top of page

קסם, רוחות רפאים ומיסתורין ברומא

+ באיטליה
Sunday, January 15, 2023

6 דקות

חיפוש

עודכן: 18 בינו׳ 2023

קטקומבות מפחידות של נזירים קפוצ'יניים ומבנים מעוררי אימה, תעתועים אופטיים משונים ורוחות רפאים... לרומא יש צד נוסף, אפל ומסתורי. אם מתחשק לכם לתבל את הביקור בעיר הנצחית עם קצת הפתעות מפחידות או משונות, המאמר הזה הוא בדיוק מה שאתם צריכים


במהלך אלפיים ושבע מאות שנותיה, נודעה רומא לא רק בזכות ההיסטוריה המפוארת שלה אלא גם בזכות כמה סיפורים ומיתוסים שונים ומשונים, שחורגים מההיגיון והריאליזם. אם אתם חובבי אגדות ופלאים, הכתבה הזאת היא בשבילכם. חלק מהמקומות הקסומים והמסתוריים שאתאר בכתבה הזאת ממוקמים מחוץ למרכז ההיסטורי, אבל אם גם אתם נמנים על חובבי הז'אנר, שווה להתאמץ ולהגיע אליהם.


הקטקומבות של האחים הקפוצ'יניים

אנשים רבים חושבים על ויה ונטו (via Veneto) ברומא ומיד מדמיינים לעצמם את הדולצ'ה ויטה – תקופת הזוהר של רומא בשנות ה-60 כאשר כוכבי קולנוע ודיוות העבירו כאן ימים ולילות בין החנויות והמועדונים. אותה תקופה נוצצת הונצחה גם בסרטו הידוע של פליני – La Dolce Vita.

אבל בוויה ונטו מתחבאים עוד כמה דברים... כאן תוכלו לבקר באחד המקומות המקברים והמפחידים ביותר בעיר הבירה: הקטקומבות של הנזירים הקפוצ'יניים (Cripta dei Cappuccini). דעו לכם שבלתי אפשרי לבקר באתר הזה מבלי להתחלחל מעט, ולהרהר במשמעותו של המוות...


על מה מדובר? מתחת לכנסיית ה- SS. Concezione, ב: via Vittorio Veneto 27, נמצאת קריפטה בת חמש קפלות המעוטרות כולן בעצמות וגולגולות של הנזירים שנפטרו. בכניסה ממתין למבקרים כיתוב: "מה שאתה היום, אנחנו היינו. ומה שאנחנו עכשיו, אתה עוד תהיה". כרטיס הכניסה (8.5 יורו) כולל גם כניסה למוזיאון, ובו מוצג בין היתר ציור של קרוואג'ו.

ניתן להגיע לבזיליקה (ולקטקומבות שמתחתיה) באמצעות קו המטרו A. יש לרדת בתחנת ברבריני.


אחד מה"קישוטים" בקריפטה של הנזירים הקפוצ'יניים רומא
אחד מה"קישוטים" בקריפטה של הנזירים הקפוצ'יניים - Emanuele Longo

אם בדרך פלאית כלשהי יהיה לכם תיאבון ביציאה מהאתר המקברי הזה, ותרגישו שאתם זקוקים להמבורגר כדי להתאושש, תוכלו ללכת להארד רוק קפה (Hard Rock Cafè) הסמוך, בוויה ונטו 62. ואם מתחשק לכם לאכול במסעדת דגים טובה (עם מחירים שפויים), נסו את La Scala. בדרך חזרה לעבר תחנת המטרו Barberini תוכלו לעצור גם מול מזרקת טריטונה (fontana del Tritone) היפה שתכנן ברניני.


ישנו אתר נוסף ברומא שדומה לקריפטה של הקפוצ'ינים – כנסיית Santa Maria dell’Orazione e morte, כנסייה בארוקית המעוטרת בשלל אלמנטים מעולם המתים. החלק הדרמטי ביותר נמצא מתחת לפני הקרקע – קריפטה מלאה בעצמות מתים, שהנזירים סידרו כך שייצרו צורות שונות: אהיל מעצמות, צלב מעצמות, ועוד. הכנסיה סגורה כרגע לשיפוצים, מומלץ להתעדכן באתר התיירות הרשמי של עיריית רומא לקראת הביקור שלכם בעיר.


כנסיית: Santa Maria dell’Orazione e morte
פנים כנסיית: Santa Maria dell’Orazione e morte - צילום: Paul Hermans

מוזיאון הנשמות שבכור המצרף (פורגטוריום)

ברוכים הבאים לאתר נוסף ומטריד במיוחד, המושך אליו סקרנים ואמיצים. המוזיאון ממוקם בתוך הכנסייה הנאו-גותית היפה Chiesa del Sacro Cuore del suffragio, המכונה "הדואומו הקטן של רומא" בזכות צורתה המזכירה את הדואומו המפורסם של מילאנו. ניתן להגיע לאזור בעזרת קו מטרו A ומשם להמשיך ברגל לאורך הנהר עד שתגיעו ל-Lungotevere Prati.


כנסיית הלב הקדוש רומא
כנסיית הלב הקדוש ניצבת לגדת נהר הארנו - צילום: Depositphotos

האוסף המקברי התחיל בשנת 1897, בזכות עבודתו של המיסיונר הצרפתי ויקטור ז'ואה (Victor Jouet). לאחר ששריפה כילתה חלק גדול מהכנסייה, התברר שהמזבח לא נשרף, אבל הלהבות הותירו על הקיר צורה שנראתה כמו פנים סובלות. מאותו רגע החליט המיסיונר לאסוף עדויות שהשאירו המתים ברגע מותם על בדים, ספרים וכל חפץ אחר, סימנים המכונים "טביעות אש" (impronte di fuoco). למוזיאון אין אתר רשמי, לפרטים נוספים תוכלו לפנות לאתר התיירות הרשמי של רומא.


סביר להניח שהתערוכה תדכא לכם את התיאבון, אבל במקרה תגלו שאתם בכל זאת רעבים, כדאי לכם ללכת למסעדה זוכת הפרסים Maritozzo Rosso, הנמצצ במרחק כמה דקות משם ומתמחה באוכל רחוב רומאי (בגרסת הגורמה!)



דלת (או שער) הקסמים (La Porta Magica)

אחד מהאתרים ה"אחרים" הידועים ברומא נמצא בפיאצה ויטוריו עמנואל, לצד הגנים היפים שבמרכז הכיכר המולטי-אתנית. ניתן להגיע לכאן באמצעות מטרו A (יש לרדת בתחנת Vittorio).

הדלת, או שער, המכונה גם Porta Alchemica או Porta Ermetica היא החלק היחיד ששרד מווילה פאלומברה (villa Palombra) – וילה שנבנתה במיקום זה בשנת 1680 על ידי המרקיז מסימיליאנו סאבלי פאלומברה די פיטרפורטה (Massimiliano Savelli Palombara di Pietraforte), אלכימאי ואזוטריקן ידוע.

ניתן לייחס את הסמלים החקוקים על השער לפילוסופיות האזוטריות הנפוצות באותה התקופה, ששילבו ביטויים לטיניים, סמלים של מסדר צלב הוורד, מגני דוד, וסמלי קבלה ואסטרולוגיה. ליד הדלת ניצבים שני פסלים, כנראה של האל המצרי בס.


הדלת הקסומה. צילום: אלסנדרה לאונרדי רומא
הדלת הקסומה. צילום: אלסנדרה לאונרדי

האגדה מספרת שאחד האלכימאים ממעגל החברים של המרקיז, אדם בשם ג'וזפה בורי (Giuseppe Borri), הצליח למצוא את הנוסחה האלכימית שתהפוך חפצים לזהב. לאחר מכן הוא נעלם במעבר קסום דרך השער הזה והשאיר אחריו שביל של פתיתי זהב. אבל אני לא ממליצה לכם לחפש אותם יותר מידי... אם היו שם פתיתי זהב, מישהו בטח כבר לקח אותם!


בקרבת מקום תוכלו לבקר במונומנטים חשובים נוספים: בזיליקת סנטה מריה מג'ורה (Basilica di Santa Maria Maggiore) נמצאת במרחק חמש דקות הליכה, ומומלץ מאד לבקר בה. הבזיליקה נבנתה במקור במאה החמישית לספירה, ומעוטרת בפסיפסים נוצריים מוקדמים, תקרת זהב מהמאה ה-15, קפלות מעוטרות מתקופת הרנסנס והבארוק, ועוגבים עתיקים. בחוץ אפשר לראות את מגדל הפעמונים שנבנה בסגנון רומנסקי במאה ה-14. במרכז הכיכר המשקיפה על הבזיליקה ניצב עמוד קולוסאלי בסגנון קורינתי המכונה "עמוד השלום", שהובא לכאן מהפורום הרומי ומתוארך למאה הרביעית לספירה.


חזית קידמית ואחורית של בזיליקת סנטה מריה מג'ורה, מימין פרט של פסיפס מתוך הכנסייה


מאחורי הבזיליקה, במרחק שני צעדים ממש, נמצאת כנסייה קטנה ונפלאה בעיני – כנסיית סנטה פראסדה (Basilica di Santa Prassede). גם הכנסיה הזאת נבנתה במאה החמישית, ובפנים נשמרו מספר רב של יצירות שמרתקות את המבקרים.


כנסיית סנטה פראסדה מאוד עתיקה


האזור שמסביב לכנסיה מלא בחנויות סיניות והודיות שבהן תוכלו למצוא בגדים ותכשיטים זולים.

אם המפגש עם העולם האיזוטרי עורר בכם תיאבון, עצרו לארוחת צהריים ב-Circolo Vittorio, מסעדה ופיצריה המתמחה במנות איטלקיות מסורתיות ומעולות. אם אתם מעדיפים משהו קצת שונה, מסעדת Krishna 13 היא קרוב לוודאי המסעדה ההודית הטובה ביותר ברומא. חומרי הגלם מצויינים, התפריט נרחב, והצוות אדיב מאד. אם אתם מעדיפים אוכל סיני, נסו את Hang Zou da Sonia, שנמצאת ב- Via Principe Eugenio 82. הסגנון והריהוט נראים פשוטים, אבל זוהי אחת המסעדות הסיניות הטובות בעיר, והיצע המנות הקלאסיות פה הוא מצוין.




רוחות רפאים...

כאשר מדברים על רוחות רפאים, רובנו מדמיינים מיד ארמונות מפוארים מימי הביניים, מסוג המקומות שקשה למצוא ברומא. אבל האמת היא שגם לנו ברומא יש את רוחות הרפאים שלנו, הקשורות לאתרים ספצפיים בעיר שבהם בוודאי תבקרו במהלך החופשה שלכם.

רוח הרפאים המפורסמת ביותר היא זו של באטריצ'ה צ'נצ'י (Beatrice Cenci), ואם יצא לכם לסייר באזור קסטל סנט'אנג'לו ב-11 בספטמבר, בשעות הלילה, ולראות בחורה אוורירית למדיי שמחזיקה תחת זרועה את ראשה, דעו לכם שמדובר באותה באטריצ'ה ידועה, שהוצאה להורג משום שהרגה ביחד עם אחיה את אביה האלים שהתעלל בה מאז שהיתה ילדה (אחיה, בניגוד לה, זכו לחנינה).


באטריצ'ה צ'נצ'י
באטריצ'ה צ'נצ'י -ציור: ג'ינברה קנטופולי 1599 - Public Domain

ואם, לעומת זאת, יצא לכם להסתובב בפיאצה נאבונה (piazza Navona) היפה בלילה ירח מלא, היזהרו שלא להידרס על ידי העגלון חסר ראש, שדוהר בעגלה הקשורה לארבעה סוסים שחורים ויורקי-אש. בתוך הכרכרה יושבת פימפצ'ה (Pimpaccia), כלומר דונה אולימפיה פמפילי (Donna Olimpia Pamphilj), גיסתו רבת-העוצמה של האפיפיור אינוקנטיוס העשירי. הכרכרה דוהרת מהר כל כך משום שדונה אולימפיה נמלטת עם תיבות מלאות בזהב שהיא לקחה מפאלאצו פמיפילי, ארמון המשפחה, והיא עושה את דרכו לעבר גשר סיסטו (ponte sisto) שם היא תיעלם לנצח.


האם בפיאצה נאבונה בלילה ירח מלא דוהר עגלון עם סוסים יורקי אש?
האם בפיאצה נאבונה בלילה ירח מלא דוהר עגלון עם סוסים יורקי אש? - צילום: Depositphotos

וכמובן שאי אפשר לפספס ברומא את רוח הרפאים של אחד הקיסרים הידועים ביותר לשמצה – נירון, כמובן. מאז ימי הביניים מאמינים תושבי רומא שרוח הרפאים של הקיסר מסתובבת בפיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo), שכן על פי האגדה גופתו נקברה כאן ממש, מתחת לעץ שבמרכז הכיכר, ומאז היא מושכת למקום שדים ושאר יצורים מהגיהנום.

אם אתם חובבי רוחות רפאים וסיפורי אימה, תוכלו לצאת לסיור מודרך ברומא המוקדש לנושאים האלה בדיוק, עם אחד המדריכים של חברת More of Rome, City Wonders.



הווילה שבה התגורר מוסוליני והקטקומבות היהודיות

וילה טורלוניה (Villa Torlonia) היא אחת מווילות האצולה ה"חדשות" ברומא, ונבנתה במאה ה-18 בסגנון נאו-קלאסי. הווילה האלגנטית מוקפת בפארק אנגלי יפהפה (אחד היחידים ברומא) ובמספר מבנים מרתקים מבחינה אדריכלית, המארחים כיום מוזיאונים שונים. וילה טורלוניה התפרסמה בזכות פרק אפל בהיסטוריה שלה – התקופה שבה שימשה את המנהיג הפשיסטי של איטליה, בניטו מוסוליני. מתחת לאולם הנשפים המפואר בנה מוסוליני בונקר גדול, שנועד לשרוד הפצצות מהאוויר וגם מתקפות גז. במתחם נמצאות גם הקטקומבות היהודיות, ששימשו לקבורת יהודי רומא במאה הרביעית לספירה.


במרחק קצר מהווילה תוכלו למצוא שתיים מהכנסיות העתיקות ביותר ברומא: בזיליקת סנטה אנייזה (S. Agnese) שנבנתה במאה השביעית, והמאוזוליאום של סנטה קוסטנצה (S. Costanza) העתיק אף יותר.

אם תרצו לאכול משהו, נסו את הביסטרו ובר היין Gustando & degustando, או את Binomio, מקום מקסים בזכות האוכל והעיצוב המיוחד המלא בצמחים.


בית המפלצות

מבנה מפחיד נוסף ברומא הוא "בית המפלצות" (Casa dei Mostri), שנמצא בלב רומא ממש, ב-via Gregoriana, ליד המדרגות הספרדיות. שמו הרשמי של המבנה הוא פאלאצו צוקארי (palazzo Zuccari), אבל הרוב מכירים אותו כבית המפלצות בזכות שער הכניסה הייחודי, שהפך את הבית גם לאחד הפופולריים ביותר באינסטגרם: בכניסה ניצב פה פעור עצום, של מפלצת, וגם החלונות שמסביב מוקפים בעיטורים של יצורים מטילי אימה. המטרה המוצהרת של אדריכל המבנה היתה אכן להפחיד את המבקרים. בתוך המבנה נמצאת ספריה (Biblioteca Hertziana), והכניסה מותרת לחוקרים בלבד.


בית המפלצות ברומא



תעתועים אופטיים

רומא היתה מגרש המשחקים של כמה מגדולי האדריכלים באיטליה, ולצד המבנים הידועים והמפוארים ביותר אפשר למצוא גם כמה מבנים מפתיעים שיבלבלו לכם את העיניים... חובבי האשליות האופטיות יהנו מהביקור בכנסיית סן איגנציו דה לויולה (S. Ignazio da Loyola) מהמאה ה-17, הנמצאית במרחק קצר מהפנתיאון. כאשר תכנסו פנימה, הרימו מבט לכבר התקרה. הכיפה שאתם רואים, שנראית כאילו היא מגיעה עד השמיים, היא למעשה תעתוע אופטי בלבד!


הכיפה המזוייפת של כנסיית סן איגנציו דה לויולה
הכיפה המזוייפת של כנסיית סן איגנציו דה לויולה - צילום: Livioandronico2013

תעתוע אופטי נוסף ומרשים למדיי, מעשה ידיו של פרנצ'סקו בורומיני (Francesco Borromini), אדריכל תלמיד נהלב של מיכאלאנג'לו, נמצא בפאלאצו ספאדה (Palazzo Spada) היפהפה, במרחק קצר מקמפו דה פיורי. כאן תוכלו לראות אכסדרה מפוארת המעוטרת בעמודים, שנראית ארוכה להפליא אבל בפועל נמשכת על פני 8 מטרים בלבד! כדי להיכנס פנימה תצטרכו לרכוש כרטיסים לגלריית ספאדה (Galleria Spada).


האכסדרה המתעתעת שעיצב בורומיני בפאלאצו ספאדה
האכסדרה המתעתעת שעיצב בורומיני בפאלאצו ספאדה - Livioandronico2013

מסתורין מחוץ לרומא...

מסביב לרומא ישנם מקומות מסתוריים רבים, וקצרה היריעה מלפרט על כולם. אבל אם יצא לכם לבקר באחד המפורסמים שבהם - גן המפלצות של בומארצו, בוודאי תתאהבו. כדאי גם לבקר במדרון המכושף שבקסטלי רומאני בעיירה אריצ'ה, לאורך כביש 218 (strada statale 218, קילומטר מספר 11600). ולמה קוראים לו המדרון המכושף? כשתגיעו לשם, העבירו את תיבת ההילוכים למצב ניטרלי ותראו מה קורה... במקום לרדת במדרון, האוטו יעלה! אפשר לעשות ניסוי דומה גם עם כדור, שיתגלגל למעלה במקום למטה.

240 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

לא רק הקולוסיאום והוותיקן - חמישה מקומות מרהיבים ביופיים ברומא
Sunday, April 28, 2024
מסע לשנת 79 לספירה: ביקור בהרקולנאום ובמוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי
Thursday, April 18, 2024
ביקור במקדשים היוונים המרהיבים בפסטום
Wednesday, April 17, 2024
לא רק אמלפי - עשרה יעדים מומלצים במחוז קמפניה
Wednesday, April 17, 2024
סוף שבוע מושלם במחוז פריולי
Saturday, December 30, 2023
15 אתרים נהדרים במחוז פריולי המסתורי
Saturday, December 30, 2023
פנטלריה – חגיגה פראית של יופי נוקב וטבע מסעיר
Tuesday, October 17, 2023
הדולומיטים, קצת אחרת: סופשבוע בעמק האגמים בטרנטינו
Thursday, September 14, 2023
יום בפירנצה – מה לעשות בעיר ומה אסור לפספס?
Wednesday, August 30, 2023
יהדות אנקונה – סיפורה של קהילה, סיפורה של עיר
Wednesday, August 23, 2023
15 מקומות מופלאים באיטליה שחייבים לראות לפחות פעם אחת בחיים
Saturday, August 12, 2023
מסע נזירי במזרח טוסקנה
Wednesday, August 9, 2023
מצליינים ועד למטיילים סקרנים: מסע מיוחד לאורך הוויה פרנצ'יג'נה
Monday, August 7, 2023
מסע קולנועי מבעד לעדשה
Sunday, July 30, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שלישי
Wednesday, July 26, 2023
25 שמורות הטבע והפארקים הלאומיים היפים ביותר באיטליה – חלק שני
Sunday, July 16, 2023
אורבינו – יהלום קטן מתקופת הרנסנס
Thursday, July 13, 2023
אגם טראזימנו הגדה המזרחית
Sunday, June 25, 2023
אגם טראזימנו הגדה המערבית
Sunday, June 25, 2023
פזארו – עיר המוזיקה ובירת התרבות של איטליה לשנת 2024
Friday, June 23, 2023
מסע בסרדיניה – צפון האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – מרכז האי
Sunday, June 11, 2023
סרדיניה המסתורית – כשפים, אמונות והקרנבלים המפורסמים של האי
Sunday, June 11, 2023
מסע בסרדיניה – דרום האי
Sunday, June 11, 2023

עשוי לעניין אותך

אלסנדרה לאונרדי | בלוגרית נולדה ומתגוררת ברומא

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page