top of page

על אהבה, מעמדות ומה שביניהם - על הרומן יצירת המפות "המאורסים" של אלסנדרו מנצוני

+ באיטליה
Friday, November 9, 2018

3 דקות

חיפוש

עודכן: 21 במרץ 2023

הרומן "המאורסים" מאת אלסנדרו מנצוני (״I promesse sposi״) הוא אחת מיצירות המופת של הספרות האיטלקית. איטליה היא כל מיני דברים. היא תרבות, היא אמנות, היא פרסקאות ענק בכנסיות, היא כנסיית סן מרקו בונציה, היא המגדל של פיזה, היא הקולוסיאום ברומא. איטליה היא גם דַנְטֵה, פֶּטְרַארְקָה, פּירַאנְדֶלּוֹ ומנצוני. לרומן הזה חשיבות רבה לא רק בספרות האיטלקית, והוא מקור לחדשנות וסקרנות בקרב קוראים מכל העולם. זוהי סיפורת עשירה שיש בה גם התייחסות היסטורית והיא משמשת מקור השראה לקולנוע, תיאטרון וקומיקס

עלילת המאורסים מתרחשת במילאנו והאיזור הכפרי של לומברדיה, בין 1628 ל- 1630. הנה לפנינו נער ונערה מאוהבים, כומר, מדריך רוחני, אדון אחד שמתנגד לחתונה וכל זה על רקע מגפת הדבר. הסיפור הוא פרי דמיונו של מנצוני, אבל יש בו גם דברים שהיו באמת. מנצוני נחשב לסופר חלוצי והיצירה הזו, למרות היותה קלאסית, היא גם חדשנית. דון אַבּוֹנְדִיוֹ הוא הכומר הממונה על חגיגות החתונה של רֵנצוֹ ולוּצִ'יַה, בני זוג מאורסים, טוואי משי במקצועם. חייליו של דון רודריגו, אחד מאדוני הכפר, דורשים ממנו שלא יערוך את החתונה. מאחר ואינו יודע איך להתמודד עם האיומים, הוא מחליט לדחות את החתונה, עד שרנצו, בעקשנותו, גורם לו לגלות את שמו של יריבו. הזוג מחליט להינשא בכל זאת, בחתונת הפתעה מרובת תחבולות, אלא שתוכניתו של רנצו לחטוף את לוצ'יה ולהינשא לה, נכשלים והשניים נמלטים. רנצו מוצא את עצמו במילאנו בעיצומו של מרד ולוצ'יה שוהה במנזר במוֹנְזַה. רנצו מנסה בשנית לחטוף את לוצ'יה. בניסיון החטיפה השני, לוצ'יה נכלאת בטירה של אדון אפל, אִינוֹמִינַטוֹ - האדון ללא השם. לוצ'יה נודרת את נדר הפרישות (התנזרות מגברים), ובכך מעוררת את רחמיו של האדון. היא משתחררת אך מוצאת עצמה בלב האסונות של מילאנו: הכוללים מגיפת דבר. השניים נלקחים ללַזַרֵטוֹ, מקום אליו נלקחו כל חולי הדבר כדי לקבל טיפול. לאחר תהפוכות רבות, מגיע לשם גם רנצו, שמוכן לסלוח ליריבו שנמצא על ערש דווי. מגפת הדבר חולפת ולוצ'יה, בעזרתו של דון כריסטופורו, מתירה את נדר הפרישות שלה. שני האוהבים הצעירים יכולים כעת להתאחד ולהתחתן.

כריכת הספר "המאורסים" , הוצאת האוניברסיטה העברית ומוסד ביאליק משנת 1964 עם הקדמה של לאה גולדברג
כריכת הספר "המאורסים" , עריכה של א. בריון משנת 1925

רנצו, הגיבור הראשי של הסיפור

רנצו, או בשמו המלא, לורנצו טרמאלינו, מתואר כצעיר בן עשרים, יפה תואר וחם מזג. הוא טוואי משי

במקצועו ובעל חווה אותה הוא מנצל לעבודה כשעונת הטוויה אינה פעילה. הוא איש אמיד, שאוהב לעבוד למרות קשיי השוק והוא נושא עליו תמיד את פיגיונו.






לוצ'יה, הגיבורה הראשית של הסיפור


לוּצ'יה מוֹנְדֵלַה היא נערה בת עשרים שיופייה אינו מצדיק את משיכתו של דון רודריגו (שבאמת החליט לפתות אותה בגלל התערבות שערך עם דודו אַטִילְיוֹ). היא בת יחידה של האלמנה אַנְיֵזֵה. במבט ראשון נדמה כי לוצ'יה מתוארת כנערה הנכנעת בקלות לאירועים שקורים לה. במציאות היא תמיד מוכנה להגן על העקרונות שלה ועל אהבתה לרנצו.





לעומת שני אלה שהם פרי הדימיון, דמותו של דון רודריגו יריבו של רנצו שרוצה בכל מחיר למנוע את חתונתם של שני הצעירים - מבוססת על האציל הוונציאני, פַּאוֹלוֹ אוֹרְגַ'יאנוֹ, שחי בעיירה אורג'יאנו במאה ה-17, והואשם בהתעללות באישה צעירה. גם דמותו של אִנוֹמִינַטוֹ – האיש ללא השם, מבוססת על דמות אמיתית. הוא מתואר כהתגלמות הרוע, אך בסופו של דבר יילך לחפש נחמה אצל הקרדינל בּוֹרוֹמֵאוֹ בטענה כי הוא מרגיש את הגיהינום בוער בליבו. לפי תיאורו בספר נראה שהוא מבוסס על פְרַנְצֵ'סקוֹ בֵּרנַרדִינוֹ וֹיסקוֹנטִי (שהיה הלורד של בּרִיניַאנוֹ ופַּגַאזַאנוֹ) או על אחיו, גַ'אן גַלֵאַזוֹ, זאת מפני שלמשפחת ויסקונטי היו צאצאים משותפים עם משפחת בֵקַארְיַה, שזהו שם משפחתה של אימו של מנצוני.

דיוקן של דון רודריגו מאת פרנצ'סקו גונין
הקרדינל בורומאו מברך את אינומינטו (האיש ללא שם)

אפשר לראות ברומן הזה את האב הקדמון של סדרות הטלוויזיה. הוא לא פורסם בבת אחת. אלא ב- 108 פרקים שבועיים, כך נשארו קוראיו במתח, ממתינים לפרק נוסף, במשך שנתיים. גם הדיאלוגים בין הדמויות נכתבו בצורת מחזה תיאטרון, או תסריט טלוויזיוני. מנצוני היה צריך להתמודד עם עותקים מזויפים של עבודתו. החוברות היו כל כך מבוקשות עד שהיה צריך להסתכן בקניית עותק מזויף. עד כדי כך היו מבוקשות, שהוא שכר מאייר שיעלה על דף את דמויות סיפורו ואת הסיפור כולו, כדי להפוך את עבודת הזיוף לקשה יותר. המאייר בר המזל שנבחר לבצע את העבודה היה פרנצ'סקו גונין.

כריכה של "המאורסים"משנת 1930

הרומן מצליח לגרום לקורא לדמיין את עצמו בתוך הנופים שהוא מתאר, זהו שיר הלל ללומברדיה, שמוקדש למילאנו ( הלַזַרֵטוֹ הוא מקום שעדיין קיים באזור הנוכחי של Porta Venezia), ללֵקוֹ, לאגם קומו ולאזור הכפרי שמסביב.

אפילו המנות המתוארות ברומן - מהכרוב ועד העוף - הן מנות מהמטבח המקומי, עניות אך מלאות אופי. בספר מוזכרת "הפולנטה האפורה", למה פולנטה אפורה ולא צהובה? התירס, שממנו מכינים את הפולנטה, הגיע לצפון איטליה רק אחרי 1682. במקרה של הפולנטה של מנצוני, מדובר בפולנטה שהוכנה מכוסמת, שלה יש צבע אפרפר-חום.

יופיו של הרומן הזה נמצא בפרטים הקטנים. קחו לעצמכם עותק והתחילו לחפש בין השורות, בין המילים של לוצ'יה לבין אהבתו של רנצו. אם תעשו זאת תגלו שבאיזור הזה של אגם קומו, יש הרבה יותר מאשר תיאור קפדני של עובדות, נופים ותווים.


הספר ראה אור לראשונה בעברית, בשנת 1964, ובקרוב יראה אור בתרגום חדש של מרים שוסטרמן בהוצאת כרמל.

203 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

פיזה

Comments


ה"משוגעת" מכיכר ג'ודיה – סיפורה של גיבורה נשכחת
Thursday, February 16, 2023
פרוזה - איטליה אקספרס: עשרה ימים בארץ המגף
Wednesday, November 30, 2022
הקומדיה האלוהית של דנטה: מסע דמיוני בחיפוש אחר הגאולה
Sunday, May 8, 2022
נאפולי בספרות ובקולנוע – "החברה הגאונה", "גומורה", ו"יד ‏האלוהים"‏
Saturday, April 9, 2022
זר רגעים באיטליה
Sunday, January 9, 2022
"האבק" - נובלה מאת: יונתן ברג
Tuesday, December 29, 2020
נמשיך לטייל, לא משנה מה
Tuesday, September 1, 2020
שעשועי פנטזיה בספרות ילדים איטלקית: רודארי, קולודי וקאלווינו
Monday, June 1, 2020
"אני רואה את מחוות הגוף הישראליות ומנסה לחשוב באיטלקית"
Thursday, May 7, 2020
הספרות חזרה להיות סוכנות הנסיעות הגדולה
Saturday, April 25, 2020
קריאה בימי קורונה
Sunday, March 15, 2020
העדנה של נטליה גינצבורג
Tuesday, March 3, 2020
טיול בזק באיטליה - שלושה סיפורים קצרים
Sunday, February 23, 2020
הלב - הסיפור של דה אמיצ'יס שסחף את העולם
Sunday, December 23, 2018
על אהבה, מעמדות ומה שביניהם - על הרומן יצירת המפות "המאורסים" של אלסנדרו מנצוני
Friday, November 9, 2018
ספריה עתיקה בורונה
Sunday, February 22, 2015

עשוי לעניין אותך

נדיה קרישי | ספרנית בסיפריה הקפיטולרית בורונה

תרגום: ליאת נאוס

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page