top of page

איפה מומלץ לאכול בצ'ינקווה טרה והסביבה? שתי מסעדות מעולות שאסור לפספס

+ באיטליה
Monday, April 18, 2022

4 דקות

חיפוש

עשרות מסעדות מתחרות על תשומת לב המבקרים בחמשת הכפרים המפורסמים ביותר באיטליה. אבל מתוך כל אלה, שתיים במיוחד שוות בדיקה. הראשונה נמצאת במנרולה (Manarola), והשנייה? במיקום קצת יותר נסתר... אתם מוזמנים לקרוא את המאמר, ולגלות


את הצ'ינקווה טרה – חמשת הכפרים הצבעוניים המפורסמים ביותר באיטליה – כולם מכירים. מאות אלפי מבקרים נמשכים ליופי הפוטוגני של הכפרים הזעירים התלויים על המצוקים, ומציפים אותם לאורך השנה. אין ספק שריומאג'ורה (Riomaggiore), קורניליה (Corniglia), מונטרוסו (Monterosso), ורנאצה (Vernazza) ומנרולה (Manarola) שופעי קסם. הבעיה היא, שרוב השנה הם גם שופעי תיירים.


לכל אחד מהכפרים יש אופי קצת שונה: קורניליה (Corniglia) הוא כפר זעיר במיוחד, הנמצא במעלה ההר (ולא על קו המים, בניגוד לאחרים), וידוע בין היתר כיעד אהוב על חובבי טרקים: המסלול המחבר בין קורנליה לוורנאצה הוא אחד הפופולריים באזור. גם אם אין לכם שום כוונה לצאת לטרק, עדיין כיף להסתובב בין סמטאות האבן הצרות, לקנות מזכרות קטנות, ולהתיישב לאפריטיבו בפיאצה.


מונטרוסו (Monterosso) הוא היחיד מבין החמישה שמציע חוף של ממש, עם שמשיות וכסאות נוח, ואפשרות לטבול במים (אם אתם מגיעים בעונת הרחצה ומתכננים לקפוץ לים, מומלץ מאד להזמין מקום מראש על החוף).


ריומאג'ורה (Riomaggiore) הוא הכפר הראשון מבין החמישה (אם אתם מגיעים ברכבת מכיוון לה ספציה), ומתאפיין בבתים צרים וצבעוניים. סיורי סירות רבים יוצאים מכאן, ושטים לאורך קו החוף.

ורנאצה (Vernazza) הוא אחד הכפרים היפים ביותר, והמזח הקטן שבקצה הכפר, בו עוגנות הסירות, הוא נקודה פנורמית וקסומה במיוחד.


ומנרולה (Manarola)? במנרולה נמצאת אחת המסעדות המוצלחות ביותר, לטעמי, בחמשת הכפרים. מנרולה עצמו הוא כפר ליגורי טיפוסי – בניינים צבעוניים וגבוהים, שפע של חנויות לתיירים, סמטאות צרות, ובתים זעירים. כדי להתחמק מהתיירים, מומלץ להתחיל לטפס לעבר החלק העליון של העיירה. וכשאני אומרת לטפס, אני מתכוונת באמת לטפס... לתושבי ליגוריה יש סיבולת לב-ריאה מפותחת יותר משל עיזי הרים, והמחוז כולו בנוי בשיפועים בלתי אפשריים. חלקו העליון של הכפר מתגאה בסדרה של טרסות המשקפיות על המפרץ, ומי שיתאמץ ויגיע לכאן יהנה מנוף מרשים במיוחד.

מנרולה – אחד הכפרים המקסימים בצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר
מנרולה – אחד הכפרים המקסימים בצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר

ארוחה שצריך להרוויח

בדיוק כאן, בפסגת הכפר, מתחבאת טרטוריה דה בילי (Trattoria da Billy), הכתובת המועדפת על מקומיים ותיירים כאחד. מבקרים רבים מפספסים את המקום לגמרי, מהטעם הפשוט שכדי לאכול פה, קודם צריך להרוויח במאמץ מיוזע את האוכל... אם לא אכפת לכם לטפס קצת, ולעבוד עבור לחמכם (וליתר דיוק – עבור הפסטה שלכם), תזכו לאכול ארוחה מצויינת במיקום בלתי נשכח. ואפרופו מיקום, כדאי לציין מייד: חובה להזמין כאן מקומות מראש (בשיא העונה אני ממליצה להתקשר שבוע מראש), ומומלץ מאד לבקש שולחן הממוקם קרוב ככל האפשר לנוף.

טרטוריה דה בילי, במנרולה (צ'ינקווה טרה). לכאן באים בשביל האוכל, ובשביל הנוף. צילום: אריאלה בנקיר
טרטוריה דה בילי, במנרולה (צ'ינקווה טרה). לכאן באים בשביל האוכל, ובשביל הנוף. צילום: אריאלה בנקיר

מה אוכלים?

רמת המנות לא תמיד אחידה, ולכן כדאי להזמין בצורה חכמה: האנטיפסטי של המסעדה (Antipasto misto di Mare) מצויין, וכולל 12 מנות קטנות המבוססות על דגים ופירות ים מהאזור. אנשובי כבושים ומומלחים (מנה טיפוסית לכפר מונטרוסו, המוכרת בכל רחבי איטליה), בצלים מקורמלים, שרימפס עם פולנטה, נתחי דג קטנים, ושאר צלחות קטנות ימלאו את השולחן עד שתתקשו לזוז. בעיני, זו המנה הטובה ביותר פה.

מנת האנטיפסטי של טרטוריה דה בילי כוללת 12 טעימות. צילום: אריאלה בנקיר
מנת האנטיפסטי של טרטוריה דה בילי כוללת 12 טעימות. צילום: אריאלה בנקיר

מבין המנות הראשונות (כלומר פסטה), כדאי במיוחד לנסות שתיים ספציפיות: פסטה אלה בילי (pasta alla billy), המוגשת עם רוטב עגבניות, מעט פלפל חריף, ופירות ים, ואת הפסטה עם הלובסטר (לא תמיד זמינה – כדאי לשאול). לחילופין – גם הטרופיה (trofie), פסטה טיפוסית לאזור ליגוריה, המוגשת עם פסטו בעבודת יד, טובה מאד.

פסטה אלה בילי, עם עגבניות ופירות ים. צילום: אריאלה בנקיר
פסטה אלה בילי, עם עגבניות ופירות ים. צילום: אריאלה בנקיר

המנות העיקריות טובות למדיי, ומנת הפריטו מיסטו (fritto misto), כלומר מנה מעורבת של דגים ופירות ים מטוגנים בטיגון עמוק, טעימה תמיד.


אפשר להזמין כאן קינוח, ואפשר גם לדלג על הקינוח, להמשיך לסייר במנרולה, ולאכול גלידה באחת הגלידריות שבחלקו התחתון של הכפר. נסו למשל את ג'לטריה צ'ינקווה טרה (Gelateria 5 Terre), האהובה עליי. הם מצטיינים בהכנת הטעמים הקלאסיים (גלידת שוקולד, גלידת פיסטוק וכו') אבל גם הסורבטים הטריים והחמצמצים שלהם משמחים במיוחד.

פורטוונרה (Portovenere) – בואו לכאן לפני שהתיירים יכבשו כל פינה

המסעדה המומלצת השנייה נמצאת בעיירה הזעירה פורטוונרה (Portovenere). פורטוונרה לא נמנית על חמשת הכפרים, אבל היא נמצאת במרחק קצרצר מהם, ובדומה להם גם היא מוגדרת כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. מדובר על עיירה מתוקה להפליא, וכיף גדול לסייר כאן: רחובותיה הצרים של פורטוונרה מלאים בחנויות, בתים צבעוניים ומסעדות, והכנסייה המרכזית (כנסיית סן פייטרו – San Pietro) יפה במיוחד ופוטוגנית מאד. הכנסייה נחנכה בשנת 1198, ואילו חלקה ה"חדש" יותר, מהמאה ה-13, מעוטר בפסי שיש שחורים ולבנים שהפכו לסמל של העיר. בקצה פורטוונרה ניצב מבצר דוריה (Doria) המרשים – זהו מבנה צבאי מהמאה ה-15 שבנתה רפובליקת ג'נובה בתקופה שבה שלטה על האזור. בחלקה התחתון של העיירה נמצאת "מערת ביירון", הנקראית על שם המשורר הבריטי הידוע לורד ביירון שביקר באזור.

פורטוונרה – יעד מקסים ליד הצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר
פורטוונרה – יעד מקסים ליד הצ'ינקווה טרה. צילום: אריאלה בנקיר

בשנים האחרונות הפכה פורטוונרה ליעד מבוקש, הרבה יותר מבעבר, כך שכדאי להקדים ולהגיע לכאן, לפני שגדודי התיירים יכבשו אותה סופית (כפי שקרה בצ'ינקווה טרה).

מבין המסעדות הרבות במקום, המסעדה האהובה עליי, ללא כל ספק, היא ריסטורנטה פורטיוונה (Ristorante Portivene). מה מוצלח כאן? הכל. השירות הקשוב והמקצועי, העיצוב המזמין (המסעדה פועלת בשני חללים נפרדים – האחד על קו המים ממש, מול המזח, והשני בסמטה שמעל), והאוכל, כמובן!

מה כדאי להזמין?

התפריט עונתי, כך שכדאי להתייעץ עם המלצר שלכם ולגלות מה המנה המומלצת לאותו השבוע. אנחנו התחלנו עם הקוקטיילים המיוחדים שלהם (מומלץ!), פוקצ'ה טרייה שהוגשה עם פסטו מעולה שהם מכינים בעצמם, וכמה מנות אנטיפסטי.

מתחילים טוב: פוקצ'ה טעימה עם פסטו בעבודת יד. צילום: אריאלה בנקיר
מתחילים טוב: פוקצ'ה טעימה עם פסטו בעבודת יד. צילום: אריאלה בנקיר

נסו לדוגמה את טרטר השרימפס האדומים עם מיונז צנוברים ושמן בזיליקום (המושפע כמובן מהמתכון הקלאסי לפסטו), ואת הקלמרי המוגש על מצע קרם שעועית עם קראמבל מלוח. למנה הראשונה (כלומר פסטה) אנחנו בחרנו להזמין פסטה טרייה עם טרטר לנגוסטין, לימון וקוויאר, ספגטי עם צדפות ואנשובי, וניוקי בסגנון סרדיניה, עם קלמרי.

פסטה עם טרטר לנגוסטין, לימון וקוויאר. צילום: אריאלה בנקיר
פסטה עם טרטר לנגוסטין, לימון וקוויאר. צילום: אריאלה בנקיר

למנה העיקרית הזמנו את דג היום בליווי ירקות, טונה צלוייה עם שקדים ועגבניות, חזה אווז מקורמל, ופילה מרשים של רנה פסקטריצ'ה (rana pescatrice, הנקרא בעברית חכאי גמלוני) – דג מלחיץ למראה אבל טעים ובשרני במיוחד.

טונה צלוייה עם עגבניות ושקדים. צילום: אריאלה בנקיר
טונה צלוייה עם עגבניות ושקדים. צילום: אריאלה בנקיר

מכיוון שאכלנו ואכלנו ואכלנו, ושבענו, אחדים מאיתנו העלו מחשבות כפירה והציעו שנוותר על הקינוח. למרבה המזל המלצר התערב, ומנע מאיתנו לבצע מעשה כה שטותי. הקינוחים פה הם לא פחות ממעולים, ובמיוחד גלידת הפסטו (כן, אני יודעת, זה נשמע נורא. אבל זה נהדר) וגלידת הפרמיג'אנו רג'אנו שהם מכינים בעצמם. באופן לא מפתיע במיוחד, המסעדה הזאת תמיד מלאה, וחובה להזמין מקום מראש.

גלידת פסטו (נהדרת!). צילום: אריאלה בנקיר
גלידת פסטו (נהדרת!). צילום: אריאלה בנקיר

לאחר האוכל, ולאחר שתסיימו לסייר ברחובותיה הצבעוניים ומלאי החיים של פורטוונרה, מומלץ לצאת לאחד מהסיורים על גבי הסירות המקיפות את האזור – התצפית על פורטוונרה מכיוון הים מרשימה אף יותר, והסיור הנינוח מספק שפע של הזדמנויות לתמונות. אם יש לכם זמן, תוכלו גם לתפוס את המעבורת שחוצה את הנציב הצר המפריד בין פרוטוונרה לאי הזעיר והסמוך – פלמריה (Palmaria). האי הוא יעד פופולרי בקרב מטיילים, ומציע מספר חופים (סלעיים) ומסלולי הליכה החוצים את האי כולו. אם תחליטו להישאר פה ולטייל, כדאי להצטייד מראש במים ואוכל, ולבדוק מתי יוצאת המעבורת האחרונה מפלמריה בחזרה לפורטוונרה (על מנת שלא תתקעו על האי).

1,870 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

בעקבות מרקו פולו לרגל 700 שנה למותו
Thursday, March 7, 2024
המאכלים של מחוז פריולי
Saturday, December 30, 2023
היינות של מחוז פריולי
Friday, November 24, 2023
טיול בגבעות פרוסקו: בעקבות הנופים והיין המבעבע האהוב
Monday, November 13, 2023
קתרינה ספורצה – הנמרה מפורלי
Thursday, October 5, 2023
המאכלים של מחוז לומברדיה
Saturday, September 23, 2023
הפשעים שהחרידו את איטליה – חלק ראשון
Monday, September 4, 2023
הפשעים שהחרידו את איטליה – חלק שני
Monday, September 4, 2023
אלברטו סורדי – הגאון הקומי עם עיני העגל
Thursday, August 31, 2023
היינות של סיציליה
Sunday, August 20, 2023
מסע נזירי במזרח טוסקנה
Wednesday, August 9, 2023
מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה
Monday, August 7, 2023
הקלטים באיטליה – מי היו השבטים העתיקים ששלטו על צפון איטליה?
Sunday, July 23, 2023
שבע מעצבות אופנה איטלקיות שחוללו מהפכה
Friday, June 30, 2023
סרדיניה המסתורית – כשפים, אמונות והקרנבלים המפורסמים של האי
Sunday, June 11, 2023
נני מורטי – וודי אלן הרומאי
Friday, June 2, 2023
הווילות של פלדיו – גני עדן קטנים במחוז ונטו
Saturday, May 27, 2023
היינות של סרדיניה
Friday, April 21, 2023
האוכל של סרדיניה - 12 מאכלים סרדיים שאתם חייבים לטעום
Thursday, April 20, 2023
מבוא טעים לאוכל של פלרמו – מה אוכלים בחגים ובארוחות משפחתיות?
Wednesday, April 12, 2023
הזמרים האיטלקים שחובה להכיר - חלק שלישי
Tuesday, April 11, 2023
מרצ'לינו היפה
Sunday, April 9, 2023
חמש שחקניות איטלקיות ששינו את פני הקולנוע
Sunday, April 2, 2023
היינות של מחוז אומבריה
Wednesday, March 15, 2023

עשוי לעניין אותך

אריאלה בנקיר | עיתונאית, סופרת, סומלייה

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page