top of page

על שני ציורים של גווארצ'ינו בנושא "שובו של הבן האובד"

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

ג'ובאני פרנצ'סקו ברביירי (1591-1666) קיבל את הכינוי גווארצ'ינו (GUERCINO, כלומר הפוזל) בשל בעיה בעיניו שהתגלתה כבר בגיל צעיר. הוא היה צייר שנמנה על הדור השני של הקראווג'יסטים, כלומר אלו שצמחו והגיעו לבשלות בעשורים שלאחר מותו של קראווג'ו ב-1610.


חוקרי אמנות רבים שמו לב לכך שגווארצ'ינו הגיע לשיאו בשנים 1619-1621 ושעבודתו מעולם לא הצליחה וכנראה שגם לא ניסתה להתרומם שוב לגבהים האלו. מייקל פריד בספרו after Caravaggio מכנה את 1619-1620 "שנת הפלאים" של גווארצ'ינו ורואה את שארית חייו של הצייר כרצף אינסופי של ייצור ציורים עקרים ובינוניים על פי נוסחאות עבשות.


ריצ'ארד וולהיים בספרו החשוב painting as an art מכנה את השנים האלו אצל גווארצ'ינו כשנות הסגנון המופתי, ואת שאר חייו של גוורצ'ינו כעבודה נטולת סגנון. עבור וולהיים, סגנון הוא ביטוי של ייחודיות, של נקיטת עמדה, של מציאת שפה צורנית לתכנים נפשיים. אמן בלי סגנון הוא בעצם מכונה לייצור דימויים שאין מאחוריה אמת נפשית, ולכן הם לא בדיוק אומנות.


אולי המושלם ביותר מכל ציורי שנת הפלאים של גווארצ'ינו הוא "שובו של הבן האובד". זהו ציור מטמטם: סלט הידיים המושכות-מקלפות-מלטפות בלב הציור הן כמו תביעה עיקשת מהצופה לא לקרוא כאן את המשל של ישו מהברית החדשה (האם הבן האובד הוא הנפש, החוזרת במותה לאחר מסעה בעולם החיים אל אביה האל?) אלא לחוש, באמצעות הזדהות טקטילית-סנסורית, את הרגע הזה שבו תחושות הגוף מדברות (חשבו על חייל המגיע הבייתה אחרי אימון ופושט את מדיו). חיתוך הדמויות מתחת לקו המותניים, האין-עולם שברקע, השימוש בדוגמנים ומיקום הנעליים בלב הציור הופכים אותו למופת של קראווג'יזם ולמניפסט אנושי.


מימין הגרסה המוקדמת, 1619 (היום בוינה) והגרסה המאוחרת 1651 (היום בפולין).


הציור המאוחר, לעומת זאת, הוא מתיש ומלאכותי ודידקטי. הוא סטטי יותר, ומרוחק יותר מהדמויות. העוקץ שלו מצוי בכך שהדמויות הן מונוכרומטיות ותפלות ואילו האב (האל?) בבגדים אדומים וכחולים ניצב בוהק במרכז הקומפוזיציה כאילו הוא ממשי יותר. זה נראה לא רק ציור נטול עזוז אלא נטול... נטול גווארצ'ינו!


הנה הן שתי התמות בתמצות: בעבודה המוקדמת – טקטיליות היא סובייקטיביות. הצופה נתבע לחוש מתוך הזדהות עם מגע הידיים בבדים ופעולותיהן. בעבודה המאוחרת – רק אלוהים הוא אמיתי, אמנות היא ספרות, והצופה מתבקש להיות מושא פאסיבי להטפה של תכנים דתיים.

שמעתי פעם ראיון עם מומחית לענייני גמגומים. היא הסבירה שם מדוע יש אנשים שמגמגמים בדיבור אך לא בשירה: בשירה המילים כבר קיימות ולא צריך לחשוב מה להגיד, הלחן קיים ולא צריך לחשוב איך להוציא את המילים מהפה. אבל כשאתה מייצר מחשבה אותנטית בזמן אמת ושרירי הפה רודפים אחר המחשבות, נוצר גמגום. גווארצ'ינו המוקדם מגמגם אלינו "יד יד יד... בגגגגדדד" ואנחנו עומדים ומשתהים מול האמת הרוחנית הנחשפת לנגד עינינו. גווארצ'ינו המאוחר שר. זה עשה לו כסף, זה הביא לו מחיאות כפיים, אבל הייתה זו שירה של טקסט ולחן קיימים.

472 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Commenti


סיורי אומנות מודרכים במוזיאונים ברומא
Monday, May 15, 2023
מדריך אודיו לגלריה בורגזה - רומא
Friday, February 24, 2023
על שני ציורים של גווארצ'ינו בנושא "שובו של הבן האובד"
Thursday, January 26, 2023
על ציור אחד במוזיאון ברבריני ברומא
Saturday, January 14, 2023
הרנסנס האיטלקי: הומניזם, יצירתיות, וחדשנות מסעירה
Sunday, October 9, 2022
ברניני – האומן ומספר הסיפורים הגאון שטלטל את עולם הפיסול
Thursday, September 22, 2022
משפחת מדיצ'י: המשפחה מפירנצה ששינתה את אירופה
Thursday, July 28, 2022
הביאנלה בונציה 2022
Sunday, July 24, 2022
הפינקוטקה די בררה – המוזיאון החשוב ביותר במילאנו
Monday, June 27, 2022
טנציו דה ואראלו – הגאון הנסתר מצפון איטליה
Tuesday, May 31, 2022
ביזת נפוליאון מאיטליה
Sunday, April 17, 2022
צבעי החיים ביצירתו של טיציאן
Friday, March 18, 2022
מי היו קאבור, מאציני, ואליגיירי? הסיפורים מאחורי שמות הרחובות הנפוצים ביותר ‏באיטליה ‏
Saturday, March 5, 2022
איפה אפי? אומנים שהתחבאו בציורים
Tuesday, January 18, 2022
פסטיבל המוזיקה והמסורת ‏האמיתית בפוליה
Wednesday, January 12, 2022
ארוטיקה ברנסאנס - הרצאת וידאו
Sunday, December 26, 2021
רנסאנס ורנסאנסים בתרבות המערב - הרצאת וידאו
Sunday, December 26, 2021
טינטורטו ומהפכת העולם הבלתי ניתן לפיענוח - הרצאת וידאו
Sunday, December 26, 2021
טיציאן גדול ציירי הרנסנס הונציאני - הרצאת וידאו
Monday, December 20, 2021
ערוץ האומנות והקולנוע
Sunday, November 21, 2021
מדריך אודיו למוזיאון אופיצי - פירנצה
Saturday, September 11, 2021
התריסים של פוצ׳יני
Thursday, July 29, 2021
לאונרדו דה וינצ'י: אישיות של גאון
Saturday, June 12, 2021
קרב הטיטנים – בין מיכלאנג'לו ללאונרדו
Monday, January 25, 2021

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page