top of page

15 מקומות מופלאים באיטליה שחייבים לראות לפחות פעם אחת בחיים

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

רשימת "אתרי החובה" באיטליה ארוכה. ארוכה מאד, למעשה... ועדיין, ישנם כמה אתרים שבלעדיהם שום טיול לא יהיה שלם – אטרקציות יפהפיות, מפורסמות ועוצרות נשימה שכולם יגידו לכם שאסור להחמיץ. אז מהם המקומות אסור לפספס? התשובות במדריך שלפניכם. חושבים ששכחנו אטרקציה חשובה? כתבו לנו בתגובות!

1. לשוט לאורך הגרנד קנאל (התעלה הגדולה) בוונציה

מי שביקר באיטליה ומעולם לא ביקר בוונציה – כאילו לא ביקר באיטליה. ומי שביקר בוונציה ולא שט לאורך הגרנד קנאל – כאילו לא ביקר בוונציה.

גדודי התיירים שמציפים אותה לא מצליחים להסתיר עובדה בסיסית אחת: ונציה היא תופעה מדהימה. העיר שנבנתה על המים, ונולדה כמקום מפלט בלב הלגונה מפני מתקפות הברברים, צמחה בימי הביניים המוקדמים למעצמה של ממש. כיום היא נחשבת לאחד מהיעדים הנחשקים והרומנטיים ביותר בעולם.


חלק בלתי נפרד מהביקור בעיר הוא שיט לאורך התעלה הגדולה של העיר: הגרנד קנאל (Grand Canal). בין אם תשוטו לאורך התעלה בסירה פרטית או כאחד האדם על גבי הוואפורטו (אוטובוס המים הציבורי) – מדובר על חוויה בלתי נשכחת, במיוחד אם תצאו לדרך בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר האור עדיין רך ורוב התיירים ישנים בשלווה.


הגרנד קנאל בצורת האות S הפוכה
הגרנד קנאל בצורת האות S הפוכה - צילום מסך Google Earth

משני צידי התעלה ניצבים פאלאצי (palazzi, כלומר בתים או ארמונות) מפוארים, דוגמה נהדרת לאדריכלות הוונציאנית האלגנטית שלאורך השנים נמזגו לתוכה השפעות ביזנטיות, גותיות, רנסנסיות, בארוקיות ונאו-קלאסיות. כמה מהמבנים הידועים ביותר שבהם תתקלו לאורך הקנאל הם קא ד'אורו, פונדקו דיי טדסקי, קא לורדאן, קה סגרדו, פאלאצו גרימאני די סן לוקה, קא רצוניקו, ואחרים.

בתום השיט רדו בתחנה האחרונה (פיאצה סן מרקו), והשלימו את הביקור בכך שתעלו לראש מגדל הפעמונים (Campnaille) ותוכלו ליהנות מתצפית מרהיבה על הלגונה.


צילומים: Didier Descouens


קא ד'אורו ונציה
קא ד'אורו -צילום: Depositphotos

2. ללגום יינות נהדרים בדרך היין (גבעות קיאנטי) שבטוסקנה

אחד מאזורי היין החשובים ביותר באיטליה נמצא בטוסקנה, ואחד מאזורי היין הידועים ביותר בטוסקנה נמצא בגבעות קיאנטי. האזור, המכונה בחיבה "דרך היין" על ידי המטיילים, אהוב בזכות הגבעות המכוסות גפנים והיערות המקיפים אותם, המבצרים הקטנים הפזורים בכל פינה והכפרים החינניים, המלאים בחנויות בסגנון של פעם ומסעדות טוסקניות אותנטיות.

דרך הקיאנטי נמשכת מפירנצה ועד לסיינה, ולאורכה תמצאו עשרות יקבים המתמחים ביין הידוע ביותר של האזור: יין קיאנטי, המיוצר בעיקר מענבי סנג'ובזה.


חביות מלאות ביין קיאנטי, בטוסקנה. צילום: אריאלה בנקיר
חביות מלאות ביין קיאנטי, בטוסקנה. צילום: אריאלה בנקיר

כדי לחוות את דרך היין כמו שצריך, מומלץ לעצור בכמה מהיקבים ולטעום את היינות, כמובן! אחד היקבים הידועים ביותר בעולם נמצא באזור זה – יקב קיאנטי קלאסיקו של משפחת אנטינורי (Antinori), המייצרת יינות מזה 27 דורות. אם תרצו לבקר ביקב הזה, כדאי לכם להזמין מקומות לפחות חודש מראש.


3. לנפוש כמו המיליונרים באגם קומו

אגם קומו חביב במיוחד על חוג הסילון, וזה לא מפתיע – מדובר על אתר שנראה כמו גלויה, אלגנטי וקסום ומזמין במיוחד. הבונוס הגדול הוא שהאגם ממוקם במרחק קצר ממילאנו, כך שתוכלו להגיע אליו בקלות ובמהירות.


אגם קומו
אגם קומו -צילום: Depositphotos

הדרך הנכונה לבקר באגם קומו היא בשלווה וברוגע. אפשר לבקר בעיירות הנעימות שלחופיו ובעיקר בבלאג'ו (Bellagio) – היפה והידועה מכולן אבל גם במנאג'ו (Menaggio) המקסימה. אפשר לצאת לשיט בסירה (סיורים לעת שקיעה, עם כוס פרוסקו מבעבע, מומלצים במיוחד), ואפשר לבקר בווילות ההיסטוריות שמפורסמות לא רק בזכות המבנים עצמם, אלא גם ובעיקר בזכות הגנים הבוטניים המרהיבים שלהן. הגן הבוטני בווילה בלביאנלו (Villa Balbianello), למשל, נחשב לאחד היפים בצפון איטליה.

בתום היום תוכלו להתרווח במסעדת דגים טובה, לצפות בשקיעה שצובעת את השמיים בגוני ורוד, ולהבין מדוע איטליה מכונה "איל בל פאזה", כלומר – הארץ היפה.


מנת פסטה עם צדפות ובוטרגה. צילום: אריאלה בנקיר
מנת פסטה עם צדפות ובוטרגה. צילום: אריאלה בנקיר

4. לצאת להרפתקה באגם גארדה

אגם גארדה שונה בסגנונו מאגם קומו – זוהי ממלכתן של המשפחות, בזכות החופים הנוחים, הפארקים המפורסמים (פארק השעשועים גארדלנד, קאנבה, ועוד) ואתרי הנופש הידידותיים לילדים.

אבל אגם גארדה יכול להתאים מאד גם למבוגרים. לאורך האגם תמצאו עיירות חינניות כמו מאלצ'זינה Maslcesine וסירמיונה Sirmione (הידועה בזכות המבצר הפנורמי שלה וסימטאותיה הציוריות), מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים, מסעדות מעולות וזוכות פרסים (נסו את מסעדת Lido 84 בעלת כוכב המישלן), סיורי שיט לעת שקיעה, ועוד.

ואם תרצו להתחמק מנחילי התיירים, תוכלו להיעזר במסלולים שהכנו לכם, הסוקרים את האטרקציות הידועות יותר וגם את הידועות פחות לאורך האגם.


תצפית על אגם גארדה. צילום: אריאלה בנקיר
תצפית על אגם גארדה. צילום: אריאלה בנקיר

5. לחזור אחורה בזמן בקולוסיאום ובוויה דיי פורי אימפריאלי

לעיתים נדמה שרומא כולה היא אתר ארכיאולוגי אחד גדול, וקשה שלא להתרגש כאשר אתם מטיילים בין מקדשים, רחובות וממצאים בני אלפי שנים, שמקימים לנגד עיניכם ממש את האימפריה הרומאית המפוארת. כאן פסעו הסנטורים וכאן נרצח יוליוס קיסר, כאן עמד מקדש מפואר וכאן ניצב השוק המרכזי הסוער, כאן נערכו קרבות גלדיאטורים ולכאן פלשו השבטים שבזזו את רומא הגדולה...


האתרים, כאמור, רבים מספור, אבל ישנן שתי נקודות שבאמת אי אפשר לפספס אם אתם מגיעים לרומא, שני אתרים שבלעדיהם חוויית הביקור בעיר לא תהיה שלמה: הקולוסיאום והשדרה הרחבה שנקראת ויה דיי פורי אימפריאלי (via dei Fori Impreiali), המחברת את הקולוסיאום עם פיאצה ונציה. לאורכה של הוויה ניתן לראות מימין ומשמאל את ה-Fori Romani, הפורומים הרומיים השונים וביניהם פורום טראיאנוס, פורום אוגוסטוס ואחרים.


חלק בלתי נפרד מהביקור כולל כניסה לקולוסיאום, כמובן – האמפיתאטרון הגדול בעולם, ואחת מהסמלים המוכרים ביותר של האימפריה הרומית. בשיא פארו אכלס הקולוסיאום כ-70,000 צופים, שהגיעו כדי לצפות בקרבות גלדיאטורים, שיחזורי מלחמות ותצוגות אלימות נוספות להן הריעו בגרון ניחר.

כדאי מאד לבקר במקום כחלק מסיור מודרך, על מנת שתוכלו להתרשם מהחלקים השונים של המבנה (כולל המנהרות התת קרקעיות).


הקולוסיאום. צילום: אריאלה בנקיר
הקולוסיאום. צילום: אריאלה בנקיר

6. לבקר בכפרים הצבעוניים שבצ'יקווה טרה

למרות מספר הגבוה (מידי) של התיירים המגיעים למקום, חמשת הכפרים המפורסמים המכונים "לה צ'ינקווה טרה" (Le Cinque Terre) ממשיכים לשמר את קסמם המיוחד. המראה הנגלה למי שמגיע דרך הים מרשים במיוחד: הגלים התכולים ממסגרים את הצוקים, ועליהם ניצבים עשרות בתים צבעוניים – שילוב בלתי נשכח.

בהתאם לזמן שעומד לרשותכם תוכלו לבקר בשני כפרים או יותר (אין סיבה לבקר בכל החמישה, שכן בשלב מסוים הנופים מתחילים לחזור על עצמם), לצאת לשיט, או אולי אפילו ללכת לאורך אחד ממסלולי ההליכה הפופולריים המחברים בין הכפרים. המסלולים מתאימים למי שבכושר טוב יחסית, והנופים המדהימים (באמת מדהימים) מצדיקים לדעתי את המאמץ הנדרש!

מנרולה - אחד הכפרים בצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר
מנרולה - אחד הכפרים בצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר

7. לשוט לאורך החוף בפוליניאנו אה מארה

פוליה היא יעד מושלם לחודשי הקיץ – חופים כה יפים עד כי הלסת נשמטת מולם, עיירות ציוריות שבתיהן הנמוכים צבועים בלבן ובליבן משתרגות סמטאות אבן צרות, אווירה חושנית, אוכל נפלא ולילות חמים ומלאי חיים. בין אם בחרתם להתמקד ביעדים קטנים ומיוחדים כמו אלברובלו (Alberobello) או לצ'ה (Lecce), או בערים גדולות יותר כמו בארי, יש כאן שפע של דברים לעשות.


אחת האטרקציות בכל חופשה פולייזית אמיתית היא לצאת לשיט לאורך קו החוף של פוליניאנו אה מארה. התצפית הנשקפת היא מהפנטת, וכאשר תביטו בעיירה הלבנה שעל הצוק, שמתחתיה גלים בכל גוני הכחול והירוק האפשריים, תבינו מיד מה סוד הקסם שמושך לכאן מבקרים רבים כל כך. הגיוני ונעים לשלב את השיט עם ביקור באחד החופים המומלצים בפוליניאנו, כמובן!


קו החוף של פוליניאנו אה מארה
קו החוף של פוליניאנו אה מארה - צילום: Depositphotos


8. לגלות את סודות הרנסנס בפירנצה

פירנצה היא עיר הולדתו של הרנסנס, התנועה ששינתה את העולם והוסיפה לו עשרה קבין של יופי. היא עירם של דנטה ומיכלאנג'לו, בוטיצ'לי ושושלת מדיצ'י, וכל המרכז ההיסטורי של פירנצה מלא בפנינים רנסנסיות שמושכות מיליוני מבקרים מכל רחבי העולם. שלוש מהאטרקציות הרנסנסיות הידועות ביותר הן הפסל 'דוד' של מיכלאנג'לו, הציור 'הולדת ונוס' של בוטיצ'לי (וציורים רבים נוספים בגלריית האופיצי הידועה), כיפת הדואומו של פירנצה, שתכנן פיליפו ברונלסקי. אם תרצו לראות את משכנם של בני שושלת מדיצ'י תוכלו לבקר גם בפאלאצו מדיצ'י ריקרדי, ובקפלת מדיצ'י המרהיבה, המצופה בשיש צבעוני.


דוד של מיכלאנג'לו – אחד הפסלים המפורסמים בעולם. צילום: אריאלה בנקיר
דוד של מיכלאנג'לו – אחד הפסלים המפורסמים בעולם. צילום: אריאלה בנקיר

9. לבקר באחת מהכנסיות, הקתדרלות והבזיליקות היפות ביותר באיטליה

חלק בלתי נפרד מכל ביקור באיטליה הוא הסיור בקתדרלות המדהימות שברחבי ארץ המגף. בניגוד למדינות שבהן המוזיאונים הם האטרקציה המרכזית עבור חובבי אומנות, באיטליה דווקא הכנסיות, הבזיליקות והקתדרלות הן היעד שאסור לפספס. שם מוצגות כמה מיצירות האומנות הידועות והיפהפיות ביותר, וללא הביקור בהן תתקשו להבין באמת את התרבות האיטלקית.


מבין מאות המקומות המרהיבים שברחבי המדינה, ישנם שבעה שהביקור בהן הוא בבחינת חובה – מרשימות, מפוארות ובלתי נשכחות, הן מושכות מיליוני מבקרים מידי שנה.

בראש הרשימה ניצבת הבזיליקה של פטרוס הקדוש (Basilica di San Pietro) שברומא, כמובן. זוהי הכנסייה הגדולה ביותר בעולם, והחשובה ביותר עבור הנוצרים הקתוליים. כפי שאפשר להבין מהשם, סן פטרוס איננה קתדרלה אלא בזיליקה (מכיוון שאין בה בישוף). הבזיליקה היא יצירת מופת אדריכלית ומעוטרת ביצירות נפלאות של ברניני, מיכלאנג'לו ורבים נוספים.

יעד חובה נוסף הוא בזיליקת סן מרקו שבוונציה. הבזיליקה מתוארכת למאה התשיעית לספירה, מצופה כולה בפסיפסים מוזהבים ונחשבת ליצירת מופת ביזנטית.


בזיליקת סן מרקו שבוונציה‏
בזיליקת סן מרקו שבוונציה‏ - צילום: Depositphotos

קתדרלה נוספת שאי אפשר להחמיץ נמצאת בסיינה, שבטוסקנה. קתדרלת סיינה הוקמה כאשר העיר הייתה בשיא כוחה, במאה ה-12, ורצפת השיש המרהיבה שלה מושכת מיליוני מבקרים מידי שנה. החלל הפנימי מעוטר ביצירות מופת של לורנצו גיברטי, מיכלאנג'לו ודונטלו, ואם תרכשו את הכרטיס המשולב, תוכלו לבקר גם בבית ההטבלה הצמוד ולטפס לנקודת תצפית פנורמית.

מפורסמות לא פחות הן הקתדרלה של מילאנו (ראו בהמשך), וכנסיית סן ויטאלה שברוונה. רוונה היא עיר הפסיפסים, פנינה קטנה שתרתק חובבי היסטוריה ואומנות. הכנסיות בעיר ידועות בכל שהן מכוסות בפסיפסים יקרי ערך, ואף שמומלץ לבקר בכולן, אין ספק שהמרשימה ביותר היא כנסיית סן ויטאלה.


הכנסיות העתיקות המכוסות בפסיפסים ברוונה הן אתר מורשת עולמי. צילום: אריאלה ‏בנקיר
הכנסיות העתיקות המכוסות בפסיפסים ברוונה הן אתר מורשת עולמי. צילום: אריאלה ‏בנקיר

ומהי הבזיליקה היפה ביותר בכל איטליה? על טעם וריח אין להתווכח, אבל בעיני התשובה ברורה – הבזיליקה באסיזי (Basilica di Assisi). הבזיליקה של פרנציסקוס הקדוש מאסיזי היא אתר צלייני חשוב, ומיליוני מאמינים עולים לרגל לבזיליקה מידי שנה. אליהם מצטרפים מיליוני תיירים, שנותרים נפעמים מול היופי העדין והמסתורי של אסיזי כולה, והבזיליקה בפרט. לאורך הרחובות פוסעים מאות נזירים, נזירות, כמרים ואנשי דת, וביניהם חובבי אומנות ותיירים סקרנים. הבזיליקה היא מקום קבורתו של פרנציסקוס הקדוש, מייסד המסדר הפרנציסקני. החלל הפנימי מעוטר בעבודותיהם של אמנים ידועים כמו ג'וטו (Giotto) וצ'ימבואה (Cimabue).


10. לאכול גרניטה בטאורמינה

פלרמו מרשימה, סירקוזה נהדרת, אבל טאורמינה היא פנינה קטנה שאסור לפספס אם אתם מגיעים לסיציליה. האמפיתאטרון של טארומינה הוא אתר תיירותי פופולרי לכל אורך השנה, ובחודשי הקיץ הוא מארח את הפסטיבל הקולנוע המפורסם, שמושך כוכבים הוליוודיים מהשורה הראשונה.

לאחר שביקרתם באמפיתטארון, תוכלו לסייר בין הסמטאות הציוריות של טאורמינה עצמה, ולטעום את הגרניטה המצויינת שמכינים בעיר. סיציליה כולה מפורסמת בזכות הגרניטות המעולות שלה (ובמיוחד גרניטת השקדים – granita di mandorle), אבל בטאורמינה נראה שיצרני הגלידות מצטיינים במיוחד. נסו את גרניטות הפירות והשקדים ב-BamBar, המקום המפורסם ביותר בעיר.


כיכר ה-9 באפריל בטאורמינה
כיכר ה-9 באפריל בטאורמינה - צילום: Depositphotos


11. לטפס לראש הדואומו של מילאנו

הדואומו של מילאנו, כפי שכבר ציינו, הוא אחד היפים באיטליה – יצירת מופת גותית, הנחשבת לקתדרלה השנייה בגודלה בעולם (אחרי קתדרלת סביליה). מעבר ליופיו של המבנה עצמו, חלק בלתי נפרד מהחוויה הוא הטיפוס לראש הדואומו, והתצפית על העיר ממרפסות הקתדרלה. בחודשי הקיץ נערכים כאן לעיתים קרובות אירועים, ואת חוויית הצפייה בשקיעה על גגות העיר משלימות הופעות של מוזיקה חיה. מומלץ לבדוק את האתר הרשמי, ולתכנן את הביקור בהתאם.


מבט מגג הדאומו במילאנו
מבט מגג הדאומו במילאנו - צילום: Depositphotos


12. לנהוג לאורך ריביירת אמלפי

הכביש המתפתל לאורך הריביירה של אמלפי מושך מיליוני תיירים מידי שנה, ולא קשה להבין מדוע – הנופים כאן עוצרי נשימה, ולאורך הנסיעה תוכלו להשקיף על צוקים נישאים ועל הים הכחול, על עיירות מקסימות ועל מפרצונים זעירים.

העיירות שלאורך הריביירה, מסורנטו ועד אמלפי, פוזיטאנו, ראוולו וסאלנטו, נחשבות כולן ליעדי חובה (ופופולריות במיוחד כיעד לירח דבש). בשילוב עם האי הסמוך קפרי, מדובר על יעד יפה להדהים. החיסרון היחיד הוא העומס הגדול בחודשי הקיץ – הכביש צר מאד, וכאשר המוני תיירים "פולשים" לריביירה, לא פשוט לטייל בה.




13. לצאת לטיול רגלי בדולומיטים

כמה ממסלולי ההליכה היפים ביותר באיטליה נמצאים בדולומיטים, ואין ספק שזהו גן עדן לחובבי טבע. בחורף מגיעים לכאן כדי לעשות סקי, ואילו הקיץ אפשר להיעזר ברכבלים העולם אל ההרים, ולצאת לטרקים בין הפסגות המרשימות, היערות והאגמים.

מסלולי ההליכה כאן רבים מספור, ולכן חשוב לתכנן מראש את המסלול ולבחור את היעד שמתאים לכם. אבל דבר אחד בטוח – כדאי תמיד לשלב גם עצירה באחד האגמים היפים באזור. אגם ברייס, לדוגמה, יפה כל כך עד כי נדמה שאתם מסתכלים על תמונה ולא על אגם אמיתי.


אגם ברייס בדולומיטים
אגם ברייס בדולומיטים -צילום: Depositphotos


14. לאכול פסטה וטורטליני בבולוניה

פסטה היא חלק בלתי נפרד מהתפריט האיטלקי, לא רק בבולוניה אלא בכל רחבי המדינה. ועדיין, בולוניה נהנית ממעמד מיוחד, ועבור רבים הפסטה הטובה ביותר והטורטליני הטובים ביותר, מגיעים מכאן.

אינספור תוכניות בישול ומסעות עסקו במעדני הפסטה של מחוז אמיליה-רומניה שבולוניה היא בירתו. כבר במאה ה-13 זכתה בולוניה לכינוי "השמנה", בזכות המאכלים העשירים שבה. רוטב הבולונז (ראגו) מבולוניה התפרסם בכל רחבי העולם, ובמרכז העיר פועלות עשרות חנויות קטנות ובהן מייצרים פסטה עשירה בחלמונים, בעבודת יד כמו פעם, בעזרת מערוכי ענק.



השימוש בביצים הוא נקודה חשובה: בניגוד לפסטה ה"רגילה", העשויה מקמח ומים בלבד, הפסטה באמיליה רומניה מועשרת בחלמוני ביצה המעניקים לה צבע אחר, מרקם אחר וטעם אחר, כמובן.

את הפסטה הכינו באופן מסורתי ה"ספולינה" sfogline, נשים שרידדו ידנית את יריעות הפסטה העצומות בעזרת מערוך עץ, ואז חתכו אותן לגודל המתאים. עד היום אחת מחנויות הפסטה הטרייה הידועות בעיר נקראת le sfogline, ותוכלו לעבור כאן ולטעום את הפסטה המעולה.

דרך טובה אך יותר לצלול לעומק החוויה היא להירשם לסדנת בישול, וללמוד איך להכין פסטה אמיתית עצמכם! למתכון שלנו לפסטה טרייה ביצים.


15. להחזיק את המגדל של פיזה

המגדל הנטוי של פיזה הוא אחת מאטרקציות התיירות המפורסמות ביותר באיטליה, ואם אתם מגיעים לפירנצה ולמחוז טוסקנה, כדאי לכם מאד לקפוץ לביקור זריז גם בפיזה.

פיזה קטנה, ותוכלו להגיע הנה בקלות ברכבת מפירנצה ולסייר בנקודות המרכזיות בעיר תוך כשעתיים. המגדל עצמו מרשים מאד מקרוב, והפיאצה המקיפה אותו – ובה הדואומו הלבן הבוהק ובית ההטבלה הנהדר – נחשבת לאחת היפות באיטליה.

טיפ: אם תרצו לטפס לראש המגדל, כדאי מאד להזמין כרטיסים מראש, באתר הרשמי.


להצטלם מחזיקים את המגדל הנטוי בפיזה
להצטלם מחזיקים את המגדל הנטוי בפיזה - צילום: Depositphotos


 

עשוי לעניין אותך

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page