top of page

יום בפירנצה – מה לעשות בעיר ומה אסור לפספס?

+ באיטליה

זמן קריאה

חיפוש

פירנצה היא אחד היעדים היפים והאהובים ביותר באיטליה – ובצדק. העיר שבה החלה תנועת הרנסאנס מציעה הכל מכל: מוזיאונים ברמה בינלאומית, אוכל מעולה, שופינג מצויין, ואתרים היסטוריים שאין להם מתחרים. אם יש לכם רק יום או יומיים בעיר, המאמר של אלסנדרה לאונרדי יכוון אתכם לעבר האתרים שאסור לכם להחמיץ


תצפית בשקיעה על העיר פירנצה מפיאצלה מיכלאנג'לו
תצפית בשקיעה על העיר פירנצה מפיאצלה מיכלאנג'לו - צילום: Depositphotos

פירנצה היא אחת הערים המפורסמות בעולם, יעד עשיר בהיסטוריה ותרבות, ואחד המקומות האהובים ביותר על המבקרים באיטליה. בניגוד לרומא ומילאנו שמתפרשות על פני שטח נרחב למדיי, האתרים היפים של פירנצה מרוכזים באזור קטן יחסית כך שאפשר בהחלט לבקר בה ברגל, ולהספיק הרבה ביום אחד בלבד. עם זאת, אני ממליצה לכם מאד להקדיש לפירנצה לפחות סוף שבוע שלם, במיוחד אם אתם מתכננים לבקר בכנסיות ובמוזיאונים המפורסמים שבעיר.


אם הגעתם ברכבת, תשמחו לדעת שהאתר המפורסם הראשון נמצא ממש ביציאה מהתחנה: כנסיית סנטה מריה נובלה (Santa Maria Novella), שנבנתה בסגנון גותי-רנסאנסי. קפלות הכנסייה מעוטרות בפרסקאות יפים במיוחד. הבנייה החלה בשנת 1242, ובשנת 1470 עיצב לאון בטיסטה אלברסטי חזית חדשה משיש לבן וירוק. גם וזארי תרם להרחבת המבנה. לפרטים נוספים, בדקו את האתר הרשמי.


חזית כנסיית סנטה מריה נובלה
חזית כנסיית סנטה מריה נובלה. צילום: Depositphotos

אם אתם רעבים, או זקוקים לקצת אנרגיה לפני שתתחילו את היום, תוכלו לנשנש סנדוויץ' בקיוסק פופולרי בשם Panino Mondiale ונמצא לא רחוק מהתחנה. בעלי הקיוסק מתמחים במאכלים טוסקניים, ובין השאר גם בלמפרדוטו (Lampredotto), תבשיל קיבה פיורנטיני עתיק שנהנה מפופולריות גם היום.


מאזור התחנה המשיכו לאורך via Panzani ואז via dei Cerretani, ותוך כעשר דקות תמצאו את עצמכם בלב ליבה של פירנצה, בכיכר הדואומו. כאן תוכלו לראות את הקתדרלה הראשית (הדואומו), שנקראת סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), את מגדל הפעמונים של ג'וטו, ואת בית ההטבלה (Battistero) עם דלתות הזהב המעוטרות בתבליטים שפיסל גיברטי.


חזית הדואומו של פירנצה ובית ההטבלה ממול
חזית הדואומו של פירנצה ובית ההטבלה ממול - צילום: Depositphotos

הדואומו של פירנצה הוא אחת הקתדרלות הגדולות בעולם. בנייתו החלה בשנת 1296, והושלמה בשנת 1436. החזית, לעומת זאת, התווספה למבנה רק במאה ה-19, ותוכננה בסגנון נאו-גותי כך שתתאים לשאר המבנים בפיאצה ולמגדל הפעמונים הסמוך. הכניסה לדואומו היא בחינם, בלבוש הולם (כתפיים מכוסות, מכנסיים לפחות באורך הברך) וללא תיקים גדולים או ילקוטים.


מגדל הפעמונים שתכנן ג'וטו
מגדל הפעמונים שתכנן ג'וטו - צילום: Depositphotos

אחד האלמנטים הידועים ביותר של הדואומו של הכיפה המפוארת שלו, שתכנן האדריכל הגאון פיליפו ברונלסקי (Filippo Brunelleschi). ניתן לבקר בה, אבל יהיה עליכם לטפס למעלה מ-400 מדרגות כדי להגיע למעלה... חובה להזמין מקומות מראש, דרך האתר הרשמי. תוכלו לבחור בין מספר סוגי כרטיסים, ואם תרצו לבקר באתרים נוספים במתחם, כדאי לבחור בכרטיס המקיף ביותר. אחד הכרטיסים כולל גם כניסה למגדל הפעמונים של ג'וטו (il Campanile di Giotto), מגדל מפואר ויפהפה שנבנה בסגנון גותי במאה ה-14. אם לא הצלחתם להשיג כרטיס לכיפת הדואומו, תוכלו לרכוש כרטיס כניסה למגדל, ולטפס למעלה – גם כאן תוכלו לצלם תמונות מרהיבות! אבל אל תשכחו שבשני המקרים אין מעלית, וכדי להגיע למעלה תצטרכו לטפס במעלה המדרגות הקטנות והצרות עד לפסגה (לא מומלץ לאנשים הסובלים מפחד גבהים, קלאסטרופוביה או מכושר גופני ירוד).


הכיפה של הדואומו בפירנצה שתכנן האדריכל פיליפו ברונלסקי‏
הכיפה של הדואומו בפירנצה שתכנן האדריכל פיליפו ברונלסקי‏ - צילום: Depositphotos

אם הטיפוס עורר בכם רעב, אל דאגה! יש שתי אופציות מצויינות באזור: אם תרצו לטעום את הסטייק הפיורנטיני המפורסם, נסו את Chianineria la trattoria dell’oste, אחת ממסעדות הסטייקים הידועות בעיר. ואם מתחשק לכם לנשנש פיצה מול הדואומו ממש (הנוף הכי טוב בעיר!) נסו את Mister Piazza, מול חזית הקתדרלה. מכאן המשיכו לאורך via del Proconsolo עד שתגיעו למוזיאון הבארג'לו (Museo Nazionale del Bargello).


טיפ: מוזיאון הבארג'לו הוא חלק מקומפלקס הכולל כמה אתרים נוספים וביניהם כנסיית אורסנמיקלה (Orsanmichele), קפלות מדיצ'י (Cappelle Medicee), פאלאצו דאבאנצאטי (Palazzo Davanzati) ובית מרטלי (Casa Martelli). אם בכוונתכם לבקר ביותר ממוזיאון אחד, כדאי לכם לרכוש את הכרטיס המשולב.


מוזיאון הבארג'לו הוא קטן יחסית ומוכר פחות מהאופיצי, כמובן, אבל האוסף בפנים מרהיב וכולל שלוש קומות של פסלים ידועים מאת אמנים כמו דונטלו ומיכלאנג'לו, קרמיקות מעשה ידי משפחת דלה רוביה הידועה, ועתיקות מרחבי העולם. בנוסף, כאמור, תוכלו לבקר גם באורסנמיקלה.

אורסנמיקלה היה בעבר אסם תבואה שנבנה בצמוד לגן הירק של מנזר סמוך (המנזר נהרס בינתיים). בשנת 1380 הוסב המבנה לכנסיה של הגילדות של פירנצה, ולמבנה התווספו אכסדרה, חלונות מפוארים ופסלים מרשימים. נכון לכתיבת שורות אלו המתחם סגור לשיפוצים, וצפוי להיפתח מחדש בסוף חודש ספטמבר 2023. אם תמשיכו ישר לאורך via Calzaiuoli, הרחוב המפורסם ביותר בפירנצה עבור חובבי השופינג, תגיעו בסופו של דבר לפיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria), הכיכר המרכזית שבלב העיר.


כנסיית אורסנמיקלה  פירנצה
כנסיית אורסנמיקלה מעוטרת ב‏פסלים מרשימים מבחוץ - צילום: Depositphotos

טיפ: פירנצה היא חלום עבור חובבי שופינג, והאזור שבו אתם נמצאים עכשיו מלא בחנויות. אחת מהתעשיות הידועות ביותר בעיר היא תעשיית העור, ובכל פינה בעיר תוכלו למצוא תיקי עור ומעילי עור יפהפיים ובאיכות גבוהה. כדאי להסתובב קצת לפני שאתם קונים, משום שהמבחר מסחרר אבל האיכות לא זהה בכל המקומות... בנוסף, תוכלו למצוא מאות בוטיקים וחנויות אופנה מכל הסוגים. אם אתם מחפשים מותגים, נסו את הרחובות שמסביב לפיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria) ואם אתם מחפשים מותגי יוקרה, לכו לאורך הרחוב היוקרתי ביותר בפירנצה: via Tornabuoni. אם אתם מחפשים אאוטלט באזור פירנצה, המקום המומלץ ביותר הוא Outlet village Barberino del Mugello.


פאלאצו וקיו בפיאצה דלה סיניוריה שבפירנצה
פאלאצו וקיו בפיאצה דלה סיניוריה שבפירנצה - צילום: Depositphotos

האטרקציה המרכזית בפיאצה דלה סיניוריה היא פאלאצו וקיו (Palazzo Vecchio), שנבנה בין השנים 1299 ו-1314, ומשמש כיום כבניין העירייה. במשך שנים פעלו כאן שליטי העיר, וגם היום אפשר (ומומלץ) לבקר בפנים ולהתרשם מהחדרים המעוטרים בפרסקאות ויצירות אומנות. ליד הדלת הראשית של פאלאצו וקיו ניצב "דוד", פסלו הידוע של מיכלאנג'לו. אבל אל תתבלבלו – זה רק עותק! הפסל המקורי נמצא במוזיאון האקדמיה (ראו בהמשך).


החלל הידוע ביותר בפאלאצו וקיו הוא "אולם החמש-מאות", שעוטר בידי וזארי ותלמידיו, ועוצמתו מדגימה את עוצמתם של בני מדיצ'י, שליטי פירנצה. הכניסה לחצר המעוטרת היא ללא תשלום, אך אם תרצו לבקר במבנה עצמו תצטרכו לרכוש כרטיס כניסה. ניתן לבקר גם במגדל של פאלאצו וקיו, שנקרא מגדל ארנולפו די קמביו (Torre di Arnolfo di Cambio) אבל כדי להגיע למעלה תצטרכו לטפס במעלה כ-200 מדרגות...


אולם החמש-מאות בפאלאצו וקיו שעוטר בידי וזארי ותלמידיו‏
אולם החמש-מאות בפאלאצו וקיו שעוטר בידי וזארי ותלמידיו‏ -צילום: Depositphotos

בפיאצה דלה סיניוריה עצמה תוכלו להתרשם גם מהמזרקה שבליבה ניצב פסלו של נפטון, ומפסלו של הדוכס קוזימו הראשון, שפיסל ג'מבולוניה (Giambologna). האכסדרה המקורה שבקצה הפיאצה נקראית לוג'ה דיי לאנצי (Loggia dei Lanzi) והיא למעשה מוזיאון באוויר הפתוח, ובו כמה פסלים נפלאים מתקופת הרנסאנס שלא כדאי לכם להחמיץ, כמו למשל "חטיפת הסבינות" של ג'אמבולוניה, ו-"פרסאוס" של בנוונוטו צ'ליני.


הפסלים בלוג'ה דיי לאנצי בסמוך לפאלאצו וקיו בפירנצה - צילומים: Depositphotos


בסמוך תמצאו גם את מוזיאון גוצ'י – יעד חובה עבור חובבי אופנה! בפנים מתחבאת גם מסעדה בעלת כוכב מישלן השייכת לבית גוצ'י. אם תרצו לאכול כאן, כדאי להזמין מקומות מראש.


מכאן, המשיכו לעבר המוזיאון הידוע ביותר בפירנצה, ואחד המפורסמים בעולם – גלריית האופיצי (Galleria degli Uffizi). המוזיאון ניצב בסמוך לנהר הארנו, בתוך מבנה שתוכנן בידי ג'ורג'ו וזארי במאה ה-16. רשימת יצירות המופת המוצגות כאן ארוכה במיוחד: "פרימוורה" ו-"הולדת ונוס" של סנדרו בוטיצ'לי, הדיוקן של פדריקו די מונטפלטרו שצייר פיירו דלה פרנצ'סקה, ה-"טונדו דוני" של מיכלאנג'לו, "מדוזה" של קראוואג'ו, "הערצת חכמי הקדם" של לאונרדו דה וינצ'י, ועוד יצירות רבות מימי הביניים, הרנסנס והבארוק. מכאן יוצא גם מסדרון סודי שבנו בני משפחת מדיצ'י – המסדרון של וזארי (Corridoio Vasariano) חיבר את האופיצי לארמון פיטי וגני בובולי הנמצאים בצד השני של הנהר, ואפשר לשליטי העיר לנוע במהירות מבלי שיראו אותם, ולברוח במקרה הצורך. המסדרון סגור כרגע לשיפוצים.


בתום הביקור באופיצי תוכלו לחצות את הנהר על גבי אחד הגשרים הידועים באיטליה: פונטה וקיו (Ponte Vecchio), המאוכלס משיני צידיו בחנויות המוכרות זהב ותכשיטים.


פונטה וקיו – הגשר הידוע ביותר בפירנצה
פונטה וקיו – הגשר הידוע ביותר בפירנצה - צילום: Depositphotos

כאן, בצידה השני והרגוע יותר של פירנצה, תוכלו להתרחק מההמולה ולבלות כמה שעות בגני בובולי הידועים (Giardini di Boboli). ניתן לרכוש כרטיס כניסה משולב לגנים ולפאלאצו פיטי (Palazzo Pitti), ששימש כארמון עבור משפחת מדיצ'י במאה ה-16 ובהמשך שירת גם את משפחת המלוכה האיטלקית – משפחת סבויה. הכרטיס המשולב כולל כניסה גם למוזיאון האבנים הטובות ולמוזיאון הארכיאולוגי, לפרטים נוספים בדקו את האתר הרשמי.


מבט על גני בובולי ‏וארמון פיטי, מוזיאון חשוב וגנים יפים פירנצה
מבט על גני בובולי ‏וארמון פיטי, מוזיאון חשוב וגנים יפים - צילום: Depositphotos

כל היופי הזה בוודאי יעורר בכם רעב. איפה אפשר לאכול? איפה לא! כל מרכז פירנצה מלא במסעדות, ברים, קיוסקים, חנויות המתמחות בסדנוויצ'ים (פאניני – panini). בלתי אפשרי להישאר פה רעבים. אם אתם מחפשים מסעדה טיפוסית, נסו את Trattoria Antico Fattore, המתמחה במאכלים פיורנטיניים וביתיים מאז שנת 1865. התפריט כאן מבוסס בעיקר על בשר, מרקים טוסקניים, ושאר מנות קלאסיות לאזור.

אם אתם מעדיפים מסעדה שמשקיפה על הנוף, נסו את Trattoria Ponte Vecchio, המשקיפה על הגשר המפורסם ומתמחה בתפריט בשרי, בעיקר, אבל גם במנות פסטה טרייה עם כמהין.


לחילופין, לכו לרחוב שהפך בשנים האחרונות למעוז הסנדוויצ'ים: ויה דיי נרי - Via dei Neri מלא בקיוסקים המכינים סנדוויצ'ים ענקיים במילויים מפתים. התחנה המפורסמת ביותר כאן היא Antico Vinaio, מוסד קולינרי שהפך לתופעה בזכות הרשתות החברתיות, אבל גם שאר המקומות מציעים כריכים מעולים.


אם עדיין לא התעייפתם, תוכלו לעלות לפיאצלה מיכלאנג'לו (Piazzale Michelangelo) הנקודה הפנורמית היפה ביותר בפירנצה, ולהתרשם מהנוף והתצפית המדהימה על העיר. כדי להגיע לכאן תוכלו ללכת ברגל (כחצי שעה בעלייה מתונה) או להיעזר באוטובוס מספר 12.


הנוף מפיאצלה מיכלאנג'לו פירנצה
הנוף מפיאצלה מיכלאנג'לו ‏- צילום: Depositphotos

אתר מומלץ נוסף בפירנצה הוא בזיליקת סנטה קרוצ'ה (Basilica di Santa Croce). הכנסייה הפרנציסקנית הזאת נבנתה במאה ה-13, וקושטה בכ-4000 יצירות אומנות (ציורים, פרסקאות, פסלים, תבליטים ועוד) לאורך השנים. אל תחמיצו את הציורים המופלאים של ג'וטו (חלקם לא נגישים כרגע לקהל בשל עבודות שיפוץ ושחזור שנערכות במקום) ואת עבודותיהם של צ'ימבואה (Cimabue), ברונלסקי (Brunelleschi) ורפאל (Raffaello). כאן קבורים גם כמה וכמה סלבריטאים איטלקיים, וביניהם מיכלאג'לו בואונארוטי.


בזיליקת סנטה קרוצ'ה ‏ פירנצה
בזיליקת סנטה קרוצ'ה ‏ - צילום: Depositphotos

כדאי לבקר גם בבית הכנסת ובמוזיאון היהודי (Sinagoga e Museo Ebraico) – בית הכנסת נחנך בשנת 1882 ונבנה בסגנון נאו-מורי. החלל הפנימי מרשים ביותר, ומעוטר באלמנטים ביזנטיים וערביים. הכיפה הגדולה בצבע טורקיז בולטת בשמי פירנצה, וספסלי העץ שעליהם יושבים המתפללים הם עבודת יד של טובי הנגרים-האומנים בעיר.

טיפ: בסמוך לבית הכנסת תוכלו למצוא שתי מסעדות כשרות: Baghetto, ו-Ruth Kosher Jewish.


בית הכנסת הגדול של פירנצה - צילומים: Depositphotos


התחנה הבאה נחשבת עבור רבים לעצירת חובה: גלריית (מוזיאון) האקדמיה (Gallerie dell’Accademia), שבה תוכלו להביט מקרוב באחד מהפסלים הידועים ביותר בעולם: "דוד" של מיכלאנג'לו בואונארוטי. זהו אחד הסמלים של הרנסאנס בפירנצה, ויצירת מופת שכדאי לראות אם אתם מתעניינים באומנות. בנוסף תוכלו למצוא במוזיאון עוד פסלים לא גמורים של מיכלאנג'לו, ציורים חשובים מהרנסאנס ואוסף של כלים מוזיקליים מהמאות ה-17 וה-18.

דוד של מיכלאנג'לו – אחד הפסלים המפורסמים בעולם


בסמוך לגלריית האקדמיה תמצאו גם את מוזיאון לאונרדו דה וינצ'י, בתוך מבנה מהמאה ה-16. האוסף כולל מגוון דגמים שנבנו בהשראת המודלים שהמציא הגאון הטוסקני, ומתאים במיוחד לילדים. לפרטים נוספים, בדקו את האתר הרשמי.


אם אתם רעבים, תוכלו לעצור לארוחת צוהריים במסעדת Accademia הסמוכה, ולטעום כמה מנות טוסקניות טיפוסיות. לחילופין, אם אתם מחפשים מקום קטן ורומנטי יותר, נסו את מסעדת Il Paiolo, המקום המושלם לארוחת ערב שקטה לאור נרות.

לחילופין – מה דעתכם על ארוחת ערב מיוחדת על גג אחד ממלונות היוקרה בעיר, עם נוף בלתי נשכח? אחד המקומות הידועים בפירנצה הוא La Terrazza Rooftop Bar, בקצה המגדל מימי הביניים שבמלון קונטיננטל. הלאונג' בר מציע תפריט אקסקלוסיבי וקוקטיילים מצויינים לצד נוף בלתי נשכח על העיר (המחירים, כמובן, בהתאם...).


אזור שבו תוכלו למצוא שפע של מקומות בילוי לצעירים הוא אזור פיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria), ובו שפע של פאבים, לאונג' ברים ושאר מקומות בילוי. נסו למשל את Mayday club, שמגיש למעלה מ-40 סוגי קוקטיילים באווירה אלטרנטיבית – העיצוב כולל פריטי וינטג' מגניבים מכל הסוגים. חובבי הרוק יעדיפו את pub Trip per tre, ואילו מי שמעדיף הופעות מוזיקת פולק יהנה ב-Six bar jail. מקומות בילוי שפונים לקהילה הלהט"בית ממוקמים בעיקר באזור Borgo Santa Croce – נסו למשל את Piccolo caffè.


פירנצה היא גם בסיס מצויין לטיולים בכמה מהאתרים הידועים ביותר בטוסקנה, ואם מתחשק לכם להעביר סוף שבוע ארוך בעיר ולשלב גם ביקור באחד מהכפרים המקסימים מימי הביניים שנמצאים באזור, עומדות לרשותכם אפשרויות רבות (המתאימות מאד גם לחובבי אוכל ויין!). כמה מהמקומות שאסור לפספס הם: סן ג'ימיניאנו, עיר מהמאה השלוש עשרה עם 14 מגדלים גבוהים, במרחק כשעה בלבד, צ'רטאלדו, עיירה מימי הביניים המחולקת לשני חלקים המחוברים ביניהם ברכבל, סן מיניאטו, העשירה באמנות והיסטוריה וידועה בפטריות הכמהין הלבנות המגיעות מאזור זה, ופייזולה (Fiesole), אחד הכפרים היפים בטוסקנה, הממוקם במרחק כעשרה ק"מ בלבד מפירנצה.

בנוסף תוכלו לקחת רכבת לפיזה, ולנגיע תוך כשעה למגדל המפורסם.

1,145 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

עשוי לעניין אותך

תרגום: אריאלה בנקיר

1

מתעניינים

עליך להתחבר על מנת לצפות בתוכן זה

ההרשמה לאתר בחינם.

התחברות | הרשמה
bottom of page