוק לשם כך. הגשר מהווה דוגמה לחזון הפרגמטי של השלטון ברפובליקת ונציה. כאשר בין תושבי הרובעים השונים התעוררו מחלוקות או רגשות איבה קנאה ומרירות בקלות היו העניניים יוצאים מכלל שליטה. די היה במשפט מתגרה אחד שלא הובן כהלכה על מנת לפתוח בקרב. מאחר ורצח היה אסור, העונש על ביצוע רצח היה הוצאה להורג, הדוג׳ים מצאו -את התרופה הנכונה לכל חולי - שני מתמודדים לכל רובע הוצבו בעמדות, הרגליים מונחות בסימון טביעות הרגלים החקוקות באבן ומתחיל קרב האגרופים במלוא עוצמתו. בקרבות אלו צפו כשלוש מאות או ארבע מאות איש. העדר המעקה על סיפו של הגשר גרם לכך שהמפסידים היו צונחים בפשטו אל תוך התעלה העמוקה ונאלצו לשחות את דרכם החוצה. מראה אשר הצהיל את הקהל. הקרב נמשך עד שהצחוק והשעשוע גברו על רגשות הזעם וכך ניתן היה להכריז על המחלקות כפתורה .כאמור, שיטה זו הונהגה על מנת לנטרל רגשות קנאה וכעס במינימום אלימות. בעיר קטנה כמו ונציה כולם הרגישו חובה לשתף פעולה למען שיווי רושם של חיי זוהר.

סימני הרגלים - צילום: דורון צויבל

גשר ההאבקות - צילום: דורון צויבל

סימני הרגלים

כעת נמשיך ונחצה לאט את גשר ההאבקות נפנה שמאלה אל ככר סנטו ברנאבה Campo S. Barnaba בככר הזו תמצאו את הגלידריה הטובה גרום Grom המחירים אינם זולים אך האיכות מצויינת הגלידות מיוצרות מחומרים עונתיים אורגניים הנה הפרטים: GELATERIA GROM Campo San Barnaba, 30123 Venezia Tel. +39 041.2413531


הנה המלצה לפיצה בקרבת מקום:

PIZZERIA AL CASIN DEI NOBILI 2765, Dorsoduro - 30123 Venezia VE Tel:+39 041 2411841 המקומות המומלצים הם בקרבת מקום. חשוב להדגיש, ההמלצות לא יחליפו את האינסטיקטים שלכם.

כמעט בכל פינה ישנו מקום בו תוכלו לסעוד. הרשו לעצמכם לעצור במקום אליו אתם נמשכים

המסלול שתארתי תוכנן לשעת בוקר מאוחרת. כלומר כדאי להתחיל בשעה 10 בהליכה איטית ורגועה עם עצירות למנוחה. המסלול כולו לא יערוך יותר משעה וחצי, אם את רוצים באמת להרגיש את ונציה קחו את הזמן וזכרו אתם בחופשה!



155 צפיות0 תגובות
מסע לשנת 79 לספירה: ביקור בהרקולנאום ובמוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי
Thursday, April 18, 2024
ביקור במקדשים היוונים המרהיבים בפסטום
Wednesday, April 17, 2024
לא רק אמלפי - עשרה יעדים מומלצים במחוז קמפניה
Wednesday, April 17, 2024
סוף שבוע מושלם במחוז פריולי
Saturday, December 30, 2023
15 אתרים נהדרים במחוז פריולי המסתורי
Saturday, December 30, 2023
פנטלריה – חגיגה פראית של יופי נוקב וטבע מסעיר
Tuesday, October 17, 2023
הדולומיטים, קצת אחרת: סופשבוע בעמק האגמים בטרנטינו
Thursday, September 14, 2023
יום בפירנצה – מה לעשות בעיר ומה אסור לפספס?
Wednesday, August 30, 2023
יהדות אנקונה – סיפורה של קהילה, סיפורה של עיר
Wednesday, August 23, 2023
15 מקומות מופלאים באיטליה שחייבים לראות לפחות פעם אחת בחיים
Saturday, August 12, 2023
מסע נזירי במזרח טוסקנה
Wednesday, August 9, 2023
מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה
Monday, August 7, 2023
מסע קולנועי מבעד לעדשה
Sunday, July 30, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שלישי
Wednesday, July 26, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שני
Sunday, July 16, 2023
אורבינו – יהלום קטן מתקופת הרנסנס
Thursday, July 13, 2023
אגם טראזימנו הגדה המזרחית
Sunday, June 25, 2023
אגם טראזימנו הגדה המערבית
Sunday, June 25, 2023
פזארו – עיר המוזיקה ובירת התרבות של איטליה לשנת 2024
Friday, June 23, 2023
מסע בסרדיניה – צפון האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – מרכז האי
Sunday, June 11, 2023
סרדיניה המסתורית – כשפים, אמונות והקרנבלים המפורסמים של האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – דרום האי
Sunday, June 11, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק ראשון
Wednesday, May 31, 2023

עשוי לעניין אותך

לורנצו טל | נזיר במסדר הפרנצ'סקני ונציאני

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page