top of page

מסע בסיציליה: אל האוצרות הלא מוכרים שבמערב האי

+ באיטליה
Friday, September 16, 2022

7 דקות

חיפוש

עודכן: 20 באוג׳ 2023

סיציליה כולה מלאה בהפתעות, וגם חלקו המערבי של האי מציע למטיילים אטרקציות ששווה להכיר. העיירה העתיקה אריצ'ה, החופים היפהפיים בפביניאנה, בריכות המלח העתיקות בטרפאני והמקדש היווני בסג'סטה הם רק כמה מהאתרים המיוחדים שמחכים לכם כאן...


אם קראתם את המאמרים הקודמים בסדרה, אתם כבר יודעים שאני מאוהבת לגמרי באי המיוחד הזה, ומבקרת בסיציליה בכל הזדמנות. אין שום מקור אחר באיטליה שמצליח לשלב בצורה כל כך מופלאה תרבות לצד אוכל מדהים, היסטוריה בת אלפי שנה ופסטיבלים צבעוניים וסוערים, חופים מושלמים ושמורות טבע יפהפיות. סיציליה היא מקום מיוחד, ואני מקווה שגם בכם יתעורר החשק לגלות אותה!


סן ויטו לו קאפו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
סן ויטו לו קאפו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

סן ויטו לו קאפו

הדרך הפשוטה ביותר להגיע לסיציליה המערבית היא בטיסה לפלרמו. בשדה התעופה של פלרמו תוכלו לשכור רכב, לסייר בעיר עצמה ובאתרים שמסביבה (המתוארים במאמרים הקודמים), ואז לנסוע עד שתגיעו לסן ויטו לו קאפו (San Vito Lo Capo).


זו עיירה הידועה בזכות החופים המופלאים שלה ובזכות הרחובות מלאי החיים. סן ויטו היא נקודת מוצא נוחה לסיורים במערב האי, ועיירה מקסימה בזכות עצמה: בכל פינה תוכלו למצוא חנויות מעניינות, מסעדות וגלידריות, ומידי שנה בחודש ספטמבר מתקיים כאן גם פסטיבל הקוסקוס המפורסם!


קוסקוס דגים בסיציליה, טעמים עזים - צילום דורון צויבל


ואם אתם תוהים מה הקשר בין קוסקוס לסיציליה, אז כדאי שתדעו שמדובר על מאכל טיפוסי מאוד לאזור, שהביאו עימם הערבים כשכבשו את האי לפני מאות שנים. היום מנות קוסקוס מזוהות עם החלק הזה של סיציליה, ומהוות חלק בלתי נפרד מהתפריט. פסטיבל הקוסקוס התפרסם עם השנים, ומושך כיום קהל רב, בזכות האווירה הצוהלת והמעדנים המפתים.

סן ויטו לו קאפו ממוקמת למרגלות הר מונקו (Monte Monaco), ובזמן שתשרעו על החול הלבן והדקיק באחד החופים תוכלו להתפעל לא רק מהמים התכולים והצלולים אלא גם מההר המרשים המתנשא מימינכם. בשעות בערב, כשהלבנה מציצה מאחוריו, זהו מראה קסום ורומנטי במיוחד.


הר מונקו (‏Monte Monaco‏) סיציליה
הר מונקו (‏Monte Monaco‏)‏ - צילום: trolvag

קל לבקר בסן ויטו לו קאפו משום שהמרכז ההיסטורי של העיירה הוא קטן ונוח, ואפשר להגיע לכל מקום ברגל. ומה עושים עם הרכב ששכרתם? אם המלון שלכם מציע חניון לאורחים – הרווחתם. ואם לא, תוכלו להיעזר באחד החניונים העירוניים:

  • החניון הציבורי (Parcheggio comunale) שנמצא בוויה לה גולט (via la Goulette 32), במרחק כעשר דקות ממרכז העיר. אפשר לחנות פה בחינם.

  • חניון סוגאמלי (Parcheggio Sugameli), שנמצא גם הוא בוויה לה גולט (via la Goulette 11), ועולה כ-5 יורו לשעה. זה החניון הקרוב ביותר לחוף.

  • חניון פונטנה (parcheggio Fontana) שנמצא ב-via san Vito al Tagliamento.

ואם לא מצאתם מקום באף חניון, תוכלו לחנות ברחוב, במקומות המסומנים בפס כחול, ולשלם לפי שעה (לקריאה נרחבת על נהיגה באיטליה, קראו את המדריך שלנו. כאן).


במרכז העיירה סן ויטו לו קאפו תוכלו למצוא כנסייה-מבצר שנבנתה במאה ה-15. במקור היתה זו כנסיה עתיקה שנבנתה למען הקדוש המגן של העיר, אבל עם השנים היא הוקפה בביצורים, כדי להגן עליה מפני מתקפות של שודדי ים. כיום מדובר על מבצר של ממש, המארח בתוכו מוזיאון. אם תעלו על הגג, תוכלו להנות מנוף מקסים.


הכנסיה בסן ויטו לו קאפו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
הכנסיה בסן ויטו לו קאפו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

מהכיכר הראשית של סן ויטו לו קאפו מתפרשים שלל רחובות צרים ומלאים במקומות בילוי. ואם אתם רעבים, הגעתם למקום הנכון! תוכלו למשל ללכת לפיצריה בשם Pizza e Sfizi ב-via Dante Alighieri. המבחר כאן מרשים, המחירים סבירים, ואחרי שזללתם פיצה סיציליאנית מצויינת תוכלו לקנח בקנולי ביתי אמיתי (תענוג!). קחו בחשבון שהמקום קטן ויש רק שולחנות ספורים בחוץ, ולכן אני ממליצה לכם להגיע לכאן מוקדם יחסית, ולתפוס מקום לפני שהפיצרייה מתמלאת בסועדים.


קנולו סיציליאני אמיתי, ממולא בגבינת ריקוטה עיזים
קנולו סיציליאני אמיתי, ממולא בגבינת ריקוטה עיזים - צילום: Depositphotos

אם אתם מחפשים מסעדה של ממש, המקום הטוב ביותר ללכת אליו, לדעתי, הוא Gnà Sara, ב-via Duca degli Abruzzi. בחודש אוגוסט ובמהלך פסטיבל Cous Cous הסיכוי היחידי שלכם למצוא מקום פנוי הוא אם תגיעו מוקדם, בשעה 19:00. אחרת תיאלצו לחכות בתור ארוך... מנות החובה כאן הן כל מה שמבוסס על טונה (הם משתמשים בטונה כחולת ספיר איכותית וטעימה במיוחד!), והפסטה האופיינית לאזור זה – פסטה ארוכה שנקראת בוזיאטה (busiate) ועשויה "אלה אטרפנזה", כלומר "בסגנון העיר טרפאני".


פילה טונה אדומה בציפוי פיסטוקים. צילום: אלסנדרה לאונרדי
פילה טונה אדומה בציפוי פיסטוקים. צילום: אלסנדרה לאונרדי
טיפ: אם אתם רוצים להביא איתכם הביתה קצת מטעמי סיציליה, דעו לכם שהמעדניות בעיר מוכרות כמעט כולן רטבים מוכנים על בסיס טונה (שהם מכינים בעצמם!), ואת הפסטה המסורתית של המקום.

דרך הבילוי המעודפת על המבקרים בסן ויטו לו קאפו היא להעביר את היום כולו על החוף. אם זו גם התוכנית שלכם, אני ממליצה לכם להצטייד מראש ולקנות בשעות הבוקר כריכים מעולים או פיצה באחת מהמאפיות הרבות שמפוזרות בכל רחבי העיר. מנת החובה היא ה"קונצאטו" (Cunzato), כמובן – לחם מחיטת דורום, שנאפה בתנורי עץ, ומתובל בעגבניות, זיתים, גבינת פקורינו, אנשובי ושמן זית מעולה.

אם מיציתם את החוף ומתחשק לכם לצאת להרפתקה, תוכלו לצאת לסיור בסירת מפרש. ישנן מספר חברות המפוזרות לאורך החוף ומציעות הפלגות במחירים הנעים בין 15 ל-30 יורו (תלוי באורך ההפלגה). במהלך השיט תוכלו לעשות עצירה לשחייה, ושנורקלינג כמובן! בדרך תשוטו גם מול כמה מהאתרים המרכזיים באזור, כמו לדוגמה שמורת הטבע זינגארו (La Riserva dello Zingaro), והטונארה (tonnara) – המקום שבו צדו את דגי הטונה.


מתחמי הדיג שבהם דגו את הטונה היו נפוצים בכל רחבי סיציליה, ומדובר על מסורת עתיקה. כיום הדיג הצטמצם באופן משמעותי, אבל המבנים עצמם עדיין עומדים וניתן לבקר בהם.

צילומים: אלסנדרה לאונרדי


אטרקציה נוספת שתוכלו לראות במהלך השיט היא הסלעים המשוננים המכונים פאראליוני די סקופלו (I Faraglioni di Scopello) – המראה המרשים שנוצר מהשילוב בין הסלעים האדירים והמים בצבע טורקיז הפך את האזור הזה לחביב במיוחד על בימאים, וסצינות ממספר סרטים צולמו כאן, כמו לדוגמה אושן 12 (Ocean’s 12) בכיכובם של ג'ורג' קלוני ובראד פיט.


סלעי הסקופלו. צילום: אלסנדרה לאונרדי
סלעי הסקופלו. צילום: אלסנדרה לאונרדי

החופים הכי טובים באזור סן ויטו לו קאפו

ישנם חופים רבים באזור, וכמה מהמומלצים ביותר הם:

  • קאלה דל בואה מארינו (Cala del Bue Marino) – חוף מקסים ונוח (יש חניון ללא תשלום במרחק 500 מטר בלבד). אפשר לשכור כסא נוח ושמשייה ולזנק לים הצלול.

  • קאלה טונארלה דל אוצו (Cala Tonnarella dell’Uzzo) – חוף קצת פחות נגיש, כדי להגיע אליו צריך ללכת ברגל במשך כחצי שעה, אבל המקום שווה את המאמץ!

  • חוף מאקארי (Spiaggia Makari) – נוף מושלם ומים מדהימים. אפשר לשכור פה כסאות נוח ושמשיות, אבל אין איפה לקנות אוכל ושתייה, כך שכדאי להצטייד מראש.

  • קאלטה סנטה מרגריטה (Caletta Santa Margherita). תוכלו לחנות בחניון המוסדר ולעלות על רכבת התיירים הקטנה שתביא אתכם עד לחוף עצמו. כאן מחכים לכם ארבעה מפרצונים קסומים, המשקיפים על מי טורקיז צלולים. הכניסה לחוף היא בתשלום (כארבעה יורו לאדם).

כמובן שעדיף להימנע מלהגיע לאזור בשיא העונה, ובמיוחד בסופי שבוע בחודש אוגוסט. מומלץ לוותר על הביקור כאן גם בימים שבהם יש רוח חזקה.


אריצ'ה – פנינה לא מוכרת במערב סיציליה

לאחר שמיציתם את סן ויטו לו קאפו, הגיע הזמן להמשיך ליעד הבא. אריצ'ה (Erice) היא עיירה חיננית הממוקמת במרחק כ-40 קילומטרים מסן ויטו, ותוכלו להגיע אליה תוך כשעה בעזרת הרכב השכור שלכם. אני ממליצה לכם להתכונן נפשית לנסיעה לאורך כביש מפותל וקצת תלול...

מכיוון שאריצ'ה ממוקמת בגובה 750 מטרים מעל פני הים, אפשר ליהנות כאן מתצפית נהדרת על כל מפרץ טראפאני (Trapani), על האיים האגאדיים, הר קופאנו (Cofano), והעמקים שמסביב.


הר קופאנו סיציליה
הר קופאנו - צילום: Pannucci Stefano

אריצ'ה היא מבוך של סמטאות זעירות, כנסיות עתיקות, בתים מפוארים שנשכחו עם הזמן וחצרות נסתרות שמשתלבות זו בזו. שורשיה של העיר עתיקים ביותר, ולפי האגדה היה זה איניאס, גיבור מלחמת טרויה והאפוס "איניאדה" (מאת המשורר הרומי וירגיליוס), שייסד אותה כשנמלט מאויביו. כאן הקים איניאס מקדש לאלה ונוס – אחד המקדשים העתיקים באגן הים התיכון!


לאורך הדורות עברו כאן כולם – היוונים והפיניקים, הרומאים והנורמנים, וכל עם השאיר אחריו משהו מעצמו, באופן שעיצב את העיר.

אני ממליצה לכם לבקר גם בדואומו של אריצ'ה, שנבנה במאה ה-14 בסגנון גותי, וגם בכנסיית סן מרטינו (San Martino), שבנה המלך רוג'רו השני, ומעוטרת כולה באריחים צבעוניים ובפרסקאות מרשימים. כדאי לבקר גם במבצר ונוס (Castello di Venere) – מצודה נורמנית מרשימה שנבנתה על גבי אותו מקדש עתיק שבנה איניאס, ובו התקיים הפולחן לאלה ונוס.


מבצר ונוס באריצ'ה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
מבצר ונוס באריצ'ה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

הנוף הנשקף מכאן הוא עוצר נשימה, וגם ההיסטוריה של המקום מרתקת: היו אלה השבטים הסיקאניים שייסדו במקום מקדש במאה ה-12 לפנה"ס, שהוקדש לאלת הפיריון. כאשר הגיעו למקום הפיניקים (מייסדי העיר אריצ'ה) גדל המקדש ועימו גם הטקסים במקום, שכללו הפרחת יונים לבנות שהפכו לסמל האלה.

אם יש לכם זמן, תוכלו גם לבקר במגדל פפולי (Torretta Pepoli) שמאז 1870 מארח בתוכו מוזיאון קטן המתאר את סיפורה של העיר, ואולי גם במוזיאון הארכיאולוגי המקומי. ניתן לרכוש כרטיס כניסה משולב לכל האתרים בעיר, שנקרא אריצ'ה קארד (Erice card).


מה אוכלים באריצ'ה?

המטבח הטיפוסי לאריצ'ה דומה לערים אחרות בחלק זה של סיציליה, ועשיר במנות דגים ופסטה. אך דבר אחד מייחד בכל זאת את העיר: ה"ג'נובזי" (genovesi) – קינוח העשוי מבצק פריך ועליו קרם פטיסייר. המקום המוצלח ביותר לנסות בו את המעדן הזה הוא Grammatico, בוויה ויטוריו אמנואלה (via Vittorio Emanuele 14), שם תוכלו גם למצוא מעדנים טיפוסיים נוספים לאזור כמו מוסטאצולי (mustazzoli) – סוג של עוגיות על בסיס שקדים.


אם אתם מחפשים מסעדה מוצלחת, נסו את La Pentolaccia, הממוקמת בתוך מנזר לשעבר שנבנה במאה ה-16. כאן לא תמצאו מנות של מסעדת מישלן, אלא תפריט עממי למדיי אבל טעים מאד: קוסקוס עם דגים, רביולי ממולאים, ועוד.

ואם אתם מחפשים מקום קליל עם אוכל רחוב טעים, כריכים ובעיקר ארנצ'יני מצויינים, לכו ל-Tonda Fritta. בקטגוריית המטוגנים – אין להם מתחרים!



בריכות המלח בטרפאני ובמרסלה

אחת האטרקציות המיוחדות באזור היא בריכות המלח של טרפאני ופאצ'קו (Saline di Trapani e Paceco). מדובר על שמורת טבע הנמצאת במרחק כחצי שעה מאריצ'ה, בה מפיקים עדיין, בדיוק כפי שעשו בעבר, מלח מהים. תוכלו לראות פה טחנות רוח, בריכות מלח ענקיות ולהקות פלמינגו המנקדות את הנוף בוורוד. הכניסה בחינם, והביקור במקום אורך כשעתיים.


בריכות המלח בטרפאני
בריכות המלח בטרפאני - צילום: Algor7

בריכות מלח אפשר למצוא גם בעיירה מרסלה (Marsala), אך הביקור שם מורכב יותר: מדובר על לגונה של ממש, המכונה לו סטאניונה (lo Stagnone), וממוקמת במרחק כ-45 קילומטרים מאריצ'ה, ו-70 קילומטרים מסאן ויטו לו קאפו. זהו אזור מוגן, ובו בריכות מלח לאורך קו החוף וארבעה איים זעירים (הידוע מביניהם נקרא מוציה – Mozia).


מלח באי מוצ'יה סיציליה
מלח באי מוצ'יה - צילום: Alun Salt

תוכלו לצאת לסיור בסירה פרטית (הסיור ארוך מאד – 5 שעות, וגם יקר – 100 יורו), או שפשוט תוכלו לעלות על סירה שתיקח אתכם לאי מוציה (במחיר 5 יורו לאדם. הכניסה לאי עצמו עולה 9 יורו נוספים). האי יושב לראשונה על ידי הפיניקים שהשתמשו בו לצרכי מסחר בזכות מיקומו האסטרטגי. בהמשך עברו כאן גם היוונים והרומאים, ולבסוף הוא עבר לידי המסדר הישועי. בשנת 1902 אציל אנגלי בשם ג'וזף ויטאקר, שהתרגש מהממצאים הארכיאולוגיים במקום, החליט להתיישב באי. הווילה שבנה משמשת כיום כמוזיאון.


האיים האגאדיים

אם אתם נמצאים באזור טראפאני, אתם לא יכולים לפספס את אחת הפנינים של האזור: האיים האגאדיים. ומבין האיים, הידוע והאהוב ביותר הוא פאביניאנה (Favignana), כמובן.

כיום מכונה פאביניאנה אי הפרפר, בשל צורתו, אבל בעבר כינו אותו היוונים העתיקים אאגוזה, כלומר אי העיזים, בשל מספרן הגבוה של עיזי הבר ששעטו בין השבילים.

קל להגיע לפביניאנה: סירות יוצאות מנמל טרפאני, ותוך כחצי שעה תמצאו את עצמם לחופי האי הנהדר הזה.


פאביניאנה (‏Favignana‏)‏
חוף התכלת (קאלה אזורה - Cala azzura) באי פאביניאנה (‏Favignana‏)‏ - צילום: Cmassari

האטרקציה העיקרית היא החופים, כמובן, אבל לא רק: תוכלו לבקר גם במבצר סנטה קתרינה (Forte Santa Caterina), שנבנה בתקופת השלטון הערבי באי. אחד החופים הידועים ביותר הוא קאלה רוסה (Cala Rossa) – המקום המושלם לשכוח בו מכל צרות החיים ולצוף במים הצלולים. תוכלו גם לשכור זוג אופניים ולרכוב עד שתגיעו לטונרה פלוריו (Tonnara Florio), האתר שבו נהגו ללכוד ולצוד דגי טונה בשיטות העתיקות (והאלימות) ששימשו את אנשי האי במשך מאות שנים.


אפשר כמובן גם לצאת לסיבוב בסירה מסביב לאי, ולגלות פינות חמד נוספות כמו לדוגמה קאלה אזורה (Cala azzura) – מפרצון מושלם שתענוג לשחות בו! המים כל כך צלולים, שלא תרצו לעזוב לעולם.

אם תרצו להתרענן קצת, כדאי לכם לעצור לגרניטה וגלידה בגרנד קפה פלוריו (Grand Caffè Florio) שבפיאצה מאדריצ'ה (Piazza Madrice).


המקדש של סג'סטה

סיור יומי נוסף שאפשר לצאת אליו מסן ויטו לו קאפו הוא לעבר המקדש היווני העתיק של סג'סטה (Parco archeologico di Segesta). עבור חובבי ארכיאולוגיה והיסטוריה, האתר המיוחד הזה, הנמצא במרחק כ-60 קילומטרים מהחוף, הוא יעד מעניין במיוחד.


המקדש הדורי בסג'סטה נבנה במאה החמישית לפנה"ס והוקדש לאלה הרה. הוא השתמר במצב נהדר, וניצב מול תאטרון יווני מרשים אף הוא. על מנת להגיע למקדש העצום, שנמצא בראש גבעה, תוכלו ללכת ברגל (כחצי שעה) או להיעזר בשאטל שפועל במקום (כלול במחיר כרטיס הכניסה).


המקדש בסג'סטה סיציליה
המקדש בסג'סטה. צילום: Ludvig14
התאטרון היווני בסג'סטה. צילום: אלסנדרה לאונרדי
התאטרון היווני בסג'סטה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

כפי שאתם רואים, חלקה המערבי של סיציליה מציע לא מעט. כל מה שנשאר לכם לעשות הוא לעלות על טיסה, ולגלות את כל היופי הזה בעצמכם...



1,597 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page