top of page

וארזה והאגם שלה - ואיזה אגם!‏

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

עודכן: 8 בדצמ׳ 2022

אגם צלול, תרבויות פרהיסטוריות שבנו בתי כלונסאות על המים, שמורות טבע יפהפיות ומסלולי הליכה ורכיבה על אופניים... אגם וארזה הוא יעד מפתיע במרחק שעה בלבד ממילאנו, ויעד מומלץ לחובבי טבע.


אגם וארזה - צילום: Docfra

וארזה (VARESE), עיר במחוז לומברדיה, יושבת לחופיו של אגם. ואיזה אגם! אגם קסום ובעל היסטוריה מפוארת המתחילה בעידן הפרהיסטורי, עוברת במהפכה התעשייתית של המאה ה-19, ומגיעה עד ימינו אנו.


במאמר זה מתוארים שורשיו של האגם וההיסטוריה שלו, לצד אנקדוטות קטנות שיסייעו לכם להכיר ולהעריך אותו. כי בסופו של דבר, בואו נודה באמת – אגם וארזה הוא בן משפחה של ממש עבור תושבי העיר הלומברדית.


ברוכים הבאים לוארזה

אגם וארזה, האגם העשירי בגודלו באיטליה, נמצא בלב פרובינציית וארזה. מבקרים רבים אמנם מעולם לא שמעו על וארזה, אבל זהו אזור מעניין עם מספר מפתיע של אטרקציות ושמורות טבע. אם אתם מבקרים במילאנו, או באגם קומו המפורסם, כדאי לדעת שווארזה והאגם נמצאים במרחק שעת נסיעה בלבד, וקל מאד לשלב אותם במסלול הביקור.

פרובינציית וארזה ממוקמת בין מילאנו לשוויץ – מדרום לה נמתחת הפיאנורה פאדאנה (pianura Padana), מצפון היא מוקפת בגבעות, ואם ננוע לכיוון שוויץ ניתקל בהרים כמו הפונצ'ונה (il Poncione), מונרקו (il Monarco) ופיאמבלו (il Piambello).

וארזה מציעה למבקרים מספר אטרקציות מעניינות, ואחת הידועות שבהן היא פאלאצו אסטנסה (Palazzo Estense), שרבים מכנים "ארמון ורסאי הקטן של מילאנו". בעבר שימש הארמון כמשכנו של דוכס אסטה (Este), והוא זה שעיצב את הווילה ואת הגנים המטופחים בהשראת ארמון שונברון (Schonbrunn) המפורסם בווינה.


חובבי טבע, לעומת זאת, יתאהבו בנופים הבתוליים של שמורת הטבע קמפו דיי פיורי (Riserva naturale Campo dei Fiori), הנמצאת במרחק קצר מהעיר, ואהובה במיוחד על תושבי האזור. מסלולי ההליכה הרבים בשמורה חוצים יערות וביצות, וחלקם בעלי משמעות היסטורית, כמו לדוגמה מסלול הג'ובילאו (Giubileo), שלאורכו הלכו בעבר הצליינים שיצאו מצפון אירופה לכיוון רומא.

הקפלה הרביעית והחמישית במעלה ההר - צילום:Mattana

מפורסמת אפילו יותר היא שמורת מונטה סקרו (Monte Sacro), הכוללת מסלול הליכה באורך כשני

קילומטרים במעלה ההר, שלאורכו נבנו 14 כנסיות. כל כנסייה מוקדשת לתחנה אחרת בחייו של ישו, והמסלול מסתיים בכנסייה מרשימה הניצבת בראש ההר.


חובבי אומנות, לעומת זאת, לא ירצו להחמיץ את אוסף האומנות המודרנית המרשים שבווילה פנצה (Villa Panza), אחד המוזיאונים הידועים באזור.

האגמים של וארזה

ברחבי הפרובינציה מפוזרים תשעה אגמים, גדולים מספיק על מנת שיופיעו במפה טופוגרפית של האזור. הגדולים ביותר הם אגם מאג'ורה (Lago Maggiore) הידוע גם בשם לאגו ורבאנו (lago Verbano), יושב במערב ומשמש כגבול בין מחוז לומברדיה למחוז פיימונטה, אגם לוגאנו (Lugano), המכונה גם איל צ'רזיו (il Ceresio), ממוקם במזרח ומפריד בין פרובינציית וארזה (Varese) לשוויץ. העיר השוויצרית לוגאנו יושבת על חופי האגם הזה ממש, ואילו על הגדה שבצד האיטלקי נמצא עמק צ'רזיו (Valcerescio).


בין שני האגמים הגדולים האלה מסתתרים כמה אגמים קטנים יותר, והמעניין שבהם הוא אגם וארזה, שיושב ליד עיר הבירה של הפרובינציה, באזור הידוע כ"פרה-אלפי וארזיני" (Prealpi Varesini) – רכס ההרים הנמצאים דרומית להרי האלפים הידועים.


האגמים האלה הם אלה שמעניקים לפרובינציית וארזה את מראה הייחודי. אין זה מקרה שמקור השם וארזה הוא במילה הלטינית varesium, שפירושה "מקום שיש בו מים רבים" (אף על פי שחוקרים אחדים טוענים ששמה של העיר מבוסס דווקא על שמו של פובליוס קווינקטילוס וארוס, (Publio Quintilo Varo), פוליטיקאי רומאי שנחרת בזיכרון ההיסטורי בשל תפקידו בקרב יער טויוטובורג בשנת 9 לספירה, שם הובסו הכוחות הלגיונות הרומאיים באופן משפיל במיוחד על ידי השבטים הגרמאניים.


מרכז העיר וארזה יושב בין הגבעות, כך שכדי להגיע לאגם תצטרכו לצאת מהעיר ולנסוע כשישה קילומטרים לכיוון העיירות סקירנה (Schiranna) וקלצ'ינטה דל פשה (Calcinate del Pesce) הממוקמות בגובה 238

אגם וארזה, צורתו צורת נעל - צילום מסך גוגל מפות

מטר מעל פני הים. בקלצ'ינטה דל פשה גם נמצא שדה התעופה האזורי, שממנו ממריאים הדאונים שבוודאי תראו בשמיים בזמן הביקור שלכם בעיר.


מהעיירות האלה תוכלו לראות את האגם, שצורתו צורת נעל, ומתפרש על פי כ-15 קמ"ר. האגם ניזון

ממימיהם של נחל ברביה (Brabbia) ונחל טינלה (Tinella), ואילו נחל בארדלו (Bardello – על שמו גם נקראת העיירה שבדרום האגם) מנקז את אגם וארזה ומחבר אותו אל אגם ורבאנו.


ההיסטוריה של האגם

בתקופה הנאוליתית, כלומר בין שנת אלף לפנה"ס לשנת 3500 לפנה"ס, התיישבו בני האדם בעיקר במערב ובדרום-מערב האגם. אותם תושבים קדומים ניצלו את מאגרי המים, שבאותה התקופה היו גדולים אף יותר משהם כיום והוזנו על ידי מספר נהרות גדולים, כדי למצוא מזון, והגנה.

ביצות גדולות תחמו את האזור, בדומה לביצה שאפשר עדיין לראות בעיירה ברבייה (Brabbia) – שמורת טבע שביקרתי מספר פעמים כילד, ומנוהלת מאז שנת 1994 על ידי ה-WWF באיטליה ועל ידי הליגה האיטלקית להגנה על ציפורים (LIPU).


בשמורה הזאת, שבה אני נהנה להעביר ימים שלמים בעומקו של הטבע ולהאזין לקרקורי הצפרדעים ולקריאות ציפורי המים, ניתן למצוא בכל מקום קני סוף לצד עצי ערבה בוכייה ואלמון, ובריכות זעירות של מים המכונות "קיארי" (chiari). לדברי מנהלי השמורה, אזור זה נחשב לאחת מביצות הכבול השמורות והיפות ביותר בצפון אירופה.

טלפון: 033.2964028


לדברי ההיסטוריונים, אגם וארזה היה המרכז הכלכלי של העיר במאה ה-19 כאשר, בזמן המהפכה התעשייתית הראשונה, נבנו לחופיו המפעלים הראשונים באזור. אין זה מקרה שכיום, פרובינציית וארזה היא הפרובינציה המתועשת ביותר באיטליה.

ונעבור לגאולוגיה של האגם. לדברי החוקרים אגם וארזה נוצר לפני 15,000 שנה, בסוף עידן הקרח, כאשר הקרחונים נסוגו. כך נוצרו גם אגם וארזה וגם אגם מאג'ורה. באותה התקופה אגם וארזה היה גדול בהרבה, וכלל בתוכו גם את האגמים השכנים לו מדרום מערב (אגם מונאטה-Monate ואגם קומביו-Comabbio). לאחר שהמים נסוגו עם השנים, התיישבו בני האדם על גדות האגמים הללו.


לאגם יש חשיבות תיירותית, והמבקרים בו יכולים לצאת לסיורים רגליים על החוף, ולנצל את מסלול האופניים והטיילת שנבנו לאורכו. מכאן תוכלו להנות מנוף יפה של האגם, ולהאכיל את הברווזים.
אזור סקרינה - Schiranna מסומן במפה-צילום מסך גוגל מפות

באזור הנקרא סקירנה (Schiranna) תוכלו למצוא אטרקציות גם לשעות היום וגם לשעות הלילה – בבקרים תוכלו לשכור כאן קיאקים ולצאת לשוט לאורך האגם, ובלילות תוכלו לרקוד ולרקוד ולרקוד בדיסקוטקים שנפתחים בחודשי הקיץ. נסו למשל את מתחם וארזה וילג' סאמר דיסקו (Varese Village Summer Disco), בו אפשר לרקוד תחת כיפת השמיים. לפרטים תוכלו להתקשר לפלאפון מספר 3279528215, או לבדוק את המידע המופיע באתר הפייסבוק של הדיסקוטק.


בתקופות מסוימות של השנה מתקיימים בסקיארנה (Schiranna) פסטיבלים, כמו לדוגמה פסטיבל וארזה (La Fiera di Varese) שבמהלכו בעלי החנויות באזור מציגים בפני הקהל את הסחורה החדשה שלהם. בסביבות אפריל, מוקם ליד האגם לונה פארק. מי שרוצה ליהנות, מגיע לאזור הזה!


לאגם וארזה שמות רבים. לפני שנים רבות הוא נקרא אגם גאוויראטה (Lago di Gavirate), בשל הקרבה לעיירה נושאת שם זה, ובהמשך הוא נודע כ"אגם הברווזים", בשל הנוכחות הרבה של ברווזים על המים.

אבל הברווזים אינם בעלי החיים היחידים באגם!

בין היתר תוכלו למצוא כאן דגי שפמנון אירופאי עצומים, הידועים כטורפים מיומנים שמסוגלים לצוד גם ציפורים, וזן פוטוגני במיוחד של סרטן נהרות בשם "סרטן נהרות לואיזיאני" (Louisiana crawfish), שאנשים רבים עושים איתו סלפי.

ואם אתם תוהים איך הגיעו סרטני נהרות מלואיזיאנה שבארצות הברית לאגם בצפון איטליה, התשובה היא פשוטה – לפני כ-30 שנה יבאו סוחרים מטוסקנה את סרטני הנהרות, שנחשבים למעדן מבוקש בארצות הברית, בניסיון להפוך אותם לפופולריים גם באיטליה. בשל ניהול לא נכון של הרשתות הצליחו הסרטנים להימלט, הפכו למין פולש, והגיעו לכל פינה כמעט באיטליה...

בנוסף מתגאה האגם בכ-170 זנים של ציפורים, וביניהם אנפות רבות.


אירועי ספורט מגוונים נערכים באגם, וידועות במיוחד הן תחרויות החתירה. בשנת 2021, לדוגמה, נערכו כאן תחרות החתירה האירופאית (משחקים מקדימים לאולימפיאדה), ואליפות החתירה האירופאית. לאור הפופולריות של הספורט, אין זה מפתיע שלחופי האגם אפשר למצוא את המשרדים של מגוון אגודות ספורטיביות מקומיות.

ואם אתם מתעניינים במוזיאונים קטנים, דעו לכם שבעיירה גאוויראטה (Gavirate) מתחבא מוזיאון מקטרות ייחודי – מוזיאו דלה פיפה Museo della Pipa – ובו אוסף של למעלה מ-30,000 מקטרות.



האי וירג'יניה שבלב אגם וארזה

אגם וארזה מתגאה באי קטן שניצב בליבו – איזולינו וירג'יניה (Isolino Virginia). בעבר נקרא האי איזולה די סן ביאג'ו (Isola di San Biagio), ובהמשך שינה את שמו ל"איזולה דונה קמילה ליטה" (isola di Donna Camilla Litta) – על שמה של בת למשפחת ליטה, אחת ממשפחות האצולה החשובות באזור שבין מילאנו לווארזה.

בשנת 1878 החליט התעשין אנדראה פונטי (Andrea Ponti), יליד פרובינציית וארזה, לקרוא לאי על שם אשתו, וירג'יניה פינייה (Virginia Pigna).

בעבר היה האי שטח פרטי וסגור למבקרים, אבל בשנת 1962 הוא הוענק במתנה לעיריית וארזה, וכיום ניתן להפליג אליו מסקיראנה (Schiranna) שבמזרח האגם, ומביאנגרונו (Biandronno) שבמערב. מומלץ לבדוק מראש את שעות ההפלגה, באתר: https://www.isolinovirginia.it/orari-navigazione-biandronno/

מחיר הכרטיס עומד על 5 יורו (הלוך חזור).


לאי וירג'יניה יש גם חשיבות ארכיאולוגית. חפירות שנערכו במקום בשנים 1863, 1876 ו-1884, בניהולו של התעשיין פונטי, חשפו את שרידיהן של תרבויות פרהיסטוריות שהקימו בתי כלונסאות (בתים העומדים על עמודים, בלב מקווה מים) במקום.

חוקרים מתארים את האי וירג'יניה כאחת הדוגמאות המעניינות ביותר לתרבות בתי הכלונסאות באיטליה, והממצאים שנחפרו שם מוצגים בחלקם במוזיאון הפרהיסטורי שעל האי, ויאפשר לכם ללמוד כיצד חיו אותם שבטים. חלקם השני של הממצאים מוצג במוזיאון הארכיאולוגי שבווילה מירבלו (museo civico archeologico di Villa Mirabello), חלק מקומפלקס מבנים רחב יותר שנקרא וילות פונטי (Ville Ponti), שנבנה, כפי שבוודאי ניחשתם, על ידי התעשיין אנדראה פונטי.


המוזיאון נמצא בביומו סופריורה (Biuomo Superiore) ויצא לי לבקר שם לעיתים קרובות עם חברים. הממצאים שבמקום, וביניהם ראשי חץ, חפצים מקוורץ וסכינים מאבן צור, נתרמו לעיריית וארזה על ידי יורשיו של התעשיין בשנת 1962.


לפרטים על המוזיאון שבאי: https://www.isolinovirginia.it/sito-archeologico/ הביקור בתיאום מראש בלבד, ניתן ליצור קשר באמצעות המייל: varesemusei@archeologistics.it או בטלפון 3288377206.

באתר המוזיאון תוכלו למצוא פרטים נוספים. המוזיאון פתוח בין השעות 9:30 עד 12:30 ו-14:00 עד 18:00. מחיר כרטיס הכניסה עומד על 5 יורו.


בזכות הממצאים הארכיאולוגיים, אגם וארזה הוכר כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 2011. זהו אחד מתוך 19 אתרים ארכיאולוגיים באיטליה המוקדשים לתרבויות עתיקות שהתקיימו לפני אלפי שנים, בנו בקתות קש ובוץ על כלונסאות, וחיו במעין "איים" באגמים. ממצאים ארכיאולוגיים דומים נחשפו גם בעיירה בודיו לומנגו (Bodio Lomango) ובעיירה ברדלו (Bardello), שלחופי האגם.

אם כן, למרות המוניטין של וארזה כעיר תעשייתית, יש לעיר גם אתרים יפים ונופים נהדרים. אין זה מקרה שהסלוגן שנבחר לקדם את העיר לאחרונה הוא: "Varese, do you lake?". העיר והאגם שלה מצדיקים ללא ספק ביקור!


ברווזים באגם - צילום: קנג'י אלבאני

1,776 צפיות0 תגובות

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page